امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274730
۳۵۰
۱
۰
نسخه چاپی

۵ چالش سیاست خارجی بایدن از نظر واشنگتن پست

۵ چالش سیاست خارجی بایدن از نظر واشنگتن پست

جنیفر رابین در واشنگتن پست نوشت: در طول مبارزات انتخاباتی کمتر در مورد سیاست خارجی صحبت به میان آمد، با این حال با توجه به سال‌ها تجربه بایدن در حوزه سیاسی ما می‌دانیم که رئیس جمهور منتخب به دیپلماسی اعتقاد دارد، او اهمیت اتحادها درک می‌کند و بازیگر شناخته شده‌ای در صحنه جهانی است.

متأسفانه، هنگامی که بایدن وارد کاخ سفید شود، با وزارت خارجه‌ای رو به رو خواهدشد که به شدت از نقش و اهمیت‌اش کاسته شده است. با وجود کنار رفتن دونالد ترامپ و روی کار آمدن بایدن همچنان تردیدهایی را از طرف متحدان در مورد اینکه آیا آمریکا به رهبری بین المللی متعهد است به گوش می‌رسد. همزمان رئیس جمهور جدید با رژیمهای غیر لیبرال در عربستان سعودی، ترکیه، روسیه، چین و اروپای شرقی روبرو خواهد شد.

به گزارش حقوق نیوز به نقل از انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: مجموعه‌ای از کارشناسان سیاست خارجی و مقامات پیشین امنیت ملی روز دوشنبه در موسسه بروکینگز، چالش‌های کنونی را بررسی کردند اما همچنان بر فرصت‌های شگرف نیز اشاره نمودند.

اولین نکته‌ای که در این جلسه بررسی شد این بود که این ما بودیم که از توافق هسته‌ای ایران خارج شدیم، اتفاقی که ما را از متحدانمان جدا کرد و ایران را به آغوش روسیه و چین فرستاد. در همان زمان، ایران اکنون به طور قابل توجهی از مفاد توافق هسته‌ای پیروی نمی‌کند. تهران حتی در مورد مسائل غیر هسته‌ای رفتار پرخاشگرانه تری در پیش گرفته است. اکنون اقتصاد ایران تحت فشار شدید است و تیم بایدن می‌تواند وارد توافق هسته‌ای شود.

به گفته تامارا كفمن ويتس، مقام سابق وزارت امور خارجه، بایدن احتمالاً مي‌تواند از اهرمي كه ميراث ترامپ است براي بازگشت به توافق از سوی ایران و برطرف كردن نواقص برجام استفاده كند. خود شخص آنتونی بلینکن، مشاور ارشد بایدن نیز این رویكرد را پیشنهاد كرد. در حال حاضر تیم بایدن می‌تواند ایران را پای میز بیاورد.

دوم، بایدن باید سیاست واقع بینانه‌ای در برابر چین داشته باشد. این اعتقاد که اصلاح اقتصادی باعث آزادی سیاسی در چین می‌شود اکنون کاملاً بی اعتبار شده است. خطر اصلی که رژیم‌های استبدادی برای دموکراسی‌های غربی دارند در هر دو طرف آشکار شده است. بایدن برای تشکیل جبهه‌ای متحد با متحدان خود به تمام مهارت‌های دیپلماتیک خود نیاز دارد. ایوان اوسنوس، یکی از اعضای مهمان بروکینگز، پیشنهاد کرد که بایدن از مجلس سنا برای اعمال فشار بر چین در موضوعاتی مثل هنگ کنگ استفاده کند.

بایدن همواره از این ایده که برای داشتن قدرت در خارج از کشور، ما باید در داخل قدرتمند باشیم استقبال کرده است.

سوم، همانطور که بسیاری از اعضای بروکینگ اظهار داشتند، بایدن باید اهداف خود را در خاورمیانه مشخص کند. رویاهای بهار عربی امروز کم رنگ شده، سوریه و لیبی هنوز درگیر جنگ هستند، شبه نظامیان وابسته به ایران همچنان یک نیروی بی ثبات کننده در سراسر منطقه به حساب می‌آیند و عربستان به عنوان متحد واشنگتن نیز از خود رفتارهای شیطانی از جمله قتل خاشفجی و جنایت در یمن بروز می‌دهد. نیروهای آمریکایی در عراق باقی می‌مانند جایی که شبه نظامیان مورد حمایت ایران فعالیت می‌کنند. روی مثبت داستان البته این است که اسرائیل روابط دیپلماتیک خود را با امارات متحده عربی و بحرین رسمیت داده است.

چهارم، بسیاری از کارشناسان از لزوم به کارگیری دیپلماسی عمومی گفته‌اند. بایدن و تیمش باید کاری را انجام دهند که چندین رئیس جمهور از انجام آن غفلت کرده‌اند، آنها در حقیقت باید به طور مداوم اصول اساسی سیاست خارجی ما را برای آمریکایی‌ها توضیح دهید، به عنوان مثال، اینکه چرا به متحدانمان نیاز داریم، چرا شکوفایی ما به یک نقش قوی در جهان بستگی دارد، چرا دموکراسی‌ها را به کشورهای مستبد ترجیح می‌دهیم و یا چرا ما در سراسر جهان نیرو داریم. ویتن خاطرنشان كرد، بایدن قصد دارد رویكرد عملی تری ایجاد کند، رویکردی كه ناشی از تلاش برای یافتن نقاط مشترك با متحدان و حتی دشمنان ما باشد.

پنجم در مورد خسارتی است که ترامپ و جمهوری خواهان دیگر با عدم قبول نتیجه انتخابات، قرار دادن رسانه‌ها در مقابل مردم، تحریک نژادپرستی، نقض حقوق پناهندگان و امکان پذیر ساختن حقوق بشر به کشور تحمیل کرده‌اند. سو استفاده کنندگان را نباید دست کم گرفت. امروز ما اقتدار اخلاقی را در سراسر جهان از دست داده‌ایم. بسیاری از مخالفان و افراد تحت آزار و شکنجه احساس می‌کنند که از آمریکا رها شده و ناامید شده‌اند. خودکامه‌ها انگیزه‌ای برای اصلاح امور در خانه ندارند. سالها طول می‌کشد تا اعتبار ما در مورد حقوق بشر دوباره باز گردد. در حال حاضر اقدام سياسي فوري و ملموس براي نشان دادن گسست چشمگير با دولت ترامپ ممكن است مفيد باشد. به عنوان مثال بایدن قبلاً متعهد شده بود که تحریم مسلمانان را لغو کند و من پیشنهاد می‌کنم که او بازگشت به یک سیاست انسانی و مسئولانه درباره پناهندگی را اعلام کند.

اینها تنها چند مورد از مسائل بیشمار سیاست خارجی است که دولت جدید با آنها روبرو خواهد شد. کسانی که می‌خواهند خوش بین باشند، وقتی صحبت از وزن بین المللی ما می‌شود، می توانند بگویند هیچ جایی برای رفتن وجود ندارد. خوشنودی جهان از نتیجه انتخابات ما نشان می‌دهد که جهان منتظر بازگشت آمریکا بوده است.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید