امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279103
۸۸۲
۱
۰
نسخه چاپی

چه زمانی و چگونه باید تمرینات خود را پس از ابتلا به کووید-19 از سر بگیرید؟

به گفته پزشکان، در مورد ورزش پس از بهبودی از COVID-19، صبور باشید. عجله در این فرآیند می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد.

ارتباط کرونا با ورزش کردن

ارتباط کرونا با ورزش کردن

بازگشت به روال تمرینی خود پس از آسیب یا بیماری می تواند به مقدار خاصی از محدودیت نیاز داشته باشد تا به نتایج مطلوب برسید. اگر با سرعت کامل به تمرینات خود برگردید و به بدن خود فرصت استراحت و بهبودی ندهید، در واقع ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا تناسب اندام خود را به دست آورید یا حتی بدتر، منجر به آسیب مجدد یا عود شود.

از سرگیری فعالیت بدنی پس از ابتلا به کووید-19، به دلیل احتمال عوارضی مانند میوکاردیت (التهاب عضله قلب) برای افرادی که به عنوان افراد طولانی مدت شناخته می شوند و علائم طولانی مدت ویروس را تجربه می کنند، دارای یک لایه پیچیدگی اضافی است.

بهترین توصیه در مورد ورزش بعد از ابتلا به کووید-19 این است که بسیار مراقب باشید این یک بیماری چالش برانگیز است. با پزشک خود برنامه ریزی کنید و با احتیاط ادامه دهید.

پزشکان پزشکی ورزشی در بیمارستان جراحی ویژه (HSS) در شهر نیویورک توصیه هایی را برای ورزشکاران تفریحی که پس از آلوده شدن به COVID-19 به فعالیت بدنی باز می گردند، صادر کردند.

فهرست ملاحظات و توصیه‌ها در اوت 2020 در مجله HSS منتشر شد. نویسندگان خاطرنشان می کنند که هر بیمار مبتلا به کووید-19 منحصر به فرد است و می تواند تنوع زیادی در نحوه تجربه هر فرد از ویروس وجود داشته باشد. دستورالعمل ها همچنین خاطرنشان می کنند که هر فرد با سرعت منحصر به فردی از COVID-19 بهبود می یابد و در حال حاضر هیچ الگوریتمی برای تعیین دقیق چگونگی و زمان بازگشت یک فرد به فعالیت وجود ندارد.

در افرادی که از COVID-19 بهبود می‌یابند، پاسخ واضح و یکنواختی وجود ندارد.

توصیه ها مهم:

• اگر بیمار مبتلا به COVID-19 تب مداوم، تنگی نفس (تنگی نفس) در حالت استراحت، سرفه، درد قفسه سینه یا تپش قلب داشته باشد، ورزش نباید از سر گرفته شود.

• هر بیمار مبتلا به کووید-19 با بیماری قلبی عروقی یا ریوی زمینه‌ای باید قبل از شروع مجدد ورزش با پزشک مشورت کند، حتی اگر بدون علامت باشد.

• یک بیمار سالم با یک دوره کووید-19 که به مدت هفت روز بدون علامت بوده است، ممکن است فعالیت بدنی را با شدت و حجم طبیعی 50 درصد از سر بگیرد.

• در صورتی که بیماران مبتلا به کووید-19 با شروع مجدد ورزش دچار درد قفسه سینه، تب، تپش قلب یا تنگی نفس شوند، مشاوره با پزشک توصیه می شود.

این دستورالعمل‌ها تا زمانی منطقی و مناسب هستند که ما در نظر داشته باشیم که هر فردی منحصر به فرد است و همچنین فعالیتی که آنها به آن بازمی‌گردند منحصربه‌فرد است». برای برخی افراد، شروع از 50 درصد کاری که قبل از آلوده شدن به ویروس انجام می‌دادند ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد. ممکن است نیاز به اصلاح و زمان بیشتر باشد.

پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هنگام ورزش در داخل خانه و اطرافیان مهم است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند که فعالیت‌های خارج از منزل همچنان ایمن‌تر از فعالیت‌های سرپوشیده هستند (مخصوصاً وقتی صحبت از ورزش در فضای بسته در باشگاه یا استودیوی تناسب اندام باشد)، و پوشاندن ماسک در فضاهای عمومی سرپوشیده می‌تواند به کاهش خطر انتقال COVID-19 کمک کند.

ارتباط کرونا با ورزش کردن

نکاتی برای بازگشت افراد به ورزش پس از کووید-19 متوسط یا خفیف

هنگامی که روال تمرینی خود را مجدداً شروع می کنید، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید

1. در حالی که هنوز علائم COVID-19 را دارید ورزش نکنید

مهم‌ترین چیزی که مردم باید به خاطر بسپارند این است که در حالی که هنوز علائمی مانند تب، خستگی، تنگی نفس دارند، ورزش نکنند. همچنین افراد قبل از شروع مجدد ورزش، 7 تا 10 روز منتظر بمانند تا بدون علامت باشند.

وقتی بیمار هستید یا علائم عفونت فعال دارید، ورزش کردن هرگز خوب نیست. او توضیح می دهد که اگر در حالی که یک عفونت ویروسی فعال دارید ورزش کنید، ممکن است عفونت بدتر شود، که می تواند منجر به عوارض اضافی شود.

2. آهسته شروع کنید و به تدریج شدت را افزایش دهید

نحوه شروع ورزش بعد از کووید-19 به سطح فعالیتی که قبلا انجام می‌دادید بستگی دارد. برای اکثر مردم، شما می خواهید فقط با یک برنامه پیاده روی شروع کنید و به تدریج تحمل پیاده روی خود را افزایش دهید. وقتی این کار را در یک دوره دو هفته‌ای انجام دادید، می‌توانید تمرینات هوازی شدیدتر را اضافه کنید، اما نه خیلی شدید - فقط به اندازه ای که ضربان قلب شما کمی بیشتر از پیاده‌روی افزایش یابد.

هفته اول فعالیت خود را 50 درصد از آنچه قبلا انجام می دادید کاهش می دهید. اگر خوب پیش برود، یک هفته با کاهش 30 درصدی، سپس 20 درصدی و سپس 10 درصدی کاهش انجام می دهید. در طی این چهار هفته که حجم کاری خود را به تدریج افزایش می دهید، با خیال راحت به تمرینات قبل از بیماری خود باز خواهید گشت. اما مهم است که فقط در صورتی برنامه را ادامه دهید که بعد از هر افزایش احساس خوبی دارید.

از آنجایی که ریکاوری و بازگشت به ورزش هر فرد یک تجربه فردی است، شما باید پیشرفت خود را از نزدیک زیر نظر داشته باشید و هنگام تمرین به علائم خود توجه کنید.

3. به بدن خود گوش دهید - به خصوص اگر مشکل قلبی دارید

از زمان انتشار دستورالعمل‌های پزشکی، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد خطر ابتلا به میوکاردیت پس از COVID-19 وجود دارد. این دلیلی است که مردم باید آن را آهسته انجام دهند و به بدن خود توجه کنند.

برخی از موارد COVID-19 التهاب شدید در سراسر بدن ایجاد می کند و بخشی از آن التهاب می تواند بر عضله قلب تأثیر بگذارد و باعث میوکاردیت شود. این مورد در افراد مبتلا به موارد شدید و متوسط COVID-19 مشاهده شده است.

تحقیقات منتشر شده در شماره ژانویه تا فوریه 2021 آسیب شناسی قلبی عروقی نشان می دهد که میوکاردیت COVID-19 ممکن است نسبتاً نادر باشد. نویسندگان از داده های 277 مورد کالبد شکافی استفاده شده در 22 مقاله منتشر شده استفاده کردند و میزان میوکاردیت را بین 1.4 تا 7.2 درصد تخمین زدند.

اگر بیماران زمینه‌ای بیماری قلبی یا ریوی دارند، مهم است که قبل از بازگشت به کار یا ورزش شدید با پزشک خود مشورت کنند.

بازگشت به ورزش در صورت ابتلای طولانی مدت به کووید-19

ایمن ترین و بهترین راه برای بازگشت به ورزش برای افرادی که علائم طولانی مدت دارند متفاوت به نظر می رسد.

افرادی که طولانی مدت دچار COVID-19 می شوند، می‌توانند با فعالیت‌های عادی روزانه خستگی مفرط داشته باشند، سردردهای روزانه را تجربه کنند و با انجام کارهایی مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا راه رفتن، نفس خود را از دست بدهند.

به‌نظر می‌رسد بهبودی این افراد زمان زیادی طول می‌کشد، و مطمئناً نباید سعی کنند در حالی که چنین احساسی دارند، به ورزش برگردند.

هرگونه بازگشت به فعالیت بدنی برای این افراد تنها باید پس از عاری از علائم و با راهنمایی پزشکشان اتفاق بیفتد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید