امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282394
۲۰۲
۱
۰
نسخه چاپی
رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

در بحث ایران، هنوز امیدوارم / غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران مساله پیش‌پاافتاده‌ای نیست؛ عواقبی خواهد داشت

مدیرکل آژانس: در بحث ایران، هنوز امیدوارم / باید روابط با تهران را به ریل برگردانیم / غنی‌سازی ۶۰ درصدی در ایران مساله پیش‌پاافتاده‌ای نیست؛ عواقبی خواهد داشت

رویترز نوشت: رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت: به نظر می‌رسد ایران با آژانس بر سر اطلاعاتی که باید در مورد برنامه اتمی خود ارائه کند، اختلاف نظر دارد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است:  رافائل گروسی در کنفرانسی در رم گفت: «به نظر نمی‌رسد که ما با ایران در مورد تعهداتش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدگاه مشترکی داشته باشیم». او اظهار داشت: «باید روابط با ایران را به ریل برگردانیم».

گروسی گفت که او "هنوز امیدوار است" تهران توضیحی درباره کشف آثار اورانیوم در سه سایت اعلام نشده ارائه دهد.

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران با دیدار با مقامات آژانس در نوامبر به منظور ارائه پاسخ‌های مورد انتظار، موافقت کرده است. با این حال، این دیدار هنوز انجام نشده است.

قدرت های غربی می گویند، موضوع ذرات اورانیوم کشف شده در سایت های اعلام نشده ایران، به مانعی در مذاکرات احیای برجام تبدیل شده است، زیرا تهران اکنون به دنبال بسته شدن تحقیقات آژانس به عنوان بخشی از این مذاکرات است.

گروسی گفت که به نظر می رسد مذاکرات متوقف شده است. وی افزود که از اعلام ماه گذشته ایران مبنی بر آغاز غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد در نیروگاه اتمی فردو نگران است.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایران به ما اطلاع داد که ظرفیت خود برای غنی‌سازی 60 درصد را سه برابر می‌کنند، نه دو برابر، سه برابر می‌کند. این سطح غنی سازی بسیار نزدیک به سطح نظامی یعنی 90 درصد است.»

او تاکید کرد: "این امری پیش پا افتاده نیست. این چیزی است که عواقبی دارد. این اقدام، فهرستی از مواد هسته ای را به آنها می دهد که نمی توان آن را حذف کرد... ممکن است استفاده دیگری داشته باشد. ما باید برویم، باید راستی آزمایی کنیم." .

ایران تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید فناوری هسته‌ای این کشور صرفاً برای اهداف غیرنظامی است.

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید