امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274087
۱۹۵۴
۲
۰
نسخه چاپی
Indonesia

کشور اندونزی و اطلاعاتی جالب در مورد آن

اندونِزی کشوری است که در آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه (پاپوآ در ملانزی) قرار دارد. اندونزی در مجمع‌الجزایر مالایی بین قاره آسیا و اقیانوسیه قرار دارد.

اندونزی و اطلاعاتی جالب در مورد آن

اندونزی با جمعیت بیش از ۲۷۳ میلیون نفر، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا است.

آداب و رسوم کشور اندونزی

فرهنگ اندونزی با تعامل طولانی بین آداب و رسوم بومی اصلی و تأثیرات متعدد خارجی شکل گرفته‌است. اندونزی در طول مسیرهای تجاری باستانی بین خاور دور، آسیای جنوبی و خاور میانه واقع شده و در نتیجه تحت تأثیر بسیاری از مذاهب از جمله اسلام، هندوئیسم، بودیسم، کنفوسیوس و مسیحیت قرار گرفته‌است. شهرها عمده تجاری است و ترکیبی پیچیده فرهنگی است که بسیار متفاوت از فرهنگهای بومی اصلی است.

زبان و مذهب در اندونزی

اندونزی ۱۷/۵۰۰ جزیره (۶۰۰۰ جزیره مسکونی هستند) دارد که بیش از ۳۰۰ گروه قومی مختلف در آنها زندگی می‌کنند؛ جاوه‌ای‌ها با حدود ۴۰ درصد بزرگ‌ترین قوم به حساب می‌آیند و پس از آن‌ها سوندانی‌ها با ۱۵ درصد قرار دارند. هر ایالت این کشور، زبان، مذهب، قومیت و تاریخ خود را دارد. زبان رسمی مردم اندونزی، اندونزیایی است که به نوعی فرم استاندارد شده زبان مالایی است، هر چند در عمل به عنوان زبان دوم مردم محسوب می‌شود و مردم در خانه و محیط‌های محلی به زبان‌های محلی صحبت می‌کنند اما در محیط کار و مدرسه از همان زبان اندونزیایی استفاده می‌کنند.

اندونزی، پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است.

۸۸ درصد مردم اندونزی، مسلمان هستند، ۵ درصد پروتستان، ۳ درصد کاتولیک رومی، ۲ درصد هندو، ۱ درصد بودا و ۱ درصد به سایر مذاهب اعتقاد دارند. اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، همواره به داشتن سنت بردباری مذهبی افتخار می‌کند و در قانون اساسی این کشور آزادی مذهبی تضمین شده‌ است ولی در سال‌های اخیر این آزادی مذهبی با تهدیدهایی روبه‌رو بوده است. امروزه  طبق قوانین این کشور، تبلیغ افکار ناخداباورانه جرم است و برای کسانی که بخواهند مومنان مسلمان را با باورهای دیگری آشنا کنند تا پنج سال زندان پیش‌بینی شده ‌است.

اقتصاد کشور اندونزی

اندونزی از لحاظ دارا بودن منابع طبیعی، به عنوان کشوری ثروتمند شناخته می شود چرا که دارای معادن بزرگ نفت و گاز طبیعی است. با این وجود، فقر بسیاری در بین مردم این کشور وجود دارد که از جمله دلایل آن می توان به بالا بودن جمعیت کشور اندونزی اشاره کرد. شغل بسیاری از مردم اندونزی کشاورزی و کاشت برنج است.

در حین چند سال گذشته، اندونزیایی ها با برنامه ریزی درست در حال پیشرفت های اقتصادی هستند.اندونزیایی ها در حال تلاش هستند تا بتوانند گردشگران بسیاری را به خود جذب کنند و اقتصاد خود را بهبود بدهند. درست به همین دلیل است که شروع به ساخت هتل ها و مراکز تفریحی کرده اند. مجموعه ی این عوامل باعث شده است که سفر به اندونزی با سهولت بیشتری انجام شود. علاوه بر آن، استفاده از جاذبه های تفریحی هنگام سفر به اندونزی می تواند با هزینه ای کمتر انجام شود.

آب و هوای کشور اندونزی

با توجه به اینکه کشور اندونزی در خط استوا قرار گرفته است، دارای آب و هوایی گرم و مرطوب می باشد به طوری که معمولا در تمام فصول سال تغییرات آب و هوایی چندانی ندارد.البته در ماه های آوریل تا اکتبر کمی هوا سردتر می شود ولی آنچنان محسوس نیست. بهترین زمان برای سفر به اندونزی همین ماه های آوریل تا اکتبر است چرا که رطوبت بالا و بارندگی های زیاد ممکن است برای برخی از گردشگران خوشایند نباشد. علاوه بر آن، کشور اندونزی با داشتن ساحل های فراوان، دچار سونامی های وحشتناک نیز می شود.

جامعه در اندونزی

با توجه به ماهیت متنوع جامعه اندونزی، گرایش زیادی به گروه وجود دارد و مردم خود را با گروه قومیتی، خانوادگی و محل تولد معرفی می‌کنند. خانواده همچنان همان ساختار سنتی را دارد و هر یک از اعضای خانواده، وظیفه تعریف شده‌ای دارد و به شدت حس استقلال در آنها موج می‌زند. سلسله مراتبط نقش مهمی در جامعه فرهنگ محور اندونزی ایفا می‌کند. معمولا افرادی که موقعیت اجتماعی، قدرت و سن بیشتری دارند مورد احترام هستند و این موضوع در هر مکانی از روستا گرفته تا اداره رعایت می‌شود. بنابراین افرادی که در سلسله مراتب بالاتری هستند قدرت تصیم‌گیری برای گروه و جامعه را دارند، این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که حفظ یکپارچگی و روابط هماهنگ و یکدست قدرتمند جزو سیاستگذاری‌های کشور به حساب می‌آید.

رفتار در اندونزی

آبرو اهمیت زیادی در اندونزی دارد و در نتیجه مردم خیلی مواظب صحبت‌ها و تعامل‌های خود هستند. با اینکه از خارجی‌ها انتظار نمی‌رود این مفهوم را درک کنند اما بهتر است مواظب رفتار و کردار خود باشند. هیچگاه نباید دیگران را مسخره کرد، سر کسی فریاد زد یا باعث رنجش او شد. در حضور جمع نباید به معایب اشاره کرده و در خلوت می‌توانید عیب دیگران را بازگو کنید. به همین ترتیب نباید شخص یا یک گروه در جمع، سرزنش کنید. شاید به همین دلیل باشد که مردم این کشور در رفتار خود رک و صریح نیستند و به عنوان مثال از آنجا که نمی‌خواهند باعث بی‌آبرویی یا شرمندگی طرف مقابل‌شان شوند، صراحتا پاسخ منفی نمی‌دهند و سعی می‌کنند پاسخ منفی را به نحوی بگویند که طرف مقابل متوجه آن شود. جالب است بدانید بخشی از مردم ۱۲ راه برای گفتن نه و چندین روش برای گفتن بله دارند در حالیکه منظور همان جواب منفی است.

احوالپرسی در اندونزی

احوالپرسی معمولا کمی رسمی انجام می‌شود و هدف نشان دادن احترام است. احوالپرسی اغلب با دست دادن و گفتن کلمه «سلامت» همراه است. بسیاری از مردم اندونزی ممکن است بعد از دست دادن، سر خود را به نشانه تعظیم، کمی خم کنند یا دست‌ها را روی قلب‌شان بگذارند. اگر به چندین نفر معرفی می‌شوید همیشه اول با افراد مسن‌تر یا بزرگ‌تر احوالپرسی کنید. لقب و عنوان افراد در اندونزی مهم است و اگر از عنوان افراد اطلاع دارید حتما از آن در صحبت‌های خود استفاده کنید.

هدیه دادن در اندونزی

آداب هدیه دادن در اندونزی به شدت به قومیت طرف مقابل مربوط است. ادب حکم می‌کند که قبل از گرفتن هدیه، تعارف کنند که نیاز به این کار نبوده است؛ با این کار به شما نشان می‌دهند که انسان حریصی نیستند. از هدیه دادن اقلامی نظیر چاقو، قیچی و هر وسیله برش اجتناب کنید که به معنای خاتمه دادن به رابطه تلقی می‌شود. کادو کردن خیلی مهم است و رنگ‌های طلایی و قرمز خوش یمن به حساب می‌آید. مردم در این کشور، هدیه را بعد از دریافت، باز نمی‌کنند. معمولا در ملاقات اول، هدیه ساده‌ای رد و بدل می‌شود.

آداب هدیه دادن در اندونزی به شدت به قومیت طرف مقابل مربوط است.

در دین اسلام، هدیه دادن نوشیدنی‌های الکلی ممنوع است و به همین دلیل برای مسلمانان چنین هدیه‌ای نبرید. هر نوع غذایی به عنوان هدیه باید حلال باشد. هدیه را به شخص مسلمان فقط با دست راست تقدیم کنید.

برای هدیه دادن به قومیت‌های هندی، هدیه را در کاغذ کادویی به رنگ زرد، قرمز، سبز یا رنگ‌های روشن بپیچید که خوش شانسی می‌آورد. محصولات چرمی به هیچ عنوان هدیه ندهید.

آداب غذا خوردن در اندونزی

آداب غذا خوردن در اندونزی بر اساس نوع مهمانی و محیط تفاوت دارد، به عبارتی هر چه مهمانی رسمی‌تر باشد، باید رفتار رسمی‌تری داشته باشید. به عنوان مهمان، جایگاه خاصی برای شما در نظر گرفته شده است، پس صبر کنید تا شما را راهنمایی کنند. غذا معمولا از یک ظرف مشترک که در وسط گذاشته شده است برداشته می‌شود و بعد از خوردن غذایتان مانعی ندارد مجددا غذا بکشید. در مراسم‌های رسمی، اول غذا برای مردها سرو می‌شود. منتظر بمانید تا به شما تعارف کنند بعد غذا را شروع کنید. مردم اندونزی اغلب فقط با قاشق و چنگال غذا میل می‌کنند. در برخی مواقع با توجه به موقعیت می‌توانند از دست‌هایشان نیز برای خوردن استفاده کنند.

کسب و کار و آداب آن در اندونزی

ملاقات‌های اولیه بیشتر برای شناخت طرف مقابل است، پس اگر هیچ صحبتی از کسب و کار نشد تعجب نکنید. در اندونزی مرسوم است که افراد بر اساس مقام و رتبه‌شان وارد اتاق جلسه بشوند. با اینکه شما مجبور نیستید این موضوع را رعایت کنید، اما رفتار شما می‌تواند تاثیر خوبی ایجاد کند. در این کشور معمولا تصمیم‌گیری‌ها زمان‌بر است و با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند، پس برای رسیدن به نتیجه صبور باشید. آنها معتقدند که زمان باعث پول درآوردن نمی‌شود، بلکه در اثر رابطه خوب و هماهنگی می‌توان در کسب و کار موفق شد. در واقع فکر می‌کنند هر موضوعی در زمان و مکان خاص خودش اتفاق می‌افتد و به همین دلیل عجله نمی‌کنند.

حواستان باشد که در این کشور ارتباطات مبتنی بر رفتارهای غیرمستقیم است، به عبارتی همیشه نیت و منظور خود را مستقیما بیان نمی‌کنند. پس باید با هوش و ذکاوت و با توجه به زبان بدن و لحن کلام، نکته اصلی حرف‌شان را متوجه شوید. کسب و کار یک موضوع شخصی در اندونزی به حساب می‌آید به طوری که برای ایجاد رابطه با طرف مقابل وقت زیادی صرف می‌کنند. در نتیجه ارتباط رودرور را بهترین شیوه انجام کار می‌دانند.

اهمیت به زمان خیلی جدی نیست به طوری ممکن است بدون اطلاع قبلی، یک جلسه را لغو کنند. در واقع افراد و رابطه‌ها برای آنها خیلی مهم‌تر از زمان است. با این حال این موضوع برای زمان حرکت قطار، هواپیما و اتوبوس صدق نمی‌کند و درست سر زمان انجام می‌شوند.

عید فطر در اندونزی

عید فطر در اندونزی با نام «لباران» شناخته می شود و یک روز بسیار باشکوه و پر از تزئینات عادی است و افراد همراه با خانواده هایشان بیرون رفته و سنت های زیادی دارند.

پیش از روز عید خانواده ها از اقصی نقاط اندونزی به منزل والدین و زادگاه هایشان می آیند تا عید را در کنار هم جشن بگیرند. و به خاطر این فرهنگ و سنت قدیمی است که جاده های بسیاری از مناطق اندونزی در روزهای پیش از عید با ترافیک همراه است. این سنت «مادیک» نامیده می شود. تعطیلی عید فطر در اندونزی سه روز است.

در حالی که برخی در جاده هستند ، کسانی که میزبان این جشن در خانه خود هستند به طور معمول غذاهای سنتی عید را می پزند. غذاهایی چون «رندانگ»، «اوپور آیام» که مرغ  پخته شده در شیره نارگیل است و همراه با کوفته برنج داخل برگ درخت خرما پذیرایی می شود.

در روز عید مردم برای نماز به مسجد می روند و بسیاری از آن ها به مساجد محلی سر می زنند. به این ترتیب مساجد سرتاسر کشور شلوغ شده و صحبت با همسایگان و احوالپرسی و تبریک عید از سنت های پسندیده این ایام است.   

 پس از نماز صبح، بازدیدهای خانوادگی، جشن های بزرگ و دیدار از اقوام، پذیرایی و گفتگو به چشم می خورند. کودکان لباس نو می گیرند و پاکت های پول عیدی به آن ها داده می شود. 

آداب و رسوم ماه رمضان در اندونزی

1. رسم مونگاهان در سوندا

رسم مونگاهان درمنطقه جاوه غربی وجود دارد که در این رسم اعضای خانواده و دوستان کنار هم جمع می شوند و از هم حلالیت و عفو طلب میکنند و اولین سحری را با هم می خورند.

2. رسم نیاراق در بتاوی

رسم نیاراق که در بین مردمان بتاوی وجود دارد در استقبال از ماه رمضان به به خانه بزرگترهای خانواده مانند مادر بزرگ, عمو و دایی می روند و غذاهایی به خصوص مواد غذایی خام را به عنوان هدیه برایشان می برند.

3. پادوسان در جوگجاکاراتا و جاوه میانه

رسم پادوسان در جوگجاکاراتا و جاوه میانه رواج دارد. مفهوم پادوسان این است که بدن روزه دار از حیث ظاهر و باطن باید پاک باشد بنا بر این رسم مردم  با حمام و دوش گرفتن در چاه و یا چشمه های آب به استقبال ماه مبارک رمضان می روند.

4. رسم مئوگانگ در ننگرا آچه دارالسلام

رسم منوگانگ که برای استقبال از ماه مبارک رمضان است یک بز یا گاو ذیح می کنند. این رسم از سال ۱۴۰۰ میلادی آغاز شده است.

5. رسم دوگدران سمارانگ

رسم دوگدران که در سمارانگ وجود دارد برای استقبال از ماه مبارک رمضان انجام می شود. دوگران از دو کلمه دوگ به معنی صدای طبل مسجد و در به معنی صدای توپ جنگی است. در رسم دوگدان برای اعلام شروع ماه مبارک رمضان چند بار صدای طبل مسجد به همراه صدای توپ را درمی آورند.

6. رسم پرلان اونگاهان در بانیوماسجاوا مرکزی

رسم پرلان یک جشن عظیم است که در بانیوماس برگزار می شود. جشن پرلان که برای استقبال از ماه مبارک رمضان انجام می شود انواع غذاهای سنتی مانند گوشت و سبزیجات اماده می کنند.

سوغات های کشور اندونزی

سوغاتی های اندونزی به دلیل وجود اقوام مختلف در این مجمع الجزایر دارای تنوع زیادی است که نشانه فرهنگ و سبک زندگی مردمان آن منطقه است.

عروسک های وایانگ

عروسک های وایانگ, عروسک های چوبی در اندونزی است  که علاوه بر یک سوغات بی نظیر در این کشور برای انجام نمایش عروسکی در این کشور که این نمایش عروسکی یکی از میراث فرهنگی ثبت شده در یونسکو است.

زیورآلالت دست ساز

زیورآلالت و اشیاء نقره  که در منطقه   Celukتوسط اهالی که تبحر خاصی دارند ساخته می شوند. انواع زیورآلات از جمله گوشواره, حلقه, دستبند و سایر وسایل تزئیناتی را از این کشور خریداری کرد.

منبت کاری و حکاکی

منبت کاری در اندونزی ۹۰۰ سال قدمت دارد و هر منطقه طرح خاص خود را برای حکاکی دارند و هنرمندان این هنر را در تزئین معابد استفاده کرده اند. برای ساخت تندیس ها ی کوچک از سنگ های آتشفشانی استفاده می شود. از منبت کاری برای ساخت ماسک هایی برای مراسم خاکسپاری و مراسم رقص استفاده می کنند. برای ساخت این ماسک ها ازچوب آبنوس, ساج, ماهون, صندل و ... استفاده می کنند. انواع تندیس ها و ماسک های چوبی امروزه در سراسر اندونزی وجود دارد و و قیمت آن به کیفیت چوب و میزان کاری که روی آن انجام شده, بستگی دارد.

شکلات

در اندونزی خوراکی های بسیار زیادی وجود دارد که شکلات یکی از این سوغات ها می باشد. اندونزی کارخانه های شکلات سازی متعددی وجود دارد که شکلات های مختلف با طعم های گوناگون می زتند.

داروهای گیاهی و لوازم آرایشی ارگانیک

بالی در اندونزی یکی ازبهترین مناطق دنیا برای انواع گیاهان دارویی و لوازم آرایشی ارگانیک است و کیفیت آن ها را نمی توانید در جای دیگری پیدا کنید. دلیل این محصول بینظیر در اندونزی ارتباط عمیقی است که مردم این کشور با با طب سنتی و طب جامع دارند که بر مصرف مواد و داروهای طبیعی و ترکیبات گیاهی تاکید دارد.

عود

یکی دیگر از سوغاتی هایی که می توانید با خود به خانه ببرید انواع عود است. در گذشته از عود برای مراسم مذهبی استفاده می شده است اما امروزه برای خوشبو کردن منازل هم استفاده می کنند.

بایدها و نبایدها در اندونزی

از لمس کردن یا عبور دادن اشیاء از بالای سر افراد به شدت اجتناب کنید چراکه آنها این بخش از بدن را به عنوان مقدس‌ترین عضو می‌دانند. هنگامی که نشسته‌اید نباید کف کفش خود را به طرف مقابل نشان دهید زیرا این رفتار را توهین تلقی می‌کنند. از بوسیدن، در آغوش گرفتن و تماس بدنی زیاد در محیط‌های عمومی بپرهیزید.

سن قانونی سیگار کشیدن، ۱۸ سال است و این قانون سفت و سخت اجرا می‌شود، پس حواستان باشد. مجازات حمل، استفاده و داشتن مواد مخدر بسیار شدید است و می‌تواند مجازاتی معادل زندان یا اعدام داشته باشد.

  • منبع
  • ویکی پدیا
  • کجارو
  • دل تابان
  • خبرگزاری رسمی حوزه
  • به وقت تکنولوژی
  • آلاله

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید