امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274347
۲۴۷۰
۱
۱
نسخه چاپی
Mary Barra

مری بارا | درس‌های مدیریتی مری بارا | حقایق جالبی درباره مری بارا

مری بارا، Mary Barra، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی امریکایی است، که درحال‌حاضر به‌عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت جنرال موتورز فعالیت می‌نماید. بارا نخستین زنی است که تاکنون به این موقعیت رسیده است

مری بارا | درس‌های مدیریتی مری بارا | حقایق جالبی درباره مری بارا

مری بارا، Mary Barra، کارآفرین و مدیر ارشد اجرایی امریکایی است، که درحال‌حاضر به‌عنوان مدیرعامل اجرایی شرکت جنرال موتورز فعالیت می‌نماید. بارا نخستین زنی است که تاکنون به این موقعیت رسیده است.

مری بارا کیست؟

مری بارا در سال ۱۹۶۱میلادی در شهر میشیگان امریکا از پدر ومادری فنلاندی‌الاصل متولد شد. پدر او ۴۰ سال در کارخانه ماشین‌سازی به‌نام پونتیاک کار کرد. پونیتاک یک شرکت خودروسازی متعلق به جنرال‌موتورز بود؛ شرکت خودروسازی امریکایی که فعالیت خود در صنعت خودروسازی را به‌عنوان شرکت زیرمجموعه‌ای از شرکت اوکلند موتور، که خود از شرکت‌های تابعه کمپانی جنرال موتورز به شمار می‌آمد، آغاز کرد؛ این شرکت در سال‌های نخست فعالیت در صنعت خودروسازی بسیار موفق عمل می‌کرد و خودروهای تولیدی خود را در کشورهای ایالات‌متحده امریکا، کانادا و مکزیک، با مدیریت جنرال موتورز عرضه می‌کرد.

مری بارا در شهر میشیگان به تحصیل پرداخت. پس از پایان تحصیلات دبیرستان درحالی‌که ۱۸ سال بیشتر نداشت در شرکت خودروسازی جنرال موتورز مشغول به کار شد و از این طریق شهریه دانشگاهش را پرداخت می‌کرد.

او مدرک کارشناسی‌اش را از انیسیتوی جنرال موتورز (که امروزه دانشگاه کترینگ نام دارد) در رشته مهندسی برق گرفت.

مری بارا در سال ۱۹۸۸ با بورسیه کمپانی جنرال موتورز، وارد دانشگاه استنفورد شد و در سال۱۹۹۰ در رشته ام‌بی‌ای فارغ‌التحصیل شد.

 او از ۱۸ سالگی این شانس را پیداکرده بود که موقعیت‌های مختلف را در جنرال موتورز، غول خودروسازی امریکایی، تجربه کند. او در سال ۲۰۰۸ توانست به سمت معاونت جهانی مهندسی تولید این کارخانه برسد. بارا از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۳ تصدی پست‌های مدیریتی مهم دیگری را تجربه کرد؛ مثل: ریاست منابع انسانی، معاون اجرایی توسعه محصول و مسئولیت خرید و زنجیره تأمین محصولات جنرال موتورز.

سرانجام مری بارا در ماه ژانویه ۲۰۱۴ از سوی هیات‌مدیره جنرال موتورز، به سمت مدیرعامل اجرایی این شرکت انتخاب شد.

او در دوران مدیریت خود توانست بحران‌های مهمی را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ هنوز دو هفته از عهده‌دار شدن مسئولیت اداره جنرال موتورز نگذشته بود که زخمی در این شرکت سر باز کرد و بزرگ‌ترین فراخوان طول تاریخ علیه خودروهای جنرال موتورز را رقم زد. این فراخوان مربوط به اشکال فنی در خودروهای این شرکت اتومبیل‌سازی بود؛ ۲۶ میلیون خودرو در امریکا و ۳۰ میلیون خودروی جنرال موتورز در سراسر جهان مشمول این فراخوان شدند. اما بارا توانست نهایتاً با سربلندی از این بحران بیرون بیاید.

مری بارا درحال‌حاضر عضو هیات امناء دانشگاه استنفورد است و یکی از ۱۲ نفری است که در هیات‌مدیره شرکت دیزنی(The Walt Disney Company)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های رسانه‌ای و سرگرمی جهان، حضور دارد.

درس‌های مدیریتی مری بارا

مری بارا، مدیرعامل گروه خودروسازی جنرال‌موتورز پیش از آن‌که در بالاترین جایگاه این شرکت خودروسازی آمریکایی قرار بگیرد، به عنوان مدیر منابع انسانی مشغول به کار بود و در این سمت با متقاضیان بسیاری برای پست‌های ارشد مدیریتی مصاحبه می‌کرد.

به گزارش اخبار خودرو ، مری بارا، مدیرعامل گروه خودروسازی جنرال‌موتورز پیش از آن‌که در بالاترین جایگاه این شرکت خودروسازی آمریکایی قرار بگیرد، به عنوان مدیر منابع انسانی مشغول به کار بود و در این سمت با متقاضیان بسیاری برای پست‌های ارشد مدیریتی مصاحبه می‌کرد. این تجربیات به خانم بارا کمک کرده تا به روشی منحصر به فرد برای ارزیابی کاندیداهای موردنظر برای یک پست دست پیدا کند.

مری بارا | درس‌های مدیریتی مری بارا | حقایق جالبی درباره مری بارا

چهار ویژگی اصلی مری بارا برای استخدام

در کنفرانس تجزیه و تحلیل منابع انسانی وارتون که در فیلادلفیا برگزار شده بود، خانم بارا درباره چهار ویژگی توضیح داد که حین فرایند مصاحبه آن‌ها را موردآزمایش قرار می‌داده است. او گفت: «اول از همه می‌خواهم از این مطمئن شوم که فرد متقاضی بیشترین صداقت و درستی را دارد و در هر شرایطی کار درست را انجام می‌دهد، حتی اگر این کار سختی باشد. این ویژگی برای من از همه چیز مهم‌تر است.» در ادامه خانم بارا توضیح داد خصوصا در مواردی که او برای سمت‌های بالای مدیریتی با افراد مصاحبه می‌کند، به دنبال افرادی می‌گردد که خود را به عنوان عضوی از تیم احساس کنند.

برای فهم این مساله او به این دقت می‌کند که افراد هنگام صحبت کردن درباره جنرال‌موتورز به جای «شما» یا «آنها» از ضمیر «ما» استفاده می‌کنند. «از آن‌جایی که جنرال‌موتورز بنگاهی بسیار بزرگ و پیچیده‌ است، پیش آمده ما مدیرانی را استخدام کرده‌ایم که بعد از گذشت شش ماه یا یک سال هنوز مانند مشاورانی بیرون سازمانی درباره آن صحبت می‌کنند. آن‌ها چیزهایی مثل این را می‌گویند: «بعد از تحلیل این دپارتمان، به‌نظرم می‌رسد که «آن‌ها» باید این کار را انجام دهند.» در این مواقع من می‌خواهم به آن‌ها بگویم شما خودتان «آن‌ها» هستید.

من به دنبال افرادی هستم که یک‌سره سوار قایق می‌شوند و مشکلات و مسائل ما را مال خود می‌دانند. هنگام مصاحبه می‌توان متوجه این مساله شد که این افراد از چه دسته‌ای هستند، زیرا آن‌ها جوری صحبت می‌کنند که گویی همین حالا در این شرکت مشغول به کار شده‌اند- البته به شیوه‌ای محترمانه، نه این‌که چیزی را پیشا‌پیش فرض کرده باشند. آن‌ها صرفا در حرف زدن خود تاکید می‌کنند.

مثلا می‌گویند «اگر این موقعیت شغلی به من داده شود، ما این‌طور می‌توانیم با هم کار کنیم.» ویژگی بعدی موردنظر مری بارا این است که افراد کارها را از طریق تحت‌تاثیرقراردادن دیگران به انجام برسانند و نه ازطریق قدرت سازمانی و سلسله مراتبی. چهارمین ویژگی موردنظر او قابلیت فنی و علاقه برای کار خودروسازی است.

سه پرسش طلایی مری بارا

ارزیابی دقیق افراد در یک مصاحبه شغلی می‌تواند کار دشواری باشد. خانم بارا هنگامی که در سمت معاون ارشد منابع انسانی جنرال‌موتورز فعالیت می‌کرد؛ به راه‌حلی منحصر به فرد برای این مشکل دست پیدا کرد. در ابتدای جلسه او به مصاحبه‌شونده می‌گفت که سه پرسش را به صورتی متوالی و سریع می‌پرسد.

اکثر کاندیداها تصور می‌کردند که این سه پرسش بسیار متفاوت خواهند بود، اما رمز این حقه این است که پرسش‌ها چندان فرقی با هم ندارند. خانم بارا این‌طور توضیح می‌دهد: «اول از آن‌ها می‌پرسم همکاران هم‌رتبه، آن‌ها را با چه سه صفتی توصیف می‌کنند. بعد از آن‌ها می‌پرسم که مدیر ارشدشان برای توصیف آن‌ها از چه سه صفتی استفاده می‌کند و در آخر این‌که کارکنان زیردست آن‌ها، چگونه با سه صفت توصیفشان می‌کنند.» خانم بارا در توضیح این ترفند می‌گوید: «ایده‌آل این است صفت‌هایی که می‌شنوید تفاوت چندانی نداشته باشند، برای این‌که افراد را به‌خاطر درستی و شرافتشان استخدام می‌کنید و می‌خواهید همان رفتار کاری را با افراد هم‌رتبه‌ و ارشدشان داشته باشند که با زیردستان خود دارند. انسجام و ثبات رویه کلید اصلی برای قدرتمند کردن تیم‌هاست.» خانم بارا می‌گوید: «طرح این سه پرسش راهبرد موردعلاقه من است، برای این‌که خیلی سریع جواب می‌دهد و به کمک پاسخ افراد مطالب زیادی را درباره آن‌ها متوجه می‌شوم.»

مری بارا | درس‌های مدیریتی مری بارا | حقایق جالبی درباره مری بارا

ویژگی های مری بارا

1- مدیریت دوستانه مدلی مناسب برای مدیران جوان

وقتی به مدیریت می‌اندیشیم، نخستین تصاویری را که بلافاصله در ذهن‌مان به تصویر می‌کشیم، زندگی تجملی، ولخرجی کردن و خودمحوری است، نه کار گروهی. ماری بارا مدیری است که کاملا مخالف این تفکرات است. او شخصی فروتن و به دنبال کار گروهی است که اشتیاق فراوانی برای اعتبار دادن به تیم کاری‌اش دارد تا اینکه بخواهد خودش را در معرض توجه قرار دهد. متواضع بودن لزوما به معنای عدم اعتماد به نفس نیست. بارا اعتماد به نفس کاملی را به نمایش می‌گذارد که دیگران را وادار می‌کند تا به او اطمینان کرده و اعتماد به نفسش را تحسین کنند.

2- نظم را وارد این دنیای بی‌نظم کنید

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران پیاده کردن نظم و منطق در چرخش پرهیاهوی دنیای امروز تجارت است. زمانی که در سال 2011 بارا به عنوان رئیس محصولات جنرال‌موتورز برگزیده شد، گسترش محصولات جنرال‌موتورز وضع آشفته‌ای داشت. با وجود 30 پلتفرم مختلف، بی‌کیفیتی و عدم ظرفیت در این کمپانی حکمفرما بود. بارا بدون معطلی دست به کار شد، خط تولید را کارآمدتر کرد، کیفیت و راندمان را بهبود بخشید و بین محصولات و نیازهای مشتریان تعادل برقرار کرد. استعداد بارا در به وجود آوردن نظم به بخش پرهرج و مرج گسترش محصولات یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث انتخاب او به عنوان مدیرعامل بعدی جنرال موتورز شد.

3- از خوب به عالی برسید

جیم کالینز (Jim Collins)، مشاور کسب‌وکار و نویسنده آمریکایی درباره مدل خارپشتی (Hedgehog Model) از برخورد سه عامل اصلی برای رسیدن به موفقیت می‌نویسد: -1 آنچه که عاشقش هستید. -2 کاری که واقعا در آن خوب هستید. -3 چیزی که در ازای کار بی‌وقفه‌تان، از نظر اقتصادی پاداشی برایتان در پی داشته باشد. کار بارا در جنرال‌موتورز خلاصه‌ ایده‌آلی از این مدل است. او عشق و علاقه‌اش را به ماشین در سن پایین کشف کرد. طی سال‌های کاری‌اش آنچه را که در آن خوب بود، گسترش داد.

کارش را با مهندسی پایه آغاز کرد، به سرعت مهارت‌های لازم را در کنترل کیفیت، محصولات، نیروهای انسانی و بسط تولیدات به دست آورد و در نهایت، بارا این توانایی را داشت تا میوه‌های کار بی‌وقفه‌اش را برداشت کند. بارا به جای اینکه به قدم بعدی خودش برای بالا رفتن جایگاهش بیندیشد، کارش را با قرار دادن اولویت‌های کمپانی در راس همه چیز ادامه داد. او تمام تمرکزش را روی موفقیت جایگاهی که در آن قرار داشت، قرار داد و در هر یک از پست‌هایی که در جنرال موتورز به دست آورد، فوق‌العاده عمل کرد.

4- هرگز یادگیری را متوقف نکنید

تصمیم بارا برای اینکه زمانی را از کار پرمشغله‌اش فاصله بگیرد و در مدرسه کسب‌وکار هاروارد حضور پیدا کند، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بارا برای یادگیری و گسترش دانش است. او در هریک از پست‌های مهمی که در جنرال‌موتورز داشت، مهارت‌های مهم و اساسی را آموخت. حالا در پست مهم مدیرعاملی، او بیشتر به گسترش مهارت‌هایش در زمینه امور مالی، بازاریابی و فروش می‌پردازد.

5- با دیگران با احترام برخورد کنید

ماری بارا زنی باهوش و قابل اعتماد است که به دیگران اهمیت می‌دهد. در سال 2009، زمانی که مسئول منابع انسانی جنرال موتورز بود، تصویر HR را که مربوط به بخش نیروهای انسانی بود به تصویر چهره انسان تغییر داد و بر مسئولیت‌پذیری و قابل اتکا بودن افراد تاکید کرد. نمی‌توانید تصور کنید که این مسئله چقدر می‌تواند به توانمندسازی نیروی کارتان کمک کند، زمانی که یک مدیر، کارمندان را توانمند و قابل اعتنا می‌داند، به جای آنکه به آنها به چشم یک عدد در خط مونتاژ نگاه کند.

مری بارا | درس‌های مدیریتی مری بارا | حقایق جالبی درباره مری بارا

حقایق جالبی درباره مری بارا

مری بارا در سال ۲۰۱۳ از سوی مجله فوربز در فهرست قدرتمندترین زنان جهان، در رتبه ۳۵ قرار گرفت.

او میلیاردها دلار در وسایل نقلیه الکتریکی و ماشین‌های خودران سرمایه‌گذاری کرده است تا آینده‌ای متفاوت را برای کارخانه جنرال موتورز رقم بزند.

در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از ۱۰۰ فرد برگزیده و پرنفوذ جهان انتخاب شد.

نشریه فورچون در سال۲۰۱۵ عنوان «بهترین مدیر بحران سال» را به مری بارا مدیرعامل گروه خودروسازی جنرال موتورز اختصاص داد.

در ماه دسامبر ۲۰۱۶، بارا به یک انجمن تجاری مهم راه یافت که در آن زمان دونالد ترامپ انجمن را تشکیل داده بود تا مشاوره‌های استراتژیک در مورد مسائل اقتصادی در آن ارائه شود.

این بانوی موفق در کار خود نگاه ویژه‌ای به کارگران و کارمندان جنرال‌موتورز در همه سطوح دارد و در حل مشکلات این شرکت از آنها می‌خواهد راه‌حل‌های خود را به او اعلام کنند.

یکی از ویژگی‌هایی که مری بارا هنگام مصاحبه با افراد ، برای جذب نیرو، مدنظر قرار می‌دهد این است که افراد موردنظر بتوانند کارها را از طریق تحت‌تاثیرقراردادن دیگران به انجام برسانند و نه از طریق قدرت سازمانی و سلسله مراتبی. او هنگام فرآیند مصاحبه افراد را مورد آزمایش قرار می‌دهد تا از وجود این ویژگی در شخصیت آنها مطمئن شود.

  • منبع
  • گسترش
  • فرصت امروز
  • اسب بخار

۱ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید