امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275523
۹۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

علت های طلاق در عربستان | قانون فرستادن پیامک طلاق برای زنان عربستان | حق طلاق در عربستان

براساس دیدگاه جمهور علمای سعودی، طلاق حق انحصاری مرد است و فقط مرد این حق را دارد که همسرش را طلاق دهد و یا آن را به زن یا فرد دیگری موکول کند با این حال، چنین تفویضی هم باعث از دست رفتن حق انحصاری مرد نمی شود و مرد هرگاه بخواهد می تواند از آن استفاده کند

علت های طلاق در عربستان | قانون فرستادن پیامک طلاق برای زنان عربستان | حق طلاق در عربستان

عربستان سعودی یکی از محافظه کارترین کشورهای جهان در زمینه حقوق زنان می باشد و زنان عربستانی از بسیاری از حقوقی که زنان در کشورهای دیگر از آنها برخوردار هستند محرومند.

علت های طلاق در عربستان

یکی از مددکاران در عربستان می گوید علت طلاق در بسیاری از موارد به دلایل اجتماعی و اقتصادی می باشد. همچنین اختلاف داشتن در آداب و رسوم با یکدیگر و مسائل و مشکلات اقتصادی همچنین هزینه‌های زیاد زندگی می باشد ولی دلیل اصلی آن نرسیدن به بلوغ زوجین و بی تفاوتی نسبت به امر مقدس ازدواج است. در واقع زنان و مردان در عربستان نسبت به نهاد خانواده ارزش چندانی قائل نیستند و در زمینه زندگی مشترک و خانواده مهارت چندانی ندارند و آموزشی نمی بینند.

برخی علت اصلی طلاق در عربستان را مشکلات مالی می دانند که به دلیل هزینه های سنگین ازدواج و فخر فروشی مشکلاتی بعد از ازدواج برای آنها پیش می آید.

عده ای دیگر علت دیگر طلاق را دخالت های خانواده های دو طرف می دانند. تعدادی ازدواج در سن پایین را عامل اصلی طلاق و جدایی می دانند.

به نظر می رسد مهم ترین دلیل طلاق در عربستان ناآگاهی افراد در جامعه است. یعنی هم زنان ناآگاه به حقوق خود و مهارتهای زندگی مشترک هستند و هم مردان در عربستان در زمینه زندگی مشترک آگاهی ندارند. متاسفانه با وجود سطح بالای رفاه مادی و زندگی ها تجملاتی، مردان عرب همچنان افکار قرون وسطایی درمورد خانواده و زن دارند و حتی مصالح خانواده و کودکان نیز برای ایشان اهمیت چندانی ندارند.

طلاق به دلیل بیداری تا صبح

برخی مردم بیداری تا صبح را دوست دارند و برخی دیگر از این موضوع لذت نمی برند و این موضوع چیز عجیبی نیست اما اینکه طلاق به دلیل ان باشد، عجیب است.

یکی از دانشجویان بورسیه عربستان که در آمریکا مشغول به تحصیل است، همسر خود را به دلیل بیداری شبانه و رسیدگی به کارهای عقب افتاده خود، در این کشور خارجی طلاق داد.

طلاق به دلیل بدشانسی

بدشانسی و حوادث بد نیز همانند خوش شناسی و حوادث خوب قضاو قدر حتمی هستند؛ یکی از مردان اهالی شهر طائف عربستان تنها دو روز پس از ازدواج، از همسرش جدا شد و دلیل چنین امری هم این بود که همسرش به وی گفته بود که بدشناس است و بدشناسی می آورد. همین موضوع باعث شد تا همسر خود را طلاق داده و روانه خانه پدر کند.

طلاق به دلیل سخنان عاشقانه و رمانتیک

همه مردان، همسر رمانتیک را دوست دارند اما گویا عبارت های رماننتیک و عاشقانه به مشام مردان عربستانی خوش نمی آید به طوری که ابراز احساسات و بیان عشق زن به همسر به قیمت طلاق وی تمامی می شود. نمونه عینی این موضوع هم این است که یک مرد عربستانی پس از آنکه با سخنان عاشقانه و لطیف همسر خود و همینطور گرفتن دست وی در فرودگاه ریاض روبرو شد، وی را طلاق داد.

طلاق به دلیل یک تماس تلفنی

در بین موارد طلاق عجیب در عربستان سعودی، مواردی نیز پیدا می شود که تنها به دلیل یک تماس تلفنی رخ داده است؛ یکی از شهروندان زن عربستانی پس از آنکه پاسخ به پیام های همسر خود را به دلیل تماس تلفنی با یکی از دوستانش به تاخیر انداخت، با طلاق وی و بازگشت به منزل پدرش روبرو شد.

طلاق به دلیل تنهایی تلویزیون تماشا کردن

بدون شک یکی از راههای سپری کردن اوقات برای زنان خانه دار در هنگامی که همسرانشان در منزل نیستند، تماشای تلویزیون است؛ اما این اقدام در کشور عربستان ممکن است به قیمت طلاق زن و بازگشتش به خانه پدر تمام شود. مرد عربستانی پس از آنکه همسر خود را به آنچه «خلوت نامشروع با بازیگران مرد سریال های تلویزیونی»متهم کرد، خواستار طلاق دادن وی شد.

قانون فرستادن پیامک طلاق برای زنان عربستان

تا چندی پیش زنان عربستان پس از طلاق دادن خود توسط شوهرانشان بی خبر بودند و نمی دانستند که شوهرانشان آنها را طلاق داده اند ولی قانون جدیدی در این خصوص به تصویب رسیده است که دادگاه ها را موظف کرده است که برای زنان عربستان پیامکی ارسال گردد تا آنها متوجه طلاق دادن توسط همسرانشان شوند. وضع شدن این قانون جدید به این دلیل است که از مشکلات و معضلات طلاق های پنهانی و غیابی کم شود.

این قانون با هدف رعایت حق آگاهی زنان و فرصت دادن به آنها برای تامین حقوق خود چون مهریه و نفقه وضع شده است و وکلای زن در عربستان می‌گویند با اجرایی شدن آن به رویه‌ای که مطابق قانون به مردان اجازه می‌داد بدون مطلع کردن همسرشان او را طلاق دهند، پایان می‌دهد.

حق طلاق در عربستان

براساس دیدگاه جمهور علمای سعودی، طلاق حق انحصاری مرد است و فقط مرد این حق را دارد که همسرش را طلاق دهد و یا آن را  به زن یا فرد دیگری موکول کند با این حال، چنین تفویضی هم باعث از دست رفتن حق انحصاری مرد نمی شود و مرد هرگاه بخواهد می تواند از آن استفاده کند.

اما دیدگاه ها درباره حق طلاق در عربستان در حال تغییر است.

شیخ عبدالله المنیع مفتی سعودی و عضو هیئت عالی علمای عربستان سعودی در فتوایی گفت که جایز است زنان در عقدنامه ازدواج، حق طلاق را برای خود محفوظ بدانند.

این مفتی عربستان خاطرنشان کرد: زنان در عقد ازدواج می توانند این شرط را بگذارند که حق طلاق به دست خودشان باشد.

وی در ادامه بیان داشته است: در صورتی که زن این شرط را در عقد ازدواج بگذارد و در قرارداد ازدواج نیز گنجانده شود، جایز است به گونه ای که مسلمانان بر اساس شرط هایشان هستند.

اظهارات المنیع در این خصوص پس از اظهارات اقبال درندری عضو کمیته حقوق بشر و هیئت های نظارتی در مجلس مشورتی عربستان صورت می گیرد که گفته بود برابری میان مرد و زن در زمینه ازدواج و طلاق مهم است و باید به زن در عقد ازدواج و طلاق حق داده شود.

این در حالی است که اغلب فقهای سعودی بر این باورند که اگر زن در عقد ازدواج شرط بگذارد که طلاق به دست خودش باسد، این عقد باطل است و صحیح نیست زیر خلاف قرار داد ازدواج است اما جایز است که هر کدام از زن و مرد، حق طلاق خود را به فرد دیگری واگذار کنند بدون اینکه این حق ساقط شود.

ابن باز مفتی سرشناس سعودی بر این باور است که صحیح نیست حق طلاق به دست زن باشد بلکه باید به دست مرد باشد و اگر قرارداد ازدواجی حاوی اعطای حق طلاق به زن باشد باطل است اما اگر از سوی مرد به او اعطا شود ایرادی ندارد.

  • منبع
  • وکیل تاپ
  • دنیای اقتصاد
  • شفقنا
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید