امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279808
۲۵۵
۱
۰
نسخه چاپی
وزیر علوم تاکید کرد؛

کنکور در رشته‌های پرطرفدار حتما باقی می‌ماند

کنکور در رشته‌های پرطرفدار حتما باقی می‌ماند

وزیر علوم با تاکید بر اینکه کنکور برای رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌ها حذف شدنی نیست و داوطلبان برای ورود به این رشته‌ها به تلاش خود ادامه دهند، گفت: در حال حاضر امکان تحصیل در ۸۵ درصد از رشته‌های دانشگاهی براساس سوابق تحصیلی وجود دارد اما ورود به رشته‌های پرطرفدار را نمی‌توانیم طبق سوابق تحصیلی مهیا کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی‌گل به تشریح مهمترین برنامه‌های آموزش عالی در حوزه کنکور سهمیه ورود به دانشگاه‌ها و تحقق شعار سال اشاره کرد و گفت: شیوه اجرای کنکور در کشور ما توسط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و وزارت علوم نمی‌تواند در این زمینه ورود کند و صرفاً مجری، قانون است. اما درخصوص محتوا و شیوه ارزیابی سوابق تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها نیز باید عنوان کرد این موضوع نیز به وزارت آموزش و پرورش مرتبط خواهد شد که نحوه امتحان گرفتن از دروس تخصصی و عمومی را این وزارتخانه تعیین می‌کند و در این زمینه نیز اجازه ورود نداریم.

وی در ادامه به برنامه وزارت علوم درخصوص نحوه اجرای کنکور نیز اشاره و تاکید کرد: بنده به طور شفاف تاکید می‌کنم که کنکور برای رشته‌های پرطرفدار دانشگاه‌ها امکان حذف شدن ندارد و کسانی که داوطلب این رشته‌ها هستند و هدفشان کسب کرسی‌های رشته‌های پرطرفدار است باید با جدیت برای حضور در کنکور تلاش کنند چراکه آزمون برای ورود به این رشته‌ها حذف شدنی نیست و سوابق تحصیلی نمی‌تواند این امر را ارزیابی کند.

وزیر علوم تاکید کرد: اگر ظرفیت یک رشته خاص در یک دانشگاه خاص را مثلا ۱۰۰ نفر عنوان کنیم اما تعداد افرادی که براساس سوابق تحصیلی ارزیابی شوند بیش از ۱۰ هزار نفر با معدل ۲۰ متقاضی باشند چگونه می‌شود که این افراد را برای حضور در آن رشته خاص تفکیک کنیم بنابراین هیچ راهی برای حضور در رشته‌های پرطرفدار کنکور جز برگزاری کنکور وجود ندارد.

زلفی‌گل با تاکید بر اینکه امکان حضور در بیش از ۸۵ درصد رشته‌های دانشگاهی براساس سوابق تحصیلی وجود دارد، گفت: براساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان برای حضور در این رشته‌ها سوابق تحصیلی تاثیر قطعی داشته باشد و نیاز به برگزاری کنکور نباشد اما برای رشته‌های پرطرفدار کنکور حتما باقی خواهد ماند.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا امکان افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پرطرفدار مانند رشته پزشکی وجود دارد نیز تاکید کرد: همانطور که عنوان شد وزارت علوم مجری قانون است تا از طریق کنکور شرایطی را برای پذیرش و جذب دانشجو مهیا کند اما اینکه آیا با افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی به نیازها پاسخ گفته می‌شود یا نه، در حوزه کاری وزارت بهداشت است و درخصوص افزایش ظرفیت پذیرش در سایر رشته‌ها نیز وزارت علوم تعیین‌کننده نمی‌باشد.

وی در مورد تغییرات احتمالی در حوزه سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها نیز گفت: این مورد را نیز قانون مشخص می‌کند و تعیین کرده است که چه سهمیه‌هایی برای داوطلبان وجود داشته باشد و ما نیز براساس همان عمل خواهیم کرد که البته بعضاً انتقاداتی به وجود برخی سهمیه‌ها که البته در واقعیت نیز به طور جدی وجود نداشته است نظیر جابه‌جایی از دانشگاهی به دانشگاه دیگر که این سهمیه‌ها در حال حاضر حذف شده است و به طور کلی درخصوص سایر سهمیه‌ها نیز تابع قانون هستیم.

وزیر علوم با اشاره به آغاز آموزش حضوری دانشجویان در دانشگاه‌ها از ماه جاری تاکید کرد: ما در دوره تحصیلات تکمیلی آموزش حضوری را برای دانشجویانی که پایان‌نامه یا رساله تصویب شده داشتند اجرایی کردیم و این دانشجویان طی دو سال کرونا در دانشگاه‌ها حضور داشتند اما دانشجویانی که رساله تصویب شده نداشتند یا دانشجویان دوره کارشناسی، آموزش خود را به صورت مجازی دنبال می‌کردند.

وی ادامه داد: بعد از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها، آموزش حضوری مجدداً بعد از تعطیلات عید در دانشگاه‌ها با جدیت پیگیری شد و بسیاری از دانشگاه‌ها از همان ابتدای سال توانستند این نوع آموزش را شروع کنند.

ذلفی‌گل یادآور شد: البته برخی دانشگاه‌های کشور به دلیل در اختیار داشتن خوابگاه‌های خصوصی که طی دو سال کرونا تغییر کاربری داده بودند آموزش حضوری خود را با تاخیر شروع کردند اما تا پایان فروردین یا همان ابتدای هفته آینده قالب دانشگاه‌ها برای تمامی مقاطع تحصیلی خودشان آموزش حضوری خواهند داشت.

وی یادآور شد: خوشبختانه امروزه بازگشت به آموزش حضوری در دانشگاه‌ها بسیار مورد استقبال دانشجویان واقع شده و این موضوع را به عنوان مطالبه اصلی خود پیگیری می‌کنند.

وزیر علوم درخصوص برنامه این وزارتخانه برای عمل به شعار سال گفت: با فرمان رهبری امسال به عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی نامگذاری شد که محور و فرمان اصلی تحقق این شعار وزارت علوم می‌باشد چراکه اکثریت صاحبان ایده و آموزش‌دهندگان خلاقیت و دانش در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: ما از تمامی موسسات تابع وزارت علوم درخواست کردیم برنامه عملیاتی خود را براساس ماموریت‌ها و راهبردهای خود به منظور تحقق شعار سال اعلام کنند و این برنامه‌ها قابل پایش و ارزیابی باشند.

زلفی‌گل تاکید کرد: در حال حاضر ۴۹ پارک علم و فناوری و ۱۲۴ مرکز رشد در مجموعه‌های تابع وزارت علوم قرار دارد که این مراکز وظیفه ارائه تسهیلات ویژه به صاحبان ایده را دارد تا ایده آنها مورد ارزیابی قرار گرفته و هسته‌های فناوری شکل بگیرد و ما نیز بتوانیم مناطق نوآوری را توسعه بدهیم.

وی در پایان تاکید کرد: بالغ بر ۱۰ هزار هسته فناور در کشور داریم که قابلیت تبدیل به ایده و مسیر فناوری را طی کرده و تلاش می‌کنیم مسیر تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از تسهیلات دانش‌بنیانی برای آنها فراهم شود.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید