امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281899
۲۷۴
۱
۰
نسخه چاپی

در محل کار چه جملاتی را نباید گفت

در محل کار چه جملاتی را نباید گفت

رفتار و گفتار درست شما بخشی از موفقیت‌تان در کار است. اگر فقط کارتان را انجام دهید و حواستان به این مسائل نباشد کم کم برعکس مسیر موفقیت حرکت می‌کنید.

در کنار عملکرد، مدیران معمولاً به جمله‌هایی که کارمندان‌شان هنگام بحران‌ها یا مسئولیت‌های جدید می‌زنند یا حتی جمله‌های روزمره اما مربوط به کار دقت می‌کنند.

در واقع این جمله‌ها طرز تفکر شما درباره کار را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند شخصیت کاری‌تان چگونه است. بعضی جمله‌ها را اصلاً نباید بگویید. نگاهی به این جمله‌ها بیندازید:

روال کار همیشه همین بوده: قرار نیست روال کار همیشه یکسان باقی بماند. تغییرات تکنولوژی، تغییر مدیران، مشکلات یا تغییر استراتژی مجموعه و بسیاری مسائل دیگر باعث می‌شود مجبور شوید کارتان را به شکلی دیگر انجام دهید. گفتن این جمله که «روال کار همیشه همین بوده» باعث می‌شود شما تنبل و تغییرناپذیر به نظر برسید.

تقصیر من نیست: نباید تقصیر را گردن دیگران بیندازید. در واقع شما باید مسئول باشید و اگر در هر مسأله کاری کوچک‌ترین نقشی داشته‌اید، مسئولیت آن را به عهده بگیرید. اگر هم واقعاً نقشی نداشته اید با استدلال‌های درست آن را توضیح دهید. اگر بقیه را متهم کنید مدیران فکر می‌کنند شما فردی هستید که مسئولیت کارهایش را به عهده نمی‌گیرد.

نمی‌توانم: اگر شما کارمندی باشید که برای هر مسئولیت تازه و هر مشکلی می‌گوید «نمی توانم» اعتماد می‌کنید؟ نمی‌توانم یعنی اینکه شما تمایل ندارید مسئولیت‌هایی را به عهده‌ بگیرید و کارتان را به پایان برسانید. به جای گفتن «نمی توانم» از کاری که می‌توانید انجام دهید حرف بزنید.

منصفانه نیست: ممکن است برخلاف چیزی که انتظار داشته اید به شما پاداش کافی داده نشده باشد یا ترفیع مقام نگرفته باشید. حق دارید دلخور باشید اما گفتن «منصفانه نیست» شما را خام و بی‌تجربه جلوه می‌دهد. اگر از این مسائل ناراحت هستید باید به حقایق اتکا کنید، فرد مفیدی باشید و پای تعبیر و تفسیرهای خودتان را وسط نکشید.

این جزو وظایف کاری من نیست: حتماً برای شما وظایفی درنظر گرفته شده اما ممکن است در شرایطی کارهای بیشتری از شما خواسته شود یا مجبور شوید مسئولیت تازه‌ای برعهده بگیرید. اگر بگویید «این جزو وظایف کاری من نیست» یعنی فقط برای دریافت حقوق ماهانه‌‌‌تان، وظایف‌تان را انجام می‌دهید و این تفکر اصلاً مورد قبول مدیران نیست. شما باید آماده باشید برای کمک به مجموعه گاهی بیشتر از وظایف‌تان انجام دهید. این تصویر بسیار خوبی از شما به نمایش می‌گذارد.

از این کار متنفرم: تنفر از کارتان باعث می‌شود برچسب یک آدم منفی را به شما بزنند. از طرفی با گفتن این جمله باعث می‌شوید روحیه جمعی پایین بیاید. مدیران هم به این جمله و کسانی که روحیه‌ دیگران را خراب می‌کنند بسیار حساس هستند. یادتان باشد همیشه جایگزین‌های مشتاق و قدردانی هستند که جای این افراد منفی‌باف را بگیرند.

خیلی همه چیز رو جدی نگیر! اگر کسی به تازگی به شما حرف بدی زده است و با کلام خود شما را در محل آزرده کرده است و در پاسخ به عکس العمل شما در ناراحت شدن به شما بگوید که”خیلی سخت نگیر”، نهایت بی احترامی و بی ادبی آن فرد است. یک قانون ساده در محل کار این است که، با احترام به دیگران برای خود احترام بخرید.

این ممکن است به نظر احمقانه برسد، اما …: شما در حال نقاشی یک تصویر هستید و شخصی به شما بگوید که این تصویر اصلا معنا ندارد و گنگ به نظر می‌رسد. این جمله همان چیزی است که باعث دلخوری و ناراحتی می‌شود. شما به جای اینگونه صحبت کردن می‌توانید از جملات و کلمات منطقی‌تر استفاده کنید و به عنوان مثال بگویید”این کار را اگر اینگونه انجام می‌دادی، بهتر می‌شد یا اینکه به نظرم این روش بیشتر جواب می‌داد!

من واقعاً برای این کار وقت ندارم: سرت شلوغه. ما مشغله زیاد داریم و همه مشغول هستند. حتی اگر برنامه شما بهم ریخته باشد، اگر کسی وظیفه‌ای را به شما محول می‌کند، بهتر است که برنامه خود را دوباره بچینید، آن را به طرف مقابل خود ابلاغ کنید و زمان مورد نیاز خود برای پایان دادن به آن را عنوان کنید (حتی اگر قرار باشد یک ماه طول بکشد). امتناع از انجام هر کاری راهی برای به دست آوردن دوستان بیشتر و تأثیرگذاری بر مردم نیست. هیچکس دوست ندارد که از درجه اهمیت کمتری نسبت به دیگر افراد برخوردار باشد و همچنین همه به دنبال احترام هستند و دوست دارند تا کار آنها نیز جدی گرفته شود.

سلام، یک چیزی بگویم بین خودمان می‌ماند؟ نه، نمی‌توانم حرف را مثل راز نگه دارم. دوست ندارم حرف نگفته، راز و محرمانه‌ای را در محل کار به من بگویید. نفر اول به شما می‌گوید، شما به نفر دوم می‌گویید و این چرخه ادامه خواهد داشت و در نهایت منجر به بروز جنجال خواهد شد. تجربه ثابت کرده است که رازدار بودن در محل کار هیچ معنایی ندارد و بهتر است همه حرف‌ها را پیش خود نگه دارند.

  • منبع
  • زیباشهر
  • ایران تلنت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید