امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277468
۵۶۷
۱
۰
نسخه چاپی

فک قرار بازداشت موقت | اعتراض به قرار بازداشت موقت

فک قرار بازداشت موقت | اعتراض به قرار بازداشت موقت

فک قرار بازداشت موقت

فک بازداشت از طریق مقام قضایی صورت می گیرد. زمانیکه مقام قضایی دلایلی که متهم برای آن ها بازداشت شده بود را مرتفع بداند، و متوجه شود آزادی وی خطری ایجاد نمی کند، به طور فوری از متهم رفع بازداشت می شود.

همچنین زمانیکه متهم مواردی که بخاطر آن بازداشت شده را مرتفع ببیند، می تواند از مقام قضایی تقاضای فک قرار یا تبدیل قرار نماید.

حال اگر تقاضای متهم برای فک قرار از طرف مقام قضایی رد شود، متهم می تواند ظرف ده روز به آن اعتراض کند.

اعتراض به قرار بازداشت موقت

متهمی که برای او قرار بازداشت موقت صادر شده است علاوه بر این که می تواند به قرار بازداشت موقت اعتراض کند بلکه به تدوام این قرار نیز می تواند اعتراض نماید.

این موضوع در ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری نیز مطرح شده است. طبق این ماده قرار بازداشت موقت، دوام این قرار و تشدید قرار تامین، به تقاضای متهم قابل اعتراض است.

مدت اعتراض به قرار بازداشت موقت برای اشخاص مقیم ایران ده روز و برای افراد مقیم خارج از کشور یک ماه از تاریخ ابلاغ است. دادگاه صالح برای رسیدگی اعتراض، در صورتی که قرار بازداشت توسط بازپرس صادر شده باشد، همان دادگاهی است که به اتهام رسیدگی می­ کند.

اگر قرار مذکور توسط دادگاه صادر شده باشد، مرجع صالح برای رسیدگی به اعتراض دادگاه تجدید نظر استان می باشد.

همچنین متهم هرماه فقط یکبار می تواند به قرار اعتراض نماید فلذا از این جهت نیز می توان به تداوم قرار بازداشت نیز اعتراض نمود.

  • منبع
  • وکیل تاپ

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید