امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279757
۱۲۹۳
۲
۰
نسخه چاپی

غم و اندوه چیست؟ | آیا غم و اندوه انواع مختلفی دارد؟

غم و اندوه چیست؟ | آیا غم و اندوه انواع مختلفی دارد؟

غم و اندوه چیست؟

غم و اندوه واکنش عاطفی طبیعی به از دست دادن یکی از نزدیکان، مانند یکی از اعضای خانواده یا دوست است. غم و اندوه همچنین می تواند پس از یک بیماری جدی، طلاق یا سایر ضررهای مهم رخ دهد.

اندوه اغلب شامل غم و اندوه شدید و گاهی احساس شوک، بی حسی یا حتی انکار و خشم است. برای اکثر مردم، بهبودی با گذشت زمان اتفاق می‌افتد.

غم و اندوه یک فرآیند یا سفری است که هر فردی را متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است از نظر احساسی خسته کننده باشد و انجام کارهای ساده یا حتی ترک خانه را سخت کند. برخی از افراد با فعال شدن بیشتر با آن کنار می آیند.

غم الگوی مشخصی ندارد. در فرهنگ های مختلف به طور متفاوتی بیان می شود. برخی از افراد دوست دارند احساسات خود را رسا و عمومی کنند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند غم و اندوه را خصوصی نگه دارند.

اکثر مردم متوجه می شوند که غم و اندوه با گذشت زمان کاهش می یابد. آنها ممکن است همیشه غم و اندوه را به همراه داشته باشند و دلتنگ فردی شوند که مرده است، اما می توانند معنا پیدا کنند و دوباره لذت را تجربه کنند. حتی برخی افراد پس از تجربه از دست دادن، خرد و قدرت جدیدی پیدا می کنند.

آیا غم و اندوه انواع مختلفی دارد؟

اندوه معمولاً در رابطه با مرگ یکی از عزیزان توصیف می شود، اما انواع دیگر از دست دادن عمده نیز می تواند منجر به احساس غم و اندوه شود. هر چه ضایعه مهم تر باشد، اندوه ممکن است شدیدتر باشد.

افراد ممکن است به خاطر موارد زیر احساس اندوه کنند:

  • مرگ یک عزیز - اندوه می تواند به ویژه پس از مرگ یک نوزاد یا کودک یا خودکشی شدید باشد.
  • طلاق یا جدایی
  • از دست دادن یک حیوان خانگی محبوب
  • دست کشیدن از چیزی که مهم بود
  • تغییرات کار - بیکاری، بازنشستگی، تعدیل نیرو
  • تشخیص یک بیماری لاعلاج
  • از دست دادن سلامتی به دلیل بیماری، تصادف یا ناتوانی
  • سقط جنین یا ناباروری
  • داشتن فرزند معلول، بیماری لاعلاج، بیماری روانی یا مشکل سوء مصرف مواد
  • دور شدن یا جدایی از خانواده یا دوستان
  • داشتن "لانه خالی" هنگام خروج کودکان از خانه

آثار غم و اندوه چیست؟

اثرات غم و اندوه اغلب می تواند شبیه افسردگی باشد و برخی از افراد پس از فقدان قابل توجهی دچار افسردگی می شوند. اگر با ضایعه بزرگی روبرو هستید و تحمل آن برایتان دشوار است، به پزشک خود مراجعه کنید.

بلافاصله پس از مرگ عزیزی، افراد اغلب احساس شوک، بی حسی و انکار می کنند، به خصوص اگر مرگ غیرمنتظره باشد.

هنگامی که آنها قادر به درک واقعیت مرگ باشند، می توانند غمگینی، پوچی یا تنهایی و گاهی خشم یا گناه را تجربه کنند.

احساسات می توانند دردناک، ثابت یا طاقت فرسا باشند. اندوه می تواند موجی بیاید، به نظر می رسد برای مدتی محو می شود و دوباره باز می گردد. اما با گذشت زمان، این احساسات به تدریج فروکش می کند.

واکنش هر کسی به اندوه متفاوت است. احساسات رایج عبارتند از:

  • غمگینی
  • شوکه شدن
  • انکار
  • بی حسی، احساس غیر واقعی بودن
  • عصبانیت
  • احساس گناه
  • سرزنش کردن
  • تسکین

احساسات

افراد ممکن است متفاوت از حد معمول احساس یا رفتار کنند. آنها ممکن است در تمرکز مشکل داشته باشند، کناره گیری کنند و از فعالیت های معمول خود لذت نبرند. آنها ممکن است مشروب بنوشند، سیگار بکشند یا مواد مخدر مصرف کنند، یا فکر آسیب رساندن به خود یا اینکه نمی توانند ادامه دهند.

سلامت جسمانی

غم و اندوه می تواند خسته کننده باشد و ممکن است سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند و افراد را مستعد سرماخوردگی و سایر بیماری ها کند. غم و اندوه می تواند بر اشتها تأثیر بگذارد و منجر به تغییر وزن شود. این می تواند خواب را تحت تاثیر قرار دهد و باعث شود افراد احساس خستگی زیادی کنند. همچنین می تواند منجر به معده درد، سردرد و بدن درد شود.

زندگی معنوی و روحانی

برخی از افراد ممکن است رویاهایی در مورد عزیز خود ببینند، حضور آنها را احساس کنند یا صدای آنها را بشنوند. افرادی که غمگین هستند اغلب به دنبال معنا هستند و باورهای معنوی خود را بررسی می کنند.

رشد پس از سانحه

برخی از افراد پس از غم و اندوه و از دست دادن، تجربیات مثبتی مانند حس جدید خرد، بلوغ و معنای زندگی پیدا می کنند.

غم و اندوه پیچیده و افسردگی

در برخی افراد، غم و اندوه می‌تواند طولانی‌تر یا شدیدتر باشد و ممکن است در توانایی آن‌ها برای کنار آمدن با زندگی روزمره اختلال ایجاد کند. اگر از دست دادن به ویژه آسیب زا باشد، مانند خودکشی یا مرگ یک کودک، این ممکن است بیشتر باشد.

چه زمانی برای غم و اندوه خود کمک بگیرید؟

اگر احساس مداوم غم و ناامیدی را تجربه می کنید و نمی توانید شادی را تجربه کنید، ممکن است علائم افسردگی را تجربه کنید. اگر احساسات شما مانع زندگی روزمره شما شده است، مهم است که به دنبال کمک باشید.

علائمی که ممکن است نیاز به کمک داشته باشید عبارتند از:

  • تغییرات اشتها (از دست دادن اشتها یا پرخوری)
  • غم و اندوه شدید
  • مشکل در خوابیدن
  • احساس پوچی احساس ناامیدی
  • افکار آسیب رساندن به خود

چگونه می توانیم با غم کنار بیاییم؟

بهبودی در طول زمان اتفاق می افتد. اگر غم و اندوه یا از دست دادن را تجربه می کنید، ممکن است همیشه کمی غم و اندوه را به همراه داشته باشید و بعد از رفتن یک نفر دلتنگ او شوید، اما احساسات دردناک و شدید باید به تدریج فروکش کنند. در نهایت کنار آمدن با زندگی آسان تر می شود.

به خودتان اجازه غصه خوردن بدهید

گریه کردن طبیعی است. بسیاری از مردم گریه را تسکین می یابند. کاوش و بیان احساسات می تواند بخشی از روند درمان باشد. گوش دادن به موسیقی یا نوشتن می تواند کمک کننده باشد. زمانی که به تنهایی می گذرانید می تواند به شما اجازه دهد تا با احساسات خود ارتباط برقرار کنید.

یک روز در یک زمان زندگی کنید

یک برنامه روزانه منظم تنظیم کنید و هر روز یک کار خاص برای خود انجام دهید. سعی کنید پیاده روی کنید، غذای سالم بخورید، مدیتیشن کنید و استراحت کنید. این ایده خوبی است که تا یک سال پس از مرگ کسی که دوستش دارید از تصمیم گیری مهم خودداری کنید.

جستجوی کمک

صحبت کردن با پزشک، افراد در یک گروه پشتیبانی یا یکی از اقوام یا دوستانی که به آنها اعتماد دارید می تواند کمک بزرگی باشد.

وصل بمان

گذراندن وقت با افراد حامی نیز مهم است. پیشنهادات کمک را بپذیرید، در مورد عزیزتان صحبت کنید یا به سادگی با دیگران وقت بگذرانید.

خاطرات مثبت ایجاد کنید

به زندگی فردی که مرده است احترام بگذارید. عکس ها یا یادگاری ها را جمع آوری کنید، یک دفترچه بنویسید، برای فردی که مرده نامه بنویسید، یا داستان ها و آیین ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. همه اینها می توانند به ایجاد معنا پس از از دست دادن کمک کنند.

مراقب سلامتی خود باشید

به طور منظم ورزش کنید، غذای سالم بخورید و مطمئن شوید که خواب کافی دارید. از مصرف مواد مخدر پرهیز کنید و مصرف الکل را در حد معقول نگه دارید.

سالگرد زنده ماندن

تولدها، سالگردها یا تعطیلات می تواند باعث ایجاد احساسات شدید غم و اندوه شود. مشخص کردن این مناسبت ها با یک مراسم ساده مانند روشن کردن شمع، پخش موسیقی یا جمع شدن با خانواده ممکن است کمک کند.

چگونه می توانم از یک عزیز داغدار حمایت کنم؟

تماس را آغاز کنید

تماس بگیرید و برای گذراندن وقت با هم در دسترس باشید. احترام بگذارید که دوست شما ممکن است نیاز به گریه کردن، در آغوش گرفتن، صحبت کردن، سکوت یا تنها بودن داشته باشد.

گوش کنید

ممکن است سخت باشد که بدانید چه بگویید، به خصوص اگر قبلاً غم و اندوه را تجربه نکرده باشید. ممکن است هیچ کلمه ای وجود نداشته باشد که واقعاً کمک کند، اما گوش دادن می تواند یک پشتیبانی عالی باشد. از صحبت کردن در مورد فردی که مرده است نترسید - شخصی که از او حمایت می کنید ممکن است بخواهد نام او را بشنود. سعی کنید از کلیشه ها یا نصیحت کردن خودداری کنید.

با هم کاری انجام دهید

مدتی را صرف انجام کارهای عادی و مثبت مانند تماشای فیلم، پیاده روی یا صرف غذا با هم کنید.

کمک عملی

پختن غذا یا مراقبت از کودکان می تواند یک هدیه عالی برای افرادی باشد که با غم و اندوه دست و پنجه نرم می کنند.

آگاه باشید

اندوه ممکن است برای مدت طولانی ادامه یابد. تولدها و سالگردها ممکن است برای یک فرد سوگوار سخت باشد، بنابراین تماس گرفتن با آنها در آن روز می تواند به آنها بفهماند که فراموش نکرده اید.

سوالات دیگری که ممکن است داشته باشید

اندوه چقدر طول می کشد؟

هر فردی به طور متفاوتی غمگین می شود و هیچ چارچوب زمانی مشخصی برای مدت زمان غمگینی وجود ندارد. برخی افراد ممکن است 6 ماه عزاداری کنند و برخی دیگر چندین سال. عوامل زیادی در طول مدت غم و اندوه دخیل هستند. مهم است که به خودتان زمان بدهید تا غصه بخورید و قبل از اینکه آماده شوید، برای «حرکت» عجله نکنید.

چگونه ادامه دهید؟

اصطلاح "حرکت" می تواند مفید نباشد، زیرا با پیشرفت زندگی باید با آن حرکت کنید. هر روز که می گذرد، شما به جلو می روید، اما عبارت «حرکت» می تواند اینطور به نظر برسد که باید بر مرگ یکی از عزیزان غلبه کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که ادامه دادن به معنای فراموش کردن نیست، بلکه به معنای یادگیری نحوه زندگی بدون آن شخص در زندگی است. و به یاد داشته باشید که ادامه دادن به این معنی نیست که غم شما پایان می یابد، بلکه این است که یاد می گیرید با آن زندگی کنید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید