امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281473
۷۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

آیا باید به خاطر فرزندان با هم بمانید یا طلاق بگیرید؟

آیا باید به خاطر فرزندان با هم بمانید یا طلاق بگیرید؟

طلاق نگرفتن به خاطر فرزند می‌تواند هم چاره ساز و هم ویرانگر باشد. در این شرایط باید دو طرف شرایط را به خوبی بسنجند و در پایان بهترین تصمیم را بگیرند.

 آیا طلاق نگرفتن به خاطر فرزند انتخاب درستی است؟ آیا باید به خاطر فرزندان به زندگی مشترک ادامه دهید؟ همانطور که تصور می‌شود، پاسخ واضح و آسانی برای این سوال قدیمی وجود ندارد! هدف نهایی این مقاله این است که جواب مسئله را پیدا کنیم: آیا فرزندان با زندگی با پدر و مادر ناراضی زیر یک سقف خوشحال‌ترند یا ترجیح می‌دهند تا با پدر و مادری جدا از هم اما راضی زندگی کنند؟

مزایای طلاق گرفتن با وجود داشتن فرزند

به راستی طلاق بر روی فرزندان چه تأثیری دارد؟ ادامه به رابطه‌ای پر از تشنج و خشم بدون شک تاثیرات جبران ناپذیری بر فرزندان خواهد گذاشت. بسیاری از افراد توانایی مدیریت این شرایط را نداشته و نمی‌توانند محیطی آرام برای خود و خانواده‌شان فراهم سازند. شاید جدایی والدین از یکدیگر در این فضای مسموم بتواند بهترین گزینه برای نجات کودک باشد. مزایای جدایی والدین از هم با وجود فرزند عبارتند از:

۱. عدم یادگیری مهارت‌های نامناسب زندگی

تعدادی از متخصصان خانواده بر این باورند که یکی از جدی ترین خطرها برای فزرندانی که در خانواده‌ای پر از خشم، سرخوردگی و درد زندگی می کنند این است که مهارت‌های نامناسب زندگی خانوادگی را یاد گرفته و به نسل بعدی منتقل می‌کنند. والدینی که نمی‌توانند تضادهای خود را شناسایی و آنها را حل کنند و یا اینکه یکی از آنها با شیوه فرزند پروری دیگری مخالف است، مسبب ایجاد تأثیرات بد روی کودک می‌شوند.

۲. جلوگیری از خطر نادیده گرفته شدن فرزند

در خانواده‌هایی که والدین درگیر مشکلات شخصی خود هستند، فرزندانشان با خطر نادیده گرفته شدن مواجه می‌شوند. این غفلت می‌تواند فیزیکی (نگذاشتن وقت کافی برای غذای سالم فرزندانشان) یا احساسی (والدینی که با هم در رویدادهای مهم فرزندانشان شرکت نمی‌کنند و …) باشد.

۳. تربیت فرزند در یک خانه

اگر والدین نتوانند با هم و به صورت تاثیر گذاری به عنوان پدر و مادر همکاری کنند یا اگر حس می‌کنند تربیت فرزندان در دو خانواده بهتر انجام می‌شود، طلاق گزینه‌ی بهتری خواهد بود و این موضوع به خاطر فرزندان نباید به تعویق انداخته شود.

تحقیقات ماویس هترینگتون و جان کلی نشان می‌دهد که نزدیک به ۸۰% از همه فرزندان طلاق، همانند فرزندانی که در خانواده‌های سالم بزرگ شده اند، خوشحال و موفق هستند؛ بنابراین اگر طلاق و همکاری والدین پس از آن درست انجام گیرد، فرزندان می‌توانند موفق باشند. چالش کلیدی در این است که اطمینان حاصل شود که پدر و هم مادر می‌توانند بخاطر فرزندانشان با یکدیگر همکاری کنند و بطور موثری به تربیت آنها بپردازند. چنین نگرش و تعهدی، سختی فرآیند طلاق را کمتر کرده و بیشتر تربیت موفق فرزندان را محقق می‌کند.

آیا باید به خاطر فرزندان با هم بمانید یا طلاق بگیرید؟

ارزش با هم بودن زوج برای فرزندان

حالا باید بررسی کنیم که آیا تحمل زندگی مشترک به خاطر فرزند صحیح است یا نه! جودیت والرشتاین، نویسنده میراث غیر منتظره طلاق، بر اساس تحقیقاتش به این نتیجه رسیده که فرزندان در خانواده ای که از هم نپاشیده است، بهتر زندگی می‌کنند؛ حتی اگر والدینشان دیگر عاشق هم نباشند. اگر پدر و مادر بتوانند به عنوان والدینی آگاه و دلسوز با یکدیگر همکاری کنند (حتی اگر ناراحت و تنها باشند) و همچنین بتوانند از دعوا و داد و بیداد پیش روی فرزندانشان اجتناب کنند، شاید در تربیت فرزندشان موفق‌تر باشند.

تحقیقات والرشتاین نشان داده که تاثیر طلاق بر روی فرزندان و به خصوص بر روی آنهایی که تا بزرگسالی در این شرایط زندگی می‌کنند، ویران کردن احساسات آنهاست. بنابراین والدین عملا با دادن هر هزینه ای باید کنار یکدیگر بمانند. به عقیده‌ی او یک ازدواج دوام یافته بخاطر فرزندان بهتر از بهترین طلاق است.

چگونه تصمیم بگیریم؟

آیا در زندگی زناشوییتان خشونت وجود دارد؟ بطور کلی متخصصین امور خانواده و فرزند‌پروری بر این عقیده هستند که کودکان نباید در خانواده‌ای که در آن خشونت مداوم وجود دارد، نگهداری شوند. اگر کودکی در خانه ای زندگی می‌کند که از او بصورت جنسی، جسمی یا احساسی سوء استفاده می‌شود جدایی بهترین راه حل است. واضح است که رفتار خشونت آمیز می‌تواند تغییر کند و یا تصحیح شود اما در عین حال شکی نیست که این‌گونه تغییرات به ندرت اتفاق می‌افتد.

به طور قطع، مواردی وجود دارد که در آنها والدین متخلف می‌توانند کمک بگیرند، مهارت‌های فرزند پروری بهتر را بیاموزند و رفتار خشونت آمیز خود را تغییر دهند. در این موارد جدایی می تواند صورت نگیرد. اما زمانی که سوء رفتار والدین تغییر نکند بهتر است که کودکان از خشونت محافظت شوند.

یکی از مهمترین مسائل این است که آیا والدین می‌توانند رضایت شخصیشان را برای فرزندانشان به تعویق بیاندازند؟ شاید از دیدگاه برخی از افراد، این درخواست بزرگ و غیر قابل اجرایی باشد اما این دقیقا تعهدی است که هنگام ازدواج آن را به یکدگیر می‌دهیم. ماندن والدین در کنارهم زمانی سودمند است که آنها به بلوغ کافی برای حل اختلافات خود را داشته باشند، بررسی این اختلافات را به خلوت خود ببرند و این مسائل را به فرزندان منتقل نکنند و آنها را در اولویت قرار دهند. در غیر این صورت طلاق گزینه بهتری برای فرزندان خواهد بود.

آیا یک ازدواج می‌تواند مرمت شود؟

آیا یک زندگی شکست خورده قابل ترمیم است؟ پیش از جدایی و متحمل شدن فشارهای زیاد عصبی که طلاق به همراه دارد، نیاز است که زوج‌ها تمامی این کارها را انجام دهند تا بتوانند پیوند زناشویی خود را ترمیم کنند و به خاطر فرزندانشان کاری انجام دهند. در انتها، مهمترین سوال این است که آیا می‌توان ازدواجی را به خاطر فرزندان ترمیم و بازسازی کرد؟ سرمایه گذاری عاطفی عظیم برای ایجاد پیوند جدید و قوی بین پدر و مادر در یک خانواده کامل، امری است که باید اتفاق بیفتد و این زمانی امکان پذیر است که به خاطر فرزندان باشد.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید