امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276324
۴۷۱
۱
۰
نسخه چاپی
نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس خبر داد

کلیات طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران تصویب شد

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن تشریح بررسی‌های جلسه امروز (یکشنبه، ۲۲ فروردین) کمیسیون متبوع خود، از تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران خبر داد

کلیات طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران تصویب شد

در صورت تصویب طرح سازمان داوری به‌صورت مستقل در کنار قوه قضائیه فعالیت می‌کند

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضمن تشریح بررسی‌های جلسه امروز (یکشنبه، ۲۲ فروردین) کمیسیون متبوع خود، از تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

حسن نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، گفت: در جلسه امروز کمیسیون طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران با حضور مسئولان‌ سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط بررسی و کلیات آن به تصویب رسید، جزئیات طرح نیز برای رسیدگی بیشتر به کارگروه تخصصی کمیسیون ارجاع شد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: بر این اساس در صورت تصویب طرح، سازمان داوری به‌صورت مستقل در کنار قوه قضائیه فعالیت می‌کند، یعنی پرونده پیش از صدور حکم در دادگاه، توسط سیستم داوری مطرح شده و برای سازش تلاش خواهد شد، البته قرار است لایحه‌ای توسط دولت با همین عنوان به مجلس ارائه شود.

نوروزی ادامه داد: در این جلسه همچنین طرح قضازدایی و کاهش عناوین مجرمانه  مورد بحث و بررسی قرار گرفت، با توجه به این‌که قرار است لایحه‌ای به همین منظور تقدیم مجلس شود، مقرر شد هفته آینده طرح و لایحه رای‌گیری شود و برای ادغام آن‌دو تصمیم‌گیری شود. در این جلسه ایرادات شورای نگهبان به لایحه شوراهای حل اختلاف نیز رفع و برای بررسی و تصویب به صحن علنی ارسال شد.

نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بیان کرد: در این جلسه همچنین دو ماده از طرح حمایت از مالکیت صنعتی به تصویب رسید، بر اساس قسمتی از این مصوبه آنجایی که نیازهای وزارت دفاع جزو نیازهای ملی حساب می‌شود، چنانچه شخص مخترع هم نخواهد اختراع خود را به تولید انبوه برساند، حتی بدون اجازه وی هم امکان تولید اختراعش در سطح گسترده و رفع نیاز کشور امکان‌پذیر خواهد شد، یک ماده از طرح برای تجاری‌سازی مانده که در هفته آینده آن را بررسی و تصویب و طرح را به صحن علنی ارسال می‌کنیم.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید