امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281068
۹۷۱
۱
۰
نسخه چاپی

علت جوش های سرشانه و کمر چیست؟

جوش ها به دلایل مختلفی به وجود می آیند و برخی از افراد بر این باورند که جوش ها فقط در نواحی صورت ظاهر می شوند که این باور کاملاً اشتباه بوده و در واقع جوش ها در نواحی دیگری مانند کمر و سرشانه نیز ظاهر خواهند شد.

جوش های کمر و سرشانه

جوش هایی که در نواحی که گفته شد ایجاد می شوند به علت باز بودن منافذ پوست بزرگتر و دردناک خواهند بود و باعث می شود تا تورم، التهاب و قرمزی را برای فرد به همراه داشته باشد. جوش ها به علل مختلفی ایجاد خواهند شد علت هایی مانند مشکلات هورمونی که یکی از شایع ترین علت های در بین سایر علل به شمار می رود، نوع تغذیه ای که فرد در برنامه روزانه خود دارد، اصلاح بدن به وسیله روش های مختلف نظیر لیزر و …. باعث خواهند شد تا در نواحی سرشانه و کمر شاهد جوش های بزرگ و دردناکی باشیم.

علت بزرگ بودن و دردناک بودن این نوع جوش ها در این نواحی نیز باز بودن منافذ پوست می باشد. اما اگر بخواهیم به موارد دیگری که می توانند موجب ایجاد جوش های سرشانه و کمر بشوند اشاره داشته باشیم می توانیم به استفاده از برخی از لوازم آرایشی که پوست را چرب می کنند، سندرم تخمدان، پلی کستیک، زندگی کردن در برخی از مناطق جغرافیایی با آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده از وسایل مراقبت پوستی نامرغوب با ترکیبات نا مناسب و مضر، مصرف برخی از دارو های خاص و …. اشاره کنیم.

این دسته از موارد نیز می تواند سهم عمده و تاثیر گذاری بر بروز جوش های سرشانه و کمر داشته باشد. ناگفته نماند که در برخی از مواقع نیز همانطور که اشاره ای کوتاه داشتیم اصلاح بدن، لیزر، اپیلاسیون و … نیز در بروز این نوع جوش ها موثر می باشد از این رو باید توجه لازم را به این امر داشته باشیم چرا که برخی از افراد به اصلاح بدن با استفاده از بعضی روش ها حساس هستند و جوش هایی در این نواحی بدنشان ایجاد می شود. یکی دیگر از عواملی که می تواند در بروز جوش های کمر و سرشانه تاثیرگذار باشد داشتن بیماری هایی نظیر دیابت و ضعف در سیستم ایمنی بدن می باشد.

انواع جوش های کمر و سرشانه

جوش های سر سفید

این نوع جوش ها معمولاً بر اثر انباشته شدن چربی زیر پوست ایجاد می شود اما علت اصلی بروز این نوع جوش ها در نواحی کمر و سرشانه چیست؟ علت اصلی بروز این نوع جوش ها بر اثر کامدون های بسته بوده و همین امر نیز باعث می شود تا چربی زیر پوست انباشته شود و برآمدگی در این نواحی ایجاد کند.

جوش های سر سیاه

این نوع جوش ها از نظر ظاهری با جوش های سر سفید تفاوت دارند علت تفاوت این نوع جوش ها نیز در این است که جوش های سر سیاه به این شکل ایجاد می شوند زمانی که فولیکول های سطح پوست باز می شوند طی فرایندی جوش های سر سیاه ایجاد می شوند. علت ظاهر متفاوت این نوع جوش ها نیز به این علت است که تماس هوا با غدد چربی بوده و علت آن چرک کردن یا چیز دیگری نیست.

این دست جوش های سر سیاه در افرادی که ذاتاً پوست چرب تری دارند بیشتر شایع است و برای جلوگیری از این عارضه می توان از کرم های مراقبت پوستی مخصوص استفاده کرد تا پوست را در حالت درست خود قرار داده و از بروز جوش های سر سیاه جلوگیری کنید.

کورک ها

از انواع دیگر جوش ها می توانیم به کورک اشاره کنیم، این نوع جوش ها برآمدگی های برجسته ای همرنگ پوست بوده که بر روی سطح پوست ایجاد می شوند و تحت عنوان جوش کورک شناخته می شوند. چرک دانه ها، این نوع جوش ها نیز یکی دیگر از جوش هایی به شمار می روند که بر روی سطح پوست در نواحی سرشانه و کمر دیده می شوند و بسیار دردناک هستند.

جوش های چرک دانه برجستگی های پر از چرک زرد یا سفید بوده و معمولاً دارای التهاب و قرمزی در دور خود هستند. ندول، این نوع جوش ها معمولاً در عمق پوست بوده و در بیشتر مواقع سخت و دردناک خواهند بود. کیست ها را نیز می توان در دسته چرک های دردناک و عفونی قرار داد چرا که این نوع کیست ها بزرگتر از جوش های معمولی بوده و ایجاد زخم در ناحیه مورد نظر خواهند کرد.

تاثیر مشکلات هورمونی در بروز جوش های سرشانه یا کمر

یکی از عواملی که باعث می شود تا جوش ها سرشانه یا کمر ایجاد شوند مشکلات هورمونی می باشد. مشکلات هورمونی معمولاً در بزرگسالان ایجاد می شود و دلیل آن نیز بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن فرد می باشد. عدم تعادل هورمونی در افراد معمولاً با افزایش تولید آندروژن رخ خواهد داد که در زمان بلوغ خواهد بود اما ممکن است برای بسیاری از افراد تا بزرگسالی ادامه داشته باشد از این رو مشکلات هورمونی را می توان یکی از دلایلی به شمار آورد که ممکن است باعث بروز جوش های کمر و سرشانه شود.

البته لازم به ذکر است که این نوع مشکلات هورمونی ممکن است در سنین مختلفی بروز پیدا کند درواقع یکی از عواملی که می تواند باعث جوش شود و در هر سنی در بزرگسالی این اتفاق بیافتد برهم خوردن تعادل هورمونی در فرد می باشد. همانطور که مستحضر هستید تغییرات هورمونی می تواند در هر سنی رخ دهد و به همین منظور است که اشاره کردیم بروز جوش های سرشانه یا کمر مختص به سنین خاصی نیست.

جوش های حاصله از مشکلات هورمونی را معمولاً به نام آکنه های هورمونی می شناسند. آکنه های هورمونی که در واقع به دلیل مشکلات هورمونی یا همان بر هم خوردن تعادل هورمونی به وجود می آیند یک بیماری پوستی محسوب می شوند که از طریق منافذ پوست و فولیکول های مو حاصل می شوند. سبوم ماده ای روغنی است که از غدد چربی پوست خارج می شوند و باعث می شوند تا جوش ها در نواحی سرشانه یا کمر ایجاد شوند. همچنین به این موضوع نیز اشاره شد که ترشح هورمون آندروژن هرچه بیشتر باشد می تواند موجب ایجاد جوش های بیشتری شود.

در داخل سبوم که همان چربی است که از منافذ پوست ترشح می شود هورمون های زیادی وجود داشته که یکی از آنها آندروژن می باشد. زمانی که سبوم غده های چربی را مسدود می کند باعث می شود تا انواع جوش ها بسته به شرایط و ناحیه ای که جوش در آن ایجاد می شود بر روی پوست ایجاد شود.

تاثیر تغذیه بر ایجاد جوش ها در نواحی کمر و سرشانه

همانطور که مستحضر هستید تغذیه تاثیر مستقیمی بر پوست شما داشته یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم پوست شما آیینه ای از غذا ها و به طور کلی تغذیه ای که در رژیم غذایی خود دارید می باشد. تغذیه کم گلیسمی می تواند بر کاهش و درمان جوش های کمر و سرشانه داشته باشد، طبق تحقیقاتی که طی سال های گذشته توسط محققان و کارشناسان این حوزه انجام شده است ثابت شده رژیم غذایی شامل پروتئین بالا و گلیسمی پایین در 12 هفته جوش ها و آکنه های کمر و سرشانه شما را تا حد قابل توجهی کاهش و بهبود خواهد داد. از مواد غذایی که گلیسمی پایین دارند می توان به برنج قهوه ای، انواع خشکبار، گوجه فرنگی، خیار، پرتقال، قارچ و … اشاره کرد. مصرف و رعایت رژیم غذایی کم گلیسمی با پروتئین بالا ضمن جلوگیری و رفع جوش های سرشانه و کمر می تواند باعث کاهش وزن نیز می شود.

استفاده از انواع ویتامین های مهم و ضروری جهت رفع جوش های سرشانه و کمر امری تاثیر گذار است به عنوان مثال استفاده از ویتامین A و D دو ویتامینی به شمار می روند که سطح پایین آنها در بدن می تواند یکی از عواملی باشد که در بروز جوش ها و آکنه ها موثر باشد. ویتامین C نیز با توجه به خواصی که در بدن دارد می تواند به از بین بردن باکتری هایی که موجب آکنه یا جوش می شوند موثر باشد بنابراین در صورتی که آکنه یا جوش های کمر یا سرشانه دارید با استفاده از ویتامین C می توانید از بروز این نوع عارضه ها جلوگیری کنید.

مواد غذایی نظیر ماهی تن، هویج، زرده تخم مرغ، روغن زیتون، لبنیات و … را در رژیم خود قرار دهید چرا که این نوع مواد غذایی سرشار از ویتامین های E و D و A خواهد بود و همین امر باعث می شود تا سطح ویتامین های ضروری بدن شما تامین شود و از بروز انواع جوش و آکنه جلوگیری شود یا در صورت بروز و ایجاد جوش رفع شود.

نکته دیگری که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید کمبود روی بدن می باشد. سعی کنید مواد غذایی را در رژیم خود قرار دهید و تغذیه روزانه خود را به شکلی برنامه ریزی کنید که مواد غذایی که منبعی سرشار از روی هستند در رژیم غذایتان وجود داشته باشد. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است افرادی که با فقر روی در بدن خود مواجه هستند معمولاً دچار آکنه یا جوش در نواحی مختلف مخصوصاً نواحی سرشانه یا کمر خواهند شد. از منابع سرشار از روی می توان به تخم مرغ، دانه کنجد، اسفناج، ماست، نخود و …. اشاره داشت.

مصرف این نوع مواد غذایی و قرار دادن این نوع مواد غذایی در برنامه تغذیه خود می تواند باعث کاهش التهاب آکنه یا جوش ها موجود بر روی سرشانه یا کمر شود و حتی می تواند از بروز یا ایجاد این نوع جوش ها نیز جلوگیری کند.

غذا های سرشار از آنتی اکسیدان قرار دادن مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می تواند از بروز جوش ها و آکنه ها جلوگیری کند. در واقع سطح آنتی اکسیدان پایین بدن می تواند باعث ایجاد استرس اکسداتیو در بدن شود و همین امر نیز موجب بروز انواع جوش ها در نواحی مختلف بدن خواهد شد. برای جلوگیری از پایین آمدن سطح آنتی اکسیدان بدن می توان از مواد غذایی استفاده نمود که این کمبود را در بدن جبران کنند. از مواد غذایی که در این رابطه توصیه می شود و دارای سطح بالای آنتی اکسیدان می باشند، می توان به شکلات تلخ، توت و انواع خشکبار، چای سبز، کلم بروکلی و … اشاره داشت.

استفاده از این نوع مواد غذایی می تواند به شما کمک کند تا سطح آنتی اکسیدان بدن خود را بالا برده و از بروز جوش ها در نواحی مختلفی از بدن مخصوصاً سرشانه یا کمر جلوگیری کرد.

مورد بعدی که در رابطه با تغذیه در رابطه با جلوگیری یا رفع جوش های سرشانه و کمر به آن توجه داشته باشیم استفاده از اسید های چرب مفید در رژیم غذایی خود می باشد. امگا 3 یکی از این اسید های چرب مفید می باشد که می تواند از التهاب و بروز انواع جوش یا آکنه ها بر روی پوست شما جلوگیری کند از این رو سعی کنید از تخم مرغ و انواع ماهی مانند قزل آلا، ساردین، دانه کتان، تخم چیا، گردو سویا و … در رژیم غذایی خود استفاده کنید و برنامه تغذیه خود را بر این اساس برنامه ریزی کنید تا سطح این ماده مهم و ضروری در بدن شما پایین نیاید و از بروز انواع آکنه یا جوش بر روی پوست خود جلوگیری کنید.

البته ناگفته نماند که تغذیه تنها یکی از دلایلی به شمار می رود که باعث می شود تا جوش ها بر روی سرشانه یا کمر شما ایجاد شود مواردی نظیر اصلاح بدن و مشکلات هورمونی نیز ممکن است باعث ایجاد جوش ها بر روی نواحی مانند سرشانه یا کمر شوند از این رو برای بررسی این موضوع و انجام کار های لازم سعی کنید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی ها و انجام آزمایش های لازم این مشکل را ریشه یابی و درمانی مناسب از سوی پزشک به شما توصیه شود.

جوش های کمر و سرشانه

درمان جوش های سرشانه و کمر

در واقع زمانی که این نوع جوش ها در ناحیه کمر یا سرشانه رخ می دهند همانطور که اشاره شد ممکن است علل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، تغذیه، اصلاح بدن و … داشته باشد اما در صورتی که این نوع جوش ها بر روی پوست ایجاد شوند پیامی مشخص می دهند و آن نیز مراقبت نادرست از پوست می باشد.

زمانی که پوست را به صورت مرتب از انواع چربی و کثیفی پاک نمی کنید مواد روی پوست ایجاد جوش خواهد کرد. بنابراین یکی از راه هایی که می توان آن را یکی از راه های درمان جوش های سرشانه و کمر دانست دوش گرفتن و شستشو مرتب پوست می باشد. سعی کنید با استفاده از یک پاک کننده ملایم و مناسب با پوست خود تمامی سموم و کثیفی های موجود بر روی پوست را پاک کنید. این عمل می تواند به شما این امکان را بدهد تا در صورت وجود جوش نیز بعد از مدتی آن را از بین ببرید.

همچنین سعی کنید در صورتی که ورزش های سنگین انجام می دهد حتماً بعد از آن دوش بگیرید تا منافذی که باز شده اند و مستعد ایجاد شدن جوش هستند عاری از هر نوع سموم یا کثیفی بر روی سطح خود شوند. شستشو و توجه به پوست می تواند به صورت کامل از بروز جوش ها جلوگیری کند، بنابراین به این موضوع توجهی ویژه داشته باشید.

نکته دیگری که لازم است تا به آن توجه لازم را داشته باشید پاکسازی پوست ناحیه سرشانه می باشد. سعی کنید هفته ای یک مرتبه پوست این ناحیه را پاکسازی کنید این کار را می توانید با استفاده از براش و کرم های مخصوص یا با مراجعه به متخصصین این امر انجام دهید. با انجام این کار پوست مرده موجود در سرشانه یا کمر را از بین خواهید برد و با توجه به پاکسازی و شستشو مداوم احتمال بروز جوش ها در این ناحیه بسیار کمتری خواهد شد.

ناگفته نماند که انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی نیز در ایجاد جوش ها موثر می باشند. همانطور که مستحضر هستید بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی بر مبنای چربی و … ساخته می شوند و همین امر باعث می شود تا میزان چربی آنها بالا باشد و در صورت استفاده از آنها منافذ پوست بسته شود.

یکی دیگر از راه های درمان جوش های کمر یا سرشانه استفاده از کمپرس گرم می باشد. این کار می تواند تا حد قابل توجهی این نوع جوش ها را برطرف و از بین ببرد، البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که برای استفاده از این روش درمانی ممکن است به یکی از نزدیکان خود یا یک همراه احتیاج داشته باشید که این امر نیز باز به ناحیه یا جایی که جوش است مربوط می شود.

یکی از روش های درمانی که با استفاده از آن می توانید جوش های ناحیه سرشانه یا کمر را از بین ببرید استفاده از یک حوله تمیز، آب و کمی نمک می باشد. با استفاده از آب گرم و یک قاشق غذا خوری نمک محلولی درست کنید و آب را گرم نگه دارید، سپس حوله را در آب گرم و نمک محلول در آن بخیسانید بعد از انجام این عمل آب اضافی حوله را گرفته و به مدت 10 الی 15 دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید. زمانی که حوله شروع به از دست دادن دما کرد حوله را دو مرتبه در آب گرم و نمک قرار دهید و این عمل را می توانید در طول روز چندین بار تکرار کنید، محدودیتی برای استفاده از این روش درمانی وجود ندارد.

درمان بعدی که برای رفع جوش های سرشانه در نظر داریم استفاده از سرکه سیب می باشد. سرکه سیب با توجه به اسید لاکتیک و مالیک که در خود دارد می تواند یک لایه بردار و یک متعادل کننده PH باشد و به درمان جوش های سرشانه و کمر کمک کند. اما نحوه استفاده؛ می توانید سرکه سیب و آب را به صورت 1 به 3 با یک دیگر ترکیب کرده و در طول روز به مدت 15 دقیقه بر روی نواحی مورد نظر اسپری کنید.

این کار می تواند یک درمان طبیعی و تاثیر گذار به شمار رفته چرا که همانطور که اشاره شد سرکه سیب اسید های مفیدی داشته که به شما این امکان را خواهد داد تا یک لایه برداری مناسب و طبیعی داشته باشید. در طول روز می توانید از این روش چند مرتبه استفاده کنید و هیچ خطر یا محدودیتی در این رابطه وجود نخواهد داشت. نکته ای دیگری که در این رابطه باید به آن توجه داشت این است که برای تسریع روند درمان و جواب گرفتن از این روش می توانید آن را بنوشید، ترکیب آب و سرکه را در یک لیوان بریزید و روزی یک بار بنوشید این کار می تواند روند درمان شما را علاوه بر اعمال کردن ترکیب آب و سرکه بر روی پوست کمر یا سرشانه تسریع ببخشد.

  • منبع
  • گل افشان
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید