امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278275
۴۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

آیا از شیوه تنظیم قرارداد فروش وب سایت اطلاع دارید؟

گاهی ممکن است که شما از اشخاص متخصص در این حوزه بخواهید که سایت مورد نظر شما را برایتان به صورت اختصاصی طراحی و اجرا کنند و در مواقعی نیز ممکن است تمایل داشته باشید که سایتی را خریداری کنید که پیش‌تر فعالیت داشته است و تا حدودی موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده باشد. در این شرایط قطعا قرارداد فروش وب سایت برای شما کاربردی خواهد بود

آیا از شیوه تنظیم قرارداد فروش وب سایت اطلاع دارید؟

قرارداد فروش وب سایت به چه شیوه‌ای تنظیم شود؟

اگر به بازار کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال علاقه‌مند هستید، احتمالا تمایل خواهید داشت که یک سایت را در اختیار داشته باشید و از فعالیت در آن کسب درآمد کنید. تهیه سایت، نیازمند یک برنامه ریزی و انتخاب نوع و حوزه فعالیت آن سایت است.

گاهی ممکن است که شما از اشخاص متخصص در این حوزه بخواهید که سایت مورد نظر شما را برایتان به صورت اختصاصی طراحی و اجرا کنند و در مواقعی نیز ممکن است تمایل داشته باشید که سایتی را خریداری کنید که پیش‌تر فعالیت داشته است و تا حدودی موفقیت‌هایی را نیز کسب کرده باشد. در این شرایط قطعا قرارداد فروش وب سایت برای شما کاربردی خواهد بود.

اشخاص زیادی هستند که به هر دلیلی تمایل دارند سایت‌های خود را بفروشند. این اشخاص زمانی را برای وب سایت صرف کرده‌اند و در این بازه زمانی در وب سایت مورد نظر فعال بوده‌اند. به طور معمول فریلسنرها یا وب مسترهای زیادی هستند که تمایل دارند با ساخت و اجرای سایت‌های مختلف، آن‌ها را به فروش برسانند. از طرف دیگر، سرمایه داران و اشخاصی که به این فضا و این شیوه از کسب و کار علاقه‌مند هستند و با بررسی موقعیت و شرایط سایت‌های مورد نظر و همچنین با بررسی میانگین درآمد این سایت‌ها یا پتانسیل درآمدزایی آن‌ها، برای خرید سایت اقدام می‌کنند.

در نهایت با توافق مالک سایت و متقاضی خرید آن، نمونه قرارداد فروش وب سایت میان طرفین تهیه و امضا می‌شود. در ادامه این مقاله در این خصوص توضیحات بیشتری را ارائه خواهیم داد.

قرارداد فروش وب سایت را بیشتر بشناسیم!

قرارداد فروش سایت یا قرارداد خرید سایت یکی از انواع قرارداد بیع هستند. بیع قراردادی است که به صورت اختصاصی به انجام معامله کالا می‌پردازند. در این قرارداد یک طرف شخصی است که تمایل دارد در ازای مبلغ مشخصی، یک سایت را در اختیار بگیرد و طرف دیگر نیز شخصی است که مالکیت سایت را در اختیار دارد و می‌پذیرد که در ازای دریافت مبلغ مشخص، مالکیت سایت را به شخص خریدار منتقل کند. همانطور که مشاهده می‌کنید، این توافق یک عقد معوض است. یعنی اینکه برای انجام این معامله، باید بها یا عوض پرداخت شود.

نمونه قرارداد فروش وب سایت یک سند معتبر و قانونی است که مشخص می‌کند میان طرفین، یک معامله انجام شده است. به همین دلیل، تنظیم این سند برای خریدار و فروشنده اهمیت بسیار زیادی دارد. این قرارداد، یک مدرک معتبر برای خریدار سایت است تا مالکیت خود نسبت به سایت را اثبات کند.

یک نکته بسیار مهم درباره قرارداد فروش سایت این است که این قرارداد یک عقد معین نیز محسوب خواهد شد. معین بودن این قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی به صورت صریح و روشن در خصوص عقد بیع توضیح می‎‌دهد و برای انجام آن، قواعد و ضوابط مشخصی را بیان کرده است.

بنابراین، اگر تمایل دارید که یک قرارداد فروش وب سایت تنظیم کنید، ملزم خواهید بود که از قوانین و قواعد عقد بیع در قانون مدنی نیز پیروی کنید. علاوه براین، باید شرایط صحت قرارداد را نیز در نظر بگیرید.

ارکان اصلی نمونه قرارداد فروش وب سایت

برای نوشتن قرارداد خرید سایت ، لازم است که حتما ارکان اصلی قرارداد را بشناسید. برای انجام معامله بیع و خرید و فروش سایت، لازم است که سه رکن اصلی، یعنی متعاملین، مبیع و ثمن حتما حضور داشته باشند. زیرا بدون هر کدام از ارکان اصلی، عملا این قرارداد انجام نمی‌شود.

متعاملین در واقع همان خریدار و فروشنده هستند که تمایل دارند با قصد و رضایت دو طرفه، این قرارداد را انجام دهند. منظور از قصد و رضایت طرفین یعنی اینکه هم مالک سایت تمایل به فروش سایت داشته باشد و هم خریدار متقاضی انجام این معامله باشد.

رکن بعدی در قرارداد فروش سایت ، مبیع است. مبیع همان موضوع معامله است. یعنی چیزی است که میان طرفین قرارداد، معامله یا خرید و فروش می‌شود. در این قرارداد، سایت مبیع محسوب می‌شود که میان طرفین معامله خواهد شد. رکن آخر این قرارداد نیز، ثمن نامیده می‌شود. ثمن قرارداد، بها یا مبلغی است که برای خرید سایت در نظر می‌گیرند. این مبلغ، ارزش یا بهای ریالی سایت است که با توجه به موارد متعددی تعیین می‌شود. برای مثال دامنه سایت، میزان درآمد آن، محتوا و موارد متعدد دیگر، می‌توانند در مبلغ قرارداد تاثیر داشته باشند.

لازم بودن نمونه قرارداد فروش وب سایت

قرارداد خرید سایت یک قرارداد لازم است. یعنی اینکه خریدار و فروشنده بعد از امضای قرارداد و انجام شدن این معامله، دیگر نمی‌توانند بیان کنند که از این معامله پشیمان هستند و قصد دارند که قرارداد را فسخ کنند. البته انجام فسخ قرارداد، فقط در شرایطی که در قانون درباره فسخ عقد بیع مطرح شده است، امکان پذیر خواهد بود. یعنی صرفا می‌توانید در حدودی که در قانون بیان شده است، قرارداد را فسخ کنید یا اینکه با توافق یکدیگر شروطی را برای فسخ در نظر بگیرید. در غیر این صورت، قرارداد شما لازم است و هر دو طرف باید مطابق با قرارداد مورد نظر، به تعهدات و مسئولیت‌هایی که به عهده گرفته‌اند، عمل کنند.

اهمیت مشاوره حقوقی قرارداد فروش وب سایت

اگر تمایل دارید که یک سایت را خریداری کنید، لازم است که حتما از قواعد و قوانین این قرارداد آگاهی داشته باشید. همچنین نیاز دارید که از حقوقی که در این معامله دارید، مطلع باشید. برای دستیابی به این اطلاعات و آگاهی‌ها، بهترین کار استفاده از خدمات مشاوره حقوقی قراردادها است. گفتگو با یک مشاور حقوقی مجرب به شما کمک می‌کند که به شیوه‌ای مطمئن‌تر برای انجام این معامله اقدام کنید.

علاوه بر گفتگو با مشاور حقوقی، شما می‌توانید از این متخصصان بخواهید که قرارداد شما را به شیوه‎ای که در نظر دارید تنظیم کنند تا از محتوای قراردادتان مطمئن باشید.

  • منبع
  • رکلا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید