امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279033
۱۱۰۳
۱
۰
نسخه چاپی

راه هایی که خواب شما را خراب می کنند؛ 14 راه

راه هایی که خواب شما را خراب می کنند؛ 14 راه

چه راه هایی که خواب شما را خراب می کنند

بعد از شام قهوه بنوشید

این کافئین است. با آن کیک شکلاتی عالی بود. اما وقتی در ساعت 3 صبح وقتی هنوز بیدار هستید نه چندان.

کافئین در بسیاری از مکان ها مانند چای، شکلات، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا کمین می کند.

الکل بنوشید

الکل خواب عمیق را مختل می کند، که برای آرامش، حافظه و سایر کارهایی که مغز شما انجام می دهد مهم است. ممکن است آنقدر شما را خواب آلود کند که بتوانید بخوابید، اما اغلب شما را فقط چند ساعت بعد از خواب بیدار می کند.

گشت و گذار در وب

نور مصنوعی در شب می تواند برای خواب مضر باشد. اما «نور آبی» در گوشی‌های هوشمند و رایانه‌ها بسیار بد است - تلویزیون‌ها نیز. صفحه نمایش های روشن را 2 تا 3 ساعت قبل از خواب خاموش کنید تا بدن برای چرت زدن آماده شود.

چرت زدن

اما اگر بعد از ساعت 3 بعد از ظهر چرت بزنید ممکن است بعداً روی خواب شب شما تأثیر بگذارد. بنابراین، نه چرت زدن و نه قهوه. پاشیدن آب سرد روی صورت یا پیاده روی سریع می تواند شما را دوباره به حرکت وادار کند.

حرارت را بالا ببرید

احتمالاً متوجه شده اید که وقتی هوا گرم است به خواب رفتن سخت تر است. اما آیا می دانستید که می تواند به کیفیت خواب شما نیز آسیب برساند؟ رطوبت بالا می تواند آن را حتی بدتر کند. مانند خیلی چیزهای خوب دیگر در زندگی، اگر می خواهید خوب استراحت کنید، باید خونسرد بمانید.

نزدیک به زمان خواب غذا بخورید

کمی احتمالاً خوب است. اما یک وعده غذایی یا میان‌وعده بزرگ می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد و مغز شما را سریع کند، که می‌تواند منجر به سوء هاضمه و حتی کابوس شود. اما این موضوع همه را یکسان تحت تأثیر قرار نمی دهد. اگر اهل میان‌وعده‌های نیمه‌شب هستید، یادداشتی از اتفاقاتی که هنگام دیر غذا خوردن می‌افتد را یادداشت کنید تا ببینید آیا این موضوع شما را آزار می‌دهد یا خیر.

داروهای خاصی مصرف کنید

اگر قرار است قبل از خواب دارو مصرف کنید، باید انجام دهید. اما برخی از داروهای تجویزی می‌توانند شما را از خواب باکیفیت باز دارند و برخی از داروهای بدون نسخه مملو از محرک‌ها هستند. قبل از اینکه هر دارویی را تغییر دهید یا قطع کنید، در مورد آنچه مصرف می کنید و چه زمانی استفاده می کنید، با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش را رها کنید

ورزش معمولا برای خواب شما مفید است. این می تواند خلق و خوی شما را تقویت کند، اضطراب را کاهش دهد و هنگام خواب شما را آرام کند. همچنین به تنظیم یک الگوی منظم برای خوابیدن و بیدار شدن در زمان مشخصی در هر روز (ریتم شبانه روزی) کمک می کند.

حول و حوش خواب ورزش کنید

اگرچه ورزش برای خواب شما مفید است، اما ورزش خیلی نزدیک به زمان خواب می تواند آن را خراب کند. این برای همه اتفاق نمی افتد، اما اگر به نظر شما شبیه است، سعی کنید تمرین خود را حداقل 3 ساعت قبل از رفتن به رختخواب به پایان برسانید.

نادیده گرفتن مسائل مربوط به سلامت روان

اگر مشکلات سلامت روانی درمان نشده داشته باشید، احتمال ابتلا به مشکلات خواب بیشتر است. ممکن است شرایطی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال دوقطبی باشد. یا ممکن است دوره سختی در زندگی شما باشد، مانند از دست دادن شغل یا شریک زندگی تان. علت هر چه باشد، گفتار درمانی، دارو یا هر دو ممکن است کمک کند. از پزشک خود بپرسید که چه چیزی برای شما بهتر است.

نگران بودن

آیا من زباله ها را بیرون آوردم؟ به سگ غذا دادم؟ فکر کردن به این چیزها می تواند شما را در شب بیدار نگه دارد. نوشتن فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید قبل از دراز کشیدن ممکن است کمک کننده باشد. می تواند خیال شما را راحت کند و راحت تر به خواب بروید. اگر در نیمه های شب به چیزی فکر می کنید، قرار دادن خودکار و دفترچه یادداشت در کنار تخت می تواند مفید باشد.

بحث بعد از شام

بحث های سخت یا عصبانی در اواخر شب می تواند هورمون هایی را تحریک کند که شما را بیدار نگه می دارد. گفتگوهای سخت را برای ساعات روز صرفه جویی کنید و یک روال آرام بخش عصرانه را امتحان کنید. کتاب بخوانید یا به موسیقی آرامش بخش گوش دهید. یک حمام یا دوش آب گرم یا برخی تمرینات کششی سبک نیز ممکن است به شما کمک کند تا آرام شوید.

بیش از حد آب بنوشید

شما می خواهید به اندازه ای بنوشید که هیدراته بمانید، اما نه آنقدر که خواب شما را با رفتن های مکرر حمام مختل کند. به همین دلیل بهتر است مقدار آبی که می نوشید را در طول روز پخش کنید. سعی نکنید قبل از خواب همه چیز را بخورید.

خوابیدن در محل کار

ممکن است به نظر راه خوبی برای رسیدن به استراحت باشد، اما برای جبران خواب از دست رفته کار زیادی انجام نمی دهد. این می تواند چرخه عادی خوابیدن و بیدار شدن شما را مختل کند. ساعات کاری منظمی داشته باشید و احتمالاً بهتر و بیشتر چرت خواهید زد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید