امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280505
۱۰۲۶
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید چرا دلار آمریکا ارز جهانی است؟

آیا می دانید چرا دلار آمریکا ارز جهانی است؟

به گزارش اتاق 24 ارز جهانی ارزی است که برای تجارت در سراسر جهان پذیرفته شده است. برخی از ارزهای دنیا برای اکثر معاملات بین المللی پذیرفته می شوند. محبوب ترین آنها دلار آمریکا، یورو و ین هستند. نام دیگر یک ارز جهانی، ارز ذخیره است.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، دلار آمریکا محبوب ترین است. از سه ماهه چهارم سال 2019، بیش از 60 درصد از کل ذخایر ارزی شناخته شده بانک مرکزی خارجی را تشکیل می دهد. این امر آن را تبدیل به واحد پول جهانی می کند، حتی اگر عنوان رسمی نداشته باشد.

نزدیکترین ارز ذخیره بعدی یورو است. 20 درصد از ذخایر ارزی شناخته شده بانک مرکزی خارجی را تشکیل می دهد.

شانس تبدیل شدن یورو به ارز جهانی به دلیل بحران منطقه یورو آسیب دید و مشکلات یک اتحادیه پولی که توسط نهادهای سیاسی جداگانه هدایت می شود را آشکار کرد.

دلار آمریکا قوی ترین ارز جهان است

قدرت نسبی اقتصاد ایالات متحده از ارزش دلار حمایت می کند. دلیل این است که دلار قدرتمندترین ارز است. تا پایان سال 2020، ایالات متحده 2.04 تریلیون دلار در گردش داشت. تخمین زده می شود که نیمی از این ارزش در خارج از کشور در گردش باشد.

بسیاری از این صورتحساب ها در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق و در آمریکای لاتین هستند. آنها اغلب به عنوان ارز سنگین در معاملات روزانه استفاده می شوند.

در بازار ارز، دلار حاکم است. حدود 90 درصد از معاملات فارکس شامل دلار آمریکا است. بر اساس فهرست سازمان استاندارد بین المللی، دلار تنها یکی از 185 واحد پولی جهان است، اما بیشتر این ارزها فقط در داخل کشور خودشان استفاده می شوند.

تقریبا 40 درصد از بدهی های جهان به دلار صادر می شود. در نتیجه، بانک های خارجی برای انجام کار به دلارهای زیادی نیاز دارند. این در طول بحران مالی 2008 آشکار شد. بانک‌های غیرآمریکایی ۲۷ تریلیون دلار بدهی بین‌المللی به ارز خارجی داشتند. از این مقدار، 18 تریلیون دلار به دلار آمریکا بود.

در نتیجه، فدرال رزرو ایالات متحده مجبور شد خط سوآپ دلار خود را افزایش دهد. این تنها راه برای جلوگیری از تمام شدن دلار بانک های جهان بود.

بحران مالی باعث شد که دلار بیش از پیش مورد استفاده قرار گیرد. در سال 2018، بانک‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا بدهی‌های بیشتری به دلار نسبت به ارزهای خود داشتند.

قدرت دلار دلیلی است که دولت ها تمایل دارند دلار را در ذخایر ارزی خود نگه دارند. دولت ها از مبادلات بین المللی خود ارزها را به دست می آورند. آنها همچنین آنها را از مشاغل داخلی و مسافران دریافت می کنند که آنها را با ارزهای محلی بازخرید می کنند.

برخی از دولت ها ذخایرشان را برحسب ارزهای خارجی سرمایه گذاری می کنند. چین و ژاپن عمدا ارزهای شرکای اصلی صادراتی خود را خریداری می کنند. ایالات متحده بزرگترین شریک صادراتی به چین و ژاپن است.

آنها سعی می کنند ارزهای خود را ارزان تر نگه دارند، در مقایسه، صادرات آنها دارای قیمت رقابتی است.

چرا دلار ارز جهانی است

قرارداد برتون وودز در سال 1944، دلار را به موقعیت فعلی خود رساند. پیش از آن، اکثر کشورها از استاندارد طلا استفاده می کردند. دولت‌های آن‌ها قول داده بودند که در صورت تقاضا، ارزهای خود را به قیمت طلا بازخرید کنند. کشورهای توسعه یافته جهان در برتون وودز، نیوهمپشایر گرد هم آمدند تا نرخ تبدیل همه ارزها را به دلار آمریکا مرتبط کنند. در آن زمان، ایالات متحده بزرگترین ذخایر طلا را در اختیار داشت. این توافق به سایر کشورها اجازه می‌دهد تا ارزهای خود را به جای طلا با دلار پشتیبانی کنند.

در اوایل دهه 1970، کشورها شروع به تقاضای طلا برای دلارهایی کردند که در اختیار داشتند. آنها باید با تورم مبارزه کنند. رئیس جمهور نیکسون به جای اینکه اجازه دهد فورت ناکس از تمام ذخایر طلای خود خالی شود، دلار را از طلا جدا کرد.

خواستار یک واحد پول جهانی است

در مارس 2009، چین و روسیه خواستار یک ارز جهانی جدید شدند. آن‌ه ا می‌خواستند جهان ارز ذخیره‌ای ایجاد کند که ارتباطش با کشورها قطع شود و بتواند در درازمدت ثابت بماند و در نتیجه کمبودهای ذاتی ناشی از استفاده از ارزهای ملی مبتنی بر اعتبار را برطرف کند.

چین نگران بود که تریلیون دلاری که در اختیار دارد در صورت افزایش تورم دلار بی ارزش باشد. این می تواند در نتیجه افزایش مخارج کسری بودجه ایالات متحده و چاپ اوراق خزانه داری ایالات متحده برای حمایت از بدهی های ایالات متحده رخ دهد. چین از صندوق بین المللی پول (IMF) خواست تا ارزی برای جایگزینی دلار ایجاد کند.

در سه ماهه چهارم سال 2016، رنمینبی چین به یکی دیگر از ارزهای ذخیره جهان تبدیل شد.

طبق گزارش صندوق بین المللی پول، در سه ماهه اول سال 2020، بانک های مرکزی جهان 221 میلیارد دلار ارزش داشتند. این کسری از 6.8 تریلیون دلاری است که به دلار آمریکا نگهداری می شود، اما در آینده به رشد خود ادامه خواهد داد.

چین می‌خواهد پولش به طور کامل در بازارهای جهانی ارز معامله شود. مایل است یوان به عنوان ارز جهانی جایگزین دلار شود. برای انجام این کار، چین در حال اصلاح اقتصاد خود است.

با وجود تریلیون‌ها دلار بدهی خارجی و هزینه‌های مستمر کسری بودجه، ایالات متحده همچنان به توانایی خود در پرداخت تعهدات خود اعتماد و اطمینان جهانی دارد. به همین دلیل، دلار آمریکا همچنان قوی‌ترین ارز جهان است. ممکن است در سال‌های آینده همچنان برترین ارز جهانی باشد.

با این حال، وضعیت شماره یک دلار فعلی مورد بحث است. کشورهایی مانند چین و روسیه احساس می‌کنند که یک واحد پول جدید جهانی، ارزی که هیچ کشوری از آن حمایت نمی‌کند، در این اقتصاد جهانی که به طور فزاینده‌ای یکپارچه شده است، به تاخیر افتاده است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید