امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278628
۸۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

آیا کودکان و نوجوانان باید واکسن کووید - 19 یا کرونا دریافت کنند؟

واکسیناسیون کووید - 19 می تواند به کودک شما در برابر ابتلا به این بیماری کمک کند. اطلاعات اولیه نشان می دهد که واکسن ها ممکن است به افراد در جلوگیری از انتقال کووید - 19به دیگران کمک کند

آیا کودکان و نوجوانان باید واکسن کووید - 19 یا کرونا دریافت کنند؟

در زمانی که بسیاری از جهان هنوز برای دسترسی به واکسن های کووید -19 تلاش می کنند این سوال مطرح شده است که آیا واکسیناسیون کودکان در برابر این بیماری ممکن است یک امتیاز محسوب شود.

19 ژوئیه، مشاوران واکسن در انگلستان با توجه به نرخ بسیار پایین بیماری های جدی در این گروه سنی، تأخیر واکسن را برای اکثر جوانان زیر 16 سال توصیه کردند. اما چندین کشور از جمله ایالات متحده و اسرائیل در این مورد پیش قدم شده اند و سایر کشورها امیدوارند که در صورت تأمین منابع از آن پیروی کنند.

واکسن کووید 19 یا کرونا در کودکان و نوجوانان؛ آری یا خیر

از همان روزهای ابتدایی همه گیری کرونا والدین از این واقعیت آرامش گرفتند که کووید -19 بسیار کمتر از بزرگسالان باعث ایجاد بیماری جدی در کودکان می شود. اما برخی از کودکان باز هم به شدت بیمار می شوند (مجموعه ای از علائم گاهی ناتوان کننده که می تواند ماه ها پس از حتی یک دوره خفیف کووید -19 ادامه یابد) و شبح طولانی مدت کووید برای بسیاری از پزشکان اطفال کافی است تا واکسیناسیون را در اسرع وقت توصیه کنند.

با این حال مشاوران واکسن در انگلستان توصیه کرده اند که فقط نوجوانانی که از نظر بالینی آسیب پذیر هستند یا با بزرگسالان آسیب پذیر زندگی می کنند واکسینه شوند. آدام فین متخصص اطفال دانشگاه بریستول در جمع خبرنگاران گفت: بیماری های شدید، مرگ و میر و حتی کووید طولانی در نوجوانان و کودکان سالم نادر است.

اما در برخی از کشورها هنوز درباره نحوه تأثیر کووید - 19 بر کودکان اطلاعات کمی در دست است. به عنوان مثال برخی از آمارهای رسمی بستری شدن و مرگ و میر ناشی از کرونا در آفریقای جنوبی بر اساس سن تجزیه نمی کند. در نتیجه پزشکان اطفال نمی دانند چه مرگ و میرهایی در کودکان و جوانان رخ داده است و چگونه ممکن است عواقب COVID-19 تحت تأثیر شرایطی مانند سوء تغذیه یا سل همزمان یا عفونت HIV قرار گیرد.

واکسیناسیون کووید - 19 می تواند به کودک شما در برابر ابتلا به این بیماری کمک کند. اطلاعات اولیه نشان می دهد که واکسن ها ممکن است به افراد در جلوگیری از انتقال کووید - 19به دیگران کمک کند. آنها همچنین می توانند از بیماری شدید فرزند شما جلوگیری کنند، حتی اگر به COVID-19 مبتلا شوند. با واکسیناسیون خود و فرزندان 12 ساله و بزرگتر خود در برابر COVID-19 از خانواده خود محافظت کنید.

آیا واکسیناسیون کودکان بی خطر است؟

تعداد انگشت شماری از واکسن ها در جوانان بالای 12 سال آزمایش شده اند، از جمله واکسن های mRNA ساخته شده توسط Moderna و Pfizer -BioNTech و دو واکسن چینی ساخته شده توسط Sinovac و Sinopharm و چندین کشور از جمله ایالات متحده ، اسرائیل و چین در حال حاضر واکسن هایی را برای این گروه سنی ارائه می دهند.

انتظار می رود سایر مطالعات به زودی نتایج را در جوانان بالای 12 سال گزارش دهند، از جمله مطالعات مربوط به واکسن Zydus Cadila و واکسن کرونا غیر فعال شده Covaxin که هر دو در هند ساخته شده است.

تا کنون به نظر می رسد واکسن ها در نوجوانان ایمن هستند و برخی از شرکت ها اقدام به انجام آزمایشات بالینی در کودکان شش ماهه کرده اند. آندریا شین متخصص اطفال در دانشگاه اموری در آتلانتا می گوید، در ایالات متحده واکسن برای افراد زیر 12 سال ممکن است در اواخر امسال در دسترس باشد.

موارد  التهاب قلبی - میوکاردیت و پریکاردیت-  در نوجوانان و جوانان بیشتر پس از دریافت دوز دوم نسبت به اولین دوز یکی از دو واکسن mRNA COVID-19 ، Pfizer-BioNTech یا Moderna گزارش شده است. این گزارشات نادر است و مزایای شناخته شده و بالقوه واکسیناسیون COVID-19 بیشتر از خطرات شناخته شده و بالقوه ، از جمله خطر احتمالی میوکاردیت یا پریکاردیت است.

عوارض احتمالی واکسن کرونا یا کووید - 19 در نوجوانان

فرزند شما ممکن است عوارض جانبی داشته باشد که نشانه های عادی این است که بدن او از سیستم محافظت می کند.

در بازویی که واکسن تزریق شده است:

  • درد
  • سرخی
  • تورم

در سراسر بدن نوجوان پس از تزریق واکسن:

  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز
  • تب
  • حالت تهوع

این عوارض جانبی ممکن است بر توانایی کودک در انجام فعالیت های روزانه تأثیر بگذارد اما باید ظرف چند روز از بین برود. برخی افراد عوارض جانبی ندارند.

در مورد استفاده از مسکن غیر آسپرین و سایر اقداماتی که می توانید در خانه انجام دهید تا کودک را آرام کنید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزند خود بخواهید. تجویز مسکن ها به منظور جلوگیری از عوارض جانبی، قبل از واکسیناسیون توصیه نمی شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید