امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278592
۵۱۵
۱
۰
نسخه چاپی

دو طرف مثبت و منفی حسادت در کار بر اساس مطالعات محققان

دو طرف مثبت و منفی حسادت در کار بر اساس مطالعات محققان

حسادت در محل کار؛ نتایج مثبت و منفی حسادت در محل کار

وقتی کارگران نسبت به همسالان خود حسادت می کنند ، می تواند همکاری ها را تضعیف کند یا به آنها انگیزه دهد تا در کار بهتر عمل کنند.

آلینا جی لوین زمانی که در دانشگاه بود به دانشجویان دیگری که به نظر می رسید تمام زندگی خود را ترسیم کرده اند حسادت می کرد. او یک یک دانشجوی فیزیک و نجوم در دانشگاه آریزونا بود که جهت زندگی خود را مبهم احساس می کرد. در حالی که دانشجویان دیگر  به نظر می رسید که دقیقاً می دانند می خواهند چه کار کنند و چگونه به آنجا برسند.

با نگاهی به گذشته، او متوجه می شود که حسادت اعتماد به نفس او را ضعیف کرده، بهره وری و خلاقیت او را تضعیف نموده و توانایی او را برای دیدن اینکه می تواند علایق و استعدادهای خود را چگونه هدایت کند، مبهم کرده بود. او می گوید: این یک مانع بزرگ برای من بود.

اکنون بیش از 20 سال بعد آلینا لوین یک گوینده حرفه ای موفق، مربی حرفه ای است.

او می گوید که از قضا برخی از هم سن و سالان او که در گذشته فکر می کردند همه چیز را برای زندگی خود فهمیده اند، برای مشاوره شغلی و مربیگری غیررسمی با او تماس گرفته اند. حسادت ممکن است در گذشته برای او یک مانع باشد اما او را مجبور به ایجاد شغلی متناسب با مهارت ها و علایق خود کرد.

حسادت حرفه ای می تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد.

میشل دافی که به مطالعه رفتار سازمانی در دانشکده مدیریت کارلسون در دانشگاه مینه سوتا می پردازد می گوید: محیط های کاری که مدیران در آن مقایسه می کنند، زمینه مناسبی برای پرورش حسادت است.

حسادت این هیولا با چشم سبز می تواند محیط هایی را ایجاد کند که در آن افراد نادرست عمل می کنند و همکاران خود را تضعیف، تحقیر یا حتی کار آنها را خراب می کنند. حسادت در محل کار می تواند به بهره وری، خلاقیت، کار گروهی و همکاری آسیب برساند.

اما حسادت، از طرف دیگر می تواند افراد را تشویق کند تا در جهت خودسازی تلاش کنند و اهداف بالاتری را تعیین کنند.

همانطور که دافی و همکارانش در مقاله اخیر خود در بررسی سالانه روانشناسی سازمانی و رفتار سازمانی توضیح داده اند، تحقیقات در مورد حسادت محل کار در سال های اخیر افزایش یافته است. در حال حاضر او و سایر محققان در حال مطالعه آن هستند به این امید که یاد بگیرند چگونه سازمانها می توانند حسادت را مدیریت کرده و تأثیرات آن را به روش های مثبت هدایت کنند. به هر حال کارکنان خودکار نیستند. دافی می گوید: مردم احساسات دارند و آنها را به کار می اندازند.

ارسطو فیلسوف یونان باستان حسادت را به عنوان رنج به خاطر بخت خوب دیگران تعریف کرده است.  دانشمندان مغز و اعصاب در سال 2009 گزارش کردند حسادت و درد جسمی برخی از مدارهای مشابه را در مغز فعال می کند.

مدتهاست که در ادبیات و فلسفه بحث می شود که حسادت می تواند مخرب یا سازنده باشد و و برخی از زبانها دارای چندین کلمه برای حسادت هستند که این را در نظر می گیرند.

به عنوان مثال کلمه benijden به حسادت خوش خیم اشاره دارد ، نوعی که می تواند به عنوان نیروی انگیزشی مردم را ترغیب کند تا بیشتر تلاش کنند تا آنچه را که دیگران در حال حاضر دارند بدست آورند ، در حالی که به دنبال آن حسادت بدخواهانه است - ایده کاهش فاصله دستاوردها با کشیدن شخص دیگری پایین.

به عنوان مثال کلمه benijden به حسادت خوش خیم اشاره دارد که می تواند به عنوان یک نیروی انگیزشی عمل کند و مردم را ترغیب کند تا بیشتر تلاش کنند تا آنچه را که دیگران در حال حاضر دارند بدست آورند، در حالی که به دنبال آن حسادت مخرب است - ایده کاهش فاصله دستاوردها با کشیدن شخص دیگر به پایین.

اما بر اساس تحقیقات نیلس ون دن و همکارانش در دانشگاه تیلبورگ هلند، کلمات دقیق درباره حسادت ظاهراً بر نحوه حسادت افراد تأثیر نمی گذارد.

آنها از دانش آموزان در تیلبرگ در مورد خاطرات خود از رویدادهایی که باعث ایجاد حسادت شد، نظرسنجی کردند و پاسخ های آنها را با پاسخ های دانشجویان ایالات متحده و اسپانیا مقایسه کردند، کشورهایی که زبان غالب آنها تنها یک کلمه برای حسادت دارد.

فارغ از زبان مادری، دانش آموزان طیف وسیعی از واکنش ها را نسبت به این لحظات حسادت آمیز به یاد آوردند از احساس الهام یا انگیزه برای کار بیشتر تا تمایل به آسیب رساندن به کسانی که به آنها حسادت می ورزیدند یا امیدوار بودند که آنها شکست بخورند.

اینکه حسادت خوب و بد دو احساس جداگانه هستند یا فقط دو تجلی متفاوت از یک احساس جهانی واحد، یکی از موضوعات داغ در میان محققان حسادت است.

نیلس ون دن فکر می کند که برخورد با آنها به عنوان احساسات جداگانه مفید است، اما همه موافق نیستند. یوچی کوهن چاراش، روانشناس در کالج باروچ در دانشگاه شهر نیویورک می گوید: حسادت از نظر من حسادت است. این فقط پاسخ هاست که متفاوت است.

دافی در حال مطالعه کارمندان برای بررسی نحوه عملکرد این واکنش ها در محل کار است. به عنوان مثال او و همکارانش متوجه شده اند که حسادت حرفه ای ممکن است باعث شود برخی افراد در رزومه خود دروغ بگویند.

این تیم 335 متقاضی کار بیکار در جنوب شرقی ایالات متحده را مورد بررسی قرار داد که به طور ناشناس میزان حسادت خود را نسبت به سایر متقاضیان و اینکه آیا آنها رزومه خود را برای آخرین درخواست شغل خود مبالغه آمیز کرده بودند، ارزیابی کردند.

محققان پیش بینی کردند در شرایطی که فرصت های شغلی کم است افراد بیشتر مایل به اغراق در مدارک و رزومه خود هستند. در عوض آنها به نتایج برعکس رسیدند: افراد حسود بیشتر احتمال داشت که در فرصت های شغلی مواردی را در رزومه خود اغراق یا جعل کنند.

مشخص نیست چرا؟ اما دافی و همکارانش مطرح می کنند که فقدان پیشنهادات شغلی علیرغم فرصت های فراوان ممکن است مانند سیلی به صورت شما باشد و از رزومه متقلبانه می تواند تلاشی برای جبران و جلوگیری از تحقیر باشد.

کارهای دافی برخی جنبه های مثبت حسادت در محل کار را نیز تمرکز دارد.

حسادت واقعاً می تواند مردم را برای انجام کارهای خوب و بهتر شدن ترغیب کند.  مطالعه ای که او در سال 2019 با روانشناس سازمانی کیونگ لی از دانشگاه یونسی در کره جنوبی انجام داد و کارگران را در سه محیط کاری رقابتی در کره جنوبی مورد بررسی قرار داد.

یک شرکت لوازم آرایشی، یک بانک و یک شرکت بیمه. محققان دریافتند که حسادت برخی از کارکنان را بر آن داشت تا از همکاران مورد حسادت خود مشاوره بگیرند. (اگر همکار مورد حسادت دوست بود این اتفاق بیشتر می افتاد.) کارکنان حسود که به این شیوه عمل کردند بعداً رتبه عملکرد شغلی بالاتری کسب کردند و فروش بهتری نسبت به افرادی که از کسانی که به آنها حسادت می ورزیدند مشاوره نگرفتند، بدست آوردند.

لی و دافی نوشتند: به طور متناقض این مزیت عملکردی زمانی رخ می دهد که افراد حسود به منبع درد خود یعنی کسی که به او حسادت می کنند توجه کرده و با آن مشورت کنند.

با پیشرفت مطالعاتش در مورد حسادت در محل کار، دافی از اینکه چقدر این موضوع عادی است شگفت زده شد. او می گوید: حسادت مطمئناً به موقعیت های همتایان محدود نمی شود. سرپرستان نیز می توانند به زیردستان خود حسادت کنند که بسته به شخصیت و گرمی رابطه، باعث ایجاد نظارت نوهین آمیز یا تلاش برای بهبود خود می شود.

دو طرف مثبت و منفی حسادت در کار بر اساس مطالعات محققان

وقتی خلاقیت باعث ایجاد حسادت می شود

مشکل مشاغل این است که برخی از مهارت هایی که از نظر کارفرمایان بیشترین ارزش را دارند، می توانند به حسادت دامن بزنند.

در حرفه قبلی خود به عنوان مشاور تجارت، از محقق امی بریدنتال اغلب می پرسیدند: "چگونه می توانیم افراد را خلاق تر کنیم؟

به عنوان یک فرد خلاق و محقق شبکه های اجتماعی در کالج آگنس اسکات در دکاتور جورجیا، بریدنتال سعی کرده است ارتباط بین خلاقیت و حسادت را با امید یافتن راه هایی برای تقویت خلاقیت بدون ایجاد حسادت درک کند.

برای مثال در مطالعه ای در سال 2020 بریدنتال و همکارانش از مهندسان و سرپرستان تیم در یک شرکت فناوری پیشرفته در شهر نینگده در استان فوجیان چین نظرسنجی کردند. به شرکت کنندگان فهرستی از همتایان خود داده و از آنها خواسته شد تا به صورت محرمانه حسادت خود را نسبت به هر یک از آنها ارزیابی کنند. کارگران همچنین میزان احتراز همکارانشان از آن ها را رتبه بندی کردند.

یک الگوی قوی ظاهر شد: مهندسان به همتایان خود که آنها را خلاق تر از خود می پنداشتند حسادت کردند و کسانی را که به آن حسادت می ورزیدند کنار گذاشتند. اما روابط نیز اهمیت داشت. هنگامی که آنها به یکدیگر اعتماد کردند و اطلاعات زیادی به اشتراک گذاشتند و به یکدیگر کمک زیادی کردند، حسادت کاهش یافت.

اما روابط نزدیک با روسا، نتیجه معکوس داشت: مهندسان خلاق که با رئیس خود ارتباط تنگاتنگ داشتند، بیشتر از دیگران مورد حسادت و محرومیت قرار می گرفتند. تحقيق نشان می دهد كه محروميت در محل كار می تواند منجر به تنش، خستگی عاطفی و افسردگی شود.

بریدنتال می گوید ما نمی خواهیم مردم خلاقیت خود را متوقف کنند. تحقیقات وی نشان می دهد که وقتی رهبران و همکاران سعی می کنند با همه اعضای تیم خود در یک فرهنگ مشارکتی و نه رقابتی روابط مثبت داشته باشند، می توان آثار منفی حسادت را کاهش داد.

کوهن چاراش می گوید: اما فقط به این دلیل که حسادت ناخوشایند و دردناک است و گاهی باعث آسیب واقعی می شود، این بدان معنا نیست که همیشه بد است. او می گوید: مردم هر کاری می کنند تا حسادت را نپذیرند، حتی به خودشان. با انجام این کار آنها فرصت ها و اطلاعاتی را که می تواند آنها را به پیش ببرد از جمله در حرفه خود از دست می دهند.

 آلینا لوین که در ابتدای مطلب درباره ی او صحبت شد با تکامل در روند پیشرفت حرفه اش می گوید که به نکات مثبت هیولای چشم سبز یا حسادت پی برده است. او می گوید: حسادت می تواند به عنوان یک سکوی پرش برای ما باشد که از قفسه سینه ما خارج می شود و باعث می شود حرکاتی را که برای ما منطقی است انجام دهیم.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید