امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277394
۹۹۸
۱
۰
نسخه چاپی

جک دورسی | آیا میدانید توییتر رویای کودکی دورسی است؟

جک دورسی خالق توییتر که در کودکی آن را طراحی کرد

جک دورسی کیست؟

جک دورسی، برنامه‌نویس و کارآفرین آمریکایی، مؤسس و مدیرعامل شبکه‌ی اجتماعی توییتر و پلتفرم مالی اسکوئر است که در سال ۲۰۱۲، جایزه‌ی بهترین نوآور دنیای تکنولوژی را دریافت کرد.

دورسی یکی از مدیران نام آور جهان می باشد که بسیاری از آنان در بخش کارآفرینان و مدیران معرفی شدند.

جک دورسی (Jack Dorsey) متولد نهم نوامبر ۱۹۷۶ در شهر سنت لوییس ایالت میزوری آمریکا است. در نوجوانی عاشق رایانه بود؛ به یکی از اولین رایانه‌های آی‌بی‌ام (IBM) دسترسی داشت و ساعت‌ها روی آن وقت می‌گذاشت.

دلش می‌خواست نقشه‌ای از شهر نیویورک درست کند و خودروهای آمبولانس، آتش‌نشانی و تاکسی را روی نقشه به‌صورت زنده با علامت‌های متحرک، مشخص کند. گرایش جک به شهر‌ها و جاده‌ها و نقشه‌هایشان به شغل پدرش «تیم دورسی» برمی‌گردد؛ او یک مهندس ادوات پزشکی بود و از سراسر کشور درخواست تعمیر و نصب دریافت می‌کرد.

خانواده‌ی آن‌ها چندین بار نقل مکان کرد. هر بار که به منزل جدید می‌رفتند جک یک نقشه از آن‌جا می‌خرید و شب‌ها محله به محله سر می‌زد. مادرش این کار او را نوعی محافظت پیش‌گیرانه در برابر آدم‌های جدید برداشت می‌کرد.

اولین چیزی که مردم از کودکی او به یاد دارند این است که «چه پسر ساکتی بود.» البته این موضوع ربطی به روحیه‌ی او نداشت؛ جک لکنت زبان داشت و همین مساله باعث عدم اعتماد‌به‌نفس‌اش شده بود و ترجیح می‌داد زیاد حرف نزند. برای حل مشکل به دوا و درمان روی آورد ولی وقتی از هیچ‌کدام نتیجه‌ای نگرفت خودش دست‌به‌کار شد. به جای فرار از حرف زدن با مردم، به سخت‌ترین شکل آن، یعنی سخن‌رانی تن داد؛ حتی در چندین مسابقه‌ی فن بیان شرکت کرد تا نهایتا بعد از چندین بار ناکامی، بر مشکلش غلبه کرد و توانست درست و بی‌لکنت صحبت کند. بعدها همین اعتماد‌به‌نفس و سختی، به او کمک کرد تا از پس مشکلات متعددی که در نیویورک و سان‌فرانسیسکو گریبانش را گرفت برآید.

بنا بر منابعی از دبیرستان بیشاپ شهر سنت لوییس (چندین نسل از خاندان دورسی‌ها در این دبیرستان درس خوانده‌اند) او یک دانش‌آموز معمولی بود: تنیس بازی می‌کرد، به نقاشی و تاریخ هنر علاقه داشت، در روزنامه‌ی دبیرستان کار می‌کرد و البته عضو فعال و همیشگی سایت کامپیوتر دبیرستان بود. این آخری را بیش از باقی دوست داشت اما نه در حد شیفتگی خاصی که در «بیل گیتس» و دیگر برنامه‌نویسان مشهور سراغ داریم. با این حال در زمینه‌ی نرم‌افزار با استعداد بود.

خود جک می‌گوید اگر به علایق کودکی‌اش بها داده می‌شد الان مدیر شهر بزرگی شده بود. اوایل قصد داشت اطلس جاده‌ها را به‌صورت دیجیتال در بیاورد و بعد با استفاده از «سامانه‌ی تابلوی اعلانات» (BBS) اشیای در حرکت را روی آن نشان دهد. نتیجه‌ی این کار یک شهر تقریبا واقعی در ابعاد مینیاتوری بود. اولین بار در ۱۴ سالگی برنامه‌نویسی را تجربه کرد. او برنامه‌ای برای اتاق کنترل تاکسی‌ها و آتش‌نشانی نوشت. برخی می‌گویند ایده‌ی توییتر وقتی به ذهنش رسید که داشت به صحبت راننده‌ها گوش می‌کرد که درباره‌ی این‌که کجا بودند و چه می‌کردند حرف می‌زدند. البته سایرین معتقدند این ایده در یکی دیگر از علاقه‌های او سرچشمه دارد.

دورسی می‌گوید: «شغل نامه‌رسان‌ها برایم مثل شعبده‌بازی بود. خیلی دوست داشتم مسیر حرکت یک نامه‌رسان را از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر حتی تا آن سوی دنیا دنبال کنم. یکی بسته را تحویل می‌گیرد، می‌گذاردش داخل کوله، می‌رود و بعد آن را به فرد دیگری می‌دهد.»

جک دورسی خالق توییتر که در کودکی آن را طراحی کرد

ایده توییتر و جک دورسی

جک دورسی در نوجوانی ایده‌های زیادی به ذهنش می‌رسید؛ او همیشه تمام ایده‌هایش را به‌دقت در دفتری یادداشت می‌کرد. در طول سال‌ها این دفتر بی‌آن‌که فرصت بروز پیدا کند در گنجه‌ای در اتاق او از یاد رفته بود. جک یک روز از به‌هم‌ریختگی اتاقش به تنگ آمد و تصمیم گرفت همه‌چیز را تمیز و مرتب کند؛ موقع رُفت و روب بود که دفتر ایده‌هایش را پیدا کرد.

شاید اگر این اتفاق نمی‌افتاد دنیا امروز توییتر را نمی‌شناخت. جک در حالی‌که دفتر را ورق می‌زد از این‌که هیچ‌‌کدام از آن ایده‌ها را نتوانسته محقق کند ناراحت شد و تصمیم گرفت ایده‌های نوجوانی و جوانی‌اش را از نو به‌دقت مرور کند. بعد دفتر را به دوستش نشان داد تا با هم به آن نگاهی بیندازند. در طول همین بررسی‌ها بود که ایده‌ی توییتر، خود را در دفتر ایده‌های جک نشان داد و به همین دلیل آن‌ها توانستند دوهفته‌ای کار توییتر را به سرانجام برسانند.

شرکت توییتر در مارس سال ۲۰۰۶، با مدیریت جک دورسی ۳۰ ساله کار خود را شروع کرد.

جک دورسی خالق توییتر که در کودکی آن را طراحی کرد

اولین توییت دورسی

نخستین مطلب در سرویس توییتر در ۲۱ مارچ ۲۰۰۶ منتشر شد. جک دورسی در حساب کاربری‌اش نوشت: «دارم توییترم را تنظیم می‌کنم.» البته توییتر در ماه ژوئن همان سال به‌صورت عمومی عرضه شد. جالب است بدانید اولین توییت به زبان فارسی هم به فاصله‌ی کمی از عرضه عمومی آن در ۲۷ نوامبر همان سال با اشاره به محدودیت کاراکتری توییتر نوشته شد: «سخن کم گوی تا در کار گیرند، که در بسیار بد بسیار گیرند.»

توییتر از ابتدای کار خود در آمریکا، با واکنش چشمگیری مواجه نشد. بسیاری از مردم فکر می‌کردند توییتر صرفاً یک پیام‌رسان گروهی است.

جک دورسی پیش از اولین عرضه‌ی سهام توییتر، ۲ بار برای جمع‌آوری سرمایه تلاش کرد و توانست نظر مثبت سرمایه‌گذاری به نام فرد ویلسون را جلب کند. ویلسون نه‌تنها چکی به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار به دورسی داد، بلکه تدابیر و راهکارهای بسیار مفیدی به مؤسسان جوان توییتر آموخت.

جک دورسی خالق توییتر که در کودکی آن را طراحی کرد

توسعه‌ی توییتر

محبوبیت توییتر در سال ۲۰۰۷ و با فستیوال فیلم «جنوب از جنوب غربی» شروع شد که در آن، کارکنان این شرکت در چندین صفحه‌ نمایش بزرگ، پیام‌های هم‌زمان کاربران را در مورد این جشنواره به تصویر کشیدند. پس‌ازاین رویداد، تعداد توییت‌های روزانه از ۲۰ هزار به ۶۰ هزار افزایش یافت. درست یک سال بعد، یعنی ماه می سال ۲۰۰۸، پیام‌های توییتر به نرخی میلیاردی رسیده بود. شرکت توییتر شروع به گسترش خدمات خود کرد و سرمایه‌ی آن در بازار مالی به ۱.۵ میلیارد دلار رسید.

فرصتی که توییتر برای تبادل پیام‌های کوتاه بین میلیون‌ها نفر از مردم ایجاد کرده بود، این پلتفرم را به اسلحه‌ای قوی در اعتراضات مردمی تبدیل کرد. برای مثال در مولداوی، گواتمالا و اوگاندا، مردم با کمک این سرویس تنها در طی چند روز تجمعات اعتراضی و تظاهرات سیاسی خود را ساماندهی کردند. به همین دلیل جک دورسی و دیگر مؤسسان توییتر، به‌عنوان گزینه‌هایی برای دریافت جایزه‌ی صلح نوبل پیشنهاد شدند.

جک دورسی خالق توییتر که در کودکی آن را طراحی کرد

نکات خواندنی از جک دورسی و توییتر

  • جک دورسی بسیاری از اوقات برای رفت‌وآمد به محل کار، از اتوبوس استفاده می‌کند. او اشتیاق خود را به این کار برای نیویورکر توصیف کرده است:

من در این رفت‌وآمدها، شاهد بودم که اینستاگرام چگونه اوج گرفت، اسنپ چت چطور محبوبیت پیدا کرد و دیدم که مردم چطور فیس‌بوک را به توییتر ترجیح می‌دهند. این بسیار جالب است. مثل این است که کسی دائماً در حال مطالعه باشد.

  • جک دورسی در ساختمان توییتر دفتری ندارد و همه‌ی کارهای خود را از طریق آیپد انجام می‌دهد.
  • جک دورسی به آراستگی ظاهر خود اهمیت زیادی می‌دهد و بسیاری او را شیک‌پوش‌ترین مرد دنیای تکنولوژی می‌دانند.
  • جک دورسی علاقه‌ی زیادی به جهانگردی دارد. او مرتباً عکس‌های سفرهایش را با فالوئرهایش در توییتر به اشتراک می‌گذارد.
  • پرنده‌ای که به‌عنوان لوگوی توییتر انتخاب‌ شده است، لری نام دارد. نام این پرنده از یکی از بسکتبالیست‌های اسطوره‌ای بوستون گرفته‌ شده است.
  • ریتوییت، ریپلای، هشتگ و حتی اپلیکیشن توییتر، هیچ‌کدام توسط این شرکت ساخته نشده‌اند. بلکه توسط کاربران و توسعه‌دهندگان در اکوسیستم این شرکت خلق‌ شده‌اند.
  • اف‌بی‌آی فرهنگ لغتی دارد که مخصوص ترجمه‌ی اصطلاحات توییتری است.
  • ۴۴ درصد از کاربران توییتر، هرگز توییت نمی‌کنند. آن‌ها فقط توییت سایرین را می‌خوانند و اخبار را پیگیری می‌کنند.
  • پاپ گفته است که مردم با دنبال کردن او در توییتر، مدت‌زمانی را که قرار است در برزخ بمانند، کاهش می‌دهند!
  • در آوریل ۲۰۱۳، یک هکر پس از نفوذ به اکانت اسوشیتد پرس، از طرف این رسانه توییت کرد که ۲ بمب در کاخ سفید منفجر شده است. این ماجرا باعث شد بازار سهام در عرض چند ثانیه سقوط کند.
  • در سال ۲۰۱۶، باراک اوباما بیشترین تعداد فالوئرها را در بین رهبران جهان داشت.
  • عکس سلفی مشهور الن دیجنرس در مراسم اسکار، با بیش از ۳.۳ میلیون ریتوییت یکی از رکوردهای توییتر را به نام خود ثبت کرد.

جک دورسی خالق توییتر که در کودکی آن را طراحی کرد

شرکت اسکوئر

جک دورسی در ماه می سال ۲۰۰۹، پلتفرمی کوچک برای پرداخت قبض‌ها و کارت‌های اعتباری به کمک گوشی همراه توسعه داد: ابزاری کوچک و مربع شکل که از طریق جک هدفون به آیفون، آیپد و آیپاد و سیستم‌های آندرویدی متصل می‌شد و در حقیقت یک مینی کارت‌خوان بود. هدف دورسی از ارائه‌ی اسکوئر، گسترش فرهنگ پرداخت‌های الکتریکی و تسهیل تبادلات مالی بود. مصرف‌کنندگان کارت اعتباری خود را درون این دستگاه کوچک قرار می‌دادند، مبلغ و گیرنده‌ی وجه را انتخاب می‌کردند و سپس نام خود را برای تأیید پرداخت وارد می‌کردند.

تعداد کارمندان شرکت اسکوئر از ۱۰ نفر در دسامبر سال ۲۰۰۹، به بیش از ۱۰۰ نفر در ژوئن ۲۰۱۱ افزایش پیدا کرد. دفتر شرکت اسکوئر در مارکت استریت سانفرانسیسکو واقع‌ شده است. در سپتامبر سال ۲۰۱۲، مجله‌ی بیزنس اینسایدر شرکت اسکوئر را ۳.۲ میلیارد دلار ارزش‌گذاری کرد. در سال ۲۰۱۴، دورسی شرکت اسکوئر را برای عرضه در بورس نیویورک ثبت‌ نام کرد.

دورسی به‌منظور کمک به کارمندان و بالا بردن سهم آن‌ها در این شرکت، ۱۰ درصد از سهام خود از شرکت اسکوئر را به صندوق اسکوئر بازگرداند.

  • منبع
  • دیجی کالا
  • زومیت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید