امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277487
۵۹۷
۱
۰
نسخه چاپی

در صورت مفقود شدن عقدنامه و سند ازدواج چه باید کرد

در صورت مفقود شدن عقدنامه و سند ازدواج چه باید کرد

مفقود شدن عقدنامه و سند ازدواج

 سند ازدواج جزو مدارکی است که احتمالاً به صورت روزمره و مداوم کاربرد قانونی برای شما ندارد، اما گم کردن سند ازدواج ممکن است تبعات فراوانی داشته باشد. شما برای اموری از قبیل گرفتن وام ازدواج،‌ درخواست طلاق، مهاجرت و… به عقدنامه مفقود شده خود نیاز پیدا خواهید کرد. به همین دلیل، اگر سند ازدواج خود را گم کرده‌اید لازم است هر چه سریع‌تر برای گرفتن سند ازدواج المثنی اقدام کنید. البته به سند ازدواج یا طلاقی که شما برای بار دوم دریافت می‌کنید سند المثنی گفته نمی‌شود، بلکه به آن رونوشت سند ازدواج یا رونوشت سند عقدنامه و رونوشت سند طلاق گفته می‌شود.

پیگیری عقدنامه و سند ازدواج مفقودی از طریق پست

سند ازدواج گم‌شده، همانند سایر مدارک مفقودی، در صورتی که توسط شهروندان پیدا شود، معمولاً به صندوق‌های پست انداخته می‌شود. بنابراین، عقدنامه مفقودی در صورت پیدا شدن معمولاً در پایان به اداره‌های پست سراسر کشور فرستاده می‌شود. سپس ادارۀ پست این موارد را در وب‌سایت مدارک یافت‌شدۀ کشور قرار می‌دهد. بنابراین، پیش از اعلام مفقودی عقدنامه خود یا چاپ آگهی مفقودی سند ازدواجتان باید ابتدا این مسیر را طی کنید. پس اگر سند ازدواج خود را گم کرده‌اید، ابتدا باید به وب‌سایت «پُست‌یافته» بروید. برای پیگیری عقدنامه گم شده خود فقط کافی است نام و نام خانوادگی و دیگر مشخصات خود را در این سامانه وارد کنید.

به این صورت شما می‌توانید ببینید که آیا کسی مدرک شما را پیدا کرده است و آن را به اداره پست تحویل داده است یا نه. عقدنامه و سند ازدواج شما تا شش ماه در ادارۀ پست باقی می‌ماند و پس از طی شدن این مدت اگر برای تحویل گرفتن آن مراجعه نکنید، معدوم خواهد شد. بنابراین اگر عقدنامه مفقودی شما در سایت ثبت شده بود، سریعاً برای گرفتن آن به نزدیک‌ترین ادارۀ پست محل سکونت خود بروید. سامانه پست یافته به صورت شبانه‌روزی و در بیست‌وچهار ساعت هفته در دسترس شماست. برای جست‌وجوی آنلاین مدارک مفقودی خود به نشانی اینترنتی آن مراجعه کنید.

اقدام قانونی در صورت گم شدن عقدنامه و سند ازدواج

نخستین اقدام قانونی پس از گم شدن سند ازدواج و عقدنامه، اعلام مفقودی عقدنامه و سند ازدواج است. شما برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی باید فوراً مفقودی سند ازدواجتان را به مراجع رسمی و قضایی اطلاع دهید. ابتدا شما باید سراغ نیروی انتظامی و همین‌طور شورای حل اختلاف محل اقامت خود بروید و مفقود شدن سند ازدواجتان را اعلام کنید. بعد از آن، در یک اقدام احتیاطی، بهتر است مراتب گم شدن عقدنامه را به اطلاع دفتر ازدواج صادرکننده سند ازدواج مفقودی خود برسانید. انجام این کار مراحل بعدی برای گرفتن سند ازدواج المثنی را برای شما راحت‌تر خواهد کرد.

اقدام مهم دیگری که می‌توانید برای جلوگیری از سوءاستفاده از سند ازدواج مفقودی و از جانب هر کسی انجام دهید، چاپ آگهی مفقودی سند ازدواج در روزنامه‌های کثیرالانتشار یا درج آگهی مفقودی عقدنامه در روزنامه‌های محلی است. در متن آگهی مفقودی عقدنامه و سند ازدواج شما تأکید خواهید کرد که این مدرک شما گم شده و از درجه اعتبار ساقط است. با ثبت آگهی مفقودی سند ازدواج شما جلوی پیامدهای ناشی از هر گونه سوء استفاده از آن را می‌گیرید.

مراجعه به دفتر ازدواج صادر کننده عقدنامه

اگر سند ازدواج خود را گم کرده‌اید، پس از اعلام مفقودی به شورای حل اختلاف دیگر نگران سوء استفاده از آن نباشید. شما باید بلافاصله پس از آن به دفتر ازدواجی که عقد خود را آنجا ثبت کرده‌اید مراجعه کنید. تمام مشخصات و سوابق ازدواج شما در دفتر اسناد رسمی مورد نظر ثبت شده است. بنابراین، شما با مراجعه به دفتر صادرکننده سند ازدواج خود می‌توانید برای گرفتن سند ازدواج المثنی اقدام کنید. دفترخانه به شما رونوشت سند ازدواج گمشده را خواهد داد که از نظر قانونی تمام کارکردهای سند ازواج اصلی را برای شما خواهد داشت. رونوشت سند ازدواج از نظر قانونی دارای اعتبار سند اصلی است. البته شما باید تاریخ دقیق ثبت رسمی ازدواج خود را به دفترخانه اعلام کنید. اگر این تاریخ دقیق را در خاطر نداشته باشید، جست‌وجوی ازدواج ثبت‌شدۀ شما زمان بیشتری خواهد برد. با توجه به اینکه تمام دفترخانه‌ها به صورت آنلاین با سازمان ثبت‌احوال کشور مرتبط هستند، به دیگر مشخصات شما مانند کد ملی و شماره شناسنامه نیز از طریق وب‌سایت ثبت‌احوال دسترسی دارند.

در صورت تعطیل شدن دفتر ازدواج صادر کننده عقدنامه چه باید کرد؟

در صورت فوت سردفتر و یا سلب امتیاز از دفتر ازدواجی که یند ازدواج را صادر نموده است، معمولا کفیلی برای انجام امور مراجعین از سوی اداره ثبت اسناد شهر مربوطه معرفی می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به اداره ثبت اسناد محل، از مشخصات دفتر جایگزین مطلع شده و برای درخواست صدور رونوشت سند ازدواج به دفاتر جایگزین مراجعه نمایید.

  • منبع
  • گروه وکلای مهر پارسیان
  • آسان ثبت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید