امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278379
۶۶۴
۱
۰
نسخه چاپی

تد تاک چیست و چه هدفی دارد؟ ا ایده ها ارزش منتشر شدن دارند!

در میان فعالانِ آنلاینِ علاقه‌مند به رشد و یادگیری، کمتر کسی است که با سایت تد (TED) و سخنرانی های تد آشنا نباشد.سخنرانی‌هایی که در ابتدا قرار بود به حوزه‌های Technology و Entertainment و Design بپردازند و در حال حاضر، تقریباً هر موضوع قابل‌تصوری را پوشش داده‌اند.

آیا با تدتاک آشنایی دارید؟

احتمالا اسم تدتاک (Ted Talk) یا تدکس (Tedx) را حداقل یک مرتبه شنیده‌اید؛ اما آیا برای‌تان سوال شده که این دو اسامی دقیقا به چه معناست؟ آیا هر آنچه که در سایت تدتاک آرشیو شده، در دسته‌بندی موضوعیِ سخنرانی‌های انگیزشی جای می‌گیرد؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ به این دسته از سوالات، مرور مفصل و جامعی خواهیم داشت که تدتاک و تدکس چیست. همچنین نگاهی می‌اندازیم به چند تد تاک‌ مشهور و پرطرفداری که در سایت تد قرار گرفته‌ است.

ایده‌ها، ارزش انتشار را دارند؛ این جمله‌ای است که سرلوحه شرکت تد (TED)، یک سازمانی آمریکایی است که هدفش، توسعه و بهبود وضعیت اکوسیستم‌ها است. تد از سال ۱۹۸۴ کار خود را شروع و به سرعت رشد کرده و در قبال تلاش‌های دست‌اندرکاران این سازمان، نتایج و اهدافی بسیار مطلوب حاصل شد. در این مقاله ضمن این‌که پیرامون ماهیت TED و TEDx به‌طور مفصل صحبت می‌کنیم، درباره پرطرفدارترین تدتاک‌ها نیز حرف می‌زنیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در باره تد تاک با شما به اشتراک بگذاریم.

تد تاک (TED Talk) چیست؟

تد به ترتیب مخفف سه واژه انگلیسی تکنولوژی (Technology)، سرگرمی (Entertainment) و طراحی (Design) است. سازمان تد که در کشور آمریکا مستقر است، سخنرانی‌های متعددی را به صورت رایگان منتشر می‌کند. تد در ابتدا قرار بود به رگ و ریشه‌های «سیلیکون ولی» وفادار باشد و به همین دلیل سخنرانی‌های تاک در ابتدای مسیر این سازمان، بیشتر حول محور تکنولوژی و طراحی می‌چرخید ولی با گسترش تد، به انضمام افزایش شهرت و محبوبیتش، شرکت تد پای خود را از دو موضوع گفته شده فراتر برده و رسما تد تاک، به یک ابزار مفید برای موضوعات متعددی تبدیل شد؛ ابزاری که هم به درد افرادِ مالک یک کسب‌وکار می‌خورد و هم برای افرادی که هنوز در حال ایده‌پردازی هستند.  

تاریخچه و نگاهی به اهداف تد تاک

اولین سخنرانی تد در فوریه سال ۱۹۸۴ توسط فردی به اسم ریچارد سائول ورمان (Richard Saul Wurman) برگزار شد و از سال ۱۹۹۰ این سخنرانی سالی یک مرتبه انجام می‌شود. همان‌طور که در چند خط بالا اشاره کردیم، تد در اوایل راه خود بیشتر روی دو موضوع تکنولوژی و طراحی تمرکز داشت اما بعدها موضوعات دیگری مثل علوم تجربی، سیاسی، فرهنگی و سایر موضوعات آکادمیک به تد اضافه شد.

کنفرانس اصلی TED در شهر ونکوور واقع در کانادا برگزار می‌شود. البته پیش از سال ۲۰۱۴ میلادی، کنفرانس تد در شهر لانگ بیچ واقع در ایالت کالیفرنیا کشور آمریکا انجام می‌شد. بعدها که تد محبوب شد، این نوع رویداد در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و حتی آفریقا نیز به صورت زنده و آنلاین به نمایش کشیده می‌شد. فرمت و قالب سخنرانی‌ها بر طبق تحقیقاتی بود که در یک زمینه وجود داشت به انضمام این‌که سخنران‌ها این اجازه را داشتند که بر طبق سلسله داستان‌هایی از کسب‌وکارهایشان، در سخنرانی خود، ایده‌هایی را به جلو هدایت کنند. به سخنران‌ها نهایت ۱۸ دقیقه زمان داده می‌شد تا ایده‌های خود را به بهترین شکل ممکن ارائه کرده و دیگران را مجذوب این ایده‌ها کنند.

از ماه ژوئن سال ۲۰۰۶ میلادی، تد تاک تصمیم گرفت که کاربرانِ مشتاق، سخنرانی‌های تد تاک را به صورت آنلاین و به رایگان از طریق سایت TED.com تماشا کنند. این تدبیر باعث شد تا سازمان تد، محبوبیتی دو چندان پیدا کند؛ به گونه‌ای که تا ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ میلادی، بیش از ۲۶۰۰ سخنرانی تد به صورت رایگان در وب‌سایت در دسترس عموم مخاطبین قرار گرفت.

تد تاک؛ محبوب‌تر از گذشته

در نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی، تد تاک بیش از یک میلیارد مرتبه به صورت جهانی دیده شد.  بر اساس تجزیه و تحلیل‌های کارشناسان، محتواهای تد که جنبه آکادمیک دارند به مراتب بیشتر از سایر ویدیوها به صورت آنلاین مورد تماشا قرار گرفته می‌شود. در حالی‌که از آن سو، ویدیوهای مربوط به «هنر» و «طراحی» کمتر از سطح انتظارات به آن توجه می‌شود.

سخنرانی‌های جهانی و گلوبال تد از سال ۱۹۹۶ توسط موسسه Sapling حمایت می‌شد و این پشتیبانی همه‌جانبه تا سال ۲۰۱۹ میلادی دوام پیدا کرد. در ۱ جولای ۲۰۱۹ کنفرانس‌های تد از این موسسه جدا شده و زیر لقای TED Foundation به کار خود ادامه داد. قطعا کریس اندرسون، موسس و بنیان‌گذار موسسه Sapling در قدرت گرفتن سخنرانی‌های تد زحمات زیادی کشید و نمی‌توان اثر این پشتیبانی بی‌وقفه را در پیشرفت جهانی تدتاک نادیده گرفت. با تمام این تفاسیر، عوامل دیگری مثل تدِکس (TEDx) نیز در شهرت تد در مقیاس جهانی دخیل بوده‌اند که در ادامه درباره‌شان صحبت می‌کنیم.

آیا با تدتاک آشنایی دارید؟

تدکس (TEDx) چیست؟

تدکس، رویدادی شبیه به کنفرانس اصلی تد است و هر فرد یا سازمانی می‌تواند به راحتی آن را در هر نقطه از این دنیا برگزار کند. تنها یک شرط مهم برای این اتفاق وجود دارد و آن هم این است که فرد یا سازمان مورد نظر جهت برگزاری رویدادی به اسم تد، برای دریافت مجوز از سازمان تد اقدام کند. طبیعی است که برای دریافت مجوز، رویداد مورد نظر باید بر طبق قوانین و اصولی باشد که در سخنرانی‌های معمول تد وجود دارد. رویدادهای تد از ابتدای کار این سازمان، به ارگان‌های دولتی وابسته نبوده و همچنان نیز این رویه وجود ندارد. تدکس نیز در همین راستا قدم برمی‌دارد ولی با تمام این صحبت‌ها، رویدادهای تدکس این اجازه را دارند تا برای جبران هزینه‌های برگزاری خود، اسپانسر و حامی مالی جذب کنند یا در سناریوی دیگر، از شرکت‌کنندگان در رویداد، هزینه‌ای برای حضور در سخنرانی دریافت کنند. جدا از موارد گفته شده، سخنران‌هایی که در تدکس حضور پیدا می‌کنند نباید دستمزد و پولی بابت حضور در رویداد به هیچ وجه دریافت یا حتی طلب کنند.

سخنرانی‌های متعددی تحت عنوان تدکس برگزار شد و تا ماه ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی، تدکس در بیش از ۱۳۰ کشور حضور داشته است و از قِبلِ این همایش‌ها، تعداد زیادی ویدیو تولید و منتشر شد. رسانه‌ها و وب‌سایت‌های مختلفی نیز از پیدایش و گسترش تدکس به موازات برنامه‌های جهانی تد به شدت استقبال کردند؛ برای مثال رسانه فوربز به این موضوع پرداخته که چرا در وهله اول سازمان تد، نامش را توانسته سر زبان‌ها بیندازد. فوربز نوشته که تد و تدکس به این دلیل به رویدادهای قدرتمندی تبدیل شده‌اند چون دست‌اندرکاران و سازمان‌های حامی آنها افرادی نیستند که صرفا برای پول و شهرت به این کار تن می‌دهند. رویه بشردوستانه تد باعث شده تا این تمایز در جامعه به شدت به چشم آید و مردم نیز برای تجربه بهتر در یک زمینه، برای استفاده از محتوای سخنرانی‌های تد ترغیب می‌شوند.

تد تاک یا تدکس؛ کدام یک بهتر است؟

تد تاک و تدکس اهداف و ارزش‌هایشان دوشادوش یکدیگر هستند و نمی‌توان این دو رویداد را از یکدیگر مجزا کرد و سپس به این مقوله پرداخت که کدام یک، بهتر از دیگری است. تدکس تقریبا همان ویژگی‌هایی را دارد که تد تاک دارد و همان هدفی را دنبال می‌کند که تد تاک از ابتدا در پیش گرفته: ایده‌ها ارزش انتشار را دارند (ideas worth spreading).

در حقیقت تدکس، سنگ بنای خود را بر گسترش سازمان تد و اهدافش بنا نهاده و برای این محبوب شده چون مردم به ذات دنبال کسب تجربه از افراد موفق هستند؛ افرادی که در یک زمینه توانسته‌اند به اهداف آرمانی‌ خود برسند. تدکس به این دسته از مدیران و کارآفرینان موفق فرصت می‌دهد که از تجربیات خود حرف بزنند و دیگران را به انجام فعالیت‌های حرفه‌ایشان تشویق و حتی ترغیب کنند. تدتاک و تدکس هدفی مشابه به اهداف و آرمان‌های استارتاپ گرایند در بدنه خود دارند و بر همین اساس، مقایسه میزان برتری بین تد تاک و تدکس امکان‌پذیر نیست.

اگر قرار است نسبت به یک موضوع آکادمیک از یک سخنرانی تد بهره‌مند شوید، شما شانس این را دارید تا تد تاک مرتبط را به رایگان در سایت رسمی تد پیدا کنید. در ادامه بخش‌های مختلف سایت تد را با هم مرور می‌کنیم.

آیا با تدتاک آشنایی دارید؟

معرفی سایت تد

با ورود به سایت رسمی تد، اولین چیزی که توجه ما را به خود جلب می‌کند، سوالی است که در همان بدو ورود به چشم می‌آید: «به چه چیزی علاقه‌مند هستید؟». با انتخاب یک یا چند تاپیک، سوال دومی از شما پرسیده می‌شود که «شما به دنبال یافتن چه چیزی در سایت هستید؟». شما با انتخاب گزینه‌های مورد نظر، وارد صفحه جدیدی می‌شوید که وب‌سایت تد از شما می‌خواهد برای ثبت‌نام اقدام کنید.

برای وارد شدن به سایت تدتاک اینجا را کلیک کنید.

ثبت نام در سایت تد

برای ثبت نام دو حالت وجود دارد. حالت اول، در وارد کردن یک ایمیل برای ساخت یک حساب کاربری در سایت تد است. حالت دوم که پروسه‌ای آسان‌تر تلقی می‌شود در اجازه سایت تد مبنی بر استفاده یکی از اکانت‌های شما در اپل، گوگل یا فیس‌بوک است. با اتصال اکانت خود به سایت تد می‌توانید روند ثبت نام را با موفقیت به پایان برسانید. در آخرین مرحله باید با رجوع به ایمیل خود، روی تاییدیه ایمیلی که از سوی تد برای شما ارسال می‌شود کلیک کنید.

با ثبت نام در سایت تد، از آنجایی که مشخص کرده‌اید موضوعات موردعلاقه شما چه چیزهایی است، صفحه اصلی تد برای شما تا حدودی شخصی‌سازی می‌شود و وب‌سایت به صورت هوشمند، به شما مطالب جدید و مرتبطی را پیشنهاد می‌کند. شما به رایگان به محتواهای ویدیویی سایت دسترسی دارید. با کلیک روی هر پست می‌توانید پس از تماشای یک ویدیو، در صورت علاقه آن را با دیگران به اشتراک بگذارید یا با لایک کردن ویدیو، به پروموت و بیشتر دیده شدن آن ویدیوی آموزشی کمک کنید. همچنین قابلیتی در سایت تد وجود دارد که یک پست را در سه موضوع مرتبط پیشنهاد (Recommend) دهید. همچنین گزینه‌ای نیز در پست‌های ویدیویی وجود دارد که شما بتوانید با زدن روی گزینه (Add to List) به راحتی به محتواهای دلخواهتان از طریق پروفایل خود در سایت دسترسی پیدا کنید.

دانلود و تماشای ویدیوهای تداکس و تد تاک

شما برای تماشای سخنرانی‌های تدکس می‌توانید به یوتیوب رسمی تدکس رجوع کنید که در زمان نگارش این مطلب، ۲۷ میلیون فالوور دارد! از طرفی دیگر شما می‌توانید با جست‌وجوی آرشیو سایت، به محتواهای ویدیویی تد تاک نیز دسترسی پیدا کنید. در حال حاضر بیش از ۳۵۰۰ ویدیو در آرشیو سایت تد وجود دارد و طراحان سایت برای راحتی کار کاربران، چند فیلد کاربردی در سایت قرار داده‌اند. شما این قابلیت را دارید تا با انتخاب موضوع، مدت زمان ویدیو و حتی زبان ویدیو به نتایج بهتر و مرتبط‌تری دست پیدا کنید. از طرفی دیگر شما می‌توانید نوع محتوا (تدکس یا تد تاک) را نیز مشخص کنید.

آیا در جست‌وجوی محتواهای ویدیویی از یک سخنران خاص هستید؟ این ویژگی در سایت وجود دارد و با سرچ در فیلد مخصوص می‌توانید به پست‌های مربوط به آنها نیز دسترسی داشته باشید. سخنران‌های تد هر فردی می‌تواند باشد؛ از یک دانشمندِ عصب‌شناس بگیرید تا حتی یک فیلم‌ساز مطرح مثل جی.جی آبرامز. پس معطل نکنید و همین الان در سایت ثبت نام کنید!

آیا با تدتاک آشنایی دارید؟

تدکس در ایران

اولین تدکس در کشور ایران در زمستان سال ۱۳۹۲ در شهر تهران برگزار شد. رویدادهای دیگری در سایر شهرها مثل مشهد، زنجان، قزوین، ساری، شیراز و شهرهای دیگر برگزار شد که شرکت‌کنندگان زیادی از تدکس ایران استقبال کردند. در زمان نگارش این مقاله می‌توان گفت که تدکس در ایران شش سال است که به صورت مداوم حضور داشته و بالغ بر ۶۰ سخنرانی در کشور ایران تحت عنوان تدکس برگزار شد.

شما می‌توانید با مراجعه به سایت تداکس تهران، از محتواهایی که در چند سال گذشته منتشر شده استفاده کنید. سایت، علاوه بر توضیح اطلاعاتی مختصر پیرامون سخنران‌ها، لینک یوتیوب و آپارات برنامه‌های ویدیویی را نیز به رایگان به اشتراک می‌گذارد تا کاربران در ایران نیز بتوانند به رایگان و بدون دردسر از تجربه و ایده‌های دیگران در زمینه‌های مختلف استفاده کنند. شما همچنین می‌توانید با دانلود اپلیکیشن تداکس تهران، روی موبایل‌های هوشمند خود نیز به راحتی از محتواهای ویدیویی بهره‌مند شوید.

تیم تداکس تهران برای دو نقش «میزبان برگزاری» و «سرپرست اداری» عضو می‌پذیرد و اگر شما فکر می‌کنید که در نقش‌های مذکور می‌توانید حضور تاثیرگذاری در تداکس تهران داشته باشید، معطل نکنید و از طریق این لینک، برای عضویت اقدام کنید.
تداکس تهران همچنین در هر سال، تعداد محدودی بلیت برای ژورنالیست و خبرنگاران در نظر می‌گیرد تا رسانه‌ها بتوانند آخرین اخبار رویدادها را به طور تمام و کمال گزارش کنند.

ژورنالیست‌ها برای پوشش خبری و همچنین درخواست مصاحبه باید درخواست خود را به آدرس « این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید » ارسال کنند. درخواست‌ها باید حاوی این اطلاعات باشد:

• نام رسانه‌ خبری یا نشریه

• موضوع برنامه

• تاریخ انتشار

• آخرین زمان برای مصاحبه

آیا با تدتاک آشنایی دارید؟

نگاهی به محبوب‌ترین و پرطرفدارترین تد تاک کل دوران

اگر منطقی نگاه کنیم، تمامی ویدیوهای درون آرشیو سایت هم سودمند است و هم ارزش دارند تا آنها را با شما به اشتراک بگذاریم. با این حال در انتهای این مقاله نگاهی می‌کنیم به محبوب‌ترین و پرطرفدارترین تد تاک‌هایی که تا زمان نگارش مقاله تهیه و منتشر شده‌اند. در انتخاب چند ویدیوی زیر، سلیقه نویسنده نیز دخیل بوده و چند سخنرانی زیر، الزاما ۵ تد تاک برتر کل تاریخ تا به امروز نیست:

کن رابینسون: چگونه مدارس، قدرت خلاقیت را نابود می‌کنند!

کن رابینسون، نویسنده و مشاور آموزشی مشهور دانشگاه وارویک در انگلستان، طی رویدادی در تد با لحنی آمرانه و طنز به این موضوع می‌پردازد که چگونه مدارس، خیلی راحت قدرت خلاقیت بچه‌ها را نابود می‌کنند و چرا ما باید برای رشد قدرت خلاقیت در بچه‌ها اهمیت قائل شویم. این ویدیو در زمان نگارش این مقاله، نزدیک به ۲۰ میلیون مرتبه توسط کاربران در یوتوب تماشا شد.

اِیمی کادی: زبان بدنِ شما، شخصیت شما را شکل می‌دهد!

ایمی کادی، نویسنده، روان‌شناس و سخنران شناخته شده دیگری است که به این موضوع می‌پردازد زبان بدن به چه معناست و چطور با استفاده از مهارت‌های مختلف می‌توانیم از این ویژگی در بدن خودمان به نفع ارتقای سطح کیفی زندگی، چه فردی و چه اجتماعی خود استفاده کنیم. این ویدیو در زمان نگارش این مقاله، نزدیک به ۱۸ میلیون مرتبه توسط کاربران در یوتوب تماشا شد.

تونی رابینز: چرا ما کارهایی که باید انجام دهیم را انجام می‌دهیم!

تونی رابینز، چهره شناخته‌ شده‌ای است که در عرصه نویسندگی و سخنرانی انگیزشی دستی بر کار دارد. رابینز کتاب‌های زیادی نوشته و به چاپ رسانده است. رابینز در یکی از سخنرانی‌های تد در سال ۲۰۰۷ درباره انگیزه و احساسات، حرف‌های جذاب و تماشایی را جلوی جمع می‌زند. او در این رابطه صحبت می‌کند که چطور احساسات و عواطف، روی انگیزه‌هایمان تاثیر می‌گذارند. این ویدیو در زمان نگارش این مقاله، نزدیک به ۱۴ میلیون مرتبه توسط کاربران در یوتوب تماشا شد.

سایمون سینک: چگونه رهبران بزرگ، الهام‌بخش می‌شوند!

سایمون سینک، نویسنده و سخنران ارزشی دیگری است که اصالتا زاده‌ی انگلستان است. او چند کتاب انگیزشی با هدف کمک به مردم نوشته و در یکی از سخنرانی‌های تد به این موضوع می‌پردازد که چگونه رهبران و مدیران بزرگ، الهام‌بخش سایرین می‌شوند. سینک، سخنرانی خود را با سوالاتی پیرامون شرکت اپل، شخصیت مارتین لوتر کینگ و برادران رایت می‌پردازد که چرا آنها توانسته‌اند بدعت و نوآوری خاصی را ارائه دهند. این ویدیو در زمان نگارش این مقاله، نزدیک به ۱۳ میلیون مرتبه توسط کاربران در یوتوب تماشا شد.

دان گیلبرت: علوم شگفت‌انگیزِ خوش‌بختی!

دان گیلبرت، نویسنده کتاب مشهور و پرفروش تلو تلو خوردن در شادی « Stumbling on Happiness» به یک مقوله بسیار مهم و پرتکرار در زندگی تمامی انسان ها می‌پردازد. ما به طور معمول اگر به چیزی که دلمان می‌خواهد نرسیم، احساس بدی به ما دست می‌دهد. دان گیلبرت این پروسه را به چالش می‌کشد و به نوعی در مدت زمان سخنرانی‌اش درباره این نکته صحبت می‌کند که سیستم ایمنی موجود در بطن روان‌شناسی وجودی‌مان به ما اجازه می‌دهد تا واقعا احساس خوشبختی کنیم، حتی اگر همه چیز بر طبق انتظاراتمان پیش نرفت. این ویدیو در زمان نگارش این مقاله، نزدیک به ۴ میلیون مرتبه توسط کاربران در یوتوب تماشا شد.

آیا با تدتاک آشنایی دارید؟

تدتاک و رویدادهای تدکس را دنیال کنید

در انتها توصیه می‌کنیم اگر تا به امروز و پیش از زمان مقاله، اصلا وارد سایت تد نشده‌اید، همین الان برای ثبت نام در این سایت بی‌نظیر اقدام کنید؛ چراکه در انواع و اقسام زمینه‌ها در سایت تد، محتوای ویدیویی وجود دارد. به این نکته هم حتما توجه کنید که شما دسترسی نامحدود و رایگان به تجربیات و توصیه‌های سایر افراد موفق دارید؛ پس عاقلانه است که برای کسب تجربه و رهنمودهای سودمند تد تاک (TED Talk) و تدکس (TEDx) تعجیل کنید.

  • منبع
  • همیار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید