امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282197
۲۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

سیر صعودی تجرد قطعی در کشور/ آینده شغلی جوانان تأمین نیست

سیر صعودی تجرد قطعی در کشور/ آینده شغلی جوانان تأمین نیست

سعید مدنی، جامعه شناس در گفت وگو با برنا، در عدم تمایل برخی جوانان به ازدواج و احتمال رشد تجرد قطعی در کشور اظهار کرد: گسترش شهر نشینی، افزایش سواد و کمرنگ شدن نقش خانواده در انتخاب همسر برای فرزند از جمله دلایل کم شدن آمار ازدواج در جامعه امروز است.

وی با بیان اینکه جوان امروز قدرت و آزادی برای انتخاب دارد، گفت: در گذشته جوان هیچ نوع اختیاری نداشت و تمام تصمیمات را خانواده یا قوم و خویش برای فرد می گرفت و در بسیاری از موارد حتی ازدواج دختر عمو با پسرعمو مرسوم بود، با مدرن شدن جامعه و تغیرات اجتماعی، ناخودآگاه وارد مرحله ای شدیم که انتخاب همسر از روش سنتی جدا شد و سهم جوان در انتخاب فردی افزایش پیدا کرد.

این جامعه شناس در خصوص مشکلات اقتصادی در افزایش تجرد قطعی اظهار کرد: تجرد قطعی در آینده روند افزایشی خواهد داشت، تجربه و آمار در کشور های مدرن اروپایی یا امثال آنها نشان می دهد با مدرن تر شدن جامعه تجرد قطعی هم افزایش پیدا کرده و این در صورتی اتفاق افتاده که مردم این کشورها از لحاظ اقتصادی مرفه بودند، ظاهراً در آنجا عوامل اقتصادی خیلی دخیل نیست اما در کشور ما مشخص نیست عوامل اقتصادی تأثیر بیشتری دارد یا عوامل غیر اقتصادی.

مدنی تأکید کرد: به هر حال نمی توان نقش مشکلات اقتصادی را در تصمیم گیری جوانان برای ازدواج نکردن یا تأخیر در ازدواج را نادیده گرفت، به ویژه در دختران که خانواده مجبور به خرید جهیزیه هستند و همه این موارد با هم در تأخیر ازدواج جوانان نقش دارد.

نسل جدید به ازدواج دائم اعتقادی ندارد

وی با بیان اینکه نسل جدید به ازدواج دائم اعتقادی ندارد، گفت: در جامعه مدرن امروز ازدواج دائمی که طولانی مدت و ماندگار باشد کمتر انفاق می افتد و این طرز فکر به خودی خود آمار تجرد قطعی را افزایش می دهد.

این جامعه شناس تفاوت در سبک زندگی را زمینه ساز بروز چنین تفکری دانست و گفت: در جوامع سنتی آمار طلاق کمتر بود، چون اگر انتخاب شان درست بود یا غلط و یا اگر ناسازگاری داشتند به دلیل حرف مردم و آبرو یا فشار خانواده به زندگی با یکدیگر ادامه می دادند اما در جامعه امروز شاید زوجین به خاطر فرزند خود مجبور به سازش شوند اما با افزایش سن فرزند، بحث طلاق دوباره مطرح می شود.

وی افزود: در بعضی از موارد به دلیل تفاوت فرهنگی و اختلاف طبقاتی یا اعتیاد، زوجین دیگر قادر به ادامه زندگی با هم نیستند و اگر با میل خود به زندگی ادامه ندهند در اصل طلاق عاطفی گرفته اند.

آینده شغلی جوانان تأمین نیست

مدنی با اشاره به اینکه یک بخش هایی از عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده به نداشتن شغل ثابت بر می گردد، گفت: متأسفانه آینده شغلی جوانان تأمین نیست و این مشکلات فراوانی را برای جامعه به دنبال دارد. متأسفانه هنوز در کشور نهادهایی که افراد مجرد که شاغل هم نیستند را شناسایی و حمایت کند وجود ندارد و برای جوان بیکار این دغدغه مطرح است و به همین جهت به تجرد قطعی روی می آورد.

وی با تأکید بر اینکه تجرد قطعی جامعه را در بحث فرزند آوری و جوانی جمعیت دچار بحران می کند، افزود: از نگاه من مهم ترین راهکار ثبات در اقتصاد است، متأسفانه در جامعه ما ثبات اقتصادی وجود ندارد، برای مثال اگر نرخ خرید ماشین در 5 سال گذشته 100 میلیون بود جوان امروز یک میلیارد باید برای آن هزینه کند.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: طبق آماری که من دارم یک زوج که تازه ازدواج کرده اند اگر بخواهند صاحب یک خانه معمولی بشوند ۱۳۰سال طول میکشد! ١٣٠ سال باید کار کنند تا صاحب خانه بشوند و اگه این آمارها درست باشد تصمیم و روند ازدواج را به تأخیر می اندازد و همین مشکلات و اتفاقات باعث می شود که سن تجرد قطعی برای خانم ها به 40 سال و برای آقایان 50 سال برسد.

انتهای پیام

  • منبع
  • برنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید