امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278922
۹۱۴
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید وسایل چرمی خود را چگونه نگه داری کنید؟!

مثل همه اشیا، لباس‌ها و اثاثیه چرمی هم کثیف می‌شوند و گردوخاک می‌گیرند. منتها جای نگرانی نیست. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید چرم را تمیز کنید.

اصول نگهداری از چرم

اصول نگهداری از چرم

مثل همه اشیا، لباس‌ها و اثاثیه چرمی هم کثیف می‌شوند و گردوخاک می‌گیرند. منتها جای نگرانی نیست. با رعایت چند نکته ساده می‌توانید چرم را تمیز کنید. یادتان باشد چرم مانند موجودی زنده است و می‌تواند کهنه و پیر شود. آدم‌هایی که به پوستشان می‌رسند و سبک زندگی سالمی دارند، دیرتر پیر می‌شوند، زندگی وسایل چرمی هم از چنین الگویی پیروی می‌کند؛ یعنی اگر به آن خوب برسید، دیرتر پیر و خراب می‌شود. برای نگهداری از چرم باید از این مسیر بروید:

مراقبت از چرم پیچیده نیست. در گام نخست، باید دست به تمیزکردن آن بزنید. برای تمیزکاری به چه نیاز دارید؟

لوازم موردنیاز

• مقداری آب

• صابونی با عطر و غلظت ملایم

• مسواک یا بُرِس مخصوص چرم

• چند تکه دستمال برای پاک‌کردن و گردگیری

روش تمیز کردن چرم

بعد از اینکه این لوازم را تهیه کردید، به‌ترتیب زیر شروع به تمیزکردن چرم کنید:

• با حوله‌ یا همان پارچه و دستمال گردگیری خشک گردوخاک و کثیفی‌ها را تا جای ممکن از روی سطح چرم پاک کنید. اگر سطح چرم بسیار کثیف است و با دستمال خشک پاک نمی‌شود، دستمال را کمی نم‌دار کنید.

• اگر هنوز جرم و کثیفی روی چرم باقی مانده است، کمی آب را با صابونی ملایم مخلوط کنید و کف را به سطح چرم یا لکه‌هایی از آن بمالید که پاک نمی‌شود. سعی کنید به‌کمک کف صابون لکه و کثیفی‌ها را از بین ببرید.

• با دستمالی مرطوب کف‌ها را از روی چرم پاک کنید. یادتان باشد بهتر است، زیاد از حد، چرم را آغشته به کف و آب نکنید.

• زمانی که چرم تمیز شد، آن را روی سطحی خنک، صاف و خشک پهن کنید. آن را زیر نور آفتاب نگذارید و از حرارت برای خشک‌شدنش استفاده نکنید. بگذارید خودش خشک شود و به آن زمان بدهید.

• چرم را مرطوب کنید و نگذارید خشک شود و بافتش ترک بردارد. از فروشگاه‌های فروش لباس‌ها و لوازم چرمی کرم‌ها و روغن‌های مخصوص بخرید و سطح وسیله یا لباس چرمی‌تان را چرب کنید تا خراب نشوند.

چند نکته بسیار مهم درباره نگهداری چرم

• بهتر است که از مواد شوینده و انواع صابون‌های شیمیایی برای تمیزکردن چرم استفاده نکنید. منتها اگر لکه‌هایی پاک‌نشدنی وجود داشت، به‌سراغ صابون‌هایی ملایم بروید و از آنها کمک بگیرید.

• زمانی که از وسایل و لباس‌های چرمی استفاده نمی‌کنید، آنها را در جایی خشک و خنک بگذارید. یادتان باشد نباید چرم را در پلاستیک بپیچید. این کار هم برایش خوب نیست و باعث خراب‌شدن آن می‌شود. پس از کاورها یا همان روکِش‌های پلاستیکی استفاده نکنید.

• هیچ‌گاه نگذارید چرم کشیده شود؛ برای مثال، دستتان را درون جیب‌های لباس چرمی نکنید، چون جای دست‌ها در لباس می‌ماند یا اگر کیف پول چرمی دارید، آن را بیش‌ازحد پُر نکنید، چون از حالت نخست خود خارج می‌شود.

راه‌های مختلفی برای افزایش طول عمر چرم وجود دارد. اگر می‌خواهید که از وسایل و لباس‌های چرم طبیعی خود به‌خوبی محافظت کنید، بهتر است که لوازم زیر را در اختیار داشته باشید:

1. کرم‌های نرم‌کننده

کرم‌های نرم‌کننده، هم ظاهر چرم را خوب نگه می‌دارند و هم به آن کمک می‌کنند سالم‌تر بماند. مواد موجود در کرم‌های نرم‌کنندۀ مخصوص چرم مانع از خشک و شکننده‌شدن وسایل و لباس‌ها می‌شود؛ برای مثال، ماده‌ای به‌نام لانولین (Lanolin) در پشم گوسفندها وجود دارد که چرب است و برای تولید کرم‌های نرم‌کننده چرم استفاده می‌شود.

2. روغن‌های مخصوص چرم

در مرور روش نگهداری از چرم به روغن‌های مخصوص هم همیشه نیاز است. روغن‌های مخصوصی هستند که کمکتان می‌کنند سطح وسایل و لباس‌هایتان را چرب کنید. از اینها هم غافل نشوید. اثرگذاری روغن‌ها و کرم‌ها تقریبا مشابه است. این دیگر به سلیقه و ترجیحات خودتان بستگی دارد که کدام را برای محافظت از چرم استفاده می‌کنید.

3. واکس‌های مخصوص چرم

واکس‌ها هم از لوازمی‌اند که برای نگهداری از چرم کاربرد دارند. منتها اثرگذاری‌شان فوق‌العاده چشمگیر نیست. باید بدانید واکس‌ها به‌اندازه روغن‌ها و نرم‌کننده‌ها اثرگذار نیستند و به‌طور موقت سطح چرم را نرم می‌کنند و جلوه‌ای موقتی به آن می‌دهند.

نکته مهم

روش نگهداری از چرم گاوی، گوسفندی، ماری و… یکسان است. منتها گاهی در تهیه لوازم مخصوص نگهداری باید دقت کنید که محصول مناسب و اختصاصی هریک از این انواع چرم را تهیه کنید؛ برای نمونه، شاید ترکیبات شیمیایی کرم نرم‌کننده چرم ماری با چرم گاوی فرق داشته باشد.

نگهداری از چرم

روش نگهداری از چرم جیر

جیر طبیعی نیز نوعی چرم است. در واقع، جیر چرم نازکی است که از پوست حیواناتی مانند بز و گوسفند تولید می‌شود. نگهداری از جیر با چرم تفاوت دارد. جیر نسبت به چرم شکننده‌تر و حساس‌تر است. استفاده از آب برای تمیزکردن و نگهداری از جیر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. برای تمیزکردن جیر باید از برس یا مسواکی مناسب استفاده کنید و گردوخاک و کثیفی‌ها را از سطح جیر پاک کنید.

از دستمال خشک برای پاک‌کردن کفش، لباس یا وسایل دیگر جیر بهره ببرید. یادتان باشد کفش جیر به‌مرور ممکن است حالت و شکل اولیه‌اش را از دست بدهد. اگر بتوانید بعد از خارج‌کردن آن از پا، قالبی درونش بگذارید و کاری کنید که حالت پُر پیدا کند، شکلش در طول زمان از دست نخواهد رفت.

این توصیه جالب را هم با احتیاط درباره نگهداری از جیر در نظر داشته باشید: استفاده از پاک‌کن برای از بین‌بردن لکه‌های ایجادشده روی جنس جیر فکر بدی نیست و گاهی مفید است. جنس جیر را هم مانند چرم در معرض آفتاب و در داخل پلاستیک قرار ندهید. اگر می‌خواهید کفش یا لباس‌های جیرتان را مرتب کنید. برای نگهداری از کفش جیر یا لباس جیر از کیسه‌های پارچه‌ای کمک بگیرید. پلاستیک را کنار بگذارید که اصلا مناسب نیست.

روش نگهداری از چرم مصنوعی

بعضی‌ها دوست ندارند از محصولات چرمی استفاده کنند. استفاده از چرم طبیعی حیوانات برخلاف عقاید آنهاست، چون دوست ندارند که به حیوانات و محیط‌زیست آسیبی وارد کنند. عقیده این دوستان بسیار قابل‌احترام است. آنها به‌سراغ چرم مصنوعی می‌روند. اگر شما هم در این دسته از افراد قرار می‌گیرید، نگاهی به روش نگهداری از چرم مصنوعی داشته باشید:

• نگذارید لباس یا هر وسیله دیگری که با چرم مصنوعی درست شده در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد.

• گردوخاک و آلودگی‌ها را از روی سطح چرم پاک کنید و همان مسیری را برای مراقبت و پاک‌سازی بروید که برای چرم طبیعی طی می‌کردید.

نحوه نگهداری از چرم طبیعی و مصنوعی تقریبا یکسان است؛ اما حساسیت‌ها در نگهداری چرم مصنوعی کمتر است.

نگهداری از وسایل و لباس‌های چرمی مختلف

تا به اینجا، درباره روش نگهداری از چرم برایتان گفتیم. در ادامه، می‌خواهیم به‌طور اختصاصی هم از شیوه مراقبت از وسایل و لباس‌های چرمی توضیحاتی بدهیم. تکنیک‌های لازم برای هریک را یاد بگیرید.

1. روش نگهداری از مبل چرم

اگر مبل‌هایتان چرمی است یا کاناپه‌ای از این جنس دارید، بهتر است به‌طور مداوم آن را گردگیری کنید و نگذارید خاک و آلودگی روی سطحش بنشیند. با دستمال‌های میکروفایبر با اندکی نَم مبل را پاک و گردگیری کنید. با بخش شانه‌مانند یا همان برس پاکسازی و بخش نوک‌باریک جارو هم اقدام به تمیزکردن گوشه‌های تشک مبل کنید.

از کرم‌های نرم‌کننده چرم هم هر ۶ تا ۱۲ ماه کمک بگیرید. استفاده از این کرم‌ها در تمیز کردن مبل چرمی مانع از شکسته‌شدن سطح مبل یا پوسته‌پوسته‌شدن آن می‌شوند. یادتان باشد مبل چرمی را هم نباید در معرض نور آفتاب قرار دهید چون هم خراب می‌شد و هم رنگش می‌رود.

2. روش نگهداری از کاپشن چرم

کاپشن یا کت چرمی را هم باید بادقت تمیز کنید. برای این کار، ابتدا گرد و آلودگی‌های روی لباس را بگیرید و بعد پارچه‌ای بیاورید، آن را درون مخلوط کف صابون ملایم و آب گرم فرو کنید، آب اضافه پارچه را بگیرید و روی سطح کت و کاپشن بکشید. در مرحله بعدی هم با پارچه‌ای خشک، کف را از روی لباس پاک و آن را خشک کنید.

3. نگهداری کفش چرم

برای نگهداری از کفش چرم هم باید به نکاتی دقت کنید که پیش‌تر گفتیم. منتها توصیه دیگری هم داریم: استفاده از دستمال پاک‌کردن نوزادان. این دستمال‌ها را داخل کیف و جیب بگذارید و اگر در خیابان یا بیرون از منزل، کفشتان کثیف شد و اتفاقی لکه‌ای روی آن نشست با کمک وایپ نوزاد یا همان دستمال مخصوص نوزاد، لکه و کثیفی را تمیز کنید.

نگهداری وسایل چرمی

توصیه‌ های نهایی برای نگهداری وسایل چرمی

• کفش‌ها، کت‌ها، کیف‌ها و لباس‌های چرمی‌تان را در جایی گرم و بسته نگه ندارید.

• شلوارهای چرمی را به گیره‌های لباس نیاویزید، چون حالتشان را از دست می‌دهند.

• بهتر است که کفش‌های چرمی‌تان را داخل کیسه‌های پارچه‌ای قرار بدهید و بعد داخل جاکفشی بگذارید.

• گیره لباسی که برای کت‌ها و پالتوهای چرمی انتخاب می‌کنید، باید پهن و متناسب با اندازه لباس باشد تا چروک یا کشیده نشوند.

  • منبع
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید