امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282749
۱۰۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

علت بوی بد اسپرم چیست و چگونه درمان می شود؟

بوی بد مایع منی میتواند به دلیل خوردن خوراکی های بدبو، عدم رعایت بهداشت فردی، عفونت یا ابتلا به برخی بیماری ها باشد.

علت بوی بد اسپرم چیست و چگونه درمان می شود؟

مایع منی، بوی ملایمی دارد که در اثر ترکیب مواد شیمیایی مانند اسید سیتریک و کلسیم ایجاد می شود، بوی مایع منی ممکن است در اثر برخی شرایط از جمله بیماری و تغذیه تغییر کنید.

بوی طبیعی مایع منی سالم

بخش زیادی از مایع منی را آب تشکیل میدهد بنابراین بوی ملایم و ضعیفی دارد به طوری که برخی افراد حتی متوجه بوی آن نمی شوند. افرادی که شامه تیزتری دارند، بویی شبیه سفید کننده، کلر یا آمونیاک از مایع منی احساس می کنند که کاملا طبیعی است و به دلیل خاصیت قلیایی مایع منی ایجاد می شود.

مایع منی به دلیل وجود عناصری از جمله منیزیم، گوگرد، روی و غیره کمی خاصیت قلیایی دارد. PH مایع منی بین 7.2 – 8.8 متغیر است.

مواد معدنی موجود در مایع منی از جمله منیزم و کلیسم میتواند بوی کمی فلزی یا نمکی به منی بدهند.

علت بوی بد مایع منی

بوی مایع منی فاکتور ثابتی نیست و میتواند تغییر کند و گاهی ناخوشایند و آزار دهنده شود، تغییر بوی مایع منی می تواند هشدار بروز یک بیماری باشد بنابراین نباید از آن غافل شوید.

عواملی که می توانید باعث بوی بد منی شوند عبارتند از:

• رابطه واژینال: به دلیل PH متفاوت واژن (اسیدی) و مایع منی احتمال بروز واکنش هنگامی که مایع منی داخل واژن ریخته می شود وجود دارد ، البته این بو ماندگار نیست و در مدت کوتاهی از بین می رود.

• تغذیه: هر غذایی که میخوریم یا نوشیدنی هایی که مصر ف میکنیم می تواند روی بو و طعم مایع منی تاثیر بگذارد. مواد غذایی که میتواند باعث بوی بد  مایع منی شوند عبارتند از : الکل ، قهوه ، ماهی ، سیر ، پیاز ، خانواده کلم ، سبزیجات ، مارچوبه و هر ماده خوراکی که بوی تند و تیزی دارد.

اگر احساس می کنید به دلیل یک ماده غذایی بوی مایع منی شما تغییر کرده تا چند روز مصرف آن خوراکی را کنار بگذارید ، برای بهبود شرایط و بهتر شدن بوی مایع منی میتوانید از مواد خوراکی خوشبو و معطر  زیر استفاده کنید:

کرفس، گل محمدی، هل، جعفری، دارچین، لبنیات، جوز هندی، آناناس، مرکبات به خصوص پرتقال.

• دخانیات: مصف بیش از حد دخانیات می تواند باعث ایجاد بوی تند و تیز مایع منی شود به علاوه به طور باقلوه میتواند باعث کاهش تحرک، تعداد و کیفیت اسرپمها شود و در برخی افراد توان جنسی را کاهش دهد.

• بهداشت فردی: افرادی بهداشت ناحیه تناسلی را رعایت نمی کنند و به طور منظم آلت تناسلی را نمی شویند ممکن است بوی مایع منی آن ها به دلیل ادرار و  تعریق زیاد خشک شده و تجمع نمک اطراف آلت تناسلی تندتر و تیزتر از حالت معمولی شود.

• عفونت و بیماری های جنسی: بیماری های جنسی از جمله تیکومونازیس و سوزاک میتوند باعث بوی شدید و زننده مایع منی شود. اگر مایع منی بوی ماهی به خصوص ماهی گندیده بدهد احتمال ابتلا به عفونت جنسی وجود دارد.

• بیماری های زمینه ای: برخی از بیماری های زمینه ای می تواند بوی بدن و ترشحات بدن را تغییر دهد. دیابت می تواند باعث شیرین شدن بوی مایع منی شود.

درمان بوی بد مایع منی

درمان بوی بد مایع منی به علت آن بستگی دارد، در صورتی که با تغییر رژیم غذایی نتوانستید بوی اسپرم را به حالت طبیعی در آورید یا بوی مایع منی بسیار ناخوشایند است، تحت شرایط زیر باید به پزشک مراجعه نمایید:

• تغییر بو به یک باره ایجاد شده باشد.

• تغییر بو برای مدت طولانی ماندگار باشد. 

• بوی بد مایع منی با سایر علایم از جمله ترشحات غیر طبیعی آلت تناسلی، درد، سوزش، خارش ناحیه تناسلی، ضایعات پوستی مشکوک و هر مورد غیر طبیعی دیگری همراه باشد.

• بوی بیش از حد زننده شبیه ماهی یا ماهی گندیده داشته باشد.

• بوی شیرین داشته باشد.

  • منبع
  • بیتوته

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید