امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278178
۷۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

چرا زوجین مسائل مربوط به یکدیگر را فراموش می کنند ؟

شاید بارها براتون پیش اومده که با همسرتون درباره مسائلی صحبت کردید و بر سر انجام دادن یا ندادن کاری به توافق رسیدین یا به همسرتون قولی دادین اما چند روز بعد فراموش کردین و همین فراموشی باعث شده بین‌تون اختلاف پیش بیاد. ممکنه با خودتون فکر کنید که حافظه خوبی ندارید.

دلایل فراموشکاری زوجین درباره ی مسائل مربوط به طرفین چیست ؟

فراموشکاری زوجین درباره مسائل مربوط به یکدیگر از کجا آب می خورد ؟

شاید بارها براتون پیش اومده که با همسرتون درباره مسائلی صحبت کردید و بر سر انجام دادن یا ندادن کاری به توافق رسیدین یا به همسرتون قولی دادین اما چند روز بعد فراموش کردین و همین فراموشی باعث شده بین‌تون اختلاف پیش بیاد. ممکنه با خودتون فکر کنید که حافظه خوبی ندارید.

اما چطور چند بار پشت سر هم مسائل مربوط به همسرتون رو فراموش می‌کنید اما در رابطه با دوستان و همکاران و سایر افرادی که باهاشون سر و کار دارید این اتفاق نمیفته یا کمتر میفته؟!

شما معمولا برای صرف شام یا ناهار یک ساعت وقت می‌گذارید و درخواست‌تون رو از همسرتون وسط غذا مطرح می‌کنید. بعد از غذا هم بدون اینکه موضوعِ مطرح شده به خوبی پیگیری شده باشه و به نتیجه مشخصی رسیده باشه، یه توافق روی هوا گرفتین.

بر اساس پژوهشی که لوی بیکر و همکارانش در سال 2020 انجام دادند، عملکرد #حافظه نقش مهمی در پیشبرد بهتر زندگی #زوج دارد. آنها بر این باورند که نوع حافظه‌ای که برای حل مسئله در روابط مهمه، به‌عنوان «حافظه کاری» شناخته شده. این حافظه شامل اطلاعاتی که در حال حاضر در ذهن شما فعاله نمیشه بلکه شامل مطالب جدیده مثل وقتی که تلاش می‌کنید یه رمز عبور جدید رو به خاطر بسپرید.

یا می‌تونه به خاطر آوردن چیزی باشه که قبلا به حافظه بلند مدت سپردید مثل به‌یادآوری همون رمز عبوری که به خوبی حفظ کردین.
در یه رابطه، حافظه کاری شما بخشی از دستگاه شناختی شماست.

وقتی در مورد موضوع مهمی وسط یه کار دیگه با هم صحبت می‌کنید یا تلاش می‌کنید مسئله مهمی که بین‌تون مطرحه رو حل کنید، درواقع اینطوریه که وسط فرایند حل مسئله و پردازش حافظه یه دفعه غذا تموم میشه و مکالمه به پایان می‌رسه.

بیکر و همکارانش به همین دلیل توصیه می‌کنند که زمان مشخصی رو برای حل اختلافات یا مطرح کردن خواسته‌هاتون در نظر بگیرید و وقتی حافظه کاری‌تون درگیر میشه، واقعاً به طرف مقابل‌تون گوش بدین و به‌طور فعال پاسخ‌هایی رو تدوین کنید؛ مثل زمانی که سر کلاس هستید و یادداشت برداری می‌کنید و درواقع تلاش می‌کنید اطلاعات جدید را به زبان خود بنویسید تا بفهمید که چی بودند تا در آینده هر موقع نیاز بود، بتونید ازشون استفاده کنید.

ضمن اینکه بهبود فرایند حل مسئله و افزایش استفاده از حافظه کاری می‌تونه رابطه رو بهتر بکنه، «توجه کردن» و وقت گذاشتن برای شنیدن خواسته‌های همسرتون و وقتی که برای حل مشکلات صرف می‌کنید هم روی بهتر شدن رابطه تأثیر مهمی داره.

  • منبع
  • ویرگول

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید