امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284056
۱۸۹
۱
۰
نسخه چاپی
رحیمی جهان آبادی

گروه‌های تندروی داخلی تامین کننده منافع اسرائیل در منطقه هستند/ کشور به خرد بیشتری برای اداره امور نیاز دارد

ما هر زمانی به سمت بهبود رابطه با مصر، عربستان و کشورهای اروپایی رفتیم عده ای به سفارتخانه های این کشورها حمله کرده اند.

گروه‌های تندروی داخلی تامین کننده منافع اسرائیل در منطقه هستند/ کشور به خرد بیشتری برای اداره امور نیاز دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به احیاء روابط ایران و عربستان،گفت: ایران و عربستان دو کشور بزرگ و اثرگذار خاورمیانه هستند،اختلاف منافع، دیدگاه و ارزشی دارند ‌‌و فراز و فرود روابط ایران و عربستان هم به دلیل همین اختلافات است. سعودی ها بعد از خروج آمریکا از افغانستان و رها کردن اشرف غنی و تحولاتی که در خاورمیانه رخ داده است به این نتیجه رسیدند که آمریکایی ها شریک مطمئنی نیستند در جنگ یمن هم دچار مشکلاتی هستند ما نیز در جهان اسلام احساس می کنیم روابط تیره ما با کشورهای عربی به نفوذ بیشتر صهیونیست ها در منطقه انجامیده است و پروژه ایران هراسی را تکمیل تر کرده است.

جلیل رحیمی جهان آبادی با بیان این مطلب به خبرنگار عصر ایران گفت: احیاء رابطه ما با عربستان در پی احیاء رابطه با امارات و کویت اردن و مصر بخشی از سیاستی است که در دولت جدید مدنظر بوده است در دولت های قبلی هم برای این تلاش شده بود و الان به نتیجه رسیده است.

وی تاکید کرد: احیاء رابطه آن هم از طریق امضا قرارداد در چین یک پیام واحد برای غرب دارد و این پیام این است که غرب به دلیل تحلیل و برداشت و روابط نادرستی که با کشورهای خاورمیانه داشته است دایره نفوذ خود و متحدانش را از دست می دهد اینکه غرب تا چه میزان این پیام را درست دریافت و تحلیل می کند بستگی به میزان فهم و درک غربی ها دارد ولی در خاورمیانه تغییر توازن و ائتلاف ها در حال رخ دادن است.

وی بیان کرد: به نظر می رسد عربستان در دوره جدید به دنبال تغییر دیدگاه‌های مذهبی است و می خواهد از یک کشور صرفا مذهبی به یک کشوری همانند امارات که به دنبال توسعه اقتصادی است، برود. این توسعه اقتصادی هم بهبود رابطه با چین و ایران و دور شدن از تنش های مذهبی را برایش الزام آور کرده است.

رحیمی جهان آبادی در پاسخ به این سوال که چرا وزیر امور خارجه این مذاکرات را انجام نداد و دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مذاکرات حضور داشت، گفت: عمده مشکلات ما و عربستان در حوزه مسائل امنیتی و چالش های امنیتی است و آنها نکاتی را که می خواستند با ما گفت وگو کنند بیشتر در حوزه مسائل امنیتی بود تصمیم بر این شد که دبیر شورای عالی امنیت ملی به این مذاکرات برود. شش دور مذاکرات ما با سعودی ها در عراق و عمان توسط وزارت امور خارجه انجام شده است و همه پخت و پز قبلی آماده بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی این گمانه را مطرح می کنند که احیاء رابطه ایران و عربستان،احیاء برجام را نیز در پی خواهد داشت، گفت: ما با غربی ها در حال گفت وگو هستیم و نیاز به واسطه ای نداریم عربستان هم به عنوان رقیب ما در خاورمیانه هیچ وقت برای حل مشکلات ما کاری نخواهد کرد منتها بهبود رابطه ما با سعودی ها برای غرب پیام دارد و این پیام ممکن است غربی ها را به این وادار کند که در مذاکرات اتمی از منظر عاقلانه تری با ما گفت وگو کنند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس با اشاره به حمله به سفارت عربستان در سال‌های گذشته، یادآور شد: ما هر زمانی به سمت بهبود رابطه با مصر، عربستان و کشورهای اروپایی رفتیم عده ای به سفارتخانه های این کشورها حمله کرده اند برای اینکه نگذارند بهبود رابطه ای صورت گیرد.

وی افزود: این گروه‌های تندرو به صورت غیر مستقیم معمولا تامین کننده منافع اسرائیل در منطقه هستند. زمان آقای خاتمی بهبود رابطه ما با مصر به حدی رسید که آنها یک دیپلمات ارشد به اینجا اعزام کردند و‌ما دیپلمات های ارشد به مصر اعزام کردیم و به مرحله بازگشایی رسیدیم ولی نهادی در داخل کشور فیلمی را تحت عنوان اعدام فرعون علیه انور سادات و مسائل مصر  پخش کرد که رابطه ما را به روز اول تیرگی برگرداند و عده ای هم به دفتر حافظ منافع مصر در تهران حمله کردند. زمانی که اسراییل به نوار غزه حمله کرد و نیاز به همگرایی جهان اسلام علیه اسرائیل داشتیم آن زمان عده ای به سفارت عربستان حمله کردند که اجازه ندهند این همگرایی در جهان اسلام رخ دهد.

 وی تاکید کرد: این وظیفه نهادهای نظارتی،اطلاعاتی و امنیتی است که سرنخ این نیروهای تندرو را پیدا کنند اینگونه نمی شود که ما هر زمان می خواهیم با اروپا رابطه داشته باشیم دیپلمات ها وزارت خارجه ما ساعت ها، روزها و ماه ها وقت می گذارند بعد که می خواهد به نتیجه برسد شش نفر منافق در اروپا شروع می کنند به میتینگ برگزار کردن و عده ای هم در داخل همان کار منافقین را تکمیل می کنند و شروع به حمله به سفارت خانه ها می کنند. کشور نیاز به خرد بیشتر برای اداره کردن امور دارد مردم ضرر و زیان این گونه رفتارها را می دهند از آن روزی که از دیوار سفارت عربستان بالا رفته اند دلار چقدر تغییر کرده است؟ وضعیت اقتصادی ما چه مقدار تغییر کرده است؟ این یک نمونه است نمونه دیگر حمله به سفارت خانه های اروپایی است در حالی که رهبری به صراحت گفتند این کار اشتباه بوده است خیلی از این افراد به سفارتخانه کشورهای اروپایی حمله کرده اند. آیا این گروه ها هیچگاه به مردم جواب پس داده اند و آیا حاضر بودند بپذیرند که نتیجه سیاست های آنهاست که رابطه ما با جهان خراب می شود.

وی افزود: همیشه این گروه‌های تندرو خودشان را صاحب انقلاب می دانند. تیتر روزنامه ای که در زمان قطع ارتباط با عربستان عنوان کرد که «دامان نظام از لکه ننگ با آل سعود پاک شد»الان اینگونه است که «احیاء رابطه ایران و عربستان ضربه به اسرائیل و آمریکا زده است »این سرنخ ها برای سازمان های اطلاعاتی و امنیتی و برخورد قاطع با آنها را بارها گفتیم اینها در بدنه نظام هم حاشیه امنی دارند و افرادی از آنها حمایت می کنند. اگر  این افراط گراها مهار نشوند آسیب های که به ما می زنند کمتر از اسرائیل و آمریکا نیست کما اینکه تا الان هم این ضربه را زده اند.

انتهای پیام

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید