امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280604
۳۳۸
۱
۰
نسخه چاپی

گازپروم روسیه عرضه گاز به لتونی را قطع کرد

گازپروم روسیه عرضه گاز به لتونی را قطع کرد

یک مقام ارشد لتونی می گوید که این اقدام تاثیر چندانی ندارد زیرا کشور بالتیک قبلاً تصمیم گرفته بود واردات گاز روسیه را از ژانویه ممنوع کنند.

شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد که ارسال گاز به لتونی را پس از متهم کردن این کشور به نقض شرایط عرضه متوقف کرده است، اقدامی که به گفته این کشور بالتیک تأثیر کمی بر عرضه گاز این کشور خواهد داشت.

روسیه پیش از این عرضه گاز به لهستان، بلغارستان، فنلاند، هلند و دانمارک را که طبق دستور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مبنی بر ایجاد حساب روبلی در یکی از بانک های روسیه از پرداخت هزینه گاز خودداری کردند، قطع کرده است.

روسیه همچنین فروش گاز به شل انرژی اروپا در آلمان را متوقف کرده است.

گازپروم در بیانیه ای در روز شنبه مشخص نکرد که لتونی، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و اتحاد نظامی ناتو در مرز روسیه، کدام شرایط عرضه گاز را نقض کرده است.

ادییس سایکانز، معاون وزیر امور خارجه در سیاست انرژی در وزارت اقتصاد لتونی، گفت: با توجه به اینکه لتونی قبلاً تصمیم گرفته است واردات گاز روسیه را از اول ژانویه 2023 ممنوع کند، این اقدام گازپروم تأثیر چندانی نخواهد داشت. وی گفت: ما هیچ تأثیر عمده ای از چنین اقدامی نمی بینیم.

اعلام گازپروم یک روز پس از آن منتشر شد که شرکت انرژی لتونی اعلام کرد که از روسیه گاز می‌خرد و به‌جای روبل مورد نیاز هنگام معامله با گازپروم، به یورو می‌پردازد.

کشورهای اتحادیه اروپا روز سه شنبه با مقررات اضطراری برای محدود کردن استفاده از گاز خود در زمستان آینده موافقت کردند و برای فصلی از عرضه نامشخص از روسیه آماده می شوند.

در ماه مارس، پوتین گفت که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی جهان، از کشورهایی که در موضع خود در قبال اقدامات مسکو در اوکراین به عنوان «غیر دوستانه» نامیده می‌شوند، می‌خواهد هزینه گاز لوله‌کشی را به روبل بپردازند.

کمیسیون اروپا - که هشدار داده است پیروی از دستور پوتین می‌تواند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو را نقض کند - از شرکت‌ها خواسته است که به ارزی که در قراردادهایشان با گازپروم توافق شده است، پرداخت کنند. اکثر آنها به یورو یا دلار هستند.

گازپروم روز چهارشنبه تحویل گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم را به حدود 20 درصد از ظرفیت خود کاهش داد. این شرکت دولتی روسیه پیشتر اعلام کرده بود که عرضه 33 میلیون متر مکعب در روز را متوقف می کند - نصف مقداری که از زمان از سرگیری خدمات در هفته گذشته پس از 10 روز کار تعمیر و نگهداری تحویل داده است.

اتحادیه اروپا این هفته در راستای همبستگی با آلمان، با هشدار نسبت به "باج گیری" روسیه، با طرحی برای کاهش مصرف گاز موافقت کرد. کشورهای اتحادیه اروپا روسیه را متهم کرده اند که در تلافی تحریم های غرب به دلیل مداخله مسکو در اوکراین، تولید را کاهش داده است.

گازپروم به دلیل "وضعیت فنی موتور" به توقف عملیات یکی از دو توربین آخر خط لوله اشاره کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تحریم‌های اتحادیه اروپا را عامل محدودیت عرضه می‌داند.

ظرفیت پمپاژ فنی کاهش یافته است، محدودتر است. چرا؟ پسکوف گفت: زیرا فرآیند نگهداری تجهیزات فنی به دلیل تحریم های اتخاذ شده توسط اروپا بسیار دشوار شده است.

گازپروم یک ضامن قابل اعتماد برای تعهداتش بوده و باقی می‌ماند... اما اگر دستگاه‌های وارداتی به دلیل تحریم‌های اروپا نتوانند حفظ شوند، نمی‌تواند پمپاژ گاز را تضمین کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید