امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280658
۸۵۹
۱
۰
نسخه چاپی

اگر فکر می کنید همسر کنترل گر دارید، این مطلب را بخوانید

کی از راه های موفقیت در زندگی زناشویی درک متقابل از نیازها و احساسات یکدیگر است. متاسفانه همسر کنترل گر نسبت به شریک زندگی دچار خشم و بی اعتمادی می شود و دیگر نمی تواند شرایط او را درک کند. کنترل کردن بیش از حد در بلند مدت به زندگی زناشویی آسیب جدی می‌زند و فرد را غیر قابل تحمل می کند.

همسر کنترل گر

همسر کنترل گر

فرد کنترل گر به دنبال این است که هر آنچه را که در محیط اطرافش اتفاق می افتد تحت کنترل خودش قرار دهد. هر چند سطح کنترل در همه افراد همانند هم نیست. بعضی از آن ها سعی می کنند تا از راه های ملایم تری دیگران را کنترل کنند اما برخی افراد هستند که راه خطرناکی را در پیش می گیرند. به همین علت اساساً اختلال رفتاری کنترل گری همسر در سطح های متفاوتی دیده می‌شود. همچنین احتمال دارد این سطح کنترل گری نسبت به یک فرد باشد یا نسبت به گروهی از افراد باشد.

علت ایجاد شخصیت کنترل گری

اینکه حرف مرد یا زنی کنترلگر می شود مسائل مختلفی می‌تواند در آن دخیل باشد. بسیاری از این اختلالات رفتاری نشات گرفته از دوران کودکی و گذشته فرد می باشد و برای فهم درست این موضوع بهتر است که به دوران ابتدایی زندگی فرد نگاهی انداخت. با این حال مهمترین دلایلی که در ایجاد این شخصیت نقش دارند شامل موارد زیر هستند:

ضربه های شدید در دوران کودکی مهمترین دلیل تبدیل شدن به یک شخصیت کنترل گر و بی اعتماد در بزرگسالی است. افراد در دوران کودکی به علت محدودیت هایی که دارند نمی توانند شرایط را طبق خواسته های خودشان مدیریت و کنترل کنند. این اتفاق سبب می‌شود تا در بزرگسالی سعی بر این داشته باشند که با به سلطه در آوردن همه چیز از تکرار شدن این اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنند.

عامل دیگر پایین بودن عزت نفس و اعتماد به نفس در افراد است که سعی می کنند از طریق کنترل کردن خودشان را به دیگران اثبات کنند. فردی که احساس ارزشمندی کمی دارد و حس می کند که همیشه افرادی با جایگاه و موقعیت بهتر از او می‌توانند موقعیت هایش را خدشه‌دار کنند و یا موفقیت او بستگی به زمین خوردن و آسیب دیدن دیگران دارد، قطعاً تلاش می‌کند که همسرش را کنترل کند. ممکن است با خود این گونه یعنی شد که دیگران بهتر می توانند همسرش را به خودشان جذب کند. بنابراین همیشه ترس از خیانت همسر دارد و تنها راه کم کردن این اضطراب، کنترل همسر است.

 ویژگی‌ های شخصیت کنترل گر

گاهی‌اوقات این سؤال به وجود می‌آید که خصوصیات همسر کنترل گر چیست؟ واقعیت این است که گام اول در درمان کنترل گری همسر، شناختن ویژگی‌های رفتاری اوست. در اینجا به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های همسر کنترل گر اشاره می‌کنیم.

1. به‌طور دائمی و در هر مسئله‌ای از شما انتقاد می‌کند

همسر کنترل گر انتقادکردن را ابزاری برای ارتقای کیفی رابطۀ زناشویی نمی‌داند، بلکه به دنبال آن است که با انتقادکردن شریک زندگی خود را پایین بیاورد و همچنین خود را بالا بکشد. به‌ این‌ ترتیب، سعی دارد این حس را در همسر خود ایجاد کند که به او نیازمند است. همسر کنترل گر در بسیاری از مسائل از طرف مقابل انتقاد می‌کند و این مسئله حالت بهانه‌جویی پیدا می‌کند. شاید در وهلۀ اول این انتقادات در حوزه‌های محدودی باشد، اما در گذر زمان حتماً شدت پیدا می‌کند.

2. احساس گناه در شما ایجاد می‌کند

همسر کنترل گر تمام تلاش خود را می‌کند تا پارتنر خود را وارد انجام کارهایی کند که خودش می‌پسندد. درصورتی‌که شما کارهایی خلاف خواست او انجام دهید، با رفتارش سعی می‌کند احساس گناه در شما ایجاد ‌کند. این حربه‌ای است که درپی آن قصد دارد از شما فردی تسلیم محض خودش بسازد.

3. همسر کنترل گر شما را از دیگران ایزوله می‌کند

تلاش برای جداکردن پارتنر از دیگران یکی از ویژگی‌های همسر کنترل گر به شمار می‌رود که خیلی نیز شایع است. افراد کنترل گر سعی می‌کنند خیلی آرام شریک زندگی خود را از دوستان، آشنایان و اقوام ایزوله کنند. این کار را نیز با روش‌های گوناگونی انجام می‌دهند.

گاهی‌اوقات از شما می‌خواهند که ارتباط خود را به دلایلی با دیگران قطع کنید و برخی مواقع نیز دیگران را از ادامۀ ارتباط با شما بازمی‌دارند. این آش ممکن است آن‌قدر شور شود که شما را از دیدن خانواده‌تان نیز منع کنند.

4. رفتارهای خوب را برای کنترل بیشتر روی همسر خود انجام می‌دهند

برخلاف تصور عموم، پارتنر کنترل گر همواره رفتارهای پرخاشگرانه و تند از خود نشان نمی‌دهد؛ بلکه بسیاری از مواقع سعی می‌کند در بسیاری از کارها به شریک زندگی‌اش کمک کند. مرد کنترل گر در بسیاری از کارهای خانه به همسرش کمک می‌کند. حتی برای همسر خود بدون مناسبت خاصی هدایای گران‌بها تهیه می‌کند. اما این کار را با هدف ابراز علاقه و عشق به همسر انجام نمی‌دهد، بلکه به دنبال وابسته‌کردن همسر به خود و کامل‌کردن تسلط و کنترل خود روی اوست.

5. همسر کنترل گر به‌ طرز دیوانه‌ واری حسود است

حسادت را می‌توان از تمام رفتارهای یک همسر کنترل گر به‌روشنی احساس کرد. جنس حسادت او با سایر حسادت‌هایی که معمولاً در روابط زناشویی وجود دارد، کاملاً متفاوت است. برای مثال، وقتی شما یک پست در صفحۀ اینستاگرامتان می‌گذارید، حتی نسبت به اینکه چه کسانی پست شما را لایک می‌کنند نیز حساس است. همچنین حسادت خود را نه به‌صورت نامحسوس، بلکه به‌صورت کاملاً علنی و شفاف مطرح می‌کند.

6. مخارج مالی شما را به‌دقت کنترل می‌کند

قطعاً در محیط خانواده زن و مرد سعی می‌کنند مخارج و هزینه‌ها را با کمک همدیگر مدیریت کنند؛ اما فرد کنترل گر تلاش می‌کند تا کنترل خود را به مسائل مالی نیز تسری بخشد. به‌گونه‌ ای‌که سعی می‌کند همیشه ریز مخارج پارتنر خود را به شکل‌های گوناگونی بررسی کند و درواقع از این طریق او را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.

همسر کنترل گر

7. سعی می‌کند با سؤالات زیاد شما را تسلیم خود کند

همسر کنترل گر در مسائل روزمرۀ زندگی شریک زندگی خود را از طریق سؤالات متعدد، آماج حمله قرار می‌دهد. درواقع شما در یک مسئله با بررسی‌هایی که انجام می‌دهید، به یک نتیجه دست پیدا می‌کنید و طبق آن اقدام می‌کنید، اما او با سؤالات متعددی سعی می‌کند شما و تصمیمتان را به هر نحوی که شده، به چالش بکشید.

هدف او از این کار یک چیز بیشتر نیست: می‌خواهد به شما نشان دهد که تصمیم‌گیری شما بدون او یک کار اشتباه است و همواره باید نظر او را برای انجام کارها جویا شوید.

8. تهدید را ابزاری برای به کرسی‌ نشاندن حرف خود می‌دانند

یک همسر کنترل گر وقتی مشاهده می‌کند که به هر طریقی نمی‌تواند سلطۀ خود را به پارتنرش تحمیل کند، از تهدید به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به خواستۀ خود استفاده می‌کند. این تهدید همواره درخصوص فرد مقابل نیست، بلکه گاهی‌اوقات برای اثرگذاری بیشتر به‌ طرف مقابل می‌گوید که اگر طبق خواستۀ او عمل نکند، به خودش آسیب می‌زند.

9. او عاشق شماست، اما به یک شرط

در ازدواجی معمولی، زن و مرد عاشق یکدیگر هستند و این عشق صرفاً به‌ خاطر احساس پاکی است که این دو نفر به هم دارند. اما در ازدواج با فرد کنترل گر باید توجه داشته باشید که او بی‌نهایت عاشق شماست، با این تفسیر که این عشق فقط تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که شما مطیع او باشید. به‌محض اینکه بفهمد شما از زیر سلطۀ او خارج شده‌اید، آتش این عشق نیز فروکش می‌کند.

10. همسر کنترل گر، جاسوس زندگی شماست

وقتی قرار باشد کسی را تحت کنترل داشته باشید، باید تمام رفتارها و عملکرد او را زیر نظر بگیرید. احتمالاً فیلم‌هایی را دیده‌اید که در آن گروهی از فردی جاسوسی می‌کنند و او را به‌طور تمام‌وقت زیر نظر می‌گیرند. همسر کنترل گر نیز مشابه چنین رفتاری را با پارتنر خود دارد. این جاسوسی ممکن است با چک‌کردن تلفن همراه انجام شود یا تعقیب شما در زمان‌هایی که به‌تنهایی جایی می‌روید.

11. حاضر نیست حرف‌های شما را بشنود

یک همسر کنترل گر سعی می‌کند باب گفت‌وگو بین شما و او باز نشود. درواقع، اجازه نمی‌دهد که شما توضیحات خود را برای او بیان کنید و به ‌این ‌ترتیب گوش خود را روی حرف‌های شما می‌بندد؛ چراکه اعتماد به حرف‌های شما را در تضاد با روحیۀ کنترل گری خود می‌داند.

12. دائماً تلاش می‌کند شما را پایین بکشد

پارتنر کنترل گر به‌نوعی چشم دیدن موفقیت‌های شریک زندگی خود را ندارد. دلیل این مسئله نیز واضح است؛ چون فکر می‌کند وقتی همسرش به موفقیت دست پیدا می‌کند، یک گام به‌سمت خارج‌شدن از زیر سلطۀ او برمی‌دارد. به ‌این ‌ترتیب، سعی می‌کند از هر راه ممکن مانعی بر سر راه موفقیت او بگذارد. حتی وقتی به موفقیتی دست پیدا می‌کند، سعی در کوچک‌نشان‌دادن این دستاوردها دارد.

همسر کنترل گر

نحوه برخورد با همسر کنترل گر

اینکه بتوانید با همسر خود چگونه رفتار کنید نقش مهمی در پایداری زندگی زناشویی شما دارد. برخی اوقات رفتارهایی که افراد با همسر خود دارند باعث می شود که زندگیشان بدتر در سراشیبی فرو برود. بهترین راه های که می توانید برای ارتباط با همسر کنترل گر خود داشته باشید شامل موارد زیر می شوند:

1. بدتر نکردن شرایط و یادگیری نحوه مخالفت

شما چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید همسرتان این صفت کنترل گری را دارد. بنابراین اولین قدم این است که این ویژگی همسرتان را بپذیرید. شاید این نکته آسان به نظر برسد اما تحقیقات نشان داده است که خیلی از افراد در مواجهه با همسر کنترل گر خود از کوره در می روند و رفتارهای تکانشی و همراه با عصبانیت بروز می‌دهند.

دعوا و مشاجره با همسر کنترل گر اوضاع و شرایط را بدتر می‌کند و زندگی زناشویی را به سمت تخریب پیش می‌برد. بنابراین اولین قدم این است که تحت هر شرایطی آرام باشید.

برخی از افراد فکر می‌کنند که در تعامل با همسر کنترل گر بهتر است که تحت هر شرایطی با عقاید و رفتارهای او موافقت کنند تا مشکلی ایجاد نشود اما واقعیت این است که این نوع رفتار نشان از عشق و محبت ندارد چرا که در واقع با این کار مهر تاییدی بر رفتارهای ناسازگار و ناخوشایند همسرتان زده اید و در بلندمدت دیگر شانسی برای درمان او ندارید. آنچه در عمل اتفاق می‌افتد می‌تواند ویژگی کنترل گری اش را کم کند.

مخالفت آشکار و واضح با او هیچ کمکی نمی‌کند. جر و بحث فقط اوضاع را بدتر می کند چراکه بعید است چنین فردی از خواسته هایش کوتاه بیاید. برای مخالفت با او بهتر است از راه های هوشمندانه تری استفاده کنید مثلا می توانید بگویید که نظری که تو دادی خوب است اما آیا فلان نکته را هم در نظر گرفته اید یا برای این مسئله راه حل های دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها... است. با این کارها گارد او کم می شود و سر صحبت باز می شود.

2. هدایت کردن کنترل گری به سوی حل مشکلات و همدلی

گاهی اوقات می توانید در زندگی با همسر کنترل گر از صفات رفتاری او برای حل مسائل زندگی تان استفاده کنید مثلاً می‌توانید مشکلاتی را که هر دوی شما دچار آن هستید تهیه کنید. سپس از او بخواهید که برنامه ای برای حل آنها تنظیم نمایید. با توجه به اینکه مسائل پیش رو مربوط به هر دوی شما می‌شود حل آنها توسط همسر کنترل گر نه تنها در کاهش رفتارهای او تاثیرگذار است بلکه گره‌ای را هم از زندگی مشترک شما باز می کند.         

حتما تاکنون این جمله معروف را شنیده اید که همدلی از همزبانی بهتر است اما متاسفانه همدلی در زندگی زناشویی زیاد دیده نمی شود به همین علت است که افراد بعد از مدتی محبت و دوست داشتن بینشان کم می شود. یکی از بهترین راهها برای همدلی این است که زن یا مرد در مواجهه با همسر کنترل گر خود را به جای او بگذارند. این کار سبب می شود که شرایط سختی را که همسرشان از لحاظ روحی دچار آن شده بهتر متوجه شوند. البته در پیش گرفتن این رویکرد بهتر است تا آن جایی ادامه دار شود که همسر کنترل گر اجازه بی احترامی و جسارت به شریکش را به خود ندهد.

3. عدم اجازه به محدود کردن

همسر کنترل گر روی تعاملات و برخورد شما با دیگران تاثیر می‌گذارد. مثلاً سعی می‌کند تا شما را از حضور در روابط اجتماعی و رفت و آمد با خویشاوندان و دوستان تان منع کند. شما بهتر است با در پیش گرفتن رفتارهای محترمانه و قاطعانه در برابر چنین خواسته های او مقاومت کنید. کوچکترین نرمش در برابر این گونه رفتارهای همسر قادر است عواقب نامطلوبی را ایجاد کند. البته می توان راهی پیدا کرد تا او را متوجه رفتار اشتباه کرد.

بعضی از این راهکارها این است که شما و همسرتان را با دوستانتان آشنا کنید. این کار باعث می شود که به شما اعتماد بیشتری داشته باشد یا اینکه از او بخواهید در جمع‌های دوستانه تان حضور داشته باشد تا خیلی از مسائل مدیریت شود. علاوه بر این بهتر است گاهی وقت ها خودتان هم با همسرتان به تفریح و گردش بروید تا متوجه شود تمام وقت شما فقط معطوف به خانواده و دوست صمیمی نیست.

4. خودخوری نکردن

گاهی رفتارهای همسر کنترل گر به صورتی است که این ذهنیت را برای شریکش ایجاد می کند که واقعاً رفتارهای او عیب و ایراد خاصی دارد وگرنه این حجم از انتقاد از همسر خود را نمی دید. نباید اجازه دهید که این باورها و افکار منفی در شما ایجاد شود و ذهن شما را تغییر کند. سعی کنید همیشه در مواجهه با همسر کنترل گر به خودتان بگویید که شما رفتار درستی دارید و هر آنچه را که نشان می دهید در حد توانتان است.

بنابراین سعی کنید که احساس گناه و عذاب وجدانتان را کنترل کنید و نگذارید که سراغتان بیاید. شما با عملکرد خود در پی کمک به همسرتان هستید و کسی که بهتر است رفتارش را تغییر دهد همسر کنترل گر شما است نه خودتان. گاهی اوقات چنین احساس های گناهی شما را در در مواجهه با رفتارهای نادرست همسرتان بی دفاع و شکننده می کند که نباید اجازه دهید این احساسات در شما ریشه دار شود.

همسر کنترل گر

5. دفاع از اعتقادات

همسرش کنترلگر ممکن است سعی کند که در اعتقادات مذهبی سیاسی فرهنگی و عقیدتی شریکش تاثیر بگذارد و او را به سمت و سوی عقاید و باورهای خودش ببرد. از این رو دلیلی ندارد که شما مطابق با او فکر کنید و به هر آنچه که همسر کنترل گرتان باور دارد یا هر نظری که در مورد مسائل سیاسی و فرهنگی داشت شما هم همان را داشته باشید.

هرچند سعی کنید که حرفهای او را بشنوید از دیدگاه او به دنیا نگاه کنید اما در صورتیکه استدلال مناسبی در رابطه با عقاید دارید آن مخالفت را محترمانه و مقتدرانه بیان کنید اجازه ندهید که این اختلاف عقاید منجر به دعوا و جر و بحث بین تان نشود. سعی کنید همیشه به لحن کلام خود توجه کنید. این را بدانید که بیشتر اختلافات در زندگی مشترک به خاطر تفاوت عقاید بلکه تن و لحن کلام است.

  • منبع
  • هنر زندگی
  • یاری وی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید