امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277280
۸۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

بعد از عمل زیبایی بینی چه بخوریم و چه نخوریم

بعد از عمل زیبایی بینی چه بخوریم و چه نخوریم

بعد از عمل زیبایی بینی چه بخوریم و چه نخوریم؟

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی اینکه چه غذاهایی بخوریم چه چیز هایی نخوریم در نتیجه بخش بودن عمل بینی و کوتاه شدن دوران نقاهت بسیار تاثیرگذار است.

اگر قصد انجام عمل بینی دارید، بهتر است قبل از هر چیز از روند انجام جراحی، مراقبت‌های قبل و بعد از عمل آگاهی کامل داشته باشید.

در غیر این صورت، احتمال اینکه از نتیجه جراحی رضایت نداشته باشید، زیاد خواهد بود. تغذیه مناسب بعد از عمل بینی یکی از موارد مهمی است که قبل از آن عمل باید آگاهی کامل از آن داشته باشید؛ چرا که رژیم غذایی بعد از عمل بینی تأثیر مستقیمی در روند بهبودی و ریکاوری شما خواهد داشت.

معمولاً بعد از هر عمل جراحی، خصوصاً مواردی که با استفاده از بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی انجام می‌شوند، به دلیل ماده بیهوشی که وارد بدن شده‌است، هضم یک سری از غذاها برای بدن دشوار خواهد بود.

به همین دلیل است که یبوست بعد از انجام جراحی بینی و سایر عملها، یک مشکل رایج برای بسیاری از بیماران است که با استفاده از رژیم غذایی درست، به راحتی رفع می‌شود.

تغذیه مناسب بعد از عمل بینی (رینوپلاستی)

دانستن آنچه که باید بعد از جراحی زیبایی بینی مصرف کنید، بسیار مهم است؛ بنابراین، حتماً از پزشک خود، بخواهید که یک دستور خاص غذایی برای بعد از عملتان مناسب با عمل انجام شده و شرایط شما، تجویز کند.

با این وجود، اگر اطلاعات کافی از جراح خود دریافت نکرده‌اید، در اینجا لیستی از بهترین مواد غذایی برای بهبود سریع بعد از جراحی زیبایی بینی وجود دارد.

خوردن غذاهای نرم

به منظور کمک به بدن و دستگاه گوارش خود و به دلیل اینکه جویدن غذاهای سخت بعد از جراحی زیبایی بینی بسیار سخت و خطرناک است، اکیداً توصیه می‌شود بعد از جراحی زیبایی بینی از غذاهای نرم در دوره بهبودی استفاده کنید. مانند تخم مرغ خرد شده، سیب زمینی پوره شده، سوپ مرغ و غیره.

غذاهای سرشار از فیبر

خوردن غذاهای پر فیبر در دوره بهبودی بعد از جراحی زیبایی بینی توصیه می‌شود؛ زیرا این نوع مواد غذایی با تقویت حرکات طبیعی روده به دستگاه گوارش به نوبه خود به شما در جلوگیری از یبوست کمک می‌کند. این مواد غذایی عبارتند از:

غلات مانند ماکارونی، گندم، برنج قهوه ای پخته شده، نان گندم و پاپ کورن و غیره.

میوه‌های تازه مانند سیب، پرتقال، توت فرنگی، گلابی و غیره.

سبزیجات تازه مانند هویج پخته‌شده، سیب زمینی پخته‌شده، نخود سبز پخته‌شده و کلم بروکلی و اسفناج آب‌پز و غیره.

غذاهای ضد التهابی

یکی از مهم ترین غذاهای بعد از رینوپلاستی، غذاهای ضدالتهاب است.

بخاطر اینکه این غذاها، به کاهش التهاب کمک می کنند. همچنین درعوض زخم ها هم سریعتر و راحت تر بهبود می یابند. این نوع از غذاها خصوصا شامل آن هایی که چربی اشباع نشده مثل آووکادو دارند. یا ماهی های چرب، روغن زیتون. سبزیجات و میوه هایی مثل بلوبری، توت فرنگی، بروکلی، قارچ، انگور، و گوجه فرنگی.

شکلات تلخ و چای سبز هم ضد التهاب هستند.

غذاهایی برای بهبود زخم

این غذاها شامل :

- گوشت
- ماهی
- تخم مرغ
- ماست

و غذاهای غنی از ویتامین A مثل هویج، پرتقال، و سبزیجات با برگ سبز مثل اسفناج.
غذاهای سرشار از ویتامین C مثل مرکبات، آب پرتقال، و خوراکی های سرشار از زینک مثل غذاهای دریایی.

غذاهای مناسب برای کاهش اضطراب

جالب است بدانید که درد و التهاب تنها مواردی نیستند که فرد بعد از انجام عمل با آن رو به رو می‌شود. برخی از افراد با اضطراب بعد از عمل هم دست و پنجه نرم می‌کنند. اما خوشبختانه انواع مختلفی از غذا وجود دارد که می‌تواند اضطراب را از بین ببرد، مانند آجیل، شکلات تیره، چای سبز و بابونه.

میوه و سبزیجات تازه

میوه و سبزیجات تازه به دلیل فواید متعددشان در تغذیه مناسب بعد از عمل بینی بارها ذکر شده و می‌شوند. چرا که میوه‌ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که باید بعد از جراحی زیبایی بینی مصرف کنید.

به عنوان مثال، آناناس میوه‌ای بسیار مناسب برای بعد از عمل است؛ بنابراین، تهیه یا نوشیدن آب آناناس یک روش مناسب برای به دست آوردن تمام مواد مغذی مهم و مرطوب نگه داشتن بدن است که به بهبودی شما کمک شایانی می‌کند.

به‌طور کلی، تمام مواد غذایی که تا اینجا به آنها اشاره کردیم، تغذیه مناسب بعد از عمل بینی در نظر گرفته می‌شوند. اما نکته مهم این است که چگونه این غذاها آماده شده و مصرف شوند. به عنوان مثال سیب زمینی سرشار از فیبر است. اگر شما سیب زمینی را به شکل پوره مصرف کنید، هم یک غذای مغذی خورده‌اید و هم یک غذای نرم. یعنی با یک تیر به دو نشان زده‌اید!

بعد از عمل زیبایی بینی چه بخوریم و چه نخوریم

غذاهای ایرانی مناسب برای بعد از عمل بینی

این غذاها شامل: سوپ مرغ، خورش مرغ، خوراک مرغ، سالاد اولویه، کباب کوبیده، قیمه و قرمه سبزی است.

مواردی که نباید در رژیم غذایی بعد از عمل بینی وجود داشته باشند

در بخش قبل، در مورد غذاهایی صحبت کردیم که مصرف هر یک از آنها در کوتاهتر شدن زمان بهبود تأثیر به سزایی دارند. اما از طرف دیگر، مواد غذایی هم هستند که استفاده از آنها تأثیر منفی در نتیجه جراحی داشته و تا حد امکان نباید در دوره نقاهت بعد از عمل بینی مصرف شوند.

غذاهای سخت و جویدنی

از آنجا که تورم بافت‌های بینی به دهان و دندان‌ها بسیار نزدیک است، باید از خوردن غذاهای سخت و جویدنی که ممکن است باعث کشش شدید لب فوقانی شما شود، مانند چیپس، غلات، زیتون، خیار، نودل و غیره خودداری کنید.

غذاهای تند و اسیدی

یکی دیگر از انواع مهم غذاهایی که باید بعد از عمل بینی از خوردن آنها خودداری کنید، غذاهای تند و اسیدی است؛ زیرا این مواد غذایی باعث افزایش فشار خون و در نتیجه خونریزی می‌شود.

همچنین، این غذاها باعث تحریک بافت مخاطی بینی شده و باعث کند شدن یا اختلال در بهبود زخم‌ها می‌گردد و ممکن است باعث عطسه کردن شما شود.

علاوه بر این، این غذاها معده را تحریک کرده و سبب ایجاد مشکلات گوارشی می‌شوند که می‌توانند بر روند بهبودی تأثیر منفی داشته باشد؛ در عوض، خوردن غذاهای خنک مانند اسموتی، ماست و غیره بسیار توصیه می‌شود.

غذاهای فرآوری شده

یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به بدن در دوره بهبودی بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، اجتناب از مصرف مواد غذایی فرآوری شده‌است؛ زیرا این نوع مواد غذایی سرشار از قند، سدیم و چربیهای اشباع‌شده هستند.

در عوض، به خوردن غذاهای کامل، غذاهای غیر فرآوری شده و غیر تصفیه شده مانند غلات کامل، سبزیجات سبز بسیار روی آوردید؛ اما مهم است که فقط غذای کاملاً نرم مصرف کنید.

غذاهای بسیار گرم / بسیار سرد

مهم است که از دمای غذایی که بعد از عمل جراحی رینوپلاستی میل می‌کنید، آگاهی داشته باشید؛ زیرا مصرف غذای خیلی گرم یا خیلی سرد بلافاصله بعد از عمل توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی میزان درد و ناراحتی را در دوره ریکاوری بیشتر می‌کنند؛ چرا که احتمالاً موجب ایجاد درد در ناحیه فک و دندان و در نهایت کل صورت شوند.

غذاهای شور

نمک باعث بیشتر شدن تورم و التهاب می‌شود. به همین خاطر توصیه می‌شود که در دوره نقاهت (و حتی تا چند ماه پس از عمل) از غذاهای پرنمک و شور اکیدا خودداری شود.

بعد از عمل زیبایی بینی چه بخوریم و چه نخوریم

بعد از عمل بینی چه نوشیدنی بخورم؟

آب

بعد از عمل جراحی زیبایی بینی، بدن با کمبود آب مواجه می‌شود. به همین دلیل در دوره ریکاوری باید مقدار زیادی آب بنوشید.

نوشیدنی‌های مغذی

نوشیدن آب میوه‌های تازه غیر اسیدی بعد از عمل بینی به خصوص آب کرفس و آب آناناس و آب هلو توصیه می‌شود. آناناس حاوی آنزیمی به نام برملاین است که به کاهش تورم و کبودی کمک می‌کند. نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال ممکن است معده شما را تحریک کرده و به همین دلیل معمولاً توصیه می‌شود بعد از جراحی زیبایی بینی از مصرف این نوع آب میوه‌ها خودداری کنید.

چه نوشیدنی هایی را بعد از عمل جراحی بینی نباید نوشید؟

نوشیدنی هایی که نباید نوشید شامل:

الکل

نوشیدن الکل در هنگام استفاده از داروهای ضد درد بسیار خطرناک و باعث مشکلات جدی در سلامتی می شود. بعد از عمل جراحی از نوشیدن الکل خودداری کنید چون الکل احتمال خونریزی و بهبودی زخم را بعد از عمل افزایش می دهد و ممکن است باعث تورم و کبودی بیشتر شود.

نوشیدنی های کافئین دار

از کافئین بعد از عمل خودداری کنید چون ممکن است کافئین بهبود زخم را به تأخیر بیندازد. برای بیمارانی که عادت دارند روزانه قهوه یا چای بنوشند بسیار سخت است اما متوقف کردن نوشیدنی های کافئین دار در دوره بهبودی بعد از جراحی بسیار مهم است.

  • منبع
  • دکتر آرش نجف بیگی
  • تاپ کلینیک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید