امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278443
۸۸۵
۱
۰
نسخه چاپی

آیا نوشیدن آب (یا عدم نوشیدن آب کافی) می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد؟

آیا نوشیدن آب (یا عدم نوشیدن آب کافی) می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد؟

رابطه ی بین نوشیدن آب و اختلال خواب

رابطه بین آب رسانی و خواب پیچیده است. در اینجا چیزهایی است که باید بدانید.

نوشیدن آب برای سلامت کلی بدن ضروری است. بر اساس گزارش زمین شناسی ایالات متحده، H2O تا 60 درصد بدن انسان را تشکیل می دهد و به انواع مختلفی از عملکردهای بدن کمک می کند - از رشد سلول گرفته تا دفع مواد زائد تا هضم غذا. بله. هیدراتاسیون نیز می تواند بر خواب تأثیر بگذارد.

هیدراته کافی برای اطمینان از عملکرد بدن شما آنطور که باید- و نه فقط در طول روز، ضروری است. کم آبی بدن می تواند روی خواب فرد تأثیر منفی بگذارد.

با این حال نوشیدن بیش از حد آب قبل از خواب نیز می تواند در خواب اختلال ایجاد کند. وینسنت پِدره  مدیر پزشکی در شهر نیویورک و نویسنده کتاب Happy Gut خاطرنشان می کند: اگر مثانه شما را از خواب بیدار کند در طول شب خواب راحت نخواهید داشت.

آنچه علم درباره هیدراتاسیون(آب رسانی) و خواب می گوید

تحقیقات محدودی در مورد رابطه بین آب رسانی و خواب وجود دارد. اما شواهد تا کنون نشان می دهد که بین این مدت زمان خواب کوتاه تر با وضعیت هیدراتاسیون پایین تر رابطه وجود دارد.

داده ها در مطالعه ای بزرگی که در مجله Sleep در فوریه 2019 منتشر شد نشان داد که در یک گروه بیش از 20000 بزرگسال آمریکایی و چینی کسانی که به طور متوسط کمتر از شش ساعت در هر شب می خوابند در مقایسه با افرادی که هر شب هشت ساعت یا بیشتر می خوابند، احتمال زیاد با وضعیت نامناسب هیدراتاسیون (که با نمونه های ادرار اندازه گیری شده است) ارتباط دارند. (خواب کم و خواب زیاد هر دو قبلاً با مشکلات کلیوی مرتبط بوده است.)

دکتر پدره می گوید: داده ها نشان می دهد که هیدراتاسیون و خواب ممکن است به هم مرتبط باشند.

از سوی دیگر یک مطالعه کوچک که در مجله Sleep Research در فوریه 2018 منتشر شد،نشان داد که کم آبی بر میزان یا کیفیت خواب 12 جوان سالم تأثیر نمی گذارد. اگرچه نویسندگان مطالعه اشاره کردند که تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین این دو مورد نیاز است.

بر اساس مقاله ای که در آگوست 2020 در StatPearls منتشر شده است: تحقیقات دیگر نشان داده است که هورمون وازوپرسین که در بدن تولید می شود، با افزایش جذب آب در کلیه ها در چرخه خواب از کم آبی بدن در هنگام خواب جلوگیری می کند. به طوری که حتی در مواقعی که در طول شب آب نمی نوشید دچار کم آبی نمی شوید.

دکتر پدره  توضیح می دهد که ترشح وازوپرسین در اواخر خواب افزایش می یابد تا به کنترل وضعیت هیدراتاسیون در زمانی که مصرف آب امکان پذیر نیست و از دست دادن آب تنفسی افزایش می یابد کمک کند. اختلالات در اواخر دوره خواب ممکن است با ایجاد اختلال در ترشح وازوپرسین منجر به کم آبی بدن شود. به عبارت دیگر مدت زمان کوتاه خواب در واقع ممکن است به کم آبی بدن کمک کند.

آیا نوشیدن آب (یا عدم نوشیدن آب کافی) می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد؟

آیا کم آبی می تواند خواب را مختل کند؟

در حالی که تحقیقات هنوز به تمام سوالات پیرامون این که چرا هیدراتاسیون بر خواب تأثیر می گذارد پاسخ نداده است، متخصصان چیزهای زیادی در مورد مشکلاتی که هنگام کم آبی در خواب ایجاد می شود می دانند.(و همچنین اگر زیاد آب می نوشید).

حتی علائم جزئی کم آبی بدن به دلیل ناراحتی می تواند روی خواب تأثیر منفی بگذارد.

دکتر پدره می افزاید که کم آبی می تواند علائم زیر را ایجاد کند که در نتیجه می تواند خواب را مختل کند:

اسپاسم عضلانی: کم آبی بدن می تواند منجر به اسپاسم ماهیچه ها شود ، خوابیدن را دشوار کرده یا فرد در نیمه شب را بیدار می کند. به یاد داشته باشید، بر اساس یک مطالعه منتشر شده، توده عضلانی 76 درصد آب است.

گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات یکی دیگر از علائم کم آبی بدن است که گاهی اوقات می تواند منجر به سفت شدن دردناک ماهیچه های ساق پا یا پا شود که ممکن است فرد را در نیمه شب بیدار کند.

سردردها: سردردها و حملات میگرنی می تواند خواب و بیدار ماندن را پیچیده کند.

تشنگی زود هنگام صبح: تشنه بودن باعث می شود شخصی در نیمه های شب یا صبح زود از خواب بیدار شود.

خشکی دهان: خشکی دهان نیز می تواند باعث ناراحتی شود که ممکن است خواب را تشدید کند.

آیا نوشیدن زیاد آب خواب را مختل می کند؟

ممکن است در مصرف آب قبل از خواب افراط کنید. اگر زیاد آب در شب بنوشید می تواند خواب را مختل کند زیرا ممکن است لازم باشد یک یا دو بار به دستشویی بروید تا در نیمه شب ادرار کنید. حتی یک نام برای این وجود دارد - نوکتوریا یا ادرار در شب- که می تواند نگرانی بیشتری برای کسانی باشد که خوابیدن بعد از رفتن به دستشویی را با چالش مواجه می کنند.

دکتر پدره موافق است که نوشیدن بیش از حد آب در اواخر شب یا نزدیک به خواب می تواند بر خواب شما تأثیر منفی بگذارد. برخی از مطالعات قدیمی تر (یکی شامل سگ ها و دیگری شامل 14 مرد بالغ) نشان داده است که کلیه ها در حالی که فرد بر روی شکم خوابیده است، خون بیشتری را تصفیه می کنند که مثانه را سریعتر پر می کند و خروجی ادرار را افزایش می دهند. برخلاف زمانی که فرد روی پشت و رو به بالا خوابیده است.

دکتر پدره در ادامه مطالعات را به این معنا تفسیر کرد که مصرف بیش از حد آب نزدیک به زمان خواب ممکن است باعث شود که مجبور شوید زودتر ادرار کنید تا زمانی که در همان زمان از روز که دراز کشیده بودید به همان میزان آب نوشیده باشید.

در حالی که باید توجه داشت که تحقیقات مقدماتی است اما دکتر پدره می گوید: مصرف بیش از حد آب در هنگام خواب اغلب شما را با مثانه پر در نیمه شب بیدار می کند.

آیا نوشیدن آب (یا عدم نوشیدن آب کافی) می تواند بر خواب شما تأثیر بگذارد؟

چقدر آب باید قبل از خواب بنوشید؟

دکتر پدره می گوید: به نظر من اگر شما روی بهبود خواب خود کار می کنید باید در طول روز بدن خود را هیدراته کنید و سعی کنید مصرف مایعات را به ویژه درست قبل از خواب کاهش دهید. او پیشنهاد می کند که آب را در طول روز و بیشتر بین وعده های غذایی مصرف کنید.(نوشیدن آب در طول غذا می تواند اسید معده را رقیق کند که می تواند هضم را به طور بالقوه پیچیده کند.)

دکتر پدره می گوید علاوه بر مصرف آب، توجه به سایر عوامل موثر بر آب رسانی در طول روز نیز مهم است.مصرف قهوه و میزان عرق کردن می تواند باعث کم آبی بدن شده و به طور بالقوه بدن را از مواد معدنی ضروری تخلیه کند. اما مصرف غذاهای غنی از آب می تواند به شما در هیدراته ماندن کمک کند.

دکتر پدره پیشنهاد می کند که حداقل یک ساعت قبل از خواب از مایعات خودداری کنید. با این حال اگر شما مبتلا به مثانه بیش فعال یا بی اختیاری هستید بهتر است از مصرف آب دو تا سه ساعت قبل از خواب اجتناب کنید.

سایر عوامل موثر بر خواب و هیدراتاسیون

چند عامل دیگر نیز وجود دارد که می تواند بر هیدراتاسیون و رابطه آن با خواب تأثیر بگذارد.

تعریق شبانه

اگر شما عادت به عرق کردن در شب دارید می توانید مقدار قابل توجهی از دست آب نامحسوس (مایعات بدن از دست رفته که به راحتی قابل اندازه گیری نیست) داشته باشید که بر اساس تحقیقات گذشته می تواند باعث کم آبی بدن شود.

اگر شما یک عرق کننده در شب هستید، برای ایجاد محیطی خنک تر اقداماتی را انجام دهید، مانند تنظیم ترموستات در دمای مناسب برای خواب-که احتمالاً سردتر از دمای روز است.

به گفته بنیاد خواب دمای اتاق خواب ایده آل برای اکثر مردم حدود 65 درجه فارنهایت است، اگرچه ممکن است بین 60 تا 67 درجه فارنهایت تغییر کند. برای برخی افراد و بسته به آب و هوای محلی دمای ایده آل ممکن است کمی بالاتر باشد. شما به دنبال دمایی هستید که در آن اتاق، محیط احساس خنکی کند.

تنفس با دهان

تنفس کننده های دهانی نیز می توانند در شب دچار از دست دادن آب نامحسوس شوند. بر اساس یک مطالعه، تنفس کننده های سنگین دهانی 42 درصد بیشتر از کسانی که از طریق بینی تنفس می کنند آب  از دست می دهند.

مصرف کافئین

همانطور که دکتر پدره اشاره کرد، کافئین می تواند به عنوان یک ادرارآور خفیف عمل کند که می تواند توانایی شما را برای داشتن یک خواب عمیق و آرام به تاخیر بیاندازد. بنیاد خواب توصیه می کند مصرف کافئین را شش ساعت قبل از خواب قطع کنید.

مصرف الکل

مانند کافئین مصرف بیش از حد الکل می تواند اثر ادرارآور کمی داشته و چرخه خواب را مختل کرده و منجر به کیفیت کلی خواب نامناسب شود. سعی کنید نوشیدنی های الکلی را حداکثر تا یک نوشیدنی در شب نگه دارید. بر اساس مطالعه ای که در ژوئیه 2017 منتشر شد این امر به ویژه در سنین بالاتر بسیار مهم است زیرا با کم شدن سن افراد، با کمبود آب بدن، خطر کم آبی بدن بیشتر می شود.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید