امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277223
۹۱۶
۱
۱
نسخه چاپی

هوش کلامی | هوش کلامی خود را بالا ببرید تا خوب صحبت کنید

هوش کلامی | هوش کلامی خود را بالا ببرید تا خوب صحبت کنید

هوش کلامی چیست؟

این روزها بازار هوش کلامی و فن بیان تا حد زیادی داغ شده و خیلی از افراد در موقعیت های شغلی و اجتماعی مختلف پیگیر این هستند که بتوانند فن بیان یا مهارت خوب سخن گفتن را در وجود خودشان تقویت کنند. اما نکته قابل ذکری که در اینجا وجود دارد این است که برای اینکه بتوانید یک خانه ای بسازید، ابتدا باید مصالح لازم برای ساخت آن خانه برای شما فراهم باشد! هوش کلامی هم یکی از همان مصالح لازم برای داشتن یک فن بیان قوی است. تا زمانی که ندانید به چه شکلی باید هوش زبانی خودتان را افزایش دهید، نباید انتظار فن بیان بالایی را هم از خودتان داشته باشید.

هوش زبانی کلامی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که شما برای اینکه فن بیان خوبی داشته باشید، ابتدا باید از آن برخوردار باشید. فن بیان مجموعه مهارت هایی هستند که بعد از خارج شدن کلام از به شما کمک می‌کنند تا منظورتان را به مخاطب انتقال بدهید. بنابراین شما در ابتدا باید توانایی صحبت کردن داشته باشید تا در مرحله بعد از مهارت های بیانی بهره ببرید. به این توانایی صحبت کردن، در اصطلاح هوش کلامی می‌گویند.

اما ساده ترین مفهوم هوش زبانی که می‌توان ذکر کرد این است: میزان تسلط شما به کلمات و توانایی استفاده درست از آن ها بر اساس مفهوم، صوت، ترتیب، موقعیت، جمله بندی و …

هوش کلامی شامل چه مهارت‌هایی است؟

افرادی که هوش کلامی بالایی دارند (یا می‌خواهند هوش کلامی بالایی داشته باشند) باید در زمینه‌های زیر مهارت‌های خوبی را کسب کنند.

- گوش کردن
- حرف زدن
- قصه گفتن
- توضیح دادن
- درس دادن
- طنز پردازی
- دریافت مفهوم و معنی کلمه ها
- به خاطر سپاری و به یاد آوردن اطلاعات
- قانع کردن دیگران با کمک کلمه ها و واژگان

نکته جالب این است که تمام این‌مهارت‌ها قابل یادگیری هستند و با تمرین و یادگیری می‌توان در آنها به مهارت‌هایی ارزشمند دست یافت.

هوش کلامی | هوش کلامی خود را بالا ببرید تا خوب صحبت کنید

هوش کلامی زبانی از نگاه هوارد گاردنر

هوش کلامی زبانی، یکی از مهم ترین هوش های دهگانه هوارد گاردنر محسوب می‌شود.

طبق گفته های او افرادی که هوش زبانی بالایی دارند، می‌توانند در شغل هایی مانند تدریس، وکالت، خبرنگاری، سخنران و… موفق شوند و اتفاقات بسیار خوبی را برای خودشان در این شغل ها رقم بزنند. گاردنر هوش کلامی را به 4 موضوع اصلی تقسیم کرد و داشتن هر 4 مولفه را برای تقویت هوش زبانی ضروری دانست. مولفه هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

موضوعات هوش کلامی هوارد گاردنر

1. معناشناسی

اولین مولفه گاردنر معناشناسی است که بیان می‌کند شما باید ابتدا معنای کلماتی را که استفاده می‌کنید به خوبی بشناسید و از کلمات صحیح در جای درست استفاده کنید.

2. آواشناسی

طبیعی است که اگر جملات را با لحن و آوای درستی تلفظ نکنیم قطعاً منظورمان را به خوبی به مخاطب نخواهیم رساند. مثلاً اگر شما سوالی را با لحن خبری از مخاطبتان بپرسید به احتمال زیاد متوجه منظور شما نخواهد شد. پس رعایت صوت و آوای صدا برای برقراری ارتباط کلامی با دیگران ضروری است.

3. توانایی در جمله سازی

جمله سازی را شاید بتوان مهم ترین موضوع هوش کلامی در نظر گرفت. اگر شما توانایی بالایی در جمله سازی و جمله بندی نداشته باشید و نتوانید کلمات را به درستی پشت سر هم بچینید، چگونه انتظار دارید بتوانید هوش زبانی خود را تقویت کنید؟

4. کاربرد کلمات

چهارمین موضوع هوش کلامی زبانی گاردنر ، دانستن کاربرد کلمات است. چون بعضی لغات هستند که چند معنا دارند و اگر ندانیم چگونه باید از آن ها استفاده کنیم، ممکن است باعث رخ دادن سوءتفاهم های زیادی شود.

اگر می‌خواهید هوش زبانی ، کلامی خود را تقویت کنید، باید حتماً توانایی خود را در این 4 حوزه هم افزایش دهید تا اتفاقات خوبی را بتوانید رقم بزنید.

هوش کلامی | هوش کلامی خود را بالا ببرید تا خوب صحبت کنید

ویژگی های افراد با قدرت هوش کلامی بالا

افرادی که از هوش زبانی کلامی بالایی برخوردار هستند، معمولاً در زندگی شخصی و اجتماعی خود نسبت به دیگران موفق ترند. تسلط به مهارت های ارتباط کلامی یکی از بهترین راه ها برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است. به همین دلیل وقتی شخصی به این مهارت تسلط داشته باشد، می‌تواند در زندگی شخصی و اجتماعی خودش خیلی بهتر با دیگران صحبت کند و منظور خودش را به آن ها انتقال بدهد و همین طور مفهوم صحبت های طرف مقابل را نیز به خوبی درک کند.

از آنجایی که درصد زیادی از مسائل و مشکلات به دلیل سوء تفاهم های ناشی از عدم درک درست منظور شخص مقابل ایجاد می شود، فرصت بسیار مناسبی است تا با تمرین راه های افزایش هوش کلامی این مشکلات را برای خودتان به حداقل برسانید.

افراد دارای هوش زبانی ، معمولا در مهارت های زیر توانمند هستند:

1. توانایی در متقاعد سازی

فردی که از مهارت های کلامی خوبی برخوردار باشد، این قابلیت را دارد که در موقعیت های مختلف و در برخورد با اشخاص متفاوت، بتواند متناسب با همان شرایط صحبت کند. این فرد به خوبی آگاه است که در هر شرایطی باید از چه جملات و واژگانی استفاده کند به دلیل همین موقعیت شناسی زمانی که کلامی از دهانش خارج می‌شود بالاترین تأثیر را دارد و به خوبی در ذهن طرف مقابل نفوذ می‌کند.

2. الهام بخش و انرژی دهنده

هیچ وقت از حرف زدن با فردی که از هوش بالای کلامی برخوردار است، خسته نخواهید شد. چون آنقدر زیبا جملات را در کنار هم قرار می‌دهد و صحبت می‌کند که با تمام وجود لذت خواهید برد. این شخص حتی می‌داند که لحن تلفظ هر کلمه باید به چه صورتی باشد تا بیشترین اثر را بر شخص مقابل بگذارد.

به همین دلیل این افراد به شدت الهام دهنده و همین طور عامل ایجاد انگیزه در دیگران هستند. یکی از مهارت های اصلی مشاوران موفق هم همین هوش کلامی بالای آنهاست که در نتیجه صحبت های آن ها باعث ایجاد آرامش و حال خوبی در مراجعینشان شود.

3. خوب گوش می‌دهند

زمانی که به صحبت های دیگران دقت می‌کنید، می‌توانید خیلی بهتر منظور آن ها را درک کنید و در نتیجه بهترین جملات را در ذهنتان بچینید و در جواب آنها بیان کنید؛ این یکی از خصوصیات بارز افرادی است که هوش کلامی بالایی دارند. آنها به صحبت های دیگران با دقت گوش می‌دهند در نتیجه بهترین کلمات را انتخاب می‌کنند و پاسخ شخص مقابل را می‌دهند.

4. نویسنده های ماهری هستند

نوشتن یکی از مهارت هایی هست که می‌تواند این ویژگی را تا حد زیادی در وجود شما تقویت کند. بنابر این نویسندگان اغلب افرادی هستند که این ویژگی را دارند؛ چون برای نویسندگی شما باید به واژگان زیادی تسلط داشته باشید و بتوانید این کلمات را به خوبی در کنار هم قرار بدهید تا بهترین و واضح ترین منظور را به مخاطب انتقال دهید که در عین حال بسیار هم دلنشین باشد.

برخی از ویژگی های دیگر افراد با هوش کلامی بالا عبارتند از:

- عاشق خواندن و نوشتن هستند.
- مهارت ویرایش قوی دارند.
- از یادگیری کلمات جالب، معنی دار و کمیاب لذت می برند.
- صحبت کردن درباره آنچه می خوانند.
- گزیده ای از کتابها را به یاد می آورند.
- عاشق علائم نگارشی و ریتم در متن هستند.
- از یادگیری زبان های خارجی لذت می برند.

هوش کلامی | هوش کلامی خود را بالا ببرید تا خوب صحبت کنید

چگونه هوش کلامی را افزایش دهیم ؟

با تمام صحبت های بالا، فکر می‌کنم از اهمیت این موضوع به خوبی آگاه شده باشید؛ بنابر این حالا باید برای تقویت آن دست به کار شوید. این ویژگی یک استعداد یا ویژگی مادرزادی نیست و خیلی راحت با استفاده از روش های ساده و صحیح می‌توانید این مهارت را در وجود خودتان تقویت کنید. تمرینات زیر که مخصوص تقویت هوش زبانی کلامی در بزرگسالان هستند، می‌توانند تا حد زیادی به شما برای تقویت مهارت کلامی کمک کنند.

1. یادداشت وقایع روزانه

برخی از افراد این کار را به طور مرتب انجام می‌دهند، به همین دلیل بعد از مدتی علاوه بر تقویت مهارت نویسندگی، تا حد زیادی نحوه صحبت کردن آن ها در جهت مثبت تغییر می‌کند.

می‌توانید همین حالا دست به کار شوید و یک دفترچه تهیه کنید و یا حتی این نوشته ها را در صفحات اجتماعی خودتان با دیگران به اشتراک بگذارید. به این ترتیب می‌توانید نظرات دیگران را هم درباره نوشته هایتان بدانید و هر جا نقصی احساس کردید، برای رفع آنها اقدام کنید.

2. بازی با کلمات

برای خودتان بازی طراحی کنید. به عنوان مثال می‌توانید خودتان را در جایگاه یک گزارشگر تصور کنید و سعی کنید یک موقعیت خاص را برای مخاطب تعریف کنید. این بازی به دلیل اینکه شما را مجبور می‌کند کلمات را پشت سرهم ردیف کنید، تا حد زیادی به تقویت مهارت های کلامی شما کمک می‌کند و از طرفی می‌تواند قدرت تصویرسازی شما را هم افزایش دهد. این بازی شاد و جذاب هم بنظر می‌رسد! نظرتان چیست که یکبار امتحان کنید؟

3. مطالعه کردن در هر موقعیتی

بالا بردن سطح آگاهی، کمک به درک بهتر موضوعات، گسترش دایره واژگان و هزاران مزیت دیگر از مزایای مطالعه مردن هستند. همچنین زمانی که مطالعه می‌کنید با کلمات جدید آشنا می‌شوید، نحوه به کارگیری آنها را در جملات می‌بینید و در نتیجه تا حد زیادی می‌توانید مهارت های کلامی خودتان را با این روش تقویت کنید. پس حتماً مطالعه کردن را جز از برنامه روزمره خودتان قرار دهید، حتی اگر شده در حد 10 دقیقه!

4. نظاره گر نبودن هنگام بحث ها

خیلی وقت ها وسط جمع های دوستانه، بحث های زیادی درباره موضوعات مختلف شکل می‌گیرد. مشارکت در این بحث ها می‌تواند بهترین فرصت برای شما باشد که بتوانید تا حد زیادی مهارت های کلامی خودتان را تقویت کنید. ذهن شما درگیر این موضوع می‌شود که چطور در لحظه جملات و کلمات مناسب را پشت سر هم بچینید تا بتوانید بهترین جواب را بدهید؛ به همین دلیل تا حد زیادی به شما کمک خواهد کرد.

5. صحبت درباره اشیای پیرامون

برای تقویت هوش زبانی خود، می‌توانید درباره اشیای پیرامون خود صحبت کنید. مطمئن باشید زمانی که در حال انجام این کار هستید، کلمات بسیار زیادی به ذهن شما می رسند که می توانید از آن ها استفاده کنید. حتی ممکن است بعضی از آنها کاملاً جدید باشند.

همانطور که می‌دانید هوش کلامی شامل چندین بخش است: دایره واژگان گسترده، تلفظ صحیح کلمات و همچنین نحوه چیدمان و استفاده درست از آنها. به همین دلیل است که وقتی شروع به صحبت درباره چیزی می‌کنید و ویژگی های آن را شرح می‌دهید، همه این جنبه‌ها با هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین علت به شما کمک می‌کند تا بتوانید مهارت هوش زبانی کلامی خود را تا حد زیادی تقویت کنید. این بازی شاید یکی از بهترین بازی‌های باشد که برای تقویت هوش زبانی کلامی می توانید از آن استفاده کنید.

6. صحبت بدون مکث و تپق

از آنجایی که هوش زبانی کلامی یکی از مهارت هایی است که هر چه بیشتر درباره آن صحبت کنید نتیجه بهتری که از آن خواهید گرفت، به همین علت بیشتر تمرینات آن با استفاده از صحبت کردن میسر می‌شوند.

تمرین دیگری که می توانید برای افزایش هوش زبانی خود از آن استفاده کنید این است که مقابل آینه یک دقیقه بدون مکث کردن و بدون تپق زدن صحبت کنید. مهم نیست موضوع شما چه چیزی باشد، تنها چیزی که اهمیت دارد این است که شما بتوانید یک دقیقه کامل صحبت کنید. این پشت سر هم صحبت کردن به شما کمک می‌کند تا بتوانید از تمام واژگانی که در ذهن دارید استفاده کنید و آنها را به بهترین شکل کنار هم قرار دهید تا منظور خود را به مخاطب تان برسانید.

7. ضبط کردن فایل صوتی

ضبط فایل صوتی می‌تواند تا حد بسیار زیادی برای شما کارساز باشد. اینکه شما بعد از هر بار گوش کردن به فایل صوتی خود می‌توانید تشخیص دهید که تا چه اندازه پیشرفت داشته اید و یا ایراد شما در کدام قسمت ها بیشتر بوده است و یا حتی شاید با خود بگویید اگر در فلان جمله این کلمه را استفاده می‌کردم قطعاً جمله جذاب تر می‌شد، از مهم ترین دلایل اهمیت ضبط فایل صوتی هستند. شما می‌توانید با استفاده از این تمرین تا حد بسیار بالا و موثری مهارت های خود را افزایش دهید.

8- دنیای کلامی خود را بازبینی کنید

هر شغل و حرفه ای، واژگان و اصطلاحات خاص خود را دارد. موفق ترین افراد، در رشته های تخصصی خودشان واژگانی دارند که بیش از ده درصد مربوط به همان رشته است. از همین رو از کلماتی استفاده کنید که خاص حرفه خودتان است .از واژگانی که افرادی که در حوزه کاری شما موفق هستند به کار می برند استفاده کنید. برای سایر زمینه های زندگی تان از جمله سرگرمی ها، فعالیت های اجتماعی ، تحصیلات و … هم سعی کنید مجوعه واژگان را که در هریک از این زمینه ها به کار می رود را جمع آوری کنید. این کار باعث افزایش هوش کلامی تان خواهدشد.

9- گوش به زنگ کلمات جدید باشید

در زندگی روزمره، تلویزیون و…. گوش به زنگ کلمات جدید باشید. این تمرکز حواس نه تنها شما را واژه پرداز خوبی خواهد کرد بلکه از شما شنونده بهتری خواهد ساخت و در نتیجه محبوب تر از دیگران خواهید بود. همیشه یادداشت همراه داشته باشید که بتوانید کلمات جدیدی که دارای اهمیت است را یادداشت کنید…برای افزایش هوش کلامی تان وقتی به چنین کلماتی برمی خورید سعی کنید که حداقل روزی پنج بار آن ها را در یک جمله استفاده کنید. در مجلات، کتاب ها، سینما،تلویزیون و….به دنبال کلمات باشید. پس حتماً مطالعه کردن را جز از برنامه روزمره خودتان قرار دهید، حتی اگر شده در حد ۱۰ دقیقه!

10- از بهترین ها تقلید کنید

درست به همان روش که کودک از افرادی که فکر می کند موفق ترین آدم ها هستند (پدر و مادرش) تقلید می کند، از استادان، شخصیت های اجتماعی، بازیگران و…افرادی از حرفه خودتان که فکر می کنید در استفاده ی خلاقانه از کلمات و همچنین از نظر وسعت و شفافیت دید، سرآمد هستند،برای افزایش هوش کلامی تان تقلید و الگوبرداری کنید.

هوش کلامی | هوش کلامی خود را بالا ببرید تا خوب صحبت کنید

مشاغل بالقوه برای افراد قوی در هوش کلامی

هوش کلامی مشاغل مختلفی را برای کسانی که در این زمینه استعداد دارند باز می کند. همانطور که آلبرت انیشتین گفت : “در واقع، همه نابغه هستند”.  هدف او قضاوت در مورد ماهی با توجه به توانایی صعود روی درخت نبود بلکه ارزیابی آن بر اساس توانایی شنا بود. هر شغلی که به مهارت نوشتاری و گفتاری مناسب نیاز داشته باشد، برای کسی با هوش کلامی / زبانی قوی بسیار مفید خواهد بود.

مشهورترین حرفه ها برای افراد باهوش کلامی بالا عبارتند از:

- کپی رایتر
- ویرایشگر
- منتقد
- روزنامه نگار
- معلم
- ناشر
- مجری تلویزیون یا رادیو
- متخصص گفتار درمانی
- سخنران عمومی
- مترجم
- داستان نویس
- سیاست مدار

به یاد داشته باشید که با توسعه هوش کلامی خود، می توانید بخشی جذاب از این آینده شگفت انگیز شوید.

  • منبع
  • موسسه گام برتر
  • بیشتر از یک
  • سخن سبز

۱ دیدگاه

 
ir
ابوالفضل موسوی | ۱ سال پیش
مقاله ای عالی و راهگشا
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید