امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278908
۲۱۸۸
۲
۰
نسخه چاپی

کسری تجاری چیست؟ مزایا و معایب کسری تجاری

کسری تجاری چیست؟ مزایا و معایب کسری تجاری

کسری تجاری چیست؟

کسری تجاری زمانی رخ می دهد که واردات یک کشور از صادرات آن در یک دوره زمانی معین بیشتر شود. به آن تراز منفی تجاری (BOT) نیز گفته می شود.

تراز را می توان بر روی دسته های مختلف معاملات محاسبه کرد: کالاها، خدمات، کالاها و خدمات. ترازها همچنین برای معاملات بین المللی - حساب جاری، حساب سرمایه و حساب مالی محاسبه می شود.

اقلام کلیدی کسری تجاری

  • کسری تجاری زمانی رخ می دهد که واردات یک کشور از صادرات آن در یک دوره معین بیشتر شود.
  • موجودی برای چندین دسته از معاملات بین المللی محاسبه می شود
  • کسری تجاری می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت باشد.
  • پیامدهای کسری تجاری به تأثیرات بر تولید، مشاغل، امنیت ملی و نحوه تأمین کسری ها بستگی دارد.

درک کسری تجاری

کسری تجاری زمانی رخ می دهد که یک مقدار خالص منفی یا تراز منفی در حساب معاملات بین المللی وجود داشته باشد. تراز پرداخت ها (حساب های تراکنش بین المللی) تمام معاملات اقتصادی بین ساکنان و غیر مقیمان را که در آن تغییر مالکیت رخ می دهد ثبت می کند.

کسری تجاری یا مقدار خالص را می توان در دسته های مختلف در یک حساب تراکنش بین المللی محاسبه کرد. اینها شامل کالاها، خدمات، کالاها و خدمات، حساب جاری و مجموع مانده حساب‌های جاری و سرمایه است.

مجموع مانده حساب‌های جاری و سرمایه برابر است با خالص وام/قرض.

این همچنین معادل مانده حساب مالی به اضافه یک اختلاف آماری است. حساب مالی دارایی ها و بدهی های مالی را بر خلاف خریدها و پرداخت ها در حساب های جاری و سرمایه اندازه گیری می کند.

مرتبط ترین تعادل به سوالی که پرسیده می شود و کشوری که درباره آن پرسیده می شود بستگی دارد. در ایالات متحده، حساب های معاملات بین المللی توسط دفتر تحلیل اقتصادی منتشر می شود.

حساب جاری شامل کالاها و خدمات به اضافه درآمدهای اولیه و ثانویه است.

درآمد اولیه شامل پرداخت ها (بازده سرمایه گذاری مالی) از سرمایه گذاری مستقیم (بیش از 10٪ مالکیت یک تجارت)، سرمایه گذاری پورتفولیو (بازارهای مالی) و غیره است.

پرداخت های درآمد ثانویه شامل کمک های بلاعوض دولتی (کمک های خارجی) و پرداخت های بازنشستگی، و حواله های خصوصی به خانوارهای سایر کشورها (به عنوان مثال، ارسال پول به دوستان و اقوام) است.

حساب سرمایه شامل مبادلات دارایی هایی مانند خسارات ناشی از بلایای بیمه شده، ابطال بدهی، و معاملات مربوط به حقوق مانند مواد معدنی، علامت تجاری یا حق امتیاز است.

مانده حساب جاری و حساب سرمایه میزان قرار گرفتن اقتصاد در معرض سایر نقاط جهان را تعیین می کند، در حالی که حساب مالی (ردیابی دارایی های مالی، به جای محصولات یا جریان درآمد) نحوه تامین مالی آن را توضیح می دهد. اصولاً مجموع مانده‌های سه حساب باید صفر باشد، اما اختلاف آماری وجود دارد زیرا داده‌های منبع مورد استفاده برای حساب‌های جاری و سرمایه با داده‌های منبع استفاده شده برای حساب مالی متفاوت است.

کسری تجاری زمانی رخ می دهد که یک کشور فاقد ظرفیت کارآمد برای تولید محصولات خود باشد - چه به دلیل کمبود مهارت و منابع برای ایجاد آن ظرفیت یا به دلیل ترجیح خرید از کشور دیگر (مانند تخصص در کالاهای خود، برای هزینه کمتر یا برای به دست آوردن تجملات).

مزایای کسری تجاری

واضح ترین فایده کسری تجاری این است که به کشور اجازه می دهد بیش از آنچه تولید می کند مصرف کند. در کوتاه مدت، کسری تجاری می تواند به کشورها کمک کند تا از کمبود کالا و سایر مشکلات اقتصادی جلوگیری کنند.

در برخی کشورها، کسری تجاری به مرور زمان خود را اصلاح می کند. کسری تجاری فشار نزولی بر پول یک کشور تحت رژیم نرخ ارز شناور ایجاد می کند. با ارز داخلی ارزان تر، واردات در کشور با کسری تجاری گران می شود. مصرف کنندگان با کاهش مصرف واردات و تغییر به سمت جایگزین های تولید داخل واکنش نشان می دهند. کاهش ارزش پول داخلی نیز باعث می شود صادرات کشور ارزان تر و رقابتی تر در بازارهای خارجی شود.

کسری تجاری نیز می تواند رخ دهد زیرا یک کشور مقصد بسیار مطلوبی برای سرمایه گذاری خارجی است. به عنوان مثال، وضعیت دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی، تقاضای زیادی برای دلار آمریکا ایجاد می کند. خارجی ها برای به دست آوردن دلار باید به آمریکایی ها کالا بفروشند. به گفته وزارت خزانه داری ایالات متحده، سرمایه گذاران خارجی تا اکتبر 2019 بیش از چهار تریلیون دلار در خزانه داری نگهداری می کردند. سایر کشورها برای خرید آن اوراق خزانه مجبور بودند با ایالات متحده مازاد تجاری انباشته ای به بیش از چهار تریلیون دلار داشته باشند. ثبات کشورهای توسعه یافته به طور کلی سرمایه جذب می کند، در حالی که کشورهای کمتر توسعه یافته باید نگران فرار سرمایه باشند.

معایب کسری تجاری

کسری تجاری می تواند در دراز مدت مشکلات اساسی ایجاد کند. بدترین و آشکارترین مشکل این است که کسری تجاری می تواند نوعی استعمار اقتصادی را تسهیل کند. اگر کشوری به طور مداوم کسری تجاری داشته باشد، شهروندان سایر کشورها برای خرید سرمایه در آن کشور وجوهی به دست می آورند. این می تواند به معنای انجام سرمایه گذاری های جدید باشد که باعث افزایش بهره وری و ایجاد شغل می شود. با این حال، ممکن است صرفاً شامل خرید مشاغل موجود، منابع طبیعی و سایر دارایی ها باشد. اگر این خرید ادامه یابد، سرمایه گذاران خارجی در نهایت صاحب تقریباً همه چیز در کشور خواهند شد.

کسری تجاری به طور کلی با نرخ ارز ثابت بسیار خطرناک تر است. تحت یک رژیم نرخ ارز ثابت، کاهش ارزش پول غیرممکن است، کسری تجاری به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت و بیکاری ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش یابد. بر اساس فرضیه کسری دوقلو، بین کسری تجاری و کسری بودجه نیز ارتباط وجود دارد. برخی از اقتصاددانان معتقدند که بحران بدهی اروپا تا حدی ناشی از کسری تجاری مداوم برخی از اعضای اتحادیه اروپا با آلمان است. نرخ ارز دیگر نمی تواند بین کشورهای منطقه یورو تنظیم شود و کسری تجاری را به مشکل جدی تری تبدیل می کند.

مثال دنیای واقعی

ایالات متحده دارای بزرگترین کسری تجاری جهان از سال 1975 است. ایالات متحده به طور قابل توجهی بیشتر از آنچه به کشورهای خارجی فروخته بود، لوازم الکترونیکی، مواد خام، نفت و سایر موارد را وارد و مصرف کرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید