امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278602
۷۶۵
۱
۰
نسخه چاپی

با 6 فایده نخوردن یا کمتر خوردن گوشت آشنا شوید

با 6 فایده نخوردن یا کمتر خوردن گوشت آشنا شوید

فایده احتمالی کاهش یا اجتناب از گوشت

خوردن رژیم غذایی بدون گوشت یا محدود ممکن است برای سلامتی شما و محیط زیست مفید باشد.

کاهش مصرف گوشت و خوردن رژیم غذایی غالباً گیاهی ممکن است به مدیریت وزن، محافظت در برابر بیماری های قلبی و برخی سرطان ها و حمایت از روده سالم کمک کند. خوردن کمتر گوشت به نفع گیاهان نیز ممکن است اثرات زیست محیطی مفیدی داشته باشد.

این مقاله 6 فایده احتمالی کاهش یا اجتناب از گوشت را مرور می کند و نکاتی را در مورد چگونگی رژیم غذایی مغذی با گوشت کمتر ارائه می دهد.

1- از سلامت کلی و مدیریت وزن خوب پشتیبانی می کند

بسیاری از الگوهای غذایی شامل گوشت بدون مقدار محدود یا مقدار محدود است و بیشتر آنها تا حدودی با فواید سلامتی مرتبط هستند.

رژیم های گیاهی بدون گوشت و رژیم های گیاهی که همه محصولات حیوانی را حذف می کنند با کاهش خطر بیماری های قلبی و سرطان مرتبط است.

علاوه بر این تحقیقات نشان می دهد که رژیم های گیاهی بیشتر در مقایسه با رژیم های حیوانی بیشتر با بهبود مقاومت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.

محدود کردن گوشت همچنین ممکن است به کاهش وزن و حفظ آن کمک کند.

تجزیه و تحلیل 12 مطالعه با کیفیت بالا نشان داد افرادی که به طور متوسط 18 هفته از رژیم گیاهخواری پیروی می کردند نسبت به افرادی که رژیم های غیر گیاهی داشتند وزن بیشتری کاهش دادند.

با این حال به خاطر داشته باشید که بسیاری از رژیم های دیگر که گوشت را حذف نمی کنند مانند رژیم های کم کربوهیدرات و رژیم پالئو نیز برای کاهش وزن موثر هستند.

مزایای سلامتی احتمالی محدود کردن گوشت و خوردن بیشتر گیاهان به احتمال زیاد ناشی از مصرف بیشتر ترکیبات مفید گیاهی است ، از جمله:

  • آنتی اکسیدان ها
  • فیبر
  • برخی از ریز مغذی ها

علاوه بر این کسانی که رژیم های گیاهی می خورند، کالری و چربی کمتری مصرف می کنند.

با این حال حذف گوشت در هنگام خوردن غذاهایی که بسیار فرآوری شده یا دارای قند اضافی، کربوهیدرات تصفیه شده یا نمک مزایای یکسانی نخواهد داشت. این حتی درباره غذاهای فرآوری شده گیاهی صادق است.

علاوه بر این ذکر این نکته ضروری است که رژیم های گیاهی می توانند فاقد مواد مغذی باشند که عمدتا در غذاهای حیوانی یافت می شود. رژیم های گیاهی که به خوبی برنامه ریزی نشده اند ممکن است ویتامین B12 ، روی ، کلسیم ، آهن و اسیدهای چرب امگا 3 و سایر مواد مغذی کافی را تأمین نکنند.

2. ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند

یکی از جنبه های تحقیق شده رژیم های گیاهی تاثیر آنها بر سلامت قلب است.

تحقیقات جنجالی ارتباط بین مصرف چربی اشباع شده ، که عمدتاً در گوشت و فرآورده های حیوانی یافت می شود و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی پیدا کرده است. بحث های زیادی در مورد این پیوند احتمالی وجود دارد. با این وجود بهتر است میزان منابع گوشت خود را که تمایل زیادی به چربی های اشباع دارند، تعدیل کنید.

این شامل

  • برش های چرب گوشت قرمز
  • بیکن
  • سوسیس
  • هات داگ

گوشت هایی که میزان چربی اشباع کمتری دارند شامل گوشت مرغ و گوشت کم چرب است. علاوه بر این جایگزینی چربی اشباع نشده - نه تنها کاهش مصرف کلی چربی اشباع شده - منجر به کاهش خطر بیماری های قلبی می شود.

علاوه بر این، بیشترین کاهش در خطر بیماری های قلبی هنگام جایگزینی منابع چربی اشباع شده با منابع چربی های غیراشباع مانند ماهی، کتان و گردو مشاهده شده است.

رژیم های گیاهی که شامل گوشت زیاد نمی شوند و اغلب سرشار از منابع چربی اشباع نشده هستند، مانند:

  • آجیل و دانه ها
  • آووکادوها
  • روغن زیتون

آنها همچنین غنی از فیبر غذایی هستند، یک ماده مغذی که ممکن است به کاهش سطح کلسترول خون بالا که با بیماری های قلبی مرتبط است کمک کند.

در نتیجه خوردن غذاهای گیاهی بیشتر در حالی که گوشتی را که دارای چربی اشباع زیاد است کاهش می دهد می تواند برای سلامت قلب مفید باشد. نوع گوشتی که انتخاب می کنید در رژیم غذایی خود بگنجانید نیز می تواند تفاوت ایجاد کند. گوشت های فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند که می تواند در ایجاد فشار خون بالا نقش داشته باشد.

حتی اگر گوشت را به طور کامل حذف نکنید، انتخاب برش های لاغرتر، جایگزینی برخی گوشت ها با ماهی های چرب و اجتناب از گوشت های فرآوری شده در هنگام خوردن غذاهای گیاهی غنی از فیبر ممکن است برای قلب مفید باشد.

با 6 فایده نخوردن یا کمتر خوردن گوشت آشنا شوید

3. می تواند سلامت روده را بهبود بخشد

از آنجا که رژیم های غذایی بدون گوشت غنی از میوه، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و سایر غذاهای گیاهی هستند، بنابراین فیبر غذایی بالایی دارند.

فیبر باکتری های مفید در روده شما را تغذیه می کند که ترکیباتی با نقش ضد التهابی و حمایت کننده ایمنی در بدن تولید می کنند.

باکتری های روده همچنین می توانند در جلوگیری از رشد برخی از سلول های سرطانی ، بهبود ترکیب بدن و محافظت در برابر دیابت نوع 2 نقش داشته باشند.

پروتئین گیاهی و ترکیبات مفیدی به نام پلی فنول که در غذاهای گیاهی یافت می شود نیز ممکن است به حفظ سلامت روده کمک کند.

از سوی دیگر برخی تحقیقات نشان می دهد که چربی ها و پروتئین های منابع حیوانی ممکن است باعث رشد سایر باکتری های کمتر سالم روده شوند که بر متابولیسم تأثیر منفی می گذارند و در بیماری های قلبی نقش دارند.

به طور کلی، خوردن رژیم غذایی که شامل بسیاری از غذاهای گیاهی است و گوشت را محدود می کند ممکن است باکتری های تقویت کننده سلامت را تغذیه کند.

4. ممکن است به محافظت در برابر برخی سرطان ها کمک کند

محدود کردن برخی از انواع گوشت نیز ممکن است به کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها کمک کند.

خوردن مقدار زیادی گوشت قرمز و فرآوری شده ، مانند بیکن ، هات داگ و سایر گوشت های دودی یا پخته ، با خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط دارد اما مصرف طیور و ماهی با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده ارتباط ندارند.

مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده نیز با افزایش خطر ابتلا به سایر سرطان ها از جمله سرطان سینه مرتبط است.

چگونگی تأثیر این غذاها بر پیشرفت سرطان مشخص نیست. با این حال برخی از محققان پیشنهاد کرده اند که چربی اشباع شده و ترکیبات سرطان زایی که در فرآوری گوشت و پخت در دمای بالا تولید می شود در آن نقش دارد.

از سوی دیگر  به نظر می رسد غذاهای گیاهی در برابر سرطان های روده بزرگ و دیگر سرطان ها اثر محافظتی دارند.  

  یک مطالعه شامل بیش از 77000 بزرگسال نشان داد که رژیم های گیاهی  از جمله آنهایی که شامل ماهی و مقداری  گوشت است  در مقایسه با رژیم های غیر گیاهی با میزان کمتری از سرطان روده ارتباط دارد.  

  5. ممکن است برای محیط زیست بهتر باشد 

علاوه بر ارائه مزایای سلامتی، خوردن گیاهان بیشتر و گوشت کمتر ممکن است برای محیط زیست مفید باشد.

تولید گوشت به طور معمول به منابع بیشتری نیاز دارد، منجر به انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر می شود و در جنگل زدایی و آلودگی بیشتر از تولید میوه، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی نقش دارد.

با توجه به تأثیر پرورش حیوانات ممکن است تصور کنید که حذف گوشت ضروری است تا برای محیط زیست مفید باشد، با این حال کاهش تدریجی گوشت و اتخاذ شیوه ای انعطاف پذیر در خوردن که شامل مقداری گوشت می شود، ممکن است همچنان تغییر ایجاد کند

بررسی سیستماتیک مطالعات در مورد پایداری رژیم های مختلف به این نتیجه رسید که رژیم های غذایی، از جمله گیاهخواری، ماهی خوار و گیاهی می توانند انتشار گازهای گلخانه ای را تا 80 درصد در مقایسه با رژیم های استاندارد گوشت محور کاهش دهند.

6. گوشت کمتر نیز مفید است

نیازی نیست که گوشت را به طور کامل حذف کنید تا از مزایای زیادی که در ارتباط با کاهش مصرف گوشت است استفاده کنید.

رژیم های انعطاف پذیر شامل کاهش مصرف محصولات حیوانی اما حذف آنها نیست. تحقیقات نشان داده است که آنها با مزایای سلامتی مشابه با الگوهای گیاهخواری مرتبط هستند.

علاوه بر این طیور و ماهی معمولاً با تأثیرات منفی سلامتی مرتبط با گوشت قرمز و فرآوری شده مرتبط نیستند اگرچه تحقیقات مختلط است.

سرانجام بسیاری از مزایای مربوط به خوردن گیاهی در رژیم غذایی به آنچه می خورید مربوط می شود نا آنچه حذف می کنید. به عبارت دیگر حذف گوشت ممکن است به اندازه افزایش مصرف غذاهای گیاهی غنی از مواد مغذی و خوردن یک رژیم غذایی متنوع و متعادل ، تاثیری در سلامتی شما نداشته باشد.

بعلاوه اگر غذاهای فراوری شده زیادی بخورید حتی اگر گوشت را کنار بگذارید احتمالاً مزایایی را مشاهده نخواهید کرد. کاهش مصرف موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • غذاهای سرشار از سدیم و چربی های ناسالم ، مانند سیب زمینی سرخ کرده
  • غذاهایی که با غلات تصفیه شده تهیه می شوند ، مانند نان سفید
  • نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های شیرین
  • غذاهای شکر بالا

نکاتی برای کاهش مصرف گوشت

در اینجا چند روش خاص برای کاهش مصرف گوشت وجود دارد:

1- با تعویض مرغ یا ماهی با گوشت قرمز شروع کنید. به جای گوشت قرمز از مرغ، بوقلمون یا غذاهای دریایی استفاده کنید. این پروتئین ها به طور معمول از گوشت گاو، بیکن، سوسیس، سالامی و دیگر گوشت های پخته دارای چربی اشباع کمتری هستند.

2- منابع پروتئینی گیاهی را امتحان کنید. بسیاری از غذاهای گیاهی پروتئین را تأمین می کنند، از جمله لوبیا سیاه، نخود، لوبیا چیتی، عدس، آجیل و کره آجیل، دانه ها و محصولات مبتنی بر سویا مانند توفو. یکی از این موارد را به جای گوشت در غذا یا میان وعده انتخاب کنید.

3-  بسط گوشت با پروتئین های گیاهی. سعی کنید غذاهای سنتی گوشتی را با غذاهای گیاهی حجیم کنید تا ماندگاری بیشتری داشته باشند! سعی کنید تاکو را با عدس به جای نیمی از گوشت چرخ کرده درست کنید. می توانید از بقیه گوشت در فلفل قرمز همراه با لوبیا استفاده کنید

4- از امتحان غذاهای جدید هیجان زده شوید. سعی کنید یک غذای گیاهی جدید در هفته امتحان کنید. این هفته عدس را امتحان کنید ، هفته بعد کینوا و بعد از آن نخود چشم سیاه را امتحان کنید. در اینترنت به دنبال چند روش خوشمزه برای تهیه آنها باشید-خوردن گیاهی می تواند سرگرم کننده باشد!

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید