امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283418
۲۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

روش های آسان و موثر برای تمیز کردن طلا و جلوگیری از سیاه شدن آن

برای تمیز کردن طلا می‌توانید از مواد موجود در خانه کمک بگیرید. به‌طور مثال مایع ظرفشویی، خمیر دندان، جوش شیرین و... موادی هستند که با رعایت نکات خاصی می‌توانید سیاهی و جرم ایجاد شده بر روی طلاهای خود را با آن از بین ببرید.

تمیز کردن طلا

بسیاری از افراد با سیاه شدن مصنوعات طلا و جواهر خود نگران می‌شوند و به اصل بودن آن شک می‌کنند! آیا سیاه شدن جواهرات به معنی تقلبی بودن آن ها است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر. سیاه شدن و جرم گرفتن طلا موضوعی طبیعی است که در استفاده روزمره از طلا ممکن است اتفاق افتد.

 8 روش کاربردی برای تمیز کردن طلا

برای تمیز کردن طلا نیاز نیست که هزینه زیاد کرده و از محصولات تمیز کننده گران‌قیمت استفاده کنید. ما در ستاره راهکارهای خانگی را به شما می‌آموزیم تا بتوانید به راحتی با وسایل موجود در خانه، طلاهای خود را صیقل دهید.

1. تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی

برای تمیز کردن طلا با مایع ظرفشویی مراحل زیر را دنبال کنید:

• در این روش چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب گرم (نه داغ) بریزید، سپس آن را به آرامی مخلوط کنید. اگرچه آب معمولی هم به خوبی جواب می‌دهد، اما می‌توانید از آب معدنی یا نوشابه هم به جای آب معمولی استفاده کنید، زیرا کربنات موجود در این مایعات می‌تواند به رسوب زدایی از طلا و جواهر کمک کند.

جالب است بدانید که نوشابه علاوه بر تمیز کردن طلا می‌تواند برای نظافت و شستشو در قسمت‌های دیگر منزل از جمله تمیز کردن دستشویی و حمام، از بین بردن لکه خون و… نیز به کار گرفته شود. برای آشنایی بیشتر با این موضوع پیشنهاد می‌کنیم مقاله کاربردهای نوشابه را مطالعه کنید.

توجه: از آب داغ یا جوش استفاده نکنید، به خصوص اگر جواهرات شما دارای سنگ‌های قیمتی شکننده هستند. بعضی از سنگ‌های قیمتی مانند اوپال، در صورت تغییر دما ممکن است آسیب ببینند. بنابراین، از آب خیلی سرد هم استفاده نکنید، زیرا آب سرد هم می‌تواند به سنگ‌های قیمتی آسیب برساند.

• در این مرحله از تمیز کردن طلا طلا‌ها را درون کاسه بگذارید. اجازه دهید جواهرات به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه در آب بماند. همان طور که طلا خیس می‌شود، آب گرم و مایع ظرفشویی به شکاف‌ها و درز‌ها نفوذ کرده و رسوب و چرک‌های انباشته شده درون طلا و جواهر را نرم می‌کند.

• طلا را با یک مسواک نرم به آرامی پاک کنید. هر قطعه طلا و جواهر را به صورت جداگانه لایه برداری کنید و پاک کردن گوشه‌ها و جا‌هایی که ممکن است جرم پنهان شود را فراموش نکنید. هرچه مسواک یا قلمو نرم‌تر باشد بهتر است، زیرا اگر سفت باشد سطح جواهرات شما را خراشیده می‌کند.

توجه: بهتر است در این روش از تمیز کردن طلا از برس‌های مخصوص که برای این کار ساخته شده اند استفاده کنید، اما برس‌های نرم دیگر مانند برس ابرو یا مسواک نرم نیز قابل استفاده هستند.

• هر قطعه از طلا‌ها را با آب ولرم بشویید. آب را با فشار زیاد باز نکنید و دقت کنید که تمام قسمت‌های طلا شسته شود.

توجه: اگر طلا و جواهر خود را در سینک می‌شویید، پوشش راه آب را بگذارید تا به طور اتفاقی جواهرات درون راه آب نروند. روش دیگر برای شستشو این است که طلا و جواهر خود را در درون یک آبکش کوچک بشویید.

• بعد از شستشو و در این مرحله از تمیز کردن طلا قطعه‌های طلا را با یک پارچه نرم خشک کنید. سپس آنها را رو یک حوله گذاشته و اجازه دهید به طور کامل خشک شوند. اگر طلا و جواهر شما کاملا خشک نباشد، پوشیدن و استفاده از آنها ممکن است موجب تحریک جزئی پوست شود.

2. تمیز کردن طلا و جواهرات با آمونیاک

• در این روش از تمیز کردن طلا مقداری آمونیاک مایع تهیه کنید. آمونیاک یک پاک کننده قوی است، اما از لحاظ شیمیایی، می‌تواند تا حدودی سوزاننده باشد. اگر می‌خواهید طلا هنگام تمیز کردن، خراش بر ندارد بهتر است از آمونیاک استفاده کنید. آمونیاک به عنوان پاک کننده عمیق انتخاب خوبی است، اما به شرطی که دائما از آن استفاده نکنید.

 توجه: آمونیاک می‌تواند به مواد خاصی که اغلب در جواهرات استفاده می‌شود آسیب برساند. برای تمیز کردن طلا‌هایی که حاوی پلاتین یا مروارید هستند از آمونیاک استفاده نکنید.

• یک قاشق غذاخوری آمونیاک را با شش قاشق غذاخوری آب به خوبی مخلوط کنید.

• در این مرحله طلا را داخل یک توری فلزی بگذارید و برای یک دقیقه درون مخلوط آب و آمونیاک قرار دهید. از آنجا که آمونیاک می‌تواند کمی خورنده باشد، اجازه ندهید طلا و جواهر به مدت طولانی در مخلوط آمونیاک بماند.

• توری فلزی را از کاسه در بیاورید و زیر شیر آب بگیرید و طلا و جواهرات را خوب شستشو دهید تا آمونیاک به خوبی از روی آن‌ها پاک شود.

• در این مرحله طلا و جواهر را به آرامی با یک پارچه نرم یا حوله خشک کنید. قبل از استفاده از طلا و جواهر مطمئن شوید که به خوبی خشک شده‌اند، زیرا آمونیاک نیز مانند سایر مواد شیمیایی می‌تواند باعث حساسیت‌های پوستی شود.

3. تمیز کردن طلا با جوش شیرین

برای تمیز کردن طلا و جواهرات به این روش، درون یک کاسه مقداری آب ولرم و یک چهارم قاشق غذا خوری جوش شیرین بریزید و خوب مخلوط کنید. سپس جواهرات طلای خود را به مدت ده دقیقه در کاسه قرار دهید.

پس از ۱۰ دقیقه، طلا‌ها را بیرون بیاورید و آن‌ها را به آرامی با یک مسواک نرم تمیز کنید. سپس آن‌ها را با آب گرم بشویید و با یک پارچه تمیز خشک نمایید.

4. تمیز کردن طلا با خاک اره

برای تمیز کردن طلا مقداری خاک ‌اره‌ نرم‌ یا خاکستر چوب‌ تهیه‌ کنید و زیورآلات‌ را درون‌ آن‌ فرو ببرید. سپس‌ به ‌وسیله‌ خاک ‌اره‌ یا خاکستر چوب، سطح‌ آنها را مالش‌ دهید. پس‌ از پاک ‌کردن‌ طلا و جواهر از خرده‌های چوب‌ یا خاکستر، شفافیت‌ و برق‌ چشمگیری را مشاهده‌ خواهید کرد.

5. تمیز کردن طلا با پارچه

با مالش‌ دادن‌ قطعه‌ ای چرم‌ یا پارچه‌ نخی بر سطح‌ طلا، برق‌ و جلای خاصی به‌ وجود می‌آید.

6. تمیز کردن طلا با خمیر دندان

• یکی از کابردهای خمیر دندان، نظافت و پاک کنندگی است. برای تمیز کردن طلا با خمیر دندان، مقدار بسیاری کمی از خمیر دندان و آب را با یکدیگر مخلوط کنید. خمیر دندان برای پاک کردن جرم‌ها بسیار عالی است و به سرعت جواهرات شما درخشندگی روزهای ابتدایی خود را بدست خواهد آورد. سپس مقداری از ترکیب حاصل را به یک مسواک با برس نرم زده و با کشیدن مسواک به نقاط مختلف جرم‌ها را از بین ببرید. تنها نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید آن است که برس مسواک باعث خراشیدگی جواهرات شما نشود.

• در مرحله آخر نیز جواهر را زیر شیر آب بگیرید و آبکشی را آغاز کنید تا جرم ها و کثیفی ها به خوبی جدا شوند.

7. تمیز کردن طلا با آب جوش

 توجه: استفاده از آب جوش برای تمیز کردن طلا و جواهراتی که سنگ های قیمتی مانند مروارید، اپال و … که بسیار ظریف هستند و ممکن است با قرار گرفتن در آب جوش ترک بخورند اصلا مناسب نیست! از این روش تنها برای تمیز کردن جواهراتی که از سنگ های بسیار محکم مانند الماس و یا جواهراتی که تماما از طلا ساخته شده‌اند استفاده می شوند. همچنین به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن در آب جوش ممکن است باعث از بین رفتن چسب های به کار رفته در جواهرات شود.

• برای شروع مقداری آب را درون ظرف ریخته و اجازه دهید تا به طور کامل به جوش آید. نیازی نیست که مقدار زیادی آب را به جوش آوردید همین که جواهرات در آن غوطه ور گردد کافی است.

• سپس آبی که جوش آمده را بر روی جواهرات بریزید به طوری که تمام آن درون آب جوش قرار گیرد.

• اجازه دهید تا آب خنک شود. اگر رنگ آب تیره شد نگران نباشید چرا که جرم‌ها و کثیفی‌ها جدا شده‌‎اند و جواهرات شما درخشان! فقط تا زمانی که آب خنک نشده است به جواهرات دست نزنید. سپس به کمک یک حوله لطیف جواهرات خود را پاک نمایید.

8. خرید اسپری براق کننده طلا

این محصول را نیز می توانید از فروشگاه ها خریداری کنید و براحتی طلاهای خود را برق بیاندازید.

تمیز کردن طلا

علت سیاه شدن طلا چیست؟

به نظر می‌رسد که محتمل‌ترین دلیل سیاه شدن طلا ترکیب دو عنصر اکسیژن و سولفور با رطوبت هوا باشد. البته بدن انسان هم می‌تواند در این تغییر رنگ نقش داشته باشد. به این شکل که، بدن برخی افراد می‌تواند باعث درخشان شدن بیشتر طلا و فلزاتی مثل نقره شود. از طرفی بدن برخی دیگر به دلایل علمی مختلفی، می‌تواند موجب تیره و سیاه شدن طلا شود.

علاوه بر دو مورد بالا که محتمل تر از سایر دلایل است، موارد زیر نیز می‌توانند دلیل سیاه شدن طلا باشند:

• در معرض قرار گرفتن طلا با مواد شیمیایی مانند ادکلن، عطر، برخی اسپری های آرایش مو، اسپری‌های ضد تعریق، برخی مواد شوینده خانگی و …

• پودرهای شستشو لباس و ظروف هم می‌توانند در طولانی مدت باعث سیاه شدن طلاها شوند.

راه های جلوگیری از سیاه شدن طلا

مهمترین نکته جهت پیشگیری از سیاه شدن طلا شاید دوری جستن و عدم تماس طلا با مواد شیمیایی باشد که در این مقاله نامشان ذکر شد است. اما علاوه بر این لازم است که برای حفظ جلا و درخشندگی و همچنین رفع سیاهی طلا خود به نکات زیر نیز توجه کنید:

• لزومی ندارد حین شستشوی دست ها از طلا استفاده کنید. اگر برایتان مقدور است برای مثال دستبند طلا و یا انگشتر طلا خود را حین شستن دست‌ها خارج کرده و بعد از خشک کردن، دوباره آن‌ها را استفاده کنید.

• وقتی دوش می‌گیرید و یا حمام می‌کنید حتما تمام طلاهای خود را در بیاورید.

• جهت جلوگیری از سیاه شدن طلا زمانی که به استخر می‌روید و یا آب تنی می‌کنید طلاهای خود را در بیاورید.

• زمانی که می‌خواهید طلاهای خود را در آورده و داخل جعبه نگهداری کنید حتما به کمک دستمال نرم و بدون پرز آن‌ها را تمیز کنید. سپس داخل پارچه و طوری که با فلزات و یا طلاهای دیگر برخورد نداشته باشند قرار دهید.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید