امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277004
۱۱۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

جرم گیری دندان یا بروساژ دندان | فواید و روش های جرم گیری دندان چیست؟!

وجود جرم روی دندان ها، بوی بد دهان، پوسیدگی های دندانی و بروز بیماری های لثه را به دنبال خواهد داشت. با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان مرتب و استفاده از روش های جرم گیری دندان در منزل، اما با این وجود همه ی جرم های دندانی از بین نمی روند. به همین منظور همواره توصیه می شود تا هر چند وقت یک بار برای جرم گیری به مطب دندانپزشکی مراجعه شود.

جرم گیری دندان یا بروساژ دندان

    بروساژ دندان روشی برای ترمیم دندان است که طی آن دندانپزشک با کمک یک سری مواد سفید کننده و برس های چرخشی مخصوص، اقدام به تمیز کردن و جرم گیری دندان ها می کند.

جرم گیری دندان

جرم دندان، پلاک میکروبی یک لایه چسبناک و بدون رنگ از باکتری ها است که‌ به صورت یک‌ رسوب نرم بر روی دندان ها تجمع می کند و جرم همان پلاک میکروبی است‌ که‌ اگر 24 تا 48 ساعت به‌ طور کامل بر روی دندان بماند و برداشته نشود، می تواند با‌ مواد معدنی در بزاق دهان ترکیب شده که‌ به مرور زمان مواد معدنی در آن نفوذ کرده و سخت شده و محکم به سطح دندان ها می چسبد و با شستشو و مسواک پاک نمی شود و در بالا و زیر لثه قرار می گیرد.

جرم زیر لثه محکم بر سطح ریشه متصل شده و رنگ آن قهوه‌ای‌ تا سیاه یا سبز مایل به سیاه بوده، جرم دندان زیر لثه باعت بیماری لثه، تحلیل استخوان اطراف ریشه و لقی دندان می شود. جرم بالای لثه معمولا سفید مایل به کرم تا زرد رنگ و گاهی خاکستری است و باعث تجمع پلاک باکتریال می شود. در صورتی‌که جرم دندان برطرف نشود، به‌مرور زمان با نفوذ به‌ عمق لثه منجر به تحلیل لثه می شود.

انواع جرم گیری دندان

به فرایند زدودن جرم از دندان جرم گیری می گوییم. جرم گیری دندان در طی چند جلسه انجام می شود و باید بیمار در فاصله بین جلسات، طبق دستورات دندانپزشک عمل کند و بهداشت را کاملا رعایت کند و از دهانشویه‌های مخصوص استفاده‌ کند.

دو روش اصلی برای‌ از بین بردن جرم دندان وجود دارد، البته بعضی از دندانپزشکان از هر دو روش استفاده می کنند. در ادامه این دو روش شرح داده می شود.

جرم گیری با ابزارهای دستی

دندانپزشک شما در این‌ حالت از یک جرم گیر دندان استفاده می کند و به صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان را از بین می برد. از آنجا که دندانپزشک توانایی مشاهده پلاک‌ها را ندارد، مجبور است‌ از حس‌ لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان‌ها استفاده‌ کند.

جرم گیری با ابزارهای اولتراسونیک

ابزار جرم گیری دندان اولتراسونیک پلاک‌ها را از روی دندان شما با لرزش یکسر فلزی، پاک می کند، در این روش از اسپری کردن آببرای شستن پلاک‌ها از روی دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده می شود.

• مرحله اول: جرم گیری و کورتاژ لثه

زمانی که با درمان جرم دندان و پلاک دندان ها، همچنان عوامل ایجاد عفونت دربافت اپیتلیوم (بافت پوششی) لثه‌ای اطراف دندان باقی بماند، با انجام کورتاژ لثه ای می توان درمان را انجام داد. لیزر با حذف بافت اپیتلیوم عفونی و حفظ بافت همبند سالم در لایه‌های زیرین، موجب می شود که بافت لثه‌ای سالمی ساخته‌ شود.

در این کلینیک جرم گیری و جرم گیری عمیق دندان‌ها معمولا در دوتا چهار جلسه انجام می گیرد. دندانپزشک برای‌ این‌که احساس درد نکنید، لثه‌ها را با استفاده‌ از بی‌حسی موضعی بی حس می کند. در هر جلسه یک چهارم دهان و به‌مدت 45 دقیقه تحت درمان قرار می گیرد. در صورتی‌ که بیماری لثه پیشرفته نباشد، جرم گیری در یک جلسه بطور کامل انجام می گیرد.

• مرحله دوم: بروساژ دندان

دندانپزشکان با آغشته‌ کردن دندان‌ ها به خمیر مخصوص و استفاده‌ از وسیله‌ای چرخشی که‌ یک برس به‌ سر آن بسته شده‌ است، اقدام‌ به بروساژ سطوح دندانی می کنند، این‌ کار معمولا بعد از جرمگیری دندان و برای‌ بوجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که‌ چسبندگی زیادی ندارند و سفید کردن دندان، استفاده‌می شود.

• مرحله سوم: صیقلی کردن دندان با AIRFLOW

صیقلی‌کردن دندان با Airflow روشی‌ ایده‌ال برای‌ از بین بردن لک و تغییر رنگ ناشی‌ از کشیدن سیگار و قلیون، مصرف چای و قهوه‌ است، زیرا علاوه بر سفید شدن دندان‌، بطور کامل پلاک دندان ها را از بین می برد. از این‌ روش‌برای پاکسازی و باز کردن فیشرها قبل ازشیار بندی دندان استفاده‌ می شود. این‌ روش جرم گیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود وضعیت دندان‌های بیمار می شود و نسبت به‌ دیگر روش‌های درمانی پریودنتال برتری‌دارد. در این‌ روش، یک اسپری هوا و سدیم بی‌کربنات و جت آب برای‌ برطرف کردن پلاک و لکه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این‌ روش بیمار دردی‌ را حس نخواهد کرد.

جرم گیری دندان با لیزر

روش جرم گیری و سفید کردن دندان با لیزر بعنوان یک‌ اقدام پیشگیرانه استفاده می شود.

پس‌ از روش‌های پاکسازی عمیق، پاکت‌های لثه و سطوح ریشه بایک لیزر آبی درمان می شوند تا اتصال مجدد بافت‌های لثه را بهبود‌ ببخشد. اینکار باعث تسکین التهاب و بهبودی سریع بافت‌های لثه می شود و باعث اتصال دوباره‌ی بافت‌های لثه به دندان می شود.

• دستگاه AMD Laser:

در این‌ روش از ژل بلیچینگ برای سفید کردن دندان ها، بر روی دندان ها استفاده می شود و در ادامه پرتو شتاب دهنده بطور مستقیم بر روی دندان ها‌ تابانده می شود تا به‌ این ترتیب حداکثر نتایج بهینه حاصل شود. روش سفید کردن دندان با لیزر یک‌روش بیخطر و بدون درد‌ است. به‌این ترتیب می توان رنگ دندان ها را تا 8 درجه‌ در مدت کمتر ازیک ساعت سفید کرد.

درطول جلسه بعدی، دندان پزشک مجددا لثه‌ها را معاینه می کند تا میزان بهبودی پاکت‌های لثه را بررسی کند. در صورتی‌که عمق پاکت‌های لثه هنوز بیش‌ از 3 میلیمتر باشند، روش‌های درمانی قوی‌تر از سفید کردن دندان با لیزر تجویز می شود.

جرم گیری دندان

دلایل جرم گرفتن دندان ها

تشکیل جرم های دندانی بسیار راحت و سریع اتفاق می افتد. شما باید به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید تا تشکیل آن ها را به تعویق انداخته و اجازه باقی ماندن آن ها را روی دندان های خود ندهید.

1. فقط یک بار مسواک زدن در طول روز

یکی از دلایل شایعی که سبب زود جرم گرفتن دندان ها می شود، این است که شما تنها یک بار در روز از مسواک استفاده می کنید. برای اینکه نتیجه درستی از مسواک زدن خود بگیرید، حداقل باید دوبار در روز از مسواک استفاده داشته باشید که بهترین زمان آن نیز، یکی شب قبل از خواب و دیگری، صبح بعد از بیدار شدن از خواب می باشد.

2. مصرف بیش از حد مواد غذایی چسبناک و شیرین

برخی از مواد غذایی مانند پیتزا، اسنک، گز، سوهان، انواع شیرینی ها و غیره می توانند دلیل رایجی بر تشکیل جرم های دندانی باشند. بهتر است تا یک رژیم غذایی خوب و سالم را در پیش بگیرید و بعد از مصرف مواد غذایی شیرین و چسبناک، مسواک بزنید و یا اگر شرایط مسواک زدن را ندارید، حداقل دهان خود را با آب بشویید.

3. عدم استفاده از خمیر دندان

درست است که استفاده از خمیر دندان لزومی ندارد و مسواک زدن اصولی و صحیح، مهمتر می باشد، اما نباید از تاثیر خمیر دندان برای کاهش جرم های دندانی غافل شوید.

4. عدم استفاده از نخ دندان

یکی دیگر از مواردی که منجر به زود جرم گرفتن دندان ها می شود، استفاده نکردن از نخ دندان است. لازم است تا بسیاری از جرم های بین دندانی را با نخ دندان بردارید.

5. عدم مراجعه به مطب دندانپزشکی

باید بدانید که بخشی از جرم های دندان در قسمت هایی قرار می گیرند که مسواک و نخ دندان نمی توانند آن ها را بردارند. بنابراین ضروری است تا هر چند وقت یک بار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشید تا دندانپزشک به بررسی و ارزیابی شرایط دندان های شما بپردازد و اگر نیاز بود، جرم را برایتان انجام دهد. معمولا توصیه می شود تا حدود 6 ماه یک بار برای جرم گیری به کلینیک دندانپزشکی مراجعه شود.

6. عدم درمان ارتودنسی

مورد دیگری که اهمیت زیادی دارد، ارتودنسی دندان است. افرادی که دارای ناهنجاری های دهان و دندان می باشند، یعنی دندان ها و فک آن ها در موقعیت نرمال و طبیعی قرار ندارد، بسیار در معرض ابتلا به بروز جرم های دندانی می باشند، زیرا تمیز کردن این دندان ها بسیار دشوار تر است.

عوارض جرم روی دندان ها

وجود جرم روی دندان ها و باقی ماندن آن در مدت زمان طولانی تر روی دندان ها، خطرات و عوارض زیادی را به همراه دارد.

1. بوی بد دهان

باکتری های موجود در جرم دندان، می تواند گاز سولفید هیدروژن تولید کنند که این گاز سبب بوی بد دهان می گردد.

2. پوسیدگی دندان ها

اسیدی که توسط باکتری های موجود در جرم دندان تولید می شود، به راحتی می تواند منجر به پوسیده شدن دندان ها گردد. پوسیدگی دندان شاید در ابتدا سطحی باشد، اما به مرور زمان می تواند پیشرفت کند و به قسمت های عمقی تر دندان نفوذ نماید. در نتیجه دندان نیاز به پر کردن و یا عصب کشی پیدا می کند. در صورت عدم درمان، امکان از دست رفتن کامل دندان نیز وجود دارد.

3. پوسیدگی ریشه دندان

جرم های دندانی در بخش های زیر لثه و روی ریشه دندان تجمع پیدا می کنند که در واقع درمان این نوع پوسیدگی به عصب کشی و درمان های پیچیده تری نیاز دارد.

4. خونریزی لثه

وجود جرم سبب التهاب و تحریک لثه شده که ممکن است حتی در مواقع مسواک زدن نیز، لثه ها دچار خونریزی شوند.

5. بیماری های لثه

در صورتی که جرم روی دندان ها در مدت زمان بیشتری باقی بماند، احتمال بروز بیماری های لثه به شدت افزایش می یابند.

6. التهاب و عفونت لثه

اسیدی که توسط باکتری های مجود در جرم تولید شده است، سبب حل شدن فیبر لثه و الیاف کلاژن لثه شده که در نهایت منجر به شل شدن و التهاب لثه می گردد.

7. تحلیل لثه

جالب است بدانید که لثه برای فرار از باکتری های موجود در جرم دندان، از آن فرار می کند و در واقع خود را از آن دور می کنند که در این شرایط فرد دچار تحلیل لثه می گردد و برای درمان نیاز به پیوند لثه خواهد داشت.

8. تحلیل استخوان

اگر جرم دندان سبب بروز بیماری های لثه و عفونت های لثه گردد، استخوان نیز دچار تحلیل شده که برای درمان آن باید پیوند استخوان صورت گیرد.

9. بروز بیماری های قلبی و عروقی

زمانی که فرد غذا را می جود، باکتری های موجود در جرم دندان به داخل لثه نفوذ پیدا کرده و وارد رگ های خونی می شوند که از طریق همین رگ ها می توانند به تمام بدن منتقل شوند. به دنبال آن احتمال بروز بیماری هایی از جمله آنژین صدری، حمله قلبی، سکته مغزی و آرترواسکلروزیس افزایش می یابند.

جرم گیری دندان ها

فواید جرم گیری دندان ها

جرم گیری دندان دارای فواید بی شماری است.

1. جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

پوسیدگی دندان، یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به کلینیک های دندانپزشکی می باشد. پوسیده شدن دندان، منجر به ایجاد حفره هایی در بخش خارجی مینای دندان می شود. این حفره های می توانند منجر به تشکیل پلاک های دندانی شوند که به شکل یک رسوب سفید رنگ و سخت روی دندان ها قرار می گیرند. با وجود اینکه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه تا حد زیادی از تشکیل این پلاک ها جلوگیری می کنند، اما مسواک و نخ دندان همواره نمی توانند تمام جرم ها و پلاک های بین دندانی را از بین ببرند. باقی ماندن پلاک روی دندان در مدت زمان بیشتر، سبب ایجاد تارتار می گردد که در واقع مینای دندان را از بین می برد. اگر به صورت منظم به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید، چنین تارتار هایی به راحتی از بین می روند و احتمال بروز پوسیدگی های دندانی به حد زیادی کاهش پیدا می کند.

2. جلوگیری از بروز بیماری های لثه

باید بدانید که جرم و پلاک دندان، تنها برای دندان ایجاد مشکل نمی کند. این مواد می توانند در زیر خط لثه تجمع پیدا کرده و سبب آسیب رسیدن به لثه ها شوند. پیشرفت بیماری های لثه در نهایت می توانند به دست رفتن کامل دندان نیز منجر شوند. پس یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان این است که با از بین بردن پلاک ها و جرم های دندانی، به حد بسیار زیادی مانع از بین رفتن دندان می شود.

3. رفع بوی بد دهان

بهترین راهکار برای جلوگیری از بوی بد دهان، رعایت بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه می باشد. با وجود اینکه این روش ها، بسیار موثر هستند، اما به تنهایی قادر به رفع بوی بد دهان نیستند، خصوصا زمانی که پلاک و جرم های دندانی و تارتار روی دندان های شما تجمع پیدا کرده اند. بنابراین جرم گیری تا حد زیادی سبب رفع بوی بد دهان می گردد.

4. سفیدتر کردن دندان ها

زمانی که جرم ها روی سطح دندان ها قرار می گیرند، روی رنگ دندان نیز تاثیر گذاشته و طاهر دندان ها را زردتر نشان می دهند. به همین دلیل یکی دیگر از فواید جرم گیری دندان، این است که به سفیدتر شدن دندان ها کمک می کند.

5. افزایش سلامت کلی بدن

باید بدانید که دهان به شدت می تواند بر سایر اعضای بدن به خصوص قلب، تاثیر گذار باشد. مراجعه منظم به مطب دندانپزشکی و چکاپ دندان ها، می تواند نقش به سزایی در کاهش حملات قلب و سکته داشته باشد. یعنی وجود التهاب های مزمن با وجود بیماری های لثه، می تواند سبب سخت شدن عروق و سکته قلبی می گردد.

6. جلوگیری از درمان های پیچیده و هزینه های بیشتر

اگر عنوان عوارض جرم روی دندان ها را مطالعه کرده باشید، متوجه شدید که جرم روی دندان ها می تواند خطرات بسیاری برایتان به دنبال داشته باشد. در واقع جرم گیری دندان نوعی مراقبت پیشگیرانه می باشد که مانع از بروز بسیاری از بیماری ها و صرف هزینه در آینده می گردد.

مراقبت‌های پس‌ از جرم گیری و بروساژ دندان

• حتما سالی یک بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.

• اگر در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی در ناحیه‌ای از لثه شدید، مطمئنا نیاز به مراجعه به دندانپزشک دارید.

• با دقت مسواک زدن یکی‌ از مهمترین عوامل جلوگیری‌ از جرم دندان است، روزی 30 ثانیه مسواک‌ زدن نمی تواند کمک شایانی به جلوگیری‌ از جرم گرفتن دندان نماید.

• بعد از جرم گیری حتما از دهانشویه‌ که دندانپزشک تجویز می کند، استفاده نمایید. زیرا در بهبود زخم‌های به‌جا مانده‌ از جرم گیری موثر است‌ و یک‌ هفته بعد‌ از جرم گیری استفاده از دهانشویه را قطع نمایید.

• درصورت حساس شدن دندان پس‌ از جرم گیری اصلا نیاز به‌ نگرانی‌ نیست ، حساسیت دندان پس‌ از مدتی رفع خواهد شد.

• جرم گرفتن دندان فقط در بزرگسالان اتفاق نمی افتد. ممکن‌ است دندان های‌ کودکان نیز جرم بگیرند. درصورتی که‌ در بررسی‌های دوره ای دندانپزشک وجود جرم را تشخیص دهد، دندان کودکان هم‌ باید جرم گیری شود. جرم های‌ ایجاد شده روی دندان کودکان نیز مانند بزرگسالان‌ است.

جرم گیری دندان

سوالات متداول در مورد جرم گیری دندان

1. جرم‌گیری دندان چند وقت یکبار باید انجام گردد؟

در بعضی افراد با یک مرتبه جرم‌گیری و رعایت بهداشت دهان و دندان امکان دارد تا مدت ‌ها نیازی به جرم‌گیری دوباره نداشته باشند. در ضمن بعضی از افراد بدلیل دارا بودن بزاق خاص دندان هایشان مستعد تشکیل جرم  و بیماریهای لثه ای می باشند. به این افراد جرم گیری در فواصل زمانی کوتاه برای هر 6 ماه یکبار توصیه می شود.

2. آیا استفاده از خمیردندان‌ ضد جرم ایرادی دارد؟

جرم دندان با مسواک و خمیردندان پاک نمی‌گردد. خمیردندان‌های ضد جرم فقط رنگ و لکه‌های رسوب نموده بر دندان را تمیز می‌کنند و استفاده دائم از آنها توصیه نمی‌شود. این خمیردندان‌ها، به دلیل ساییدگی دندان ها باعث ایجاد حساسیت و ایجاد خراش‌های بسیار ظریف بر سطح دندان‌ها نموده و زمینه را برای تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک میکروبی فراهم می‌آورند.

3. آیا جرم گیری باعث از بین رفتن مینای دندان و آسیب به دندان می شود؟

یکی دیگر از باورهای غلط این است که جرم‌گیری باعث از بین رفتن مینای دندان‌ها می‌شود. جرم گیری هیچ‌گونه آسیب فیزیکی به مینای دندان ها نمی‌رساند. فقط حساسیت به سرما وگرما ممکن است پس از جرم‌گیری ایجاد شود و اغلب افراد به اشتباه فک می کنند مینا دندان تراش خورده است.

4. آیا جرم گیری دندان، همراه با درد است و نیاز به بی حسی دارد؟

جرم گیری برای افرادی که لثه ی سالمی دارند چه با دستگاه التراسونیک و چه با وسایل دستی همراه با درد ناچیزی هست. اما اگر فرد بیماری لثه ای داشته باشد معمولا جرم گیری با خونریزی لثه همراه است و شخص احساس درد و ناراحتی دارد. غالبا این میزان درد طبیعی است و نیازی به بی حسی نیست.

5. آیا با جرم گیری، دندان ها سفید می شوند؟

درجرم گیری دندان، رسوبات روی سطح دندان ها برداشته می شود و اصلا رنگ دندان تغییر نمی کند. فقط می تواند به سفید شدن دندان ها کمک کند. برای روشن و سفید شدن دندان باید همزمان از درمان بلیچینگ هم استفاده نمود.

6. آیا می توان دندان کامپوزیت، لمینیت یا دندان ایمپلنت شده را جرم گیری کرد؟

بله، جرم گیری برای دندان های روکش های کامپوزیتی، لمینیت و ایمپلنت دندانی انجام می شود. ولی این دندان ها چون نسبت به دندان های اصلی حساس تر هستند جرم گیری آنها نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد تا آسیبی به آنها وارد نشود بنابراین به یک دندانپزشک خوب و برجسته مراجعه نمایید. ضمنا هزینه جرم گیری این دندان ها بالاتر از دندان های واقعی شما هستند.

7. آیا جرم گیری دندان با لیزر امکان پذیر است؟

بله، بهترین روش برای جرم گیری دندان، جرم گیری با لیزر می باشد. در این روش جرم گیری سریع تر و همچنین در روند بهبود التهاب و ورم لثه ها بسیار موثر است.

  • منبع
  • دکتر فاطمه لبافی
  • کلینیک دندانپزشکی زیبایی
  • دکتر جمیلیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید