امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280925
۸۰۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا مصرف کوکائین با اختلال روان پریشی مرتبط است؟

سوء مصرف کوکائین به اندام های مختلف بدن شما آسیب می رساند. یکی از اصلی ترین تاثیرات کوکائین، تاثیر آن بر مغز است که باعث تداخل در نحوه درک جهان پیرامون، می شود.

تاثیر کوکائین بر اختلال روان پریشی

تاثیر کوکائین بر اختلال روان پریشی

کوکائین، با تحریک سیستم پاداش مغز باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می شود و پزشکان بر این باورند هستند که ترشح بیش از حد دوپامین، می تواند زمینه ساز روان پریشی شود. پزشکان همچنین در مورد ماده شیمیایی مغز به نام فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز (BDNF) اطلاعاتی کسب کرده اند. پارانوئید یا همان بدگمانی، اولین علامت روان پریشی است.

بسیاری از پزشکان معتقدند مصرف بیشتر کوکائین، احتمال ابتلا به روان پریشی را شدیدا افزایش می دهد برای مثال، ممکن است فرد احساس کند اجسام و یا حشرات مختلفی بر روی پوست او راه می روند. روان پریشی علائم متعددی دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

دیگر علائم روان پریشی عبارتند از:

• رفتار نامناسب

• گفتار غیر منطقی

• داشتن اعتقادات غلط

• پارانوئید (بدگمان) بودن

• دیدن، شنیدن یا احساس چیزهایی که در واقع در آنجا حضور ندارند

میزان روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین

روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین بسیار شایع است.

پزشکان دریافت کرده اند که حدود 86٪ از افرادی که کوکائین مصرف می کنند ممکن است در برخی موارد علائم روان پریشی را تجربه کنند. حدود 96٪ از افراد مبتلا به روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین دچار توهم می شوند. توهم شنیداری (شنیدن صداهای غیرواقعی)، رایج ترین نوع توهمی است که با مصرف کوکائین تجربه می شود. همراه با این 96٪، حدود 90٪ افراد مبتلا به روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین، علائم پارانویا (بدگمانی و سوء ظن) را تجربه می کنند.

درمان روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین

درمان روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین به علائم آن بستگی دارد. بعضی اوقات علائم آن، ممکن است خود به خود و بدون درمان از بین بروند. با این وجود، در موارد حاد فرد ممکن است به مراقبت های ویژه ای مانند بستری در مرکز ترک اعتیاد و یا بیمارستان نیاز داشته باشد. اگر احساس می کنید فرد مبتلا به روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین احتمال دارد به خود و یا دیگران آسیب برساند، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. پزشکان ممکن است روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین را با داروهای زیر درمان کنند:

• داروهای ضد روان پریشی

• آرامبخش

• بنزودیازپین ها

روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین ممکن است ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از آخرین بار مصرف کوکائین به خودی خود برطرف شود. با این وجود، در بعضی موارد ممکن است چند هفته طول بکشد تا علائم به طور کامل از بین بروند. همچنین به این نکته مهم باید توجه داشته باشید که فردی که دچار روان پریشی ناشی از مصرف کوکائین شده است در معرض خطر بیشتری برای دوره های بیشتر روان پریشی است. این دوره های روان پریشی ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، حتی اگر فرد کوکائین کمتری نسبت به قبل مصرف کرده باشد.

  • منبع
  • آکسون
  • طلوعی دوباره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید