امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280738
۶۹۹
۱
۰
نسخه چاپی

قبل از خرید مکمل ویتامین آ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خرید ویتامین آ از داروخانه آنلاین

بعضی از افراد اصلاً از فواید و مضرات ویتامین‌ها و مواد معدنی آگاه نیستند و سرخود آن‌ها را مصرف می‌کنند و فکر می‌کنند برایشان فایده دارد. برخی دیگر از افراد می‌دانند که کدام ماده در بدن آن‌ها کم است و با تجویز پزشک مکمل مصرف می‌کنند.

یکی از ویتامین‌ها که برای بدن فواید زیادی دارد ویتامین آ است. این ویتامین برای سلامت مو، تقویت سیستم ایمنی و ... مفید است، اما مصرف بیش‌ازحد این ویتامین هم ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد. نکته مهم اینجاست که قبل از خرید ویتامین آ چند سؤال مهم را از پزشک بپرسید. مثلاً اینکه آیا این مکمل می‌تواند به من کمک کند؟ آیا مشکل من با مصرف این مکمل حل می‌شود؟ روزانه باید چه مقدار از این مکمل مصرف کنم و ...

در ادامه این مقاله به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و به شما میگوییم که چطور یک مکمل ویتامین آ خوب بخریم.

برای خرید ویتامین آ به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید ویتامین‌ها و مکمل‌ها مانند ویتامین آ باید به چند نکته توجه داشته باشید. در ادامه این موارد را برای شما بیان می‌کنیم تا با دقت بیشتری بتوانید مکمل‌های موردنیاز خود را تهیه کنید.

شکل مکمل

ویتامین‌ها و مکمل‌ها به شکل‌های مختلفی مانند قرص، پودر، شربت، کپسول و ... در بازار موجود هستند. اثر اشکال مختلف مکمل‌ها به یک شکل است، اما عملکرد آن‌ها ممکن است با یکدیگر تفاوت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، بعضی مکمل‌ها به‌صورت قرص بهتر عمل می‌کنند و بعضی دیگر به شکل مایع یا همان شربت اثر بیشتری دارند. البته این موضوع به شما بستگی دارد که با مصرف کدام شکل مکمل راحت‌تر هستید.

بعضی از مکمل‌ها به شکل قرص تولید می‌شوند، زیرا اگر این مکمل‌ها با اسید معده تماس پیدا کنند تأثیر خود را از دست می‌دهند یا اینکه خطراتی را برای شما به وجود می‌آورند. برخی از افراد در جذب ویتامین‌ها از قرص مشکل دارند یا اینکه نمی‌توانند کپسول یا قرص بخورند، به همین دلیل باید از فرم مایع یا همان شربت مکمل‌ها استفاده کنند.

بعضی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها در چند شکل تولید می‌شوند. مثلاً ویتامین D به شکل‌های ویتامین D2 یا ویتامین D3 در بازار موجود است. همین‌طور انواع مختلفی از ویتامین E در بازار وجود دارد. پس برای مصرف مکمل‌ها باید با یک پزشک مشورت کنید تا نوع مناسب ویتامین یا مکمل را برای شما تجویز کند.

ایمنی مکمل

مکمل‌ها معمولاً توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی‌شوند. سازمان غذا و دارو این مکمل‌ها را قبل از ورود به بازار ازنظر ایمنی یا اثربخشی بررسی نمی‌کند. حتی FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) هم مکمل‌ها را ازنظر ایمنی و ... بررسی نمی‌کند. به همین دلیل خودتان باید تحقیق کنید و از مکمل‌هایی استفاده کنید که پزشک برایتان تجویز کرده و یا افراد دیگری قبل از شما از آن‌ها استفاده کرده و جواب گرفته‌اند.

اگر از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنید شاید دیگر نیازی به مصرف مولتی‌ویتامین و مکمل نداشته باشید. اگر رژیم غذایی محدودی دارید یا مثلاً گیاهخوار هستید با یک پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا بدن شما به ویتامین خاصی نیاز دارد یا خیر.

اگرچه مواد مغذی و ویتامین‌ها برای بدن ما ضروری هستند، اما برخی از آن‌ها در دوزهای بالا می‌توانند برای بدن مضر باشند. این نکته به‌ویژه در مورد ویتامین‌های A، D، E و K صدق می‌کند. مصرف بیش‌ازحد این ویتامین‌ها باعث تجمع آن‌ها در بدن و سمی شدن آن‌ها می‌شود که این موضوع می‌تواند عوارضی را برای بدن ایجاد کند.

چه کسانی نباید از مکمل‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنند؟

مکمل‌ها برای افرادی که نشانه‌هایی از کمبود ویتامین و مواد مغذی دارند مناسب هستند. افرادی که به دلیل بیماری نمی‌توانند از تمام مواد غذایی استفاده کنند ممکن است بعضی از ویتامین‌ها را دریافت نکنند، به همین دلیل باید از مکمل‌ها استفاده کنند. استفاده سرخود از مکمل‌ها هم اصلاً توصیه نمی‌شود و بهتر است برای این کار با یک پزشک مشورت کنید. افرادی که باید از انواع خاصی از مکمل‌ها اجتناب کنند عبارت‌اند از:

  • زنان باردار یا شیرده: این افراد فقط تحت نظر پزشک می‌توانند از ویتامین‌ها و مکمل‌ها استفاده کنند، زیرا برخی از مکمل‌ها می‌توانند برای کودک خطرناک باشند. مصرف مکمل‌ها در دوران بارداری شرایط و ضوابط خاص خود را دارد که توسط پزشک تعیین می‌شود.
  • افرادی که داروهای قلب، دیورتیک­ها، رقیق‌کننده‌های خون، آسپرین، داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند و استروئیدها مصرف می‌کنند: مصرف هم‌زمان مکمل‌ها و بعضی داروها ممکن است تداخل ایجاد کند. به‌ویژه اگر داروهای نامبرده شده را مصرف می‌کنید حتماً برای مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنید.
  • افرادی که قرار است جراحی کنند: این افراد باید حداقل دو هفته قبل از جراحی مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها را قطع کنند، زیرا برخی از این محصولات ممکن است منجر به خونریزی و سایر عوارض خطرناک شود.
  • افرادی که سرطان داشته‌اند یا تحت درمان این بیماری هستند: برخی از مکمل‌ها می‌توانند به رشد سلول‌های سرطانی کمک کنند یا روی روش‌های درمانی این بیماری اثر منفی داشته باشند.

خرید ویتامین آ از داروخانه روشا

نکات مهم هنگام خرید مکمل و ویتامین

هنگامی‌که می‌خواهید برای خرید ویتامین آ یا هر مکمل دیگری اقدام کنید بهتر است نکات زیر را در ذهن خود داشته باشید:

  • 1- به دنبال شواهدی در مورد چگونگی عملکرد محصول و اثرات آن در بدن در سایت‌های مختلف باشید و در مورد مکمل موردنظر اطلاعات کافی به دست بیاورید.
  • مکمل‌ها معمولاً راهی برای درمان یک مشکل یا بیماری نیستند، اما می‌توانند روند بهبودی را سرعت ببخشند. به همین دلیل اگر محصولی ادعا می‌کند که می‌تواند بیماری شما را درمان کند و خیلی هم خوب به نظر می‌رسد به‌احتمال‌زیاد این ادعا یک دروغ است.
  • 2- مکمل‌ها و ویتامین‌ها را از برندهایی تهیه کنید که مشهور و باکیفیت هستند و حتی قبلاً یکی از محصولات آن را استفاده کرده‌اید. همچنین حواستان به برچسب محصول باشد و علامت استاندارد، پروانه ساخت، کد وارداتی و ... را روی آن بررسی کنید. همچنین برای خرید این محصولات به داروخانه‌های معتبر مراجعه کنید و از هرجایی این محصولات را تهیه نکنید.
  • 3- هنگام خرید مکمل و ویتامین تاریخ تولید و انقضای محصول را با دقت بخوانید و اگر تاریخ انقضای محصولی نزدیک است آن را نخرید.
  • 4- اگر گیاهخوار هستید دقت کنید که در محصول موردنظرتان از مواد سازنده حیوانی استفاده نشده باشد.

چگونه از مکمل‌ها نگهداری کنیم؟

مکمل‌ها هم مانند سایر داروها و مواد غذایی تاریخ انقضا دارند و در همین مدت هم باید به‌درستی از آن‌ها نگهداری کنید تا اثرشان کم نشود. پس از خرید مکمل‌ها به موارد زیر توجه کنید:

  • مکمل‌ها و ویتامین‌ها را در مکانی تاریک، خشک و خنک نگهداری کنید. از نگهداری این مواد در حمام و سایر نقاط مرطوب خودداری کنید.
  • این محصولات را به‌دوراز دسترس کودکان قرار دهید.
  • برخی از ویتامین‌ها و مکمل‌ها زمانی که برای مدت طولانی در یک جا قرار می‌گیرند فاسد می‌شوند. به همین دلیل همیشه قبل از مصرف تاریخ انقضای روی بسته محصول را به‌دقت بررسی کنید. اگر تاریخ محصولی گذشته آن را دور بیندازید.

کلام آخر

اگر قصد خرید و مصرف مکمل یا ویتامینی را دارید حتماً با یک پزشک صحبت کنید، مخصوص اگر بیماری خاصی دارید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، زیرا ممکن است مکمل‌ها با دارویی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند و به جای مفید بودن مشکلات بیشتری را برای شما ایجاد کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید