امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279540
۱۲۰۷
۱
۰
نسخه چاپی

سیک ها به چه چیزی اعتقاد دارند؟

سیک ها به چه چیزی اعتقاد دارند؟

سیکیسم پنجمین دین بزرگ در جهان است. مذهب سیک نیز یکی از جدیدترین مذهب هاست و تنها حدود 500 سال است که وجود داشته است. حدود 25 میلیون سیک در سراسر جهان زندگی می کنند.

سیک ها تقریباً در همه کشورهای بزرگ زندگی می کنند. حدود نیم میلیون سیک در ایالات متحده زندگی می کنند. اگر تازه وارد آیین سیک هستید و کنجکاو هستید که سیک ها به چه چیزی اعتقاد دارند، در اینجا چند سوال و پاسخ متداول در مورد مذهب سیک و اعتقادات سیک ها وجود دارد.

چه کسی و چه زمانی سیکیسم را پایه گذاری کرد؟

آیین سیک در حدود سال 1500 پس از میلاد در بخش شمالی پنجاب باستان که اکنون بخشی از پاکستان است آغاز شد. او از آموزه‌های گورو ناناک که فلسفه‌های جامعه هندو را که در آن بزرگ شده بود رد می‌کرد، سرچشمه می‌گرفت. او با امتناع از شرکت در آیین‌های هندو، علیه نظام کاست بحث می‌کرد و برابری انسانیت را موعظه می‌کرد. ناناک با تقبیح پرستش نیمه خدایان و الهه ها، به یک منکر مسافر تبدیل شد. از روستا به روستا می رفت و در ستایش خدای یگانه می سرود.

سیک ها به خدا و خلقت چه اعتقادی دارند؟

سیک ها به یک خالق اعتقاد دارند که از خلقت جدا نیست. جزئی از یکدیگر، خالق در خلقت وجود دارد و در هر جنبه ای از هر چیزی که هست نفوذ می کند. خالق مراقب خلقت است. راه تجربه خدا از طریق آفرینش و با تعمق درونی در شخصیت الهی خود آشکار است که با بی‌نهایتی ناپیدا و نامحدود و خلاق که سیک‌ها به آن ایک اونکار می‌شناسند، هماهنگ است.

آیا سیک ها به پیامبران و مقدسین اعتقاد دارند؟

سیک ها ده بنیانگذار آیین سیک را اساتید روحانی یا قدیسان می دانند. هر یک از آنها به شیوه های منحصر به فردی به آیین سیک کمک کردند. بسیاری از متون در گرانت گورو به جوینده روشنگری معنوی توصیه می کنند که به دنبال همراهی با مقدسین باشد. سیک‌ها کتاب مقدس گرانت را گورو یا معلم ابدی خود و در نتیجه قدیس یا راهنما می‌دانند که آموزش او وسیله نجات روحانی است. روشنگری حالتی وجدآمیز از تحقق پیوند درونی الهی با خالق و همه خلقت تلقی می شود.

آیا سیک ها به کتاب مقدس اعتقاد دارند؟

کتاب مقدس سیکیسم به طور رسمی به عنوان سیری گورو گرانت صاحب (Siri Guru Granth Sahib) شناخته می شود. Granth یک جلد متن است که شامل 1430 آنگ (قطعات یا صفحات) شعر شاعرانه است که در سیستم کلاسیک هندی با 31 اندازه موسیقی نوشته شده است.

گورو گرانت صاحب از نوشته‌های گوروها یا معلم های سیک، هندوها و مسلمانان گردآوری شده است. گرانت صاحب به طور رسمی به عنوان گورو سیک ها برای همیشه شناخته شده است.

آیا سیک ها به دعا اعتقاد دارند؟

دعا و مراقبه بخشی جدایی ناپذیر از آیین سیک است که برای کاهش تأثیر نفس و پیوند روح با الهی ضروری است. هر دو به صورت بی صدا و یا با صدای بلند به صورت فردی و گروهی اجرا می شوند. در آیین سیک، دعا به صورت آیات منتخب از متون مقدس سیک برای خواندن روزانه به خود می گیرد. مراقبه با تلاوت مکرر یک کلمه یا عبارت از کتاب مقدس به دست می آید.

آیا سیک ها به پرستش بت ها اعتقاد دارند؟

آیین سیک اعتقاد به یک ذات الهی را می آموزد که هیچ شکل یا صورت خاصی ندارد، که در هر یک از بی شمار اشکال وجود آشکار است. سیکیسم مخالف پرستش تصاویر و نمادها به عنوان نقطه کانونی برای هر جنبه ای از الهی است و به هیچ سلسله مراتبی از نیمه خدایان یا الهه ها مربوط نمی شود.

آیا سیک ها به رفتن به کلیسا اعتقاد دارند؟

نام مناسب عبادتگاه سیک ها گوردوارا است. هیچ روز خاصی برای مراسم عبادت سیک ها در نظر گرفته نشده است. جلسات و برنامه برای راحتی جماعت برنامه ریزی شده است. در مواردی که تعداد اعضا به اندازه کافی زیاد است، مراسم عبادت رسمی سیک ممکن است از ساعت 3 صبح آغاز شود و تا حدود 9 شب ادامه یابد. در مناسبت های خاص، خدمات تمام شب تا طلوع صبح ادامه دارد. گوردوارا برای همه مردم بدون توجه به طبقه، عقیده یا رنگ باز است. بازدیدکنندگان گوردوارا باید سر خود را بپوشانند و کفش‌ها را در بیاورند و ممکن است هیچ الکل و تنباکو روی بدن خود نداشته باشند.

آیا سیک ها به غسل تعمید شدن اعتقاد دارند؟

در آیین سیک، معادل غسل تعمید، مراسم تولد مجدد امریت است. سیک ها یک اکسیر می نوشند که از شکر و آب هم زده شده با شمشیر تهیه می شود.

مبتدیان موافقت می کنند که سر خود را بدهند و روابط خود را با شیوه زندگی قبلی خود در یک حرکت نمادین تسلیم نفس خود قطع کنند. مبتدیان به یک قانون اخلاقی اخلاقی سختگیرانه و سکولار پایبند هستند که شامل پوشیدن چهار نماد ایمان و سالم نگه داشتن تمام موها برای همیشه است.

آیا سیک ها به دین پرستی اعتقاد دارند؟

سیک‌ها تبلیغ نمی‌کنند یا به دنبال تغییر مذهب سایر ادیان نیستند. کتاب مقدس سیک به تشریفات مذهبی بی‌معنا نمی‌پردازد و از فدایی‌کنندگان می‌خواهد، صرف‌نظر از ایمانشان، به‌جای رعایت مناسک، معنای معنوی عمیق و واقعی ارزش‌های دین را کشف کنند. از نظر تاریخی، سیک‌ها در دفاع از مردم ستمدیده‌ای که در معرض تغییر مذهب اجباری قرار داشتند، ایستادگی کردند. نهمین گورو تگ بهادر جان خود را فدای هندوهایی کرد که به زور به اسلام گرویدند. مکان عبادت گوردوارا یا سیک ها برای همه مردم صرف نظر از ایمان باز است. سیکیسم هر کسی را بدون در نظر گرفتن رنگ کاست یا عقیده ای که بخواهد با انتخاب خود به سبک زندگی سیک تبدیل شود را در بر می گیرد.

آیا سیک ها به شیطان یا شیاطین اعتقاد دارند؟

کتاب مقدس سیک، گورو گرانت صاحب، به شیاطین ذکر شده در افسانه های ودایی عمدتاً برای اهداف توضیحی اشاره می کند. هیچ سیستم اعتقادی در آیین سیک وجود ندارد که بر شیاطین تمرکز کند. آموزه های سیک بر نفس و تأثیر آن بر روح متمرکز است. افراط در خودپرستی افسارگسیخته ممکن است روح را در معرض تأثیرات اهریمنی و قلمروهای تاریکی قرار دهد که در آگاهی فرد وجود دارد.

سیک ها درباره زندگی پس از مرگ چه اعتقادی دارند؟

انتقال یک موضوع رایج در آیین سیک است. روح زندگی های بی شماری را در یک چرخه همیشگی تولد و مرگ طی می کند. روح در هر عمر تحت تأثیر اعمال گذشته قرار می گیرد و در قلمروهای مختلف آگاهی و سطوح آگاهی به وجود می آید. در آیین سیک، مفهوم رستگاری و جاودانگی، روشنگری و رهایی از اثرات نفس است تا هجرت متوقف شود و انسان با امر الهی درآمیزد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید