امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282099
۴۲۲
۱
۰
نسخه چاپی

دیه پرده بکارت و پاره شدن به صورت غیر عمد چگونه محاسبه می شود؟

دیه پرده بکارت و پاره شدن به صورت غیر عمد چگونه محاسبه می شود؟

در مدخل واژن و ابتدای مجرای تناسلی زنانه، پرده لطیف مخاطی دو لایه وجود دارد که پس از پاره شدن به صورت زوائدی نامنظم در سوراخ واژن دیده می شود.

هایمن معمولا به صورت چینی عروقی و نازک از غشای مخاطی است که از لحاظ شکل وضخامت انواع مختلفی دارد. این پرده دارای یک سوراخ مرکزی است که اشکال گوناگونی دارد که عبارتند از:

• پرده بدون منفذ که دختران تا هنگام بلوغ متوجه وضع خود نمی شوند ولی بعد از بلوغ به علت تجمع خون قاعدگی در واژن ودرد ناشی از ان به پزشک مراجعه می کنند.

• پرده بکارت مثلثی

• پرده بکارت حلقوی

• پرده بکارت هلالی

• پرده بکارت غربالی و………..

وحتی عدم وجود پرده بکارت به صورت طبیعی.

ازاله ی بکارت

ساییدگی، خراشیدگی و پارگی پرده بکارت را که توام با تورم و خونمردگی و جاری شدن خون است ازاله ی بکارت می نامند.

باید توجه داشت که خونریزی شرط ازاله ی بکارت نیست وهمچنین عدم خونریزی در هنگام دخول به معنای ازاله ی بکارت در گذشته نیست.

دیه پرده بکارت یا از بین رفتن ان از نظر علمی نقص عضو محسوب نمی گردد ولی در قوانین مجازات در همه کشورها ازاله بکارت، در موارد جنسی که موجب شکایت گردد، مجازات سنگینی دارد. جریمه ی ازاله بکارت در موارد غیر جنسی، مانند تصادفات یا حوادث نیز در قوانین مجازات اسلامی پیش بینی شده است.

تعیین ارش البکاره

با توجه به موازین شرعی و قانونی ارش البکاره برابر یک مهر المثل است که در تمام موارد با نظر کارشناس تعیین می گردد. اگر میزان مهرالمثل بیش از دیه ی کامل زن باشد، بیشتر از یک دیه پرده بکارت کامل تعلق نمی گیرد و محاسبه نخواهد شد.

تفاوت ارش و دیه

دیه مالی است که در قبال صدمه وارد به جسم و جان انسان باید از طرف عامل و مسبب صدمه به آسیب دیده پرداخت گردد و نوع و مقدار آن برای هر یک از اندام های بدن معین است و شارع آن را تعیین نموده است.

در حالیکه مقدار ارش را شارع تعیین نکرده و قاضی مکلف است حسب مورد راسا با جلب نظر کارشناس مقدار آن را تعیین نماید.

دیه بر حسب گاو و گوسفند و شتر و درهم و دینار تعیین می گردد در حالیکه ارش بر اساس پول رایج مملکت مشخص می گردد.

قاضی اختیاری در کم و زیاد کردن دیه ندارد ولی میزان ارش را می تواند با نظر کارشناس و بعضی موارد که فانون اجازه می دهد راسا تعیین نماید.

دیه پرده بکارت و پاره شدن بطور غیر عمد چقدر می باشد؟

نظریه اداره حقوقی

• مستفاده از ماده ۱۵۰ قانون دیات آنست که دیه پاره کردن عمدی پرده بکارت مهرالمثل است (دیه کامل زن مذکور در آن ماده بابت پاره کردن مثانه است) و چون از جهت میزان دیه فرقی بین عمد و غیر عمد نیست لذا بطور کلی دیه پرده بکارت چه عمدا چه من غیر عمد همان مهرالمثل می باشد.

• از بین بردن پرده بکارت دختر با انگشت یا چیز دیگر در صورتیکه موجب پاره شدن مثانه و عدم امکان ضبط ادرار باشد مشمولی ماده ۱۵۰ قانون دیات است و علاوه بر دیه کامل زن، مهرالمثل نیز دارد. اما اگر منتهی به پاره شدن مثانه نباشد بنا بر مستفاد از ملاک همان ماده فقط مهرالمثل به آن تعلق می گیرد و در هر دو صورت چنانچه این عمل بوسیله اجنبی و غیر مجاز انجام شده باشد طبق ماده ۲۰۸ مکرر قانون مجازات عمومی مرتکب تعزیر خواهد شد.

ارش ازاله بکارت

هرگاه کسى غیر از زوج، بکارت زنى را از بین ببرد، ضامن است و مقدار أرش ازاله بکارت، مهرالمثل باکره است.

اگر بعد از عقد معلوم شود زن باکره نیست، مرد نمى تواند عقد نکاح را فسخ کند مگر این که از اول شرط بکارت کرده باشد.

اگر مرد با این شرط با زن ازدواج کند که او باکره باشد، ولى زن باکره نباشد، مرد مى تواند عقد را فسخ کند یا این که مقدار تفاوت مهر زن باکره و غیر باکره را از او بگیرد. همچنین است اگر زن بکارت نداشته و پرده بکارت را ترمیم کرده باشد.

حکم ازدواج بعد از تغییر جنسیت

هریک از زوجین اگر تغییر جنسیت دهند، اگر غیر مقارن باشد، از هنگام تغییر جنسیت، عقد باطل مى شود.

اگر تغییر جنسیت زوجین مقارن باشد، بعید نیست بقاى زوجیّت اگر چه احکام تغییر مى کند. پس بر مرد فعلى نفقه دادن واجب مى شود و بر زن فعلى اطاعت کردن واجب است، اگر چه احتیاط واجب در تجدید عقد نکاح است.

حکم مهر بعد از تغییر جنسیت

هرکدام از زوجین، اگر تغییر جنسیت بدهند، ازدواج آنها باطل مى شود و در صورت آمیزش قبل از تغییر جنسیت، تمام مهر باید پرداخت شود و در صورت عدم آمیزش نیز على الاقوى تمام مهر را باید بدهد و احتیاط آن است که مصالحه کنند.

  • منبع
  • یاسا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید