امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270860
۴۰۳
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا

کنگره بدنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ، با ولادیمیر پوتین و سایر رهبران جهان است

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که کنگره بدنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با ولادیمیر پوتین همتای روس او و سایر رهبران جهان است. سخنان خارج از قواعد سیاسی دونالد ترامپ او را دچار مشکل بزرگی کرده است

 کنگره بدنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ، با ولادیمیر پوتین و سایر رهبران جهان است
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده است که کنگره بدنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی رئیس‌جمهوری ایالات متحده، با ولادیمیر پوتین همتای روس او و سایر رهبران جهان است. سخنان خارج از قواعد سیاسی دونالد ترامپ او را دچار مشکل بزرگی کرده است.

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با شعارهایی در راستای شکستن ساختارهای معمول سیاست، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شرکت کرد و با همین شعارها در انتخابات پیروز شد، از همان ابتدا پیروزی رئیس جمهوری ضدساختار در کشوری مانند آمریکا عجیب بود. اما ترامپ به مرور خصوصیاتی از خود بروز داد که این روزها باعث نگرانی بسیاری از سیاستمداران آمریکایی شده است.

سخنان ترامپ سرشار از تناقض گویی و دور از شان یک رئیس جمهور نبوده است. سخنان او بسیاری از منافع آمریکا را زیر سوال برده است. منافع ملی آمریکا همواره با نظم جهانی هم‌راستا بوده است اما ترامپ در سه سال اخیر به نظم جهانی تاخته است. رویکرد انزواطلبانه ترامپ برای بسیاری از تحلیلگران آمریکایی نگران کننده است. ترامپ تلاش می کند خارج از ساختار و شخصا با رهبران جهان وارد گفت و گو شود در حالی که الفبای سیاست خارجی و گفتگوهای دیپلماتیک را نمی‌داند.

موضوع تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین به اخبار جنجالی این روزهای آمریکا تبدیل شده و باعث شده که روند استیضاح وی آغاز شود. افشای درخواست دونالد ترامپ از همتای اوکراینی یعنی ولودیمیر زلنسکی درباره پسر جو بایدن، موجب شده تا تماس تلفنی ترامپ در این قضیه زیر ذره‌بین قرار بگیرد.

کنگره آمریکا بر اساس قانون اساسی این کشور اجازه دارد که رئیس جمهور را پیش از به پایان رسیدن دوران چهار ساله از کار برکنار کند به شرطی که به اعضای کنگره ثابت شود رئیس‌جمهور یکی از سه اتهام زیر را دارد؛ خیانت کرده، رشوه گرفته یا از قدرت سوء‌استفاده کرده است و رئیس جمهور آمریکا به دلیل سوء استفاده از قدرت در آستانه استیضاح قرار دارد.

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه هفتم مهرماه اعلام کرد که کنگره بدنبال دسترسی به تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ، با ولادیمیر پوتین همتای روس او و سایر رهبران جهان است.

به نظر می رسد تحرکات دونالد ترامپ در حوزه سیاست خارجی آنچنان هنجارشکنانه بوده که کنگره چنین درخواستی را ارائه کرده است. آدام شیف دلیل این درخواست را نگرانی‌ از احتمال به خطر افتادن امنیت ملی آمریکا عنوان کرده است.

شیف در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی گفت: به نظرم، محافظت از امنیت ملی ایالات متحده ضروری‌ترین کار است و باید ببینیم آیا رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با سایر رهبران جهان بویژه پوتین، امنیت‌مان را در راستای بهره‌برداری شخصی‌ در کمپین خودش زیر سوال برده است. اگر هدف پنهان‌کاری و لاپوشانی است، باید به آن پی ببریم.

این در حالی است که روز ششم مهر اعلام شد که کاخ سفید دسترسی به متن مکالمات تلفنی ترامپ با رهبران خارجی از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، را به شدت محدود کرده است. ظاهرا کاخ سفید نیز نگران سخنان نابجا و دور از عرف سیاسی دونالد ترامپ است.

پس از آنکه یک افشاگر که گفته می‌شود در سی آی ای کار می کند مکالمه ماه ژوئیه دونالد ترامپ با وولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری جدید اوکراین، را که در آن خواستار کمک وی برای تحقیق درباره پسر جو بایدن شده است، را علنی کرد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، دستور انجام تحقیقات رسمی در رابطه با آغاز فرایند استیضاح دونالد ترامپ را صادر کرد.

آدام شیف روز شنبه همچنین به شبکه ای‌بی‌سی گفت کمیته اطلاعاتی با افشاگر این پرونده برای حضور در یک نشست پرسش‌ و پاسخ به توافق رسیده است.

نانسی پلوسی نیز شنبه شب اعلام کرد، اکنون افکار عمومی خواهان تحقیقات برای استیضاح ترامپ است. پلوسی که تا پیش از این با استیضاح ترامپ به دلیل موافق نبودن افکار عمومی مخالفت می‌کرد، گفت، نظر افکار عمومی تغییر کرده و می‌تواند باز تغییر کند، اما در حال حاضر مردم آمریکا پس از دیدن شکایت کارمند افشاگر و گزارش بازپرس کل و رفتار دولت، به تصمیم دیگری رسیده‌اند.

همزمان دونالد ترامپ با انتشار ویدئویی در توئیتر که نشان دهنده هراس او از استیضاح است، به هوادارانش هشدار داده که آمریکا با خطر بی‌سابقه‌ای روبرو شده است. ترامپ در این توییت نوشت: «کشور با خطر بی‌سابقه‌ای روبروست» و در این ویدئو خطاب به هوادارانش گفت: «دموکرات‌ها می‌خواهند اسلحه شما را بگیرند، پوشش سلامتی شما را بگیرند و می‌خواهند آرای شما را بگیرند و می‌خواهند آزادی شما را بگیرند. هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیافتد، زیرا که سرنوشت کشورمان به شکل بی‌سابقه‌ای در معرض خطر است. موضوع کاملا ساده است، آنها می‌خواهند مرا متوقف کنند زیرا که من برای شما تلاش می‌کنم. هرگز اجازه نخواهم داد این اتفاق بیافتد.»

او در توئیت‌های دیگری نیز تاکید کرد که تحقیقاتی که با هدف کنار گذاشتن او در جریان است، یک کمپین پیگرد سیاسی است. ترامپ گفت که سناتور دموکرات آدم شف که ریاست کمیته تحقیقات درباره عملکرد رئیس‌جمهوری در مجلس نمایندگان را بر عهده دارد، خود را بدنام کرده و باید از کنگره استعفا کند.

برای حذف ترامپ از قدرت، ۶۷ تن از ۱۰۰ عضو سنا باید به گناهکاری او رای دهند. جمهوریخواهان ۵۳ کرسی در سنا دارند که این تعداد برای دموکراتها ۴۵ کرسی است. همچنین دو نماینده مستقل در این مجلس حضور دارند که به طور معمول موافق با دموکراتها رای میدهند. جف فلیک سناتور جمهوریخواه سابق آمریکا هفته گذشته گفت که دستکم ۳۵ سناتور جمهوریخواه در صورت برخورداری از رای مخفی، به استیضاح ترامپ رای می‌دهند.

ترامپ به عنوان فردی ساختارشکن وارد کاخ سفید شد او نه ساختارهای تصمیم گیری را به رسمیت می‌شناسد و نه اعتقادی به رسانه‌های رسمی دارد. هرچه به ذهنش برسد از طریق توییتر شخصی آن را اعلان عمومی می‌کند و اصولا توجهی به جایگاه رسمی خود ندارد. علاوه بر این او گمان می‌کند که می‌تواند هر زمان که اراده کرد گوشی تلفن دفتر خود در کاخ سفید را بردارد و با رهبران دنیا هر طور که اراده می کند، صحبت کند. اما حالا ساختار شکنی او را درگیر استیضاحی کرده که معلوم نیست بتواند به سلامت از آن عبور کند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید