امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278709
۴۴۹
۱
۰
نسخه چاپی

مشکل با کمال گرایی | چرا به دنبال کامل بودن وحشتناک است؟

معمولاً برای جبران احساس بی کفایتی به سمت کامل بودن تلاش می کنیم. افرادی که می خواهند کامل باشند، معمولاً احساس اغراق آمیزی از کاستی های خود دارند. آنها معمولاً در اوایل زندگی پیام هایی دریافت می کردند که به اندازه کافی خوب نیستند.

چرا تلاش برای کمال گرایی وحشتناک است؟

چرا تلاش برای کمال گرایی وحشتناک است؟

میل به کامل بودن بار بسیاری از مردم را بر دوش می کشد و از قضا آنها را محکوم به ناراحتی می کند. در ابتدا ممکن است فکر کنیم که تلاش برای کامل بودن مطلوب است.

بیایید نگاهی عمیق تر به این باور بیندازیم. کمال نشان دهنده حالتی بی عیب و نقص است، بدون هیچ نقصی. جستجوی کمال در یک کار خاص ممکن است قابل دستیابی باشد، و مطمئناً، دانش آموزان می توانند برای رسیدن به یک نمره عالی تلاش کنند، یا شما می توانید برای انجام یک کار عالی در چیزی تلاش کنید. با این حال، هدف از کامل بودن در زندگی کاملاً داستان متفاوتی است.

یک ماشین یا دستگاه الکترونیکی ممکن است به خوبی کار کند. دستکم برای مدتی. با این حال، با گذشت زمان شروع به فرسودگی می کند و نیاز به تعمیر دارد.

من اشاره می کنم که خود مفهوم کمال ریشه در پارادایم جهان مکانیکی نیوتن دارد. با این حال، انسان ها هرگز قرار نبوده کامل باشند. این بخشی از تعریف انسان بودن است. این عبارت را در نظر بگیرید: "من فقط یک انسان هستم." باید به خود یادآوری کنیم که هدف تقلید از یک ماشین نیست، بلکه پذیرش نقص انسان بودن است.

در فرهنگ ما، ما بی وقفه به سمت تاکید بیشتر  در جهت دستیابی و هدف حرکت می کنیم. وقتی این کار را می کنیم، به نظر می رسد که ما ظرفیت شگفتی و هیبت را از دست می دهیم. آیا می توانید تصور کنید که به یک رنگین کمان باشکوه نگاه می کنید، و شکایت می کنید  از اینکه یکی از رنگ ها کامل نبود؟

این نه تنها مضحک خواهد بود، بلکه ما همچنین شکوه لحظه را از بین خواهیم برد. و با این حال این دقیقاً همان کاری است که ما وقتی خودمان را به خاطر نقص‌هایمان قضاوت می‌کنیم انجام می‌دهیم.

ما فراموش می کنیم که به عنوان انسان بخشی از طبیعت نیز هستیم. به این ترتیب، اگر وضعیت طبیعی زندگی را که اتفاقاً ناقص است، بپذیریم، سود خواهیم برد.

برای اغلب افرادی که نیازشان به کامل بودن آزاردهنده است، کمال جویی واقعاً پوششی برای ناامنی آنهاست که تبدیل به این یک جمله می شود که "من به اندازه کافی خوب نیستم". وقتی این کار را می کنیم، خودمان را قضاوت می کنیم.

از قضا، اگر کسی بتواند به این وضعیت غیرممکن از کمال دست یابد، به احتمال زیاد افراد بسیار کمی او را تحمل خواهند کرد. زیرا یک فرد کامل می تواند یک یادآوری دائمی برای دیگران از کاستی هایشان باشد. ناگفته نماند که بودن با آنها احتمالاً چندان سرگرم کننده نخواهد بود.

معمولاً برای جبران احساس بی کفایتی به سمت کامل بودن تلاش می کنیم. افرادی که می خواهند کامل باشند، معمولاً احساس اغراق آمیزی از کاستی های خود دارند. آنها معمولاً در اوایل زندگی پیام هایی دریافت می کردند که به اندازه کافی خوب نیستند. بنابراین آنها به این نتیجه رسیدند که تنها با کامل بودن، ماورای سرزنش خواهند بود.

کمال گراها تمایل دارند فکر کنند که افراد دیگر به نوعی بهتر یا برتر از آنها هستند، بنابراین آنها باید بدون عیب و نقص باشند. این یک افسانه وحشتناک است.

افرادی که به دنبال کمال هستند به شدت نسبت به قضاوت های دیگران حساس هستند. در واقع، این قضاوت ها اغلب تصور می شوند. هر کسی نظری دارد، اما بالا بردن نظر دیگران به مقام قاضی واقعا احمقانه است. از این گذشته، شخص دیگری واقعاً نمی تواند شما را قضاوت کند، مگر اینکه شما قدرت قاضی بودن را به او بدهید.

نزدیکترین چیز به کمال در توانایی حضور کامل است. بدون هیچ گونه افکار مزاحم که خودمان را بسنجیم یا درجه بندی کنیم، ما آزادیم که واقعاً در لحظه باشیم. در آن لحظه است که ما واقعاً زنده ایم. با این حال، افراد کمال گرا معمولاً در حال حاضر نیستند، زیرا آنها یا مشغول نقد گذشته و تکرار هر تصمیم خود هستند یا نگران آینده هستند. بنابراین می بینید که کمال گرا هرگز واقعاً حضور ندارد. طعنه آمیز نیست؟

کمال جویی توانایی ما را برای حضور محدود می کند و به معنای واقعی کلمه نشاط زندگی را از ما سلب می کند. دست نیافتنی، غیرقابل تصور و صراحتاً نامطلوب است، پس چرا آن را دنبال کنیم؟

کمال یک هدف وحشتناک نابجا و اغلب جبران چیزی است که واقعا ما را آزار می دهد.

در جهان بینی نوظهور سیال و مشارکتی، سازه کمال هیچ مبنای اعتباری ندارد. ریشه در یک جهان بینی منسوخ دارد و شادی ما را محدود می کند. تغییر باورهایمان در مورد کمال می‌تواند باری را که تحمیل می‌کند، از بین ببرد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید