امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281253
۳۶۴
۱
۰
نسخه چاپی

کمک ۷۲۵‌میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده یک بسته ۷۲۵‌میلیون دلاری اضافی تسلیحات و سایر کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال خواهد کرد. افزون بر این واشنگتن در این هفته درخواست انبوهی از کمک‌‌‌ها را از متحدان اروپایی داشته است. این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که حملات موشکی مجدد روسیه به کی‌‌‌یف و سایر اهداف افزایش یافته است. به گزارش الجزیره، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه در بیانیه‌‌‌ای گفت که این کمک‌‌‌ها به دنبال حملات موشکی روسیه به غیرنظامیان در سراسر اوکراین و «شواهد فزاینده از خشونت نیروهای روسیه» صورت می‌گیرد.

کمک ۷۲۵‌میلیون دلاری آمریکا به اوکراین

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌‌‌ای جداگانه اعلام کرد که جدیدترین بسته نظامی واشنگتن شامل مهمات بیشتر برای «تسلیحات هیمارس» (سیستم‌های موشکی توپخانه با تحرک بالا) است و این سری از کمک‌‌‌های جدید کل کمک‌‌‌های نظامی آمریکا به اوکراین را از زمان شروع دولت جو بایدن به۳/ ۱۸‌میلیارد دلار می‌‌‌رساند. ایالات متحده هیمارس ۲۰ عراده را به اوکراین ارسال کرده و قول داده است ۱۸ عراده دیگر در سال‌های آینده تحویل داده شود. ثابت شده است که هیمارس یک سلاح حیاتی است که توانایی اوکراین برای حمله به انبارهای مهمات، پل‌‌‌ها و سایر اهداف کلیدی تحت تصرف روسیه را بهبود بخشیده است.

مقامات آمریکایی می‌‌‌گویند که بسته جدید ایالات متحده عمدتا با هدف تحویل هزاران گلوله برای سیستم‌های تسلیحاتی است که اوکراین با موفقیت در حمله متقابل خود علیه روسیه استفاده می‌کند و این گونه توانسته است جنگ را به ماه هشتم بکشاند. وزارت دفاع آمریکا هم در بیانیه‌‌‌اش اعلام کرده است که نیازهای فوری اوکراین همچنان دفاع هوایی است؛ چراکه روس‌‌‌ها صدها موشک به سمت شهرهای بزرگ اوکراین پرتاب کرده‌‌‌اند.

در این بیانیه آمده است: «نیروهای اوکراینی در سرنگونی این موشک‌‌‌ها موفقیت‌هایی داشته‌اند، اما به قابلیت‌‌‌های دفاع هوایی بیشتری نیاز دارند.» یک مقام ارشد دفاعی به خبرنگاران در پنتاگون گفت که روسیه در ۲۴ ساعت اخیر بیش از ۸۰ موشک به سمت اهداف اوکراین شلیک کرده است و پدافند هوایی اوکراین توانسته حدود نیمی از آنها را رهگیری کند. این مقام که نخواست نامش فاش شود، ارزیابی خود را از جنگ این‌گونه ابراز کرد: «کی‌‌‌یف برای رهگیری‌‌‌ها از مهمات زیادی استفاده می‌کنند، زیرا به احتمال زیاد اوکراینی‌‌‌ها بیش از یک گلوله به هر موشک وارده شلیک کرده‌‌‌اند.»

بریتانیا هفته گذشته اعلام کرد که موشک‌‌‌هایی را برای سامانه موشکی پیشرفته «NASAM» (سامانه موشکی سطح به هوای پیشرفته) که پنتاگون قصد دارد به اوکراین ارسال کند، ارائه خواهد کرد. بریتانیا همچنین صدها پهپاد و ۱۸ قبضه توپخانه هویتزر ارسال می‌کند.

همزمان گفته می‌شود که آلمان اولین سیستم از چهار سیستم دفاع هوایی «IRIS-T» را ارسال کرده است. فرانسه متعهد شد توپخانه، سامانه‌های ضدهوایی و موشک‌‌‌های بیشتری ارائه کند. هلند گفت که موشک می‌‌‌فرستد و کانادا نیز در حال برنامه‌‌‌ریزی برای ارسال تجهیزات زمستانی، دوربین‌‌‌های پهپاد و ارتباطات ماهواره‌‌‌ای است. این تعهدات در حالی صورت می‌گیرد که روسیه حملات خود را تشدید کرده است. روسیه با پهپادهای کامیکازه، کی‌‌‌یف را هدف قرار می‌دهد. همچنین موشک‌‌‌هایی را به شهر نیکوپول و زاپوریژیا که یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات هسته‌‌‌ای اروپا در آن قرار دارد، شلیک کرده است.

  • منبع
  • دنیای اقتصاد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید