امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282267
۱۱۳
۱
۰
نسخه چاپی

۱۵ میلیارد دلار ماحصل حضور اردوغان در افتتاحیه جام جهانی در قطر

۱۵ میلیارد دلار ماحصل حضور اردوغان در افتتاحیه جام جهانی در قطر

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از مقامات ترکیه‌ای مدعی شد که پس از احتمال کمک ۵ میلیارد دلاری عربستان، قطر نیز قرار است کمک مالی ۱۰ میلیارد دلاری در اختیار ترکیه قرار دهد.

به گزارش ایرنا، خبر کمک مالی هنگفت قطر و عربستان تنها یک هفته از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دوحه و شرکت در مراسم افتتاحیه جام جهانی در کنار محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و امیر قطر روی می‌دهد.

دو مقام بلندپایه ترکیه‌ای و یک منبع دیگر که خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که از این میزان، قطر سه میلیارد دلار آن را در پایان سال جاری میلادی در اختیار ترکیه قرار خواهد داد.

یکی از این مقامات ترکیه‌ای اعلام کرد که کل تأمین مالی قطر به آنکارا ممکن است به صورت سوآپ یا اوراق قرضه بین المللی یا راه‌های دیگری باشد که رهبران ترکیه و قطر راجع به آن بحث کرده اند.

سخنگوی وزارت دارایی عربستان نیز در این باره گفت که کشورش به همراه ترکیه در حال رایزنی و بحث و بررسی در خصوص موضوع سپرده گذاری به مبلغ ۵ میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه هستند.

این سخنگو از طریق ایمیل به پرسش رویترز پاسخ داد و گفت: مرحله پایانی سپرده گذاری پنج میلیارد دلار از سوی ریاض در بانک مرکزی دلار درحال انجام است.

این کمک‌های مالی، حساب ذخیره ارزی ترکیه را افزایش خواهد داد وعلاوه بر تقویت ارزش لیر این کشور، نشانه‌ای از نزدیک شدن ترکیه و عربستان به فاصله چهار سال پس از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی در سفارت ریاض در آنکارا، است.

در تأیید این همگرایی، فؤاد اوکتای معاون اردوغان جمعه شب در کمیسیون بودجه مجلس ترکیه گفت: موضع ترکیه در اولویت دادن به همکاری های منطقه ای منجر به گشایش دوره جدیدی در روابط دوجانبه با امارات، عربستان و اسرائیل شده است.

توافق با عربستان و قطر در واقع نتیجه ماه‌ها تلاش اردوغان برای بازسازی روابط بن سلمان و توسعه روابط اقتصادی با عربستان است.

تحلیلگران اعلام کردند که اردوغان به دنبال آن است تا در سایه نزدیک شدن به انتخابات، منابع پول جدید خارجی را برای اقتصاد ترکیه فراهم و با این رویکرد بتواند ارزش لیر کشورش را تقویت کند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید