امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280427
۹۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

بی میلی جنسی؛ مشکل جدی اما قابل حل در روابط زناشویی

بی میلی جنسی یا کمبود میل جنسی، یکی از اختلالات جنسی است که می‌­تواند به کیفیت رابطه زناشویی صدمه جدی وارد کند. زوجین می‌­توانند با شناخت علائم این اختلال و دلایل به وجود آمدن آن، از بروز این مشکل و عواقب متأثر از آن جلوگیری کنند.

بی میلی جنسی

بی میلی جنسی چیست؟

بی میلی جنسی یا سرد مزاجی تحت عنوان کاهش قابل توجه میل جنسی در یک بازه زمانی طولانی شناخته شده و در دسته کژکاری های جنسی طبقه بندی می‌شود. چرخه پاسخ جنسی در یک رابطه جنسی 4 مرحله اصلی دارد که شامل میل جنسی (برانگیختگی)، تحریک کامل، ارگاسم و بعد از ارگاسم، فرو نشینی می‌شود. بی میلی جنسی در مرحله برانگیختگی جنسی اتفاق می‌افتد و از جمله اختلالات جنسی به حساب می‌آید.

انواع مختلف اختلال بی میلی جنسی

بی میلی در مردان و زنان انواع مختلفی دارد که به شرح زیر است:

‌اختلال بی میلی جنسی اولیه

در این نوع از اختلال، کمبود میل جنسی از زمان فعال شدن فرد از لحاظ جنسی وجود داشته است.

‌اختلال بی میلی جنسی اکتسابی (ثانویه)

در این نوع از اختلال، کمبود میل جنسی بعد از یک دوره فعالیت جنسی عادی، شروع می‌شود.

‌اختلال کمبود میلی جنسی تعمیم ­یافته

در این نوع  از اختلال، بی میلی جنسی صرفا به بعضی از موقعیت ­ها یا همسر خود محدود نمی‌شود و در همه موارد فرد بی میل است.

‌اختلال کمبود میل جنسی موقعیتی

در این نوع از اختلال، بی میلی جنسی صرفاً در حضور بعضی از انواع موقعیت ­ها یا  فقط در حضور همسر روی می‌دهد (یعنی ممکن است فرد در بعضی موقعیت ­ها یا با افراد دیگر بی میل نباشد).

این اختلال از نظر شدت نیز به سه دسته خفیف، متوسط و شدید تقسیم می‌شود.

علائم بی میلی جنسی

کاهش انگیختگی جنسی یکی از شایع­ترین اختلالات جنسی در خانم ­ها است. برای تشخیص گذاری این اختلال، فرد باید حداقل سه مورد از موارد زیر را تجربه کرده باشد:

• علاقه فرد به فعالیت جنسی کاهش یافته یا به طور کلی از بین رفته باشد.

• افکار یا خیالات جنسی (شهوت­ انگیز) کاهش یافته یا به طور کلی وجود نداشته باشد.

• فرد نسبت به گذشته برای فعالیت جنسی پیش­قدم نشود و زمانی که شریک جنسی پا پیش گذارد، واکنش مثبت یا صحیح نشان ندهد.

• تقریبا در همه تعاملات جنسی (حدود ۷۵ تا ۱۰۰% موارد) اصلا هیجان­ زده نشود یا لذت ن­برد.

• در واکنش به هرگونه محرک جنسی (مثلا محرک ­های بصری یا کلامی) در فرد هیچ میل یا برانگیختگی جنسی ایجاد نشده یا شدت آن بسیار کم باشد.

• فراوانی یا شدت احساس ­های بدنی در اندام­ های تناسلی یا غیر تناسلی، در طول فعالیت جنسی و در تقریبا همه تعاملات جنسی کاهش یافته یا اصلا وجود نداشته باشد.

برای تشخیص گذاری اختلال بی میلی جنسی، این نشانه ­ها می بایست حداقل حدود ۶ ماه ادامه داشته ­و ناراحتی شدیدی را در زندگی فرد به وجود آورده باشد.

بی میلی جنسی

بیماری های ایجاد کننده بی میلی جنسی

• مشکلات عروقی: درگیری مسیرهای خون رسانی به اعضای جنسی به مرور در ایجاد این اختلال تاثیرگذار است.

• بیماری های مربوط به غدد که مهم ترین آن دیابت است.

• کنترل چربی و فشار خون

• یائسگی در بانوان که با کاهش هورمون های زنانه و فعالیت تخمدان ها همراه است.

• عوارض ناشی از برخی داروها از جمله داروهای ضدبارداری و افسردگی.

• بیماری خودایمنی ام اس که روی سیستم عصبی مرکزی موثر است.

• بیماری آندومتریوز که به صورت دردهای شدید لگنی و در ناحیه شکم بروز می‌کند.

• وجود کیست های تخمدان

• زمینه بیماری های تیرویید

• اختلال آپنه یا اختلال خفگی در خواب

دلایل سرد مزاجی در زنان و مردان

بی میلی جنسی در زنان معمولا به علت نگرش‌های منفی به رابطه جنسی یا تجربه‌های جنسی مخرب در کودکی به وجود می‌آید. دریافت اطلاعات منفی درباره رابطه جنسی، مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفتن و داشتن مشکلات با شوهر می‌توانند به ایجاد بی میلی جنسی در زنان دامن بزند. دلایل بی میلی مردان خیلی واضح نیست اما عمدتا مردان به دلیل بیماری های جسمی و روحی دچار این مشکل می شوند. برخی از دلایل سرد مزاجی شامل موارد زیر است:

1. نداشتن حس خوب نسبت به خود

افرادی که حس خوبی نسبت به اندام خود ندارند اغلب تمایلی نیز برای برقراری رابطه جنسی نشان نمی‌دهند و این موضوع میل جنسی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند معمولا اشتیاق خود را برای رابطه جنسی از دست می‌دهند. در صورتی که احساس کم ارزشی می‌کنید و افکار منفی زیادی در مورد خود دارید با همسرتان در مورد این موضوع صحبت کنید و به دنبال راه‌های افزایش اعتماد به نفس باشید.

2. ضعف هورمون‌های بدن

سطح پایین ترشح هورمون تستوسترون منجر به کمبود میل جنسی می‌‌شود. این مشکل ممکن است از بدو تولد در شما وجود داشته‌باشد و یا بر اثر استفاده از برخی از داروها مانند قرص‌ ضد بارداری به وجود آمده باشد. در هر صورت با مراجعه به پزشک می‌توانید آن را رفع کنید.

3. ابتلا به افسردگی

افسردگی سلامت روان شما را به شدت کاهش می‌یابد. افراد افسرده برای انجام هیچ‌کاری تمایل ندارند حتی رابطه جنسی. کاهش میل جنسی یکی از علائم شایع افسردگی است. علاوه بر این در صورتی که در پروسه درمان هستید، مصرف داروهای ضد افسردگی بر کاهش میل جنسی تأثیر می‌گذارند. اما نباید مصرف داروها را قطع کنید.

4. برخی دیگر از علل بی میلی جنسی

• ناتوانی همسر در رابطه مناسب و مورد قبول

• اختلاف در میزان نیاز به رابطه جنسی در زن و مرد

• کاهش میزان ترشح استروژن طبیعی در زنان و تستوسترون در مردان و زنان

• درد در نواحی تناسلی زنان

• نارضایتی و نا آگاهی از بدن خود و راه‌های تحریک آن

• بالا رفتن سن

• دوران بارداری و زایمان

• داروهای عصبی

• مصرف مواد مخدر

• خیانت

• استرس زیاد

• خستگی بیش از حد و کمبود خواب

بی میلی جنسی

عوامل موثر در بی میلی جنسی

از جمله عواملی که می‌توانند در بی میلی جنسی موثر باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• دیدگاه افراد نسبت به رابطه جنسی: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر بی میلی جنسی در آقایان و زنان، داشتن یک دیدگاه درست نسبت به روابط جنسی است. بسیاری از افراد با دیدن فیلم‌های پورن و جنسی توقعات نا به جایی از یکدیگر خواهند داشت. این دیدگاه می‌تواند مخرب و آسیب زننده باشد.

• مصرف دارو: وجود برخی از بیماری‌ها و مصرف داروها، می‌تواند موجب کاهش میل جنسی در زنان و مردان شود. بسیاری از داروهای افسردگی، داروهای مربوط به بیماری تیروئید و … هستند که میل جنسی افراد را کاهش می‌دهد. بهتر است این داروها را بدون دستور پزشک مصرف نکنید.

• برقراری رابطه جنسی در زمان و شرایط نامناسب: متاسفانه بیشتر افراد زمان و مکان درستی را برای برقراری رابطه جنسی انتخاب نمی‌کنند. زمانی که مشغله فکری زیادی دارید، خسته هستید و … طبیعتا زمان مناسبی برای برقراری رابطه جنسی نیست. سعی کنید برای داشتن یک رابطه جنسی بهتر و لذت‌بخش‌تر، نسبت به انتخاب مکان و زمان دقت و توجه بیشتری داشته باشید.

• عدم ارتباط عاطفی و جنسی درست: شناخت کامل افراد و داشتن درک متقابل از یکدیگر می‌تواند موجب استحکام روابط جنسی بین افراد شود. می‌توان گفت که بیشتر اختلافات بین زوجین در حیطه رابطه جنسی، به دلیل عدم شناخت کافی و نداشتن درک و آگاهی از یک ارتباط درست است. زمانی که نسبت به نیازهای یکدیگر شناخت کافی نداشته باشید نمی‌توانید رابطه عاطفی و جنسی متحکمی با هم برقرار کنید.

راه حل های پیشگیری و درمان بی میلی جنسی

عده‌ای ممکن است با یک بار رابطه در ماه نیازشان برطرف شود و عده‌ای با داشتن رابطه هر روزه، باز هم احساس نیاز داشته باشند. بنابراین رسیدن به یک تفاهم در این زمینه برای زن و مرد ضروری است. لازم است که دختران و پسران قبل از ازدواج، در مورد مزاج و علایق جنسی همسرشان اطلاعاتی کسب کنند تا در آینده به مشکل برنخورند. حتی گاه کمبود میل جنسی مردان به این مشکلات دامن می زند. در نتیجه تاثیر سرد مزاجی بر روابط زناشویی را نمی توان نادیده گرفت، پس با آگاهی کامل از نیازهای همسرتان، از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.

در مورد سرد مزاجی لازم است بدانید که این مشکل یک مسئله نگران کننده نیست اما برای درمان آن باید تلاش کنید و صبور باشید و به یکدیگر صادقانه پاسخ دهید. گاه تظاهر به ارگاسم دروغین مانعی بر سر راه درمان قرار می‌گیرد. چند راه علمی و چند روش سنتی برای درمان سرد مزاجی را در ادامه ذکر می کنیم:

در رابطه با خود

ذهن خود را آرام کنید: با 15 تا 20 دقیقه تنفس عمیق و مدیتیشن در روز شروع کنید. تمرکز ذهنی و تنفس متمرکز برای تنظیم هورمون‌های مربوط به میل جنسی اثر بخش است. درمان‌های ذهن آگاهی باعث افزایش میل جنسی به خصوص در زنان می‌شود. این درمان باعث کاهش هورمون‌های استرس ناشی از بی میلی جنسی خواهد شد.

بدن خود را بشناسید: بسیاری از زنان نسبت به بدن خود نا آگاهند و تمایل جنسی خود را نمی‌شناسند. سعی کنید اندام جنسی خود را ببینید و بشناسید. می‌توانید برای این کار یک آینه به دست خود ببندید و خود را چک کنید. عده زیادی بعد از این کار متعجب می‌شوند و می‌فهمند هیچوقت اندام خود را ندیده بودند. این کار به شناسایی ویژگی‌های اندام جنسی و فهمیدن راه‌های لذت بردن از بدنتان در هنگام رابطه کمک می‌کند.

یک تمرین متداول را انجام دهید: جنسیت فقط در مورد میل نیست، بلکه بسیار از شرایط جسمی شما تاثیر می‌پذیرد. تغییرات در بدن و ذهن شما می‌تواند به افزایش میل جنسی کمک کند. ورزش روزانه را در دستور کار خود قرار دهید و در آن مصمم باشید.

در رابطه با همسر

زمانی را برای معاشقه بگذرانید: معمولا بین 15 تا 20 دقیقه را صرف بوسیدن و لمس کردن شریک جنسی خود بکنید. این عامل میل شما را به لحاظ احساسی و فیزیکی افزایش می‌دهد و علاوه بر اینکه باعث افزایش احساس به همسرتان شده، باعث افزایش ترشحات نواحی تناسلی شده و لذت بیشتری از رابطه را مخصوصا به زنان خواهد داد.

پوزیشن‌های جنسی جدید را امتحان کنید: سعی کنید موقعیتی که برای شما لذت بخش نیست را تغییر دهید. در این مورد خلاقانه عمل کنید. تغییر دکور اتاق خواب، رابطه در محیط‌های دیگر منزل و هر موقعیتی که می‌تواند به شما لذت بدهد. رابطه جنسی را برای خود هیجان انگیز کنید.

زمانی را برای تنهایی با همسرتان برنامه ریزی کنید: رابطه خوب باید خود به خود اتفاق بیفتد. در زنان، صمیمیت احساسی یکی از ریشه‌های کلیدی است. رابطه صمیمانه و عاطفی با همسر در افزایش میل جنسی بسیار مهم است. هفته‌ای یک شب را برای خوش گذرانی با همسرتان برنامه ریزی کنید. به گردش بروید، پیاده روی کنید و ...

دیگر مورد اینکه یک روز در هفته را به برقراری رابطه اختصاص دهید یا برای آن یک اسم رمز بگذارید که فقط خودتان می‌دانید و برای پیشنهاد رابطه از آن استفاده کنید. این موارد علاوه بر ایجاد صمیمت بیشتر می‌تواند تحریکات بدنی شما را نیز بیشتر کند.

درباره رابطه جنسی حرف بزنید: عموما حرف از رابطه بیرون از اتاق خواب برای مردم سخت است. اما سعی کنید این کار را بکنید. درباره هرچیزی که مربوط به رابطه جنسی است حرف بزنید. راجع به چیزهایی که هنگام رابطه دوست دارید صحبت کنید. اگر در طول رابطه اتفاق خوشایندی افتاد آن را با همسر خود در میان بگذارید و راجع به آن صحبت کنید.

کمک گرفتن از متخصص و اقدامات درمانی

با پزشک و درمانگر مسائل جنسی در ارتباط باشید: برای بررسی دلایل مربوط به مشکلات جنسی خود با پزشک مشورت کنید. مسائل مربوط به عروق مانند بیماری‌های قلبی و دیابت مانع جریان خون در سراسر بدن می‌شود و اختلالات غدد درون ریز، مثل اختلال عملکرد تیروئید، می‌تواند سطح استروژن و پروژسترون (هورمون‌های جنسی) را کاهش دهد.

بیماری های روحی مثل افسردگی و اضطراب نیز نقش مهمی در کاهش غریزه جنسی ایفا می کنند که باید با روش‌های درست درمان شوند. به این دلیل که قرص‌های ضد افسردگی و اضطراب نیز می‌توانند میل جنسی شما را از بین ببرند. در صورت بروز این اتفاق حتما با متخصص خود در مورد تغییر روش درمان صحبت کنید. همچنین با درمانگران جنسی در ارتباط باشید. آن‌ها می‌توانند شما را با خواسته‌ها و احساساتتان آشنا کرده و با راه کارهایی جهت بهبود نحوه ارتباط شما با همسرتان، درباره مسائل جنسی، کمک کند.

تغذیه و خوراکی‌های محرک: چه بر اساس روش‌های علمی و چه طب سنتی، خوردن بعضی مواد می‌تواند میل جنسی شما را افزایش دهد، از جمله آن‌ها می‌توان به فلفل، غذاهای دارای ویتامین D بالا مثل ماهی قزل آلا، زنجبیل، سنجد، شکلات، عسل طبیعی هنگام صبحانه، مخلوط خرما و گردو و دارچین، شیر نارگیل و آب انگور، چغندر، پیاز، هندوانه و... اشاره کرد.

  • منبع
  • پزشک خوب
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید