امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282012
۲۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

کیسینجر: با روسیه باید همان کاری را کرد که بعد از جنگ جهانی با آلمان کردیم

کیسینجر: با روسیه باید همان کاری را کرد که بعد از جنگ جهانی با آلمان کردیم

وزیرخارجه اسبق آمریکا با بیان اینکه کشورها باید بر اهداف بلندمدتشان درباره اوکراین و روسیه تمرکز کنند، گفت، اروپا باید همان کاری را با روسیه بکند که پس از جنگ جهانی دوم با آلمان کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق آمریکا در باب جنگ اوکراین گفت، کشورها باید ببینند اهداف بلندمدتشان درباره اوکراین و روسیه چیست و بر آن‌ها تمرکز کرده و اجازه ندهند وقایع کوتاه‌مدت، حواسشان را پرت کند.

با این حال، وقتی از کیسینجر پرسش شد که به نظرش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به چه چیزی رضایت می‌دهد، گفت: بی‌شک برخی باور دارند که پوتین یکی از موانع دستیابی به این چشم‌انداز است.

او گفت، جنگ تنها زمانی تمام می‌شود که اوکراین بتواند در یک رابطه نزدیک با اروپا، استقلال  مرزهای خود را یکپارچه نگه دارد. روسیه باید به نگرانی اروپا از توان دفاعی‌اش بپردازد و در عین حال، اروپا باید سعی کند روسیه را در سیستم اروپایی جذب کند، مانند آنچه پس از جنگ جهانی دوم با آلمان کرد.

دیدار جو بایدن و شی جینپینگ

هنری کیسینجر از گفت‌وگوی رهبران آمریکا و چین در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اندونزی استقبال کرد، اما هشدار داد که برای اجتناب از تقابل دو اقتصاد برتر دنیا باید مسیری طولانی طی شود.

او دیدار روز دوشنبه میان شی جینپینگ و جو بایدن، رؤسای جمهوری چین و آمریکا را «تلاشی برای پل‌سازی» دانست، از جمله با ازسرگیری همکاری در حوزه‌هایی مانند تغییرات اقلیمی و اقتصاد جهانی.

این دیپلمات بازنشسته ۹۹ ساله گفت: این دو رهبر که دیدار مختصری با یکدیگر داشتند، از تاثیرات نظامی و اقتصادی که بر یکدیگر دارند، آگاه هستند. امروز تنها می‌توان گفت که برسر یک مدل گفت‌وگو به توافق رسیده‌اند و به بیانیه‌هایی کلی صادر شده است که با جهان رقابتی سازگاری دارد، اما مسیری طولانی در پیش است.

شی و بایدن پس از ماه‌ها بالاخره سکوت میان خود را شکسته و در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی با یکدیگر دیداری کوتاه داشتند. این پس از آن اتفاق افتاد که اختلاف بر سر مسائلی از جمله تجارت، فناوری، تایوان و حقوق بشر، روابط دو کشور در ماه‌های اخیر را به بدترین میزان در دهه‌های گذشته رسانده بود. این دو رهبر توافق کردند که با از سرگیری همکاری در حوزه‌های اقلیمی و احتمال سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در ماه‌های آینده، «لزومی به وقوع یک جنگ سرد جدید» میان آن‌ها وجود ندارد.

کیسینجر که در دهه ۱۹۷۰ معمار دوستی دوباره آمریکا و چین بود، گفت امروز از دو سال قبل امیدوارتر است. او دو سال قبل به شرکت‌کنندگان در انجمن اقتصاد نوین هشدار داده بود که روابط میان این دو قدرت جهان در «دامنه‌های جنگ سرد» سیر می‌کند. او که برای پاسخ به این پرسش که آیا افراطی‌ها در دو کشور کنترل بحث را در دست گرفته‌اند، گفت، ملاقات مستقیم شی و بایدن در بالی (جزیره‌ای در اندونزی) بسیار مهم بود.

او گفت: باید سیاست متفکرانه در پیش گرفته شده و بحث‌های شفاف و مستقیم صورت پذیرد، اما اکنون می‌توان گفت که دست‌کم دری (به روی این خواسته) باز شده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا افزود، در دیگر نقاط منطقه، کشورهای جنوب‌شرق آسیا - خصوصا سنگاپور - از گفت‌وگوی واشنگتن و پکن استفاده خواهند کرد. کشورهای کوچک‌تر نمی‌خواهند یک قدرت سلطه‌گر کنترل منطقه‌شان را در دست داشته باشد و «ترجیح می‌دهند به جای تقابل، گفت‌وگو برقرار شود».

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید