امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278560
۱۲۰۷
۱
۰
نسخه چاپی
cat scratch disease

آیا می دانید بیماری خراش گربه (CSD) چیست؟

آیا می دانید بیماری خراش گربه (CSD) چیست؟

بیماری خراش گربه چیست؟

بیماری خراش گربه یا cat scratch disease یک عفونت باکتریایی است که توسط باکتری بارتونلا Bartonella henselae ایجاد می شود. اکثر عفونت ها معمولاً پس از خراش گربه های اهلی یا وحشی ، به ویژه بچه گربه ها ایجاد می شوند.

بیماری خراش گربه CSD در هر جایی که گربه و کک یافت می شود رخ می دهد. شایع ترین علائم شامل تب است. غدد لنفاوی بزرگ و حساس که 1-3 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ایجاد می شوند و یک زخم یا جوش در محل خراش.

شاید شما سوال کنید گربه من کاملاً سالم است. چگونه می تواند حاوی عفونت باشد؟

گربه ها از طریق گزش کک یا به ندرت با سایر گربه های آلوده و یا انتقال خون گربه ها به بارتونلا (باکتری هایی که باعث بیماری خراش گربه می شوند) آلوده می شوند. در حالی که برخی از گربه ها بیمار می شوند، اکثر آنها به سادگی باکتری ها را در خون خود حمل می کنند بدون اینکه بیمار شوند. برخی از مطالعات نشان داده اند که باکتری بارتونلا در خون تا 1/3 گربه های سالم به ویژه بچه گربه ها وجود دارد.

علائم بیماری خراش گربه (CSD)

  • تب درجه پایین
  • غدد لنفاوی بزرگ و حساس که 1 تا 3 هفته پس از تماس ایجاد می شوند
  • زخم یا جوش در محل خراش
  • به ندرت ممکن است عفونت چشم ،  درد شدید عضلانی یا انسفالیت (تورم مغز) ایجاد شود.

روش انتقال بیماری خراش گربه

افراد می توانند بیماری خراش گربه یا CSD را از خراش گربه های اهلی یا وحشی به ویژه بچه گربه ها دریافت کنند. این بیماری بیشتر در کودکان زیر 15 سال رخ می دهد. گربه ها می توانند از کک های آلوده که حامل باکتری بارتونلا هستند آلوده شوند. این باکتری ها می توانند در حین خراش از گربه به فرد منتقل شوند.

CSD در سراسر جهان در هر کجا که گربه ها زندگی می کنند رخ می دهد. گربه های ولگرد ممکن است بیشتر از حیوانات خانگی بارتونلا را حمل کنند.

کنه ها ممکن است برخی از گونه های باکتری بارتونلا را حمل کنند، اما در حال حاضر هیچ شواهد علمی وجود ندارد که کنه ها می توانند عفونت بارتونلا را از طریق نیش خود به افراد منتقل کنند.

آیا می دانید بیماری خراش گربه (CSD) چیست؟

درمان بیماری خراش گربه

استفاده از آنتی بیوتیک ها برای کوتاه کردن دوره بیماری مورد بحث است. اکثر موارد بیماری خراش گربه (CSD) بدون درمان برطرف می شود، اگرچه در برخی از بیماران ممکن است عوارض ناشی از بیماری منتشر شده ایجاد شود. آزیترومایسین در مقایسه با عدم درمان، حجم غدد لنفاوی را سریعتر کاهش می دهد.

تعدادی آنتی بیوتیک دیگر در برابر عفونت های بارتونلا موثر هستند ، از جمله پنی سیلین ها، تتراسایکلین ها، سفالوسپورین ها و آمینوگلیکوزیدها. از آنجا که آمینوگلیکوزیدها باکتری کش هستند، به طور معمول به عنوان خط اول درمان عفونت های بارتونلا به غیر از CSD استفاده می شود. اغلب با عفونت های جدی بیش از یک آنتی بیوتیک استفاده می شود.

پیشگیری از بیماری خراش گربه

1- از بازی خشن با گربه ها، مخصوصاً گربه های ولگرد و بچه گربه ها برای جلوگیری از خراش خودداری کنید. این امر به ویژه برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند بسیار مهم است. بعد از دست زدن به گربه ها دست ها را سریع بشویید.

2- گربه ها را با استفاده از فیپرونیل و سایر درمان های موضعی برای کک درمان کنید. با دامپزشک خود مشورت کنید. محصولات حاوی پرمترین نباید در گربه ها استفاده شوند.

3- از گردنبند کک یا پیشگیری موضعی مشابه برای سگ ها استفاده کنید (فیپرونیل، متوپرن، ایمیدوکلوپرید یا پرمترین) به ویژه اگر در خانه خود گربه و سگ دارید.

4- گربه ها را در داخل خانه و دور از گربه های ولگرد نگه دارید.

5- افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید از داشتن گربه های کمتر از یک سال اجتناب کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید