امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280216
۷۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

تاج محل یادگار استاد معمار احمد لاهوری

تاج محل یادگار استاد معمار احمد لاهوری

مقبره ای عظیم از سنگ مرمر سفید که در آگرا بین سال های 1631 تا 1648 به دستور شاه جهان امپراتور مغول به یاد همسر مورد علاقه اش ساخته شد، تاج محل جواهر هنر مسلمانان در هند و یکی از شاهکارهای تحسین شده میراث جهانی است.

تاج محل در ساحل راست رودخانه یامونا در یک باغ مغول وسیع که نزدیک به 17 هکتار را در بر می گیرد، در منطقه آگرا در اوتار پرادش واقع شده است. این بنا توسط امپراتور مغول شاه جهان به یاد همسرش ممتاز محل ساخته شد که ساخت آن در سال 1632 میلادی آغاز شد و در سال 1648 میلادی تکمیل شد و مسجد، مهمانخانه و دروازه اصلی در جنوب، حیاط بیرونی و صومعه‌های آن اضافه شد و متعاقبا و در سال 1653 میلادی تکمیل شد.

وجود چندین کتیبه تاریخی و قرآنی به خط عربی، تعیین گاهشماری تاج محل را تسهیل کرده است. برای ساخت آن سنگ‌تراش‌ها، منبت‌کاران، نقاشان، خوشنویسان، گنبد‌سازان و سایر صنعت‌گران از سراسر امپراتوری و همچنین از آسیای مرکزی و ایران خواسته شدند. استاد احمد لاهوری معمار اصلی تاج محل بود.

تاج محل بزرگترین دستاورد معماری در کل طیف معماری هند و اسلامی محسوب می شود. زیبایی معماری شناخته شده آن دارای ترکیبی ریتمیک از جامدات و فضاهای خالی، مقعر و محدب و سایه روشن است. مانند طاق ها و گنبدها که جنبه زیبایی شناختی را بیشتر می کند. ترکیب رنگی سبز و سرسبز مسیر مایل به قرمز و آسمان آبی بر روی آن نشان می‌دهد که بنای یادبود در رنگ‌ها و حالت‌ها همیشه در حال تغییر است. نقش برجسته سنگ مرمر و منبت با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی آن را به یک بنای تاریخی متمایز کرده است.

منحصر به فردی تاج محل در برخی از نوآوری های واقعاً قابل توجهی است که توسط برنامه ریزان باغبانی و معماران شاه جهان انجام شده است. یکی از این برنامه ریزی های نابغه، قرار دادن مقبره در یک انتهای باغ چهارجانبه و نه در مرکز دقیق آن است که عمق و چشم اندازی غنی به منظره دوردست این بنای تاریخی اضافه کرد. همچنین یکی از بهترین نمونه های تنوع آرامگاهی است.

چهار مناره مستقل در گوشه‌های سکو، بعد ناشناخته‌ای به معماری مغول بخشید. چهار مناره نه تنها نوعی ارجاع فضایی به بنای تاریخی است، بلکه جلوه ای سه بعدی به بنا می دهد.

تاج محل یک ساختمان برنامه ریزی شده متقارن کامل است، با تاکید بر تقارن دو طرفه در امتداد یک محور مرکزی که ویژگی های اصلی روی آن قرار گرفته است. مصالح ساختمانی مورد استفاده، ملات آجر در آهک روکش شده با ماسه سنگ قرمز و مرمر و منبت کاری از سنگ های قیمتی/نیمه قیمتی است.

مسجد و مهمانسرای مجموعه تاج محل بر خلاف مقبره مرمری در مرکز از ماسه سنگ قرمز ساخته شده است. هر دو ساختمان دارای یک سکوی بزرگ بر روی تراس در جلوی خود هستند. هم مسجد و هم مهمانخانه ساختارهای یکسانی دارند.

تاج محل نمایانگر بهترین دستاورد معماری و هنری از طریق هماهنگی کامل و ساخت عالی در طیف وسیعی از معماری مقبره هند و اسلامی است. این یک شاهکار سبک معماری در مفهوم، درمان و اجرا است و دارای ویژگی های زیبایی شناسی منحصر به فرد در تعادل، تقارن و ترکیب هماهنگ عناصر مختلف است.

یکپارچگی در بقعه، مسجد، مهمانخانه، دروازه اصلی و کل مجموعه تاج محل حفظ شده است. بافت فیزیکی در وضعیت خوبی قرار دارد و پایداری سازه، ماهیت فونداسیون، عمودی بودن مناره‌ها و سایر جنبه‌های ساختمانی تاج محل بررسی شده و همچنان مورد پایش قرار می‌گیرد. برای کنترل تأثیر زوال ناشی از آلاینده‌های جوی، یک ایستگاه نظارت بر هوا تعبیه شده است تا به طور مداوم کیفیت هوا را کنترل کند و عوامل پوسیدگی را هنگام ظهور کنترل کند.

بقعه، مسجد، مهمانسرا، دروازه اصلی و مجموع مجموعه تاج محل در زمان کتیبه، شرایط صحت خود را حفظ کرده است. اگرچه مقدار قابل توجهی از تعمیرات و کارهای حفاظتی درست از دوره بریتانیا در هند انجام شده است، اما به کیفیت اصلی ساختمان ها لطمه ای وارد نکرده است. کارهای حفاظتی آینده باید از دستورالعمل هایی پیروی کند که تضمین می کند کیفیت هایی مانند فرم و طراحی همچنان حفظ می شوند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید