امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282105
۶۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

۹ دانستنی جالب و خواندنی در مورد بدن

۹ دانستنی جالب و خواندنی در مورد بدن

دانستنی‌هایی درباره بدن انسان وجود دارند که شما را شوکه می‌کنند.

1. سوراخ‌های کوچک گوشه چشم عملکرد مهمی دارند

به سوراخ‌های کوچک در گوشه چشم پونکتا می‌گویند. این منافذ کمک می‌کند تا اشک از چشم خارج شود. هنگامی که پلک می‌زنید، مقداری اشک از طریق این سوراخ از چشم خارج می‌شود. وقتی به دلایلی پونکتا مسدود می‌شود، اشک سرریز می‌شود.

2. پاپیلاهای روی زبان به شما در مورد خطر می‌گویند

پاپیلاها نقاط قارچی شکلی هستند که روی زبان شما پخش شده‌اند. شما بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ پاپیلا در سراسر زبان خود دارید. هر پاپیلا دارای ۳ تا ۵ جوانه چشایی است و فقط برای تشخیص طعم نیست، بلکه دما و لمس را نیز تشخیص می‌دهد.

به لطف این پاپیلا‌ها، می‌توانید از غذا لذت ببرید و از درد و سم دوری کنید. آن‌ها اطلاعاتی را به مغز شما ارسال می‌کنند تا بدن شما برای جلوگیری از خطراتی مانند دود آگاه شود.

3. یک دسته مو بافت شده می‌تواند وزنی تا ۱۰۰ گرم را تحمل کند

دانستنی دیگر از بدن این است که یک دسته مو بافت شده می‌تواند وزنی تا ۱۰۰ گرم را تحمل کند و کل موهای سر انسان می‌تواند بین ۵۶۰۰ کیلوگرم و ۸۴۰۰ کیلوگرم را بدون کنده شدن نگه دارد.

4. سوراخ‌های بینی در حین تنفس تغییر می‌کند

معمولا متوجه آن نمی‌شویم، اما در حین نفس کشیدن، یک سوراخ بینی گرفتگی دارد و جریان هوا را کمتر وارد می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که به طور متوسط ​​سوراخ‌های بینی هر ۲ ساعت یکبار تغییر می‌کند. همچنین، افراد راست دست بیشتر با سوراخ چپ بینی خود نفس می‌کشند.

5. کبد شما می‌تواند دوباره رشد کند

کبد شما در مقایسه با سایر اندام‌ها ویژگی منحصر به فردی دارد و پس از آسیب می‌تواند خود را بازسازی کند. هر کبدی حتی پس از برداشتن ۹۰ درصد آن می‌تواند به اندازه طبیعی خود رشد کند.

6. شما بیش از ۵ حواس دارید

به طور معمول وقتی به حواس انسان فکر می‌کنیم، ۵ مورد را به یادمی‌آوریم: بینایی، شنوایی، چشایی، لامسه و بویایی. با این حال، بدن شما می‌تواند بیش از این پنج مورد را حس کند.

• Equilibrioception: احساس تعادل

• Proprioception: دانستن اینکه کدام قسمت‌های بدن شما در کجا قرار دارند بدون اینکه نگاه کنید

• Kinaesthesia: احساس حرکت

• Thermoception: حس دما

• Nociception: احساس درد

• Chronoception: حس زمان

7. مغز شما در طول زندگی رشد می‌کند

در هنگام تولد، مغز نوزاد به طور متوسط ​​تقریبا یک چهارم مغز عادی بزرگسالان است. سپس در سال اول دو برابر می‌شود و تا ۳ سالگی به حدود ۸۰ درصد اندازه مغز بزرگسالان می‌رسد و در سن ۵ سالگی به ۹۰ درصد می‌رسد. در سن ۲۵ سالگی، مغز انسان به طور کامل رشد می‌کند.

8. دانستنی‌ هایی درباره بدن کودکان

بله، این یک واقعیت است که بچه‌ها در بهار کمی سریع‌تر از سایر فصول رشد می‌کنند و یک جهش بزرگ رشد بین ۸ تا ۱۳ سالگی در دختران و ۱۰ تا ۱۵ سالگی در پسران اتفاق می‌افتد.

9. DNA انسان و موز ۵۰ درصد به هم شباهت دارند

همه ما فامیل هستیم و DNA مشترکی داریم، حتی با گل. محققان متوجه شدند که انسان‌ها و گیاهان ۱۸.۷ درصد ژنوم‌ مشترک دارند. ما همچنین ۶۰ درصد DNA مشابه با مگس‌های میوه و جوجه‌ها داریم و ۹۶ درصد با شامپانزه‌ها. طبق مطالعات، ما حتی شبیه موز هستیم، زیرا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ژن‌ مشابه داریم.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید