امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278708
۷۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

آیا خوردن سیب زمینی جوانه زده اشکالی ندارد؟

آیا خوردن سیب زمینی جوانه زده اشکالی ندارد؟

هنگامی که سیب زمینی برای مدت طولانی در انبار یا آشپزخانه بماند، می تواند شروع به جوانه زدن کند و بحث هایی را در مورد بی خطر بودن خوردن آنها ایجاد کند.

از یک طرف، برخی سیب زمینی های جوانه زده را تا زمانی که جوانه ها را بردارید کاملاً بی خطر می دانند. از سوی دیگر، بسیاری هشدار می دهند که سیب زمینی های جوانه زده سمی هستند و باعث مسمومیت غذایی و حتی مرگ می شوند.

در ابتدا یک پاسخ کوتاه به این سوال که آیا خوردن سیب زمینی جوانه زدن بی خطر است؟ ممکن است بی خطر باشد اما....

چرا خوردن سیب زمینی جوانه زده می تواند خطرناک باشد؟

سیب زمینی نیازی به خاک ندارد. گاهی اوقات شرایط نگهداری باعث می شود سیب زمینی های شما دور از خاک شروع به جوانه زدن کنند! تنها چیزی که آنها نیاز دارند تاریکی و رطوبت است. آشپزخانه یا انباری می تواند مکانی ایده آل برای شروع رشد جوانه سیب زمینی باشد.

سیب زمینی منبع طبیعی سولانین و چاکونین است - دو ترکیب گلیکوآلکالوئیدی که به طور طبیعی در غذاهای مختلف دیگر از جمله بادمجان و گوجه فرنگی یافت می شود.

در مقادیر کم، گلیکوآلکالوئیدها ممکن است فواید سلامتی از جمله خواص آنتی بیوتیکی و اثرات کاهش قند خون و کلسترول داشته باشند. با این حال، زمانی که بیش از حد خورده شوند، می توانند سمی شوند.

با جوانه زدن سیب زمینی، محتوای گلیکوآلکالوئید آن شروع به افزایش می کند. بنابراین، خوردن سیب‌زمینی‌هایی که جوانه زده‌اند می‌توانند باعث مصرف بیش از حد این ترکیبات شوند. علائم معمولاً در عرض چند ساعت تا یک روز پس از خوردن سیب زمینی جوانه زده ظاهر می شود.

در دوزهای پایین تر، مصرف بیش از حد گلیکوآلکالوئید معمولاً منجر به استفراغ، اسهال و درد شکمی می شود. در صورت مصرف در مقادیر زیاد، می توانند باعث کاهش فشار خون، نبض سریع، تب، سردرد، گیجی و در برخی موارد حتی مرگ شوند.

علاوه بر این، چند مطالعه کوچک نشان می دهد که خوردن سیب زمینی جوانه زده در دوران بارداری ممکن است خطر نقایص مادرزادی را افزایش دهد. بنابراین، زنان باردار ممکن است به خصوص از اجتناب از سیب زمینی جوانه زده سود ببرند.

آیا می توانید ترکیبات سمی را از سیب زمینی های جوانه زده حذف کنید؟

گلیکول آلکالوئیدها به ویژه در برگ ها، گل ها، چشم ها و جوانه های سیب زمینی متمرکز هستند. علاوه بر جوانه زدن، آسیب فیزیکی، سبز شدن و طعم تلخ، سه علامتی است که نشان می دهد محتوای گلیکول آلکالوئید سیب زمینی ممکن است به طور چشمگیری افزایش یافته باشد.

از این رو، دور انداختن جوانه ها، چشم ها، پوست سبز رنگ و قسمت های کبود شده ممکن است به کاهش خطر مسمومیت کمک کند. علاوه بر این، پوست کندن و سرخ کردن ممکن است به کاهش سطوح گلیکول آلکالوئید کمک کند - اگرچه به نظر می رسد جوشاندن، پختن و مایکروویو تأثیر کمی دارند.

با این حال، در حال حاضر مشخص نیست که آیا این اقدامات برای محافظت کافی و مداوم شما در برابر سمیت گلیکوآلکالوئید کافی است یا خیر.

به همین دلیل بهتر است سیب زمینی هایی را که جوانه زده یا سبز شده اند دور بریزید.

بهترین راه برای نگهداری سیب زمینی چیست؟

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش جوانه زدن در سیب‌زمینی این است که از انبار کردن آن‌ها خودداری کنید و فقط زمانی آن را بخرید که قصد استفاده از آن را دارید.

علاوه بر این، دور انداختن سیب‌زمینی‌های آسیب‌دیده و اطمینان از خشک شدن کامل سیب‌زمینی‌های باقی‌مانده قبل از نگهداری آن‌ها در مکانی خنک، خشک و تاریک نیز ممکن است احتمال جوانه زدن را کاهش دهد (منبع مورد اعتماد).

گزارشات حکایتی حاکی از آن است که از نگهداری سیب زمینی با پیاز نیز باید اجتناب شود، زیرا قرار دادن این دو در کنار هم ممکن است جوانه زدن را تسریع کند. اگرچه، در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای حمایت از این عمل وجود ندارد.

علاوه بر این، دور انداختن سیب زمینی های آسیب دیده و اطمینان از خشک شدن کامل سیب زمینی های باقی مانده قبل از نگهداری آن ها در مکانی خنک، خشک و تاریک نیز ممکن است احتمال جوانه زدن را کاهش دهد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید