امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280754
۹۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

۷ بهترین رمان های سیاسی جهان

۷ عنوان از بهترین رمان های سیاسی جهان

زندگی انسان‌های امروزی به دلایل مختلف با سیاست پیوند خورده است. آدم‌ها دوست دارند در تصمیم‌گیری‌های سیاسی شریک باشند چراکه از تاثیر مستقیم آن بر زندگی خود آگاهند. علاوه بر این، جهان به صورت یک دهکده بزرگ درآمده است و هر تصمیمی در هر گوشه دنیا می‌تواند بر زندگی افراد دیگر در گوشه‌ای دیگر نیز تاثیر بگذارد. به همین دلیل آدم‌ها تصمیم گرفتند تا سواد سیاسی خود را بالا ببرند.

در این یادداشت به سراغ بهترین کتاب‌هایی می‌رویم که در این زمینه نوشته شده‌اند و دیدگاه ما را در زمینه سیاست، وسعت می‌بخشند. پس با ما همراه باشید تا بهترین رمان های سیاسی جهان و نیز چند نمونه از بهترین کتاب های سیاسی را مرور کنیم.

۷ عنوان از بهترین رمان های سیاسی جهان

مکتب دیکتاتورها

یک سال قبل از جنگ جهانی دوم است. اروپا در زمینه حکومت‌های دیکتاتوری تجربه‌های درخشانی کسب کرده است و جایی بهتر از آن برای یادگرفتن رموز دیکتاتوری وجود ندارد. دو آمریکایی مشکوک هم به همین امید راهی اروپا می‌شوند تا بتوانند بعد از اینکه کامل از راه و رسم دیکتاتوری آگاه شدند به آمریکا بروند و آنجا حکومت خودشان را تشکیل دهند. یکی در نقش راس حکومت و دیگری مشاور استراتژیک او. در همین حال است که با تومازوی آشنا می‌شوند؛ یک تبعیدی سیاسی ایتالیایی که در حال نوشتن کتابی است برای آموزش فریفتن دیگران…

اینیاتسیو سیلونه نویسنده کتاب مکتب دیکتاتورها، در این کتاب از دیدگاه‌های سیاسی خودش سخن می‌گوید و با مثال‌های عینی از حکومت‌های هیتلر، موسولینی و استالین، آنچه را که در تلاش برای بیان است، به زبان درمی‌آورد. در حقیقت این اثر را بیش از اینکه یکی از بهترین رمان های سیاسی بدانیم باید بیانیه‌ای بدانیم که دست اول و از روی تجربه شخصی نوشته شده است.

راهنمای بازدید از موزه کمونیسم

یکی از بهترین رمان های سیاسی متعلق به اسلاونکا دراکولیچ است که به نوشتن کتاب‌هایی درباره کمونیست معروف است. دراکولیج در این اثرش، سری به موزه کمونیسم زده است و این بار از تمام کشورهای بلوک شرق در آن دوران می‌گوید. نکته جالب این کتاب این است که هر بخش یک راوی دارد و هر راوی یک حیوان است. مثلا طوطی دست‌آموز ژنرال تیتو، یا موشی که از لابه‌لای سوراخ‌ها زندگی مردم در برلین را تماشا کرده است و حالا از آن‌ها نوشته است. روایت کتاب راهنمای بازدید از موزه کمونیست از دو کتاب دیگر او، داستانی‌تر است و احتمالا همین موضوع هم سبب جذابیت بیشتر آن می‌شود؛ به خصوص برای آن‌هایی که دنبال روایت‌های داستانی هستند.

‌کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم

کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم یکی دیگر از کتاب‌های اسلاونکا دراکولیچ و یکی دیگر از بهترین رمان های سیاسی به انتخاب ما است که در آن به شرح زندگی در زاگرب، در دوران نفوذ و سلطه کمونیست پرداخته است. این کتاب البته از آن نظر جالب توجه است که توجه ویژه‌ای به مشکلات و مسائل زنان دارد ولی به طور کلی بیانگر زندگی در چنین وضعیتی است. یا شاید همانطور که خودش می‌گوید: « وضعیت ذهنی افرادی که مدت‌ها در چنین شرایطی زندگی کرده‌اند و البته که به راحتی هم قادر به تغییر آن و پاک کردنش از ناخودآگاه جمعی‌شان نیستند».

دکتر ژیواگو

بوریس پاسترناک برای آنکه سیاست را در قالب یک رمان درآورد، شروع به نوشتن کتاب دکتر ژیواگو کرد؛ اثری که شاهکار او به حساب می‌آید. این کتاب هم از بهترین رمان های سیاسی است که می‌توانید بخوانید. دکتر ژیواگو داستان زندگی مردی به همین نام است که خوی عاشق‌پیشه دارد و دلش را به دو زن باخته است. اما مسیر زندگی‌اش تحت تاثیر مشکلات و رویدادهایی خارج از کنترلش، تغییر می‌کند.

این کتاب هم از آن دسته کتاب‌هایی است که سال‌ها در صف انتظار برای منتشر شدن ماند و در نهایت سی‌ودوسال بعد از اتمام کتاب، در روسیه منتشر شد. از روی این کتاب هم فیلم ساخته‌اند و هم سریال. نویسنده هم به دلیل نوشتن این اثر جایزه نوبل را از آن خود کرد. بنابراین اگر به دنبال کتابی خوب می‌گردید که هم داستانی جذاب داشته باشد و هم نشانگر مسائل سیاسی، این کتاب انتخاب خوبی به شمار می‌آید.

در زمانه پروانه ها

خواهران خانواده میرابال، خواهرانی که به پروانه‌ها معروف شدند، تمام عمرشان را صرف مبارزه با رژیم دیکتاتوری تروخیو در جمهوری دومینیکن کردند. خولیا آلوارز نیز داستانی بر اساس زندگی آن‌ها نوشت که به یکی از مهم‌ترین آثارش و یکی از بهترین رمان های سیاسی بدل شد: در زمانه پروانه‌ها.

خواهران میرابال در دوران کودکی و نوجوانی خود دوستانی جدید پیدا می‌کنند. یکی از این دوست‌ها، سینتیای مهربان است که رازی عجیب را با آن‌ها درمیان می‌گذارد: تروخیوی مهربان، رهبر باشکوه آن‌ها، همانی که عکسش در کنار عیسی مسیح و بره‌های کوچک در هر خانه‌ای وجود دارد، قاتل است! حالا خواهرها از این راز باخبر شدند و همین مسیر زندگی آن‌ها را عوض می‌کند. مسیری که به یک مبارزه همیشگی دربرابر ظلم رژیم دیکتاتوری بدل می‌شود.

وداع با کوبا

«انتقام، قدیمی‌ترین انگیزه‌ای است که در کتاب‌ها نوشتند». وداع با کوبا، داستان یکی از همین انتقام‌ها است. بئاتریس پرز در خانواده‌ مرفهی متولد شده بود. خانواده آن‌ها از زمین‌داران بودند اما پس از روی کار آمدن دولت سوسیالیستی فیدل کاسترو، با شراکتی شدن زمین‌ها، آن‌ها تمام دارایی خود را از دست می‌دهند. از طرف دیگر، برادر دوقلوی بئاتریس که در نبرد علیه باتیستا، رئیس‌جمهور قبلی، جنگیده است و همیشه در کنار سوسیالیست‌ها بوده، به دست همرزمانش کشته می‌شود. همه این اتفاقات حس انتقام‌جویی بئاتریس را تقویت می‌کند و تلاش می‌کند با همین بهانه به فیدل کاسترو نزدیک شود. اما همه‌چیز آنطور که او برنامه‌ریزی کرده است، پیش نمی‌رود…

وداع با کوبا بعد از انتشارش به سرعت به فهرست پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز راه پیدا کرد.

بینایی

ژوزه ساراماگو، بینایی را در ادامه کتاب مشهورش، کوری نوشت. در داستان کوری، یک بیماری که خودش را به شکل نابینایی سفید نشان داده بود ناگهان در شهر شایع شد و زندگی را مختل کرد. دولت برای مهار بیماری، مکان‌هایی را به قرنطینه اختصاص داد. اما چیزی نگذشت که تقریبا تمام مردم به این مکان‌ها هجوم آوردند و در نهایت فاجعه رخ داد… حالا، بازماندگان و جان به‌دربردگان از آن بیماری، در این کتاب حضور یافتند. انگار آن‌ها به درکی عمیق رسیده‌اند. درکی که نشان می‌دهد از تاثیر سیاست بر زندگی خود آگاهند و این آگاهی را قرار است در شکل اعتراضشان به انتخابات نشان دهند…

این رمان، در حقیقت اعتراضی است به حکومت‌ها و دولت‌هایی که به نام آزادی سیاسی، مردم را از تمام حقوق خود محروم کرده‌اند و در عمل، دقیقا مخالف گفته‌ها و وعده‌های خودشان قدم برمی‌دارند. اگر به دنبال بهترین رمان های سیاسی هستید و رمان کوری را هم دوست داشته‌اید، بینایی را از دست ندهید.

  • منبع
  • طاقچه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید